. فراهم نمودن امنيت مناسب.اگر اطلاعات در اختيار افرادي قرار بگيرد كه نبايد از آن مطلع شوند، ميتواند منجر به مشكلات بزرگي شود.
براي مثال، اگر اطلاعات پرسنلي از سوي منابع انساني (مانند شماره هاي تامين اجتماعي كارمندان شما) در شركت شما براي هركسي مانند مشتريانتان قابل دسترس باشد، اين امر ميتواند موجب موقعيت سرقت هويت يا نارضايتي برخي از كارمندان شود.
اگر شما دسترسي به اطلاعاتي را فراهم كنيد كه به بعضي طبقات كاربران تجاري مربوط نيست، در شركت خود را براي دعواها و موضوعات آزار دهنده ي ناخواسته اي باز كرده ايد كه ممكن است موجب ضررهاي بزرگي در سازمان شما بشود.
سرويسهاي گزارشگيري به وسيله ي الزام كاربران به وارد كردن شناسه ي كاربري و كلمه ي عبور براي دسترسي به منابع كليدي اطلاعات، اين امكان را به شما ميدهد تا امنيت مناسب براي اطلاعات را فراهم كنيد.
بايد براي هر كاربري كه ميخواهد به يكي از قسمتهاي اصلي محصول دسترسي داشته باشد، اعتبارنامه ي مناسب در سرور فراهم شود.
همچنين سرويسهاي گزارشگيري ميتوانند دسترسي به اطلاعات و توزيع اطلاعات را بر اساس گروههاي دسترسي تعريف شده در امنيت اطلاعاتي بر اساس ويندوز كه به وسيله ي مديران شبكه تعيين ميشود، را محدود كنند.
گزارشاتي كه داراي اطلاعات حساس به كاربراني كه مجوز مربوطه را ندارند نمايش داده نميشوند.
6. بررسي داده هاي تجاري
امروزه بيشتر مديران شركتها و تحليلگران مشغول بررسي داده هاي تجاري هستند.
براي شركتهايي كه هنوز داراي سيستمهاي سنتي هستند، -سيستمهايي كه در دهه هاي 80 و 90 منسوخ شده و بر روي پلتفرمهاي mainframe يا پلتفرمهاي ديگري كه سيستمهاي جديد ديگر از آنها استفاده نميكنند- دسترسي به داده ها براي گزارشگيري و تحليل ميتواند يك چالش تلقي شود.
بسياري از بازرگانان براي سازماندهي مجدد داده هاي سنتي و انجام يكسري تحليلها بر اساس اين داده ها، به نرم افزارهاي صفحه گسترده روي آورده اند.
پايگاههاي داده مانند Microsoft sql server و oracle براي سيستمهاي انباره و ذخيره سازي اطلاعات انتخاب مناسبي هستند.
پايگاه هاي داده اجازه ي دستيابي آسان به اطلاعات را در جداولي (يا table هايي) كه ميتوانند به وسيله ي ابزارهاي گزارشگيري درخواست شوند را ميدهند.
بكارگيري اصول گزارشگيري خوب براي اطلاعات موجود در اين پايگاههاي داده ميتواند بينش ارزشمندي نسبت به عمليات تجاري فراهم آورد.
بينش تجاري عبارت است از توانايي نفوذ در اطلاعات براي ديدن جزئيات بيشتر و يا درآوردن اطلاعات به صورت نمودار براي مشاهده ي روند اطلاعات، كه به اختصار به آن (BI) مخفف Business Intelligence ميگوييم.
راهكارهاي بينش تجاري يا (BI) اطلاعات را از منابع داده اي چندگانه جمعآوري كرده و مجدداً آنها را در ساختارهايي تنضيم ميكند كه براي گزارشگيري، نفوذ، و تعيين روند اطلاعات مناسب باشد.
اين مدلهاي داده ي مركب، با داشتن محتواي اطلاعاتي بينشآفرينتري در گزارشات، ارزش بيشتري را براي كاربران فراهم ميكند.
كاربران باهوش آنهايي هستند كه ابزارها را بشناسند و سپس بتوانند آنها را به طور موثر مورد كاوش قرا دهند تا به بينش عميقي از اطلاعات زيربنايي برسند.
در يك راه حل BI كه خوب اجرا شده باشد، مانند سرويسهاي گزارشگيري، كاربران به صورت آزاد به ابزارهاي گزارشگيري دسترسي دارند.
گزارشگيري به صورت آزاد براي هر كسي نهايت رضايت و سودمندي در بينش تجاري است.
تاجران ميخواهند بتوانند به صورت آزاد با گزارشات تعاملي اطلاعات مطلوب خود را پيدا كنند يا از طريق داشبوردها اطلاعات اجرايي مناسب را نمايش دهند.
داشبوردها رابطهاي كاربري عمومي هستند كه از دانش كامپيوتري كمتري برخوردارند استفاده ميشوند و بنا بر اين براي تعامل با اطلاعات به كنترلهاي شهودي زيادي نياز دارند.
اين گزارشات گوناگون به يك سيستم پشتيباني صادقانه تبديل ميشوند كه ميتواند چشم اندازهاي لازم براي افزايش توانايي و پيشرفت سازمان شما را فراهم آورد.
سرويسهاي گزارشگيري ابزاري است كه ميتواند براي فراهم كردن چنين قالب كاري يا (frame work) تحليلي مورد استفاده قرار گيرد.
آشكارسازي ويژگيهاي اصلي سرويسهاي گزارشگيري
در قسمتهاي قبلي اين فصل، به طور كلي بسياري از اصول مربوط به ايجاد، انتشار و مديريت گزارشاتي كه به وسيله ي سرويسهاي گزارشگيري پشتيباني ميشوند را بر شمرديم.
اكنون زمان آن رسيده تا به وسيله ي مطالعه ي مفصلتر قابليتهاي اصلي مربوط به سرويسهاي گزارشگيري، ذره اي به پيشروي خود ادامه دهيم.
با اميد به اين كه با كمي توضيحات ساده راجع به ويژگيها و قابليتهاي سرويسهاي گزارشگيري، بينشي را براي شما فراهم نمايد كه بدانيد چگونه با اين ابزار كار كنيد.
اگر در طول خواندن اين قسمت براي بار اول چيزي دستگيرتان نشد، نگران نباشيد.
من در فصول بعدي اين كتاب به عقذ برگشته و تمامي اين قسمتها را به صورت مفصلتر شرح خواهم داد.
مترجم : علی اکبر حاتمی