0

بانک مقالات کشاورزی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات کشاورزی

 1 : پژوهش مديريت آموزش كشاورزي بهار 1389; -(12):2-11.
 
رابطه بين قابليت هاي آموزشي و رضايت شغلي اعضاي هيات علمي پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران
 
صالحي الهام*,رضوانفر احمد
 
* گروه ترويج و آموزش کشاورزي، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزي، پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران
 
 

هدف اين پژوهش، بررسي رابطه بين قابليت هاي آموزشي و رضايت شغلي اعضاي هيات علمي پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران بوده است. جامعه آماري آن اعضاي هيات علمي پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران (157=N) بودند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 60 نفر از آن ها به عنوان نمونه تعيين شدند. نمونه مورد نظر با روش تصادفي ساده از ميان اعضاي هيات علمي گروه هاي آموزشي پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران تعيين گرديد. ابزار پژوهش پرسشنامه اي بود که روايي آن بر اساس نظر جمعي از اعضاي هيات علمي گروه ترويج و آموزش کشاورزي دانشگاه تهران تاييد و براي تعيين ميزان پايايي بخش هاي مختلف از ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد (0.792=?). داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSWin تجزيه و تحليل شد. يافته هاي اين تحقيق نشان داد که بين متغير سطح رضايت شغلي و متغيرهاي مديريت کلاس، ارتباطات کلاس، آموزش موثر و سنجش و ارزشيابي کلاس رابطه مثبت و معني دار وجود دارد.

 
كليد واژه: آموزش کشاورزي و منابع طبيعي، رضايت شغلي، مديريت آموزشي، مهارت شغلي اعضاي هيات علمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 1 تیر 1391  11:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات کشاورزی

 2 : پژوهش مديريت آموزش كشاورزي بهار 1389; -(12):12-21.
 
بررسي وضعيت اشتغال دانش آموختگان دوره هاي علمي ـ کاربردي مرکز آموزش عالي جهاد کشاورزي خراسان رضوي (در سال تحصيلي 1386)
 
فرخ زاده محمدحسن*,عطايي حسين,روحاني حسين,فاضلي كاخكي سيدفاضل
 
* مرکز آموزش جهاد کشاورزي خراسان رضوي
 
 

پژوهش حاضر به منظور آگاهي از وضعيت اشتغال به کار دانش آموختگان مرکز آموزش جهاد کشاورزي خراسان رضوي و شناسايي ميزان اشتغال در راستاي رشته تحصيلي در هنگام دريافت مدرک که فاصله نسبتا مناسبي براي کاريابي مي باشد، انجام شده است. اشتغال دانش آموختگان و عوامل موثر بر آن (شامل جنسيت، سن، تاهل، نوع ديپلم، پيشرفت تحصيلي و شاغل بودن) از متغيرهاي اساسي اين پژوهش است که از منظر دانش آموختگان مطرح شده است. جامعه مورد نظر در اين تحقيق به صورت تمام شمار، شامل کليه دانش آموختگان (مقاطع کارداني و کارشناسي) دوره هاي علمي ـ کاربردي مرکز آموزش عالي جهاد کشاورزي خراسان رضوي، به تعداد 167 نفر است که جهت اخذ مدرک مراجعه نموده اند. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردي است و تحقيقي توصيفي يا پيمايش محسوب مي شود. جمع آوري اطلاعات بر اساس پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. 24 درصد پاسخگويان قبل از اشتغال به تحصيل مشغول به کار بوده اند که اين نسبت در زمان تحصيل به 30 درصد و يک سال پس از فارغ التحصيلي به 49 درصد افزايش يافته است. بين متغيرهاي اشتغال با مقطع تحصيلي، رشته تحصيلي و ميزان پيشرفت تحصيلي تفاوت معناداري مشاهده نگرديد. در مجموع مي توان گفت دوره هاي علمي ـ کاربردي به ميزان 20 درصد در زمينه ايجاد اشتغال در مرکز آموزش جهاد کشاورزي خراسان رضوي موفق بوده است.

 
كليد واژه: اشتغال، دانش آموختگان، مرکز آموزش جهاد کشاورزي خراسان رضوي، دوره هاي علمي ـ کاربردي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 1 تیر 1391  11:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات کشاورزی

 3 : پژوهش مديريت آموزش كشاورزي بهار 1389; -(12):22-31.
 
صلاحيت هاي حرفه اي مورد نياز کارشناسان ارزشيابي وزارت جهاد کشاورزي
 
نامدار راضيه*,پزشكي راد غلامرضا,چيذري محمد
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

هدف اين پژوهش بررسي صلاحيت هاي حرفه اي مورد نياز کارشناسان ارزشيابي وزارت جهاد کشاورزي است. در اين مطالعه روش پيمايشي به کار گرفته شد. براي جمع آوري داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد که پايايي آن از طريق ضريب آلفاي کرونباخ (0.97=?) تاييد گرديد. روايي پرسشنامه با استفاده از نظرات جمعي از اساتيد رشته هاي ترويج و آموزش کشاورزي دانشگاه هاي شيراز، تهران و تربيت مدرس حاصل شد. جامعه آماري اين تحقيق متخصصان ارزشيابي فعال در امر ارزشيابي برنامه هاي وزارت جهاد کشاورزي ايران بود (140=N). روش نمونه گيري طبقه اي مورد استفاده قرار گرفت. جدول مورگان جهت تعيين حجم نمونه به کار گرفته شد (107=n). صلاحيت هاي حرفه اي ارزشيابي در شش حيطه صلاحيت حرفه اي شامل صلاحيت هاي تحقيق نظام مند، صلاحيت هاي مديريتي، صلاحيت تحليل موقعيت، صلاحيت بهره گيري از بازخوردها، صلاحيت هاي پايه اي ارزشيابي و صلاحيت هاي ارتباطي و اجتماعي مورد بررسي قرار گرفت. مطابق نتايج تحقيق صلاحيت هاي تحقيق نظام مند، بهره گيري از بازخوردها و صلاحيت هاي پايه اي ارزشيابي بالاترين اولويت هاي آموزش حرفه اي کارشناسان و نياز به کسب صلاحيت هاي ارتباطي پايين ترين اولويت آنان شناسايي شد. بنابراين بهبود صلاحيت هاي معرفي شده به ارتقاي دانش، مهارت ها و نهايتا توسعه حرفه اي ارزشيابان مي انجامد.

 
كليد واژه: صلاحيت هاي حرفه اي، ارزشيابي، نيازسنجي، وزارت جهاد کشاورزي، ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 1 تیر 1391  11:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات کشاورزی

 4 : پژوهش مديريت آموزش كشاورزي بهار 1389; -(12):32-43.
 
بررسي عامل ها بازدارنده و پيش برنده در توسعه فن آوري هاي نوين کشاورزي در شهرک علمي تحقيقاتي اصفهان
 
مستولي زاده سيدصالح,اسدي علي*,كلانتري خليل,جمشيدي اميد
 
* دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزي، دانشگاه تهران
 
 

شهرک هاي علمي و تحقيقاتي با ايجاد شرايط مناسب براي نوآوران بخش هاي مختلف توانسته اند تا حدودي کمبودها و مشکلات موجود بر سر راه توليد علم و فناوري را کاهش دهند. يکي از بخش هايي که با ورود فناوري هاي نوين دچار تغييراتي بوده است، بخش کشاورزي مي باشد. تحقيق حاضر از نوع کاربردي است و به روش پيمايشي انجام گرفته است. جامعه آماري اين تحقيق شامل کليه کارشناسان و اعضاي هيات علمي شهرک علمي و تحقيقاتي اصفهان (گروه ستاد) به تعداد 50 نفر و همچنين کارشناسان هسته هاي فناوري (گروه صف) به تعداد 136 نفر بود و پرسشنامه به صورت تمام شماري در اختيار هر دو گروه قرار گرفت. ابزار تحقيق پرسشنامه بود. روايي آن به تاييد تعدادي از اعضاي هيات علمي دانشگاه و کارشناسان شهرک علمي ـ تحقيقاتي اصفهان رسيد. پايايي ابزار با استفاده از آلفاي کرونباخ (0.87=?) به دست آمد. در نهايت 40 پرسشنامه از گروه ستاد و 100 پرسشنامه از گروه صف جمع آوري و با نرم افزار SPSSWin مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج تحقيق نشان داد که در بين عامل هاي بازدارنده عامل اجتماعي، جغرافيايي، قوانين بين المللي، زيرساختي و اقتصادي و در بين عامل ها پيش برنده عامل هاي زيرساخت کشاورزي، مديريتي، فرهنگي و جغرافيايي، تکنولوژيکي، اقتصادي ـ سياسي، آموزشي ـ تخصصي و زيرساخت هاي علمي، بيشترين تاثير را بر توسعه فن آوري هاي نوين کشاورزي در شهرک علمي تحقيقاتي اصفهان داشته اند.

 
كليد واژه: عامل ها پيش برنده، عامل ها بازدارنده، شهرک علمي و تحقيقاتي، پارک علم و فن آوري، فن آوري نوين کشاورزي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 1 تیر 1391  11:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات کشاورزی

 5 : پژوهش مديريت آموزش كشاورزي بهار 1389; -(12):44-54.
 
تاثير به کارگيري مواد و وسايل آموزشي بر آموزش هاي ترويجي کشاورزي
 
علي ميرزايي عرفان*,اسدي علي,طهماسبي مريم
 
* پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران
 
 

هدف کلي اين تحقيق آزمايشي، بررسي تاثير کاربرد مواد و وسايل آموزشي بر ميزان يادگيري کشاورزان بود. جامعه آماري پژوهش دو گروه مجزا را در بر داشت. گروه اول شامل 24 نفر از فراگيران يک دوره آموزشي ـ ترويجي پنج روزه در زمينه آفات و بيماري هاي شايع نخل خرما بود که با استفاده از مواد و وسايل مختلف آموزشي، در بخش اروندکنار شهرستان آبادان آموزش ديدند. گروه دوم جامعه آماري تحقيق نيز 21 نفر ديگر از کشاورزان شرکت کننده در يک دوره پنج روزه با موضوع مشابه را در بر داشت که بدون به کارگيري وسايل آموزشي در دهستان مينوبار آبادان آموزش ديدند. با توجه به تعداد مخاطبان شرکت کننده، هر دو گروه جامعه آماري مورد سرشماري قرار گرفتند. داده هاي تحقيق از طريق انجام آزمون کتبي با 30 سوال بسته سه گزينه اي در شش بخش، قبل و بعد از آموزش جمع آوري شد. فرايند تحليل داده ها نيز با استفاده از نرم افزار آماري ويژه تحقيقات علوم اجتماعي SPSSWin انجام شد. يافته هاي پژوهش نشان داد که تفاوت ميانگين دانش افراد دو گروه پس از آموزش، در پنج مورد از شش آفت يا بيماري مورد بحث معني دار بود. افزون بر اين ميانگين دانش کلي افراد دو گروه نيز پس از آموزش، با 99 درصد اطمينان معني دار بود. به اين ترتيب فرض اصلي تحقيق مبني بر تاثير مثبت به کارگيري وسايل آموزشي در افزايش ميزان يادگيري مخاطبان دوره هاي آموزشي ـ ترويجي تاييد گرديد.

 
كليد واژه: آموزش ترويجي، تکنولوژي آموزشي، وسايل آموزشي، يادگيري، فراگيران بزرگسال
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 1 تیر 1391  11:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات کشاورزی

 6 : پژوهش مديريت آموزش كشاورزي بهار 1389; -(12):55-74.
 
تحليل وضعيت دانش آموختگان دوره هاي پودماني نظام علمي ـ کاربردي
 
احمدي نژاد سيدمحسن*,عليني محسن,کريمي نژاد غلام رضا
 
* موسسه آموزش عالي علمي ـ کاربردي جهاد کشاورزي
 
 

نيروي انساني ماهر و آموزش ديده به عنوان سرمايه اجتماعي از مهم ترين عوامل توسعه اقتصادي ـ اجتماعي هر کشور محسوب مي شود. با رشد سريع روند جهاني شدن و انقلاب ارتباطات و اطلاعات، آموزش هاي علمي ـ کاربردي بخش مهمي از فرايند آموزشي در همه کشورها را تشکيل مي دهد. در کشور ما نيز در طول دو دهه اخير اهميت و ضرورت توجه به اين گونه آموزش ها رو به افزايش گذاشته است. ارتقاي سطح آگاهي هاي عمومي و تخصصي، ايجاد زمينه اشتغال افراد و مشارکت فعال آنان در بازار کار و تامين نيروي انساني ماهر مورد نياز بخش هاي اجرايي و اداري و نيز اصلاح هرم نيروي انساني در کشور از اهداف اصلي آموزش هاي علمي ـ کاربردي است. شناخت وضعيت دانش آموختگان نظام علمي ـ کاربردي به ويژه در مقطع کارداني پودماني و شناخت نحوه تربيت تکنيسين براي بخش هاي اقتصادي ـ اجتماعي کشور هدف اصلي اين مقاله است. اين بررسي با بهره گيري از روش هاي تحقيق اسنادي، تحقيق توصيفي و نيز فنون تحليل ثانوي و تحليل آماري انجام شده است. جامعه آماري پژوهش 80090 نفر از دانش آموختگان پذيرفته شده در هفت آزمون جامع در مقطع زماني 1384 تا 1387 را در بر مي گيرد. که تمام شماري شدند. نتايج حاصل از بررسي حاکي از اقبال عمومي زنان به اين آموزش ها و افزايش سهم آن ها، وضعيت تحصيلي نسبتا مناسب در نظام پودماني، افزايش سهم صنعت نسبت به ساير بخش ها در پذيرش دانشجويان و نياز به توجه به ضرورت هاي جديد در برنامه ريزي آموزشي در اين نظام آموزشي مي باشد.

 
كليد واژه: دانش آموختگان، نظام پودماني، آموزش پودماني زنان، دانشگاه جامع علمي ـ کاربردي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 1 تیر 1391  11:50 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات کشاورزی

 7 : پژوهش مديريت آموزش كشاورزي بهار 1389; -(12):75-90.
 
مشوق ها و بازدارنده هاي موثر در روحيه کارآفريني از ديدگاه دانشجويان مراکز آموزش عالي علمي ـ کاربردي کشاورزي
 
نوروززاده رضا*,رضايي ندا
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
 
 

آموزش هاي علمي- کاربردي يکي از عوامل بنيادي تحول در نظام آموزش عالي کشور طي دو دهه گذشته مي باشد. مراکز آموزش عالي علمي- کاربردي زمينه ساز پرورش افراد خلاق و کارآفرين هستند. در نظام آموزش هاي علمي- کاربردي دانشجويان به عنوان محور و رکن اصلي و اساسي اين نظام مورد توجه مي باشند. هدف اين پژوهش بررسي عوامل و موانع موثر در ايجاد روحيه کارآفريني دانشجويان مراکز آموزش عالي علمي- کاربردي بخش کشاورزي مي باشد. در اين تحقيق با توجه به ماهيت و سوال هاي پژوهش از روش تحقيق پيمايشي استفاده شد. جامعه آماري شامل 3300 نفر دانشجويان نيمسال اول و آخر مراکز آموزش علمي کاربردي کشاورزي بود و نمونه آماري بر اساس جدول مورگان و روش تصادفي خوشه اي- سهميه اي برابر 1050 نفر تعيين گرديد. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه بازپاسخ استفاده شد که پايايي آن بر اساس محاسبه آلفاي کرانباخ %89= ? به دست آمد. براي تجزيه و تحليل داده از شاخص هاي آمار توصيفي بهره گيري شده است. نتايج تحقيق بيانگر آن است که به ترتيب اولويت؛ خود دانشجو، استادان، تجهيزات و امکانات مراکز آموزش عالي علمي- کاربردي، خانواده، محتواي دوره هاي آموزشي، جامعه و آزمايشگاه به عنوان مشوق ها در ايجاد روحيه کارآفريني و عدم آگاهي دانشجويان، نبود استادان ماهر و خلاق، محتواي نامناسب دوره هاي آموزشي، عدم حمايت دولت، مهمترين بازدارنده اي موثر در ايجاد روحيه کارآفريني دانشجويان مراکز آموزش علمي کاربردي بخش کشاورزي است.

 
كليد واژه: آموزش عالي، مراکز آموزش عالي علمي- کاربردي کشاورزي، کارآفريني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 1 تیر 1391  11:51 AM
تشکرات از این پست
latif1369
latif1369
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1387 
تعداد پست ها : 1083
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:بانک مقالات کشاورزی

 

کشت هیدروپونیک

سیر تکاملی

از زمانی که Gericke در سال 1929 امکان کشت تعدادی از نباتات را بدون استفاده از خاک تا مرحله تکامل و باردهی آنان به ثبوت رساند تا امروز که در نقاط مختلف جهان تولید با روش آب‌کشت به صورت تجارتی معمول گردیده، فکر دانشمندان و متخصصین به تکامل این روش و رفع نواقص آن مشغول بوده است. دستگاه یا ظرفی که Gericke از آن استفاده کرد در حقیقت جعبه‌ای یود که به جای درب آن یک ورق توری قرار داشت. روی توری بستر بذور و زیر آن مقداری فضای خالی و بعد از فضای خالی محلول غذایی در کف محفظه واقع می‌شد.

نبات پس از سبز شدن در بستر بذر که از جنس سنگریزه یا ماده دیگری غیر از خاک بود ریشه خود را از سوراخهای توری عبور داده و ریشه پس از طی فضای خالی زیر توری خود را به محلول غذایی می‌رساند. با پاشیدن آب یا محلول غذایی روی بستر بذر ، رطوبت برای رشد بذر و جلوگیری از خشک شدن آن قسمتریشه که داخل محلول غذایی قرار نداشت، تامین می‌گردد. به علاوه با تبخیر مختصری که از سطح محلول غذایی و یا در اثر محلول‌پاشی از بالای توری حاصل می‌شد درصد رطوبت فضای زیر توری تا سطح محلول غذایی را بالا نگه داشته و از خشک شدن ریشه‌های واقع در این قسمت جلوگیری می‌گردید. ضمنا این ریشه‌ها حداکثر دسترسی به هوا را داشتند.

با این روش Gericke تضاد مکانیسم آب و هوا را در محیط رشد ریشه به شکلی از بین برد اما این روش برای تولید تجارتی راه حل مناسبی ارائه نمی‌داد و چند نقص کلی و عمده داشت. یکی اینکه طبیعت این نباتات اقتضا نمی‌کرد که ریشه آنها در هوا آویزان باشد بلکه برعکس نیاز به اتکا داشتند. و دیگر مشکل اینکه در طوقه ریشه گیاهان حساس پوسیدگی ایجاد شد. ولی در هر حال با تلاش شبانه روزی دانشمتدان و محققان ، امروز مطالعه و تحقیق و کسب تجربه در این زمینه به حدی توسعه یافته و مورد توجه قرار گرفته است که آینده کار برد روش آب‌کشت را خیلی روشن جلوه می‌دهد. در حال حاضر تولید تجارتی محصولات با روش آبکشت در آمریکا ، ژاپن ، اروپا و هندوستان رو به افزایش بوده و در سایر نقاط دنیا در حال پیشرفت است. بدون تردید کشور ما نیز دور از این تکنولوژی قرار نخواهد گرفت. 

انواع روشها

کشت مستقیم در محلول غیر متحرک

این روش شباهت زیادی به اولین روش تولید آبکشی دارد که در آن قسمتی از ریشه‌ها به منظور جذب اکسیژن در هوا قرار داشته و قسمتی در محلول غذایی جایی می‌گیرند. به دلایلی عمده امروزه در سیستمهای تجارتی از آن استفاده نمی‌شود. 

کشت در مه

این روش شباهت زیادی به روش کشت در محلول دارد با تفاوت که غذا به صورت مه یا باران پودر شده به نباتات پاشیده می‌شود ولی به همان دلایل ذکر شده از قبیل اشکالاتی که نگه داشتن نباتات دارد و همان مشکلات بیولوژیکی روش بالا ، روش کشت در مه هنوز تجارتی نگردیده و در حال حاضر تحقیقاتی در این مورد در کشور ایتالیا جریان دارد. 

کشت در ماده جامد با مدار باز از نظر محلول غذایی

در عمل مثل روش کشت در خاک است با این تفاوت که به جای خاک ماده بی‌اثری مثل شن یا سنگریزه مورد استفاده قرار گرفته و ریشه‌ها در این ماده رشد می‌کنند. از نظر وسایل و ساختمان و تاسیسات ، روی هم رفته خیلی ساده می‌باشد. مشهورترین نوع این روش ، کشت در ماسه یا شن با استفاده از محلول غذایی از سطح ماسه مصرف شده و پس از آنکه مقداری بوسیله ریشه‌ها جذب گردید، بقیه به صورت فاضلاب از سیستم خارج می‌شود. خروج فاضلاب از مدار محلول دهی باعث می‌شود که این روش از نظر صرفه جویی در مصرف آب در مواردی که هزینه تامین آب زیاد است مقرون به صرفه و قابل توصیه نباشد. 

روش کشت در ماده جامد با مدار بسته از نظر محلول غذایی

در این سیستم کشت در حوضچه‌های متصل به مخزنهایی صورت می‌گیرد که بوسیله بتن یا استفاده از مواد دیگر ساخته شده است. محلول غذایی از مخزن مربوط بوسیله پمپ وارد حوضچه شده و سطح ارتفاع آن در حوضچه بالا آمده و مجددا بوسیله پمپ تخلیه گردیده و به مخزن مربوطه برمی‌گردد. این عمل بر حسب نیاز نبات به آب و غذا چند بار در روز تکرار می‌گردد.

مزیت عمده این روش در مقایسه با روش مدار باز امکان صرفه جویی در مصرف آب به مقدار زیاد بوده و با مقدار قابل ملاحظه‌ای نیز در مصرف مواد غذایی صرفه‌جویی می‌شود. بدیهی است از نظر کنترل کیفیت و کمیت محلول غذایی مراقبت و دقت بیشتری لازم خواهد بود. به علاوه هزینه تاسیسات اولیه به مراتب بیشتر می‌باشد . در این گلخانه‌ها مورد توجه باشد ، استفاده از سیستم تغذیه و آبیاری با مدار بسته توصیه و تاکید می‌گردد.

 

موارد استفاده

  • محدودیت اراضی
  • تولید برخی محصولات خاص
  • تولید محصول در غیر فصل طبیعی

مزایا

  • کنترل محیط از نظر عناصر غذایی
  • یکی از مزیت‌هایی که در ارتباط با تغذیه گیاه در کشت بدون خاک مطرح بوده کنترل محیط از نظر عناصر غذایی است. فرمول محلول غذایی تهیه شده قابل دسترسی است. به عبارت دیگر می‌توان هر ماده‌ای با هر نوع غلظتی تهیه و در محلول قرار داد. نسبت بین یون‌ها را به خوبی می‌توان حفظ کرد. مثلا می‌توان در محلولی نسبت یون آمونیوم بهنیترژون را تنظیم کرد. ولی در محیط خاک این مسأله قابل کنترل نیست.

معایب

  • مشکل تهویه
  • عدم وجود خاصیت تامپونی
  • سرمایه‌گذاری زیاد اولیه
در سیستم‌های بدون کشت می‌توان از طریق تعویض محلول غذایی و تهویه مصنوعی تهویه را تأمین کرد. در خاک خاصیت بافری یا تامپونی برای عناصر غذایی وجود دارد ولی در محلول‌های غذایی این مشکل وجود ندارد. مسأله دیگر در کشت بدون خاک سرمایه‌گذاری اولیه برای گیاه می‌باشد. معمولا هیدروپون‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری دارند که ممکن است برای هر نوع محصولی این مساله اقتصادی نباشد. 

مواد غذایی مورد نیاز در کشت هیدروپونیک

خاک دارای خاصیت تامپونی و بافری است. بدین مفهوم که اگر عنصری توسط گیاه جذب شد و غلظتش در محلول خاک کاهش پیدا کرد خاک این توانایی را دارد که از فاز جامد یا فاز تبادلی آن عنصر را آزاد و وارد محلول خاک کند و غلظت را به همان سطح اولیه خودش برگرداند. خاصیت تامپونی یا همان حفظ غلظت و آزاد کردن عناصر از فاز جامد یا تبادلی است. ولی در محلول‌های غذایی یا کشت هیدروپونیک تجدید غلظت وجود ندارد. در بعضی از سیستم‌ها ، محلول غذایی حالت چرخشی داشته و در یک محدوده (یا مخزنی) کمبود غلظت خود را جبران کرده و دوباره وارد سیستم خواهد شد که این خود یکی از مزیت‌های خاک در رابطه با کشت بدون خاک است.

در سیستم‌های بدون خاک در تغذیه گیاه از محلول‌های غذایی استفاده می‌کنند لذا برای تهیه محلول‌های غذایی از نمک‌های عناصری مانند نیترات پتاسیم و سولفات پتاسیم استفاده می‌کنند. معمولا برای تهیه این محلول‌ها ، فرمول‌های غذایی متعددی پیشنهاد شده است. برای هر گیاه خاص با توجه به نیاز غذایی آن گیاه ، فرمول غذایی خاصی تنظیم می‌شود. یعنی غلظت لازم در محلول غذایی کنترل می‌شود. بطوری که تمامی عناصر غذایی مورد نیاز در آن به مقدار کافی وجود داشته باشند.

کشت هیدروپونیک :

مقدمه : کشت بدون خاک شامل انواعی از روشهای غیر متعارف کاشت گیاهان است . مانند کشت آبی و کشت در ماسه و کشت در سنگریزه و کشت هوایی و کشت داخل لوله و ...

کلمه هیدروپونیک برای اولین بار در آمریکا استفاده شد و مترادف با کشت بدون خاک است . ولی در آلمان و انگلیس کشت آب برای این روش نام گذاری می شود .

روش کشت گیاهان بدون خاک از سالها قبل در فلسطین اشغالی استفاده می شده است . در این منطقه به دلیل کمبود آب و خاک این روش جایگزین مناسبی برای زراعت روشهای متداول است .

اهداف کشت هیدروپونیک :

1- تولید میوه و سبزی تازه در زمینهای خشک، سنگی، باتلاقی و زمینهایی که به هر دلیل غیر قابل کشت هستند.                                                                                                                                                            
2-بهرهبرداری از اماکن متروکه مثل انبار، گاراژ و غیره                                                                                                 
3- کشت گیاهان علوفه ای بطور متوالی برای واحدهای کوچک دامداری                                                                         
4- صرفه جویی قابل ملاحضه در مصرف آب در مناطق که آب کمیاب است.
   

5 - بازده بیشتر در تولید سبزیجات و گلهای خارج از فصل درگلخانه                                                                                  
6-سهولتپیش بینی میزان عملکرد                                                                                                                       
 7- کیفیت بهتر محصولات                                                                                                                                      
                   8- کاهش میزان ابتلا به بیماریهای ارگانیک و انگلی گیاهان
   

9-  کاهش هزینه نیروی انسانی به علت حذف عملیاتی که به خاک مربوط می شود.                

در زیر انواعی از کشت های هیدروپونیک توضیح داده می شوند : 

کشت آبی یا مایع : ریشه گیاه به طور مداوم در محلول غذایی قرار دارد و گیاه از قسمت طوقه ( حد فاصل ریشه و ساقه ) بیرون از مایع است و با پلاستیک و مقوا و ... بالا نگه داشته شده است . کشت درون لوله هم نوعی از کشت مایع است .

کشت در ماسه : ریشه گیاهان در داخل مواد جامدی که دارای قطر کوچکتر از 3 میلی متر باشند قرار دارد و این مواد مانند پلاستیک و پشم سنگ و یا هر ماده دیگری که آلی نباشد ممکن است .

کشت در سنگریزه : ریشه گیاهان در موادی که قطری بیشتر از 3 میلی متر دارند قرار گرفته مثل سنگ خارا و گدازه آتشفشانی و بازالت و هر ماده غیر آلی دیگر .

در این روش آبیاری به دو صورت آبیاری لوله ای ( زیرزمینی ) که مواد غذلیی در مخزنی بوده و به بستر رشد گیاه پمپ می شود و آبیاری سطحی که محلول غذایی رقیق در سطح محیط رشد توسط لوله سوراخداری پخش می شود ( کود مایع به آب مصرفی گیاه در هنگام آبیاری اضافه شده است )

کشت در هوا : در این روش ریشه گیاهان در محیطی قرار گرفته که به وسیله قطراتی آب که حاوی مواد غذایی لازم است اشباع شده است . این روش به تجهیزات پیشرفته نیاز دارد .

کشت در ورمی کولیت : ریشه گیاه در ورمی کولیت که با موادی معدنی مخلوط شده است قرار دارد

کشت در پشم سنگ : ریشه گیاه در داخل پشم سنگ و مواد معدنی که خصوصیاتی شبیه به پشم سنگ دارند قرار می گیرد

کشت آبی : این کشت بیشتر برای گیاهان زینتی به کار می رود .

کشت در پلاستیک : ریشه در داخل کیسه های پلاستیکی قرار داشته و مواد اطراف ریشه هم شامل کمپوست یا پیت یا خاک اره و ... می باشد .

به طور کلی کشت بدون خاک از دو سیستم پیروی می کند :

1-     سیستم باز : محلول غذایی مججد استفاده نشده مثل کشت در پشم سنگ و کشت کیسه ای و کشت در سنگریزه

2-    سیستم بسته : محلول غذایی مجدد مورد استفاده قرار می گیرد و به عبارت دیگر محلول در یک چرخه قرار دارد و به آن فقط مواد غذایی که کاهش می یابند و آب اضافه می شود .

  اما این روش کشت بدون خاک یک سری مزایا و معایبی نسبت به دیگر روشهای متداول کشت گیاهان دارد که در زیر بیان می شوند :

1-   چون محلول غذایی مایع است به راحتی می توان آن را کنترل کرد و تنها مواد غذایی که کاهش یافته است را به محلول اضافه کرد در حالی که در خاک این کار غیر ممکن است ( هزینه زیادی دارد ) .

2-      گیاهان را می توان در مناطقی پرورش داد که در حالت عادی رشد نمی کنند

3-      مصرف آب در این روش به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و این یک مزیت برای نواحی خشک است .

4-   در این روش ضد عفونی کردن محیط رشد بسیار شده و کم هزینه است در حالی که ضد عفونی کردن خاگ گران قیمت و غیر ممکن است . پس در این روش آلودگیهای ریشه بسیار کم دیده می شود .

5-       در این روش می توان از آبهای شور هم استفاده کرد .

6-   در این روش محصول بسیار بیشتر و کیفیت عالی داشته چون مواد غذایی به راحتی در اختیار گیاه قرار داشته است پس در حقیقت کیفیت و کمیت محصول در واحد سطح افزایش چشمگیری دارد .

7-   در این روش از حجم ریشه ها به شدت کاسته می شود و بزرگ شدن ریشه ها در حد میکروسکوپی است و چون ریشه ها نسبت به کشت خاکی کم شده کمتر هم دچار بیماری می شوند .

8-      مهمترین عیب این روش این است که به سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد زیرا تمام سیستمها باید اتوماتیک باشد .

9-      برای کشت گیاهان با این روش به افرادی نیاز است که در این زمینه تخصص و آگاهی داشته باشند .

10-   آلودگی آبهای زیر زمینی هم در اثر مخلوط شدن با محلول های غذایی مشکلی دیگر است .

11-   دفع ضایعاتی مثل پشم سنگ که به عنوان محیط رشد هستند هم مشکل است .

به طور کلی دوستان این روش یکی از روشهای نوین در کشاورزی بوده که بسیار جای کار دارد و در حالی که بسیاری از کشورها این کار را انجام می دهند لااقل در ایران جای کار کردن زیاد دارد و علارقم اینکه سرمایه و دانش زیادی لازم دارد ولی به عنوان یکی از رشته هایی است که آینده ای درخشان در دنیای کشاورزی دارد .

10- امکان کشت مداوم یک گیاه معین در یک زمین ثابت بدون اینکه احتیاج به آیش باشد.                   11- سهولت کشت گیاهان زینتی آپارتمانی چه در منزل و چه در گلخانه به علت یکی شدن عمل      آبیاری و کود دهی و همچنین به علت کاهش فضای لازم                                 

چگونه نیاز غذایی هر گیاه را به دست می آورند :

دانشمندان با سوزاندن گیاه و وزن کردن خاکستر آن و همچنین با استفاده از تجربیات زراعی خود می توانند میزان تقریبی نیاز گیاه به عناصر معدنی را تخمین بزنند . مثلا گیاهان جالیزی برای رشد خود نیاز به پتاس زیادی دارند و گیاهان زینتی و سبزیجات به ازت بیشتری نیاز دارند و گیاهان دانه دار فسفر بیشتری در خود ذخیره می کنند . علاوه بر آن گیاهان لیفی مانند کنف به کمک فسفر تنومندتر می گردند . خاکستر گیاهان همیشه حاوی درصد زیادی از عناصر یا عناصر اولیه، پتاسیم، کلسیم، منیزی، فسفر ، گوگرد و آهن است که جزیی از ترکیب ماده آلی به شمار می روند . بعضی از عناصر مثل فسفر و گوگرد جزیی از ساختمان سلول هستند. منیزیم در ساختمان سبزینه موجود است. بر ، مس، منگنز و روی به مقدار بسیار کم در گیاه موجوند و عناصر کمیاب یا میکروالمنت نام دارند. 
در یک محلول مناسب غذایی باید نسبت به عناصر مختلف با در نظر گرفتن احتیاجات هر گیاه و مراحل مختلف زندگی آنان تعیین می شود. که در این محاسبات باید شرایط محیطی را نیز به حساب آورد و چون تاثیر فزاینده یا کاهنده ای بر احتیاجات دارند.

استفاده از کشت هیدروپونیک : امروزه برخی کشورها همانند آمریکا ، فرانسه ، کانادا ، آفریقای جنوبی ، هلند ، ژاپن ، استرالیا ، آلمان در زمینه های مختلف کشت هیدروپونیک فعالیت های زیادی انجام می دهند . در ایران کشت هایدروپونیک محصولات سبزی، صیفی و برخی میوه ها مانند توت فرنگی رونق قابل توجهی نیافته است. اما در برخی از نقاط ایران مانند شهرهای هشتگرد کرج، کرمانشاه، تهران و جزیره کیش تولید محصولات باغی به روش کشت هیدروپونیک و به صورت تجاری گسترش یافته است.کشت بدون خاک شامل انواعی از روشهای غیر متعارٿ کاشت 
گیاهان است . مانند کشت آبی و کشت در ماسه و کشت در 
سنگریزه و کشت هوایی و کشت داخل لوله و ... 
کلمه هیدروپونیک برای اولین بار در آمریکا استٿاده شد و 
مترادٿ با کشت بدون خاک است . ولی در آلمان و انگلیس کشت 
آب برای این روش نام گذاری می شود . 
روش کشت گیاهان بدون خاک از سالها قبل در ٿلسطین اشغالی 
استٿاده می شده است . در این منطقه به دلیل کمبود آب و خاک 
این روش جایگزین مناسبی برای زراعت روشهای متداول است .
در زیر انواعی از کشت های هیدروپونیک توضیح داده می شوند : 

کشت آبی یا مایع : ریشه گیاه به طور مداوم در محلول غذایی 
قرار دارد و گیاه از قسمت طوقه ( حد ٿاصل ریشه و ساقه ) 
بیرون از مایع است و با پلاستیک و مقوا و ... بالا نگه 
داشته شده است . کشت درون لوله هم نوعی از کشت مایع است . 
کشت در ماسه : ریشه گیاهان در داخل مواد جامدی که دارای 
قطر کوچکتر از 3 میلی متر باشند قرار دارد و این مواد 
مانند پلاستیک و پشم سنگ و یا هر ماده دیگری که آلی نباشد 
ممکن است . 
کشت در سنگریزه : ریشه گیاهان در موادی که قطری بیشتر از 3 
میلی متر دارند قرار گرٿته مثل سنگ خارا و گدازه آتشٿشانی 
و بازالت و هر ماده غیر آلی دیگر . 
در این روش آبیاری به دو صورت آبیاری لوله ای ( زیرزمینی ) 
که مواد غذلیی در مخزنی بوده و به بستر رشد گیاه پمپ می 
شود و آبیاری سطحی که محلول غذایی رقیق در سطح محیط رشد 
توسط لوله سوراخداری پخش می شود ( کود مایع به آب مصرٿی 
گیاه در هنگام آبیاری اضاٿه شده است ) 
کشت در هوا : در این روش ریشه گیاهان در محیطی قرار گرٿته 
که به وسیله قطراتی آب که حاوی مواد غذایی لازم است اشباع 
شده است . این روش به تجهیزات پیشرٿته نیاز دارد . 
کشت در ورمی کولیت : ریشه گیاه در ورمی کولیت که با موادی 
معدنی مخلوط شده است قرار دارد 
کشت در پشم سنگ : ریشه گیاه در داخل پشم سنگ و مواد معدنی 
که خصوصیاتی شبیه به پشم سنگ دارند قرار می گیرد . 
کشت آبی : این کشت بیشتر برای گیاهان زینتی به کار می رود. 

کشت در پلاستیک : ریشه در داخل کیسه های پلاستیکی قرار 
داشته و مواد اطراٿ ریشه هم شامل کمپوست یا پیت یا خاک اره 
و ... می باشد . 
به طور کلی کشت بدون خاک از دو سیستم پیروی می کند :
1- سیستم باز : محلول غذایی مججد استٿاده نشده مثل کشت 
در پشم سنگ و کشت کیسه ای و کشت در سنگریزه 
2- سیستم بسته : محلول غذایی مجدد مورد استٿاده قرار می 
گیرد و به عبارت دیگر محلول در یک چرخه قرار دارد و به آن 
ٿقط مواد غذایی که کاهش می یابند و آب اضاٿه می شود . 

اما این روش کشت بدون خاک یک سری مزایا و معایبی نسبت به 
دیگر روشهای متداول کشت گیاهان دارد که در زیر بیان می 
شوند :
1- چون محلول غذایی مایع است به راحتی می توان آن را 
کنترل کرد و تنها مواد غذایی که کاهش یاٿته است را به 
محلول اضاٿه کرد در حالی که در خاک این کار غیر ممکن است ( 
هزینه زیادی دارد ) .
2- گیاهان را می توان در مناطقی پرورش داد که در حالت 
عادی رشد نمی کنند 
3- مصرٿ آب در این روش به طور قابل ملاحظه ای کاهش می 
یابد و این یک مزیت برای نواحی خشک است . 
4- در این روش ضد عٿونی کردن محیط رشد بسیار شده و کم 
هزینه است در حالی که ضد عٿونی کردن خاگ گران قیمت و غیر 
ممکن است . پس در این روش آلودگیهای ریشه بسیار کم دیده می 
شود . 
5- در این روش می توان از آبهای شور هم استٿاده کرد 

6- در این روش محصول بسیار بیشتر و کیٿیت عالی داشته چون 
مواد غذایی به راحتی در اختیار گیاه قرار داشته است پس در 
حقیقت کیٿیت و کمیت محصول در واحد سطح اٿزایش چشمگیری دارد 

7- در این روش از حجم ریشه ها به شدت کاسته می شود و 
بزرگ شدن ریشه ها در حد میکروسکوپی است و چون ریشه ها نسبت 
به کشت خاکی کم شده کمتر هم دچار بیماری می شوند . 
8- مهمترین عیب این روش این است که به سرمایه گذاری 
بالایی نیاز دارد زیرا تمام سیستمها باید اتوماتیک باشد .
9- برای کشت گیاهان با این روش به اٿرادی نیاز است که 
در این زمینه تخصص و آگاهی داشته باشند . 
10- آلودگی آبهای زیر زمینی هم در اثر مخلوط شدن با 
محلول های غذایی مشکلی دیگر است . 
11- دٿع ضایعاتی مثل پشم سنگ که به عنوان محیط رشد هستند 
هم مشکل است . 
به طور کلی دوستان این روش یکی از روشهای نوین در کشاورزی 
بوده که بسیار جای کار دارد و در حالی که بسیاری از کشورها 
این کار را انجام می دهند لااقل در ایران جای کار کردن 
زیاد دارد و علارقم اینکه سرمایه و دانش زیادی لازم دارد 
ولی به عنوان یکی از رشته هایی است که آینده ای درخشان در 

دنیای کشاورزی دارد .

 

قاصدک
شعر مرا از بر کن
برو ان گوشه باغ
سمت ان نرگس مست
و بخوان در گوشش
و بگو باور کن

یک نفر یاد تو را
دمی از دل نبرد...

http://www.akharin.blogfa.com

جمعه 13 مرداد 1391  6:27 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها