فراهم كردن قابليت هاي گزارشگيري خودسرويس، و بر اساس وب، كه در آن كاربران تجاري بتوانند با مراجعه به يك سايت اطلاعات مورد نياز خود را به دست آورند، دو كار را انجام ميدهد:
1. اگر داده ها در دسترس باشند، به محض نياز، اطلاعات خواسته شده ارائه ميشود.
2. انجام فعاليتهاي ارزشمندتري نيز امكان پذير است. همچنين ميتوان اطلاعات گزارشي را براي سرويسدهي به ديگر شركا و فروشندگان بر روي سايت قرار داد.
دسترسي به اطلاعات گذشته از طريق وب اين ديد را نسبت به اطلاعات به ما ميدهد كه بتوانيم روند حركت را مشخص نماييم.
حتي فراتر از اين، براي كمك به آينده نگري به منظور مدلسازي وضعيت آينده، بر اساس فرضيات مربوط به فاكتورهاي كليدي يا رهبران تجارت، ميتوانيد اطلاعات گذشته را استخراج كنيد.
دسته ي بعدي چالشها در ابزارهاي گزارشگيري در زمينه ي اتوماسيون يا خودكارسازي است.
قابليتهاي گزارشگيري به صورت سنتي به وسيله ي بخش it تعريف شده اند.
اتوماسيون در ابتدائ نظر با لزوم دريافت اطلاعات از منابع مختلف و ارائه ي گزارش به وسيله ي ابزارهاي مختلف داراي چالش است.
توانايي خودكارسازي، اجتماع منابع اطلاعاتي و تهيه ي گزارشات، بطوري كه اطلاعات در قالب گزارشات به تاجران نشان داده ميشود و اخطارها كارمندان درگير با اطلاعات را قادر ميسازد تا نسبت به وقايع آماده باش تر باشند.
همچنين گزارشات اخطاري ميتوانند موقعي تهيه شوند كه به نظر برسد اندازه هاي عمليات كليدي غير معمول است، كه بيانگر اين است كه يك موقعيت نياز به توجه دوباره دارد، يك بازداري، قابليت فعالسازي.
اكنون شما ميتوانيد ببينيد كه چگونه سرويسهاي گزارشگيري Microsoft sql server 2005 به اين چالشها رسيد و چه قابليتهاي گزارشگيري خوبي را فراهم ميكند.
يكي از ويژگيهاي مهم سرويسهاي گزارشگيري اين است كه امتدادي از سيستم مديريت پايگه داده ي sql server است.
به همين خاطر اگر اجازه استفاده از sql server را داشته باشيد، ميتوانيد از آن استفاده كنيد.
مهارت در اصول گزارشگيري.
آيا تا به حال تعجب نكرده ايد كه چگونه برخي گزارشات فوراً درك ميشوند در حالي كه ديگران در باره ي تلاش شما (گزارشتان) به سوالات و نقاط مبهمي بر ميخورند؟
عموماً گزارشاتي كه خوب درك ميشوند، اصول كليدي گزارشگيري را رعايت ميكنند.
در اين بخش شما با اصول كليدي گزارشگيري براي ايجاد يك گزارش خوب آشنا ميشويد.
1. نمايش اطلاعات منناسب.
اولين اصل كليدي در يك گزارش خوب، ارائه ي اطلاعات صحيح و مناسب است.
اطلاعات مناسب ميتواند شامل اطلاعات فعلي يا گذشته، زيرمجموعه ي گروهي از اطلاعات، مجموعه هاي در حال اجرا به وسيله ي گروه گزارشگيري، خطوط مشي فروش بر حسب زمان، يا تنها يكسري خطوط عمودي كه نشان ميدهد فروش شما در مرحله ي نهايي به چه صورت خاتمه ميابد.
اطلاعات مناسب به طبيعت آن سوال تجاري بستگي دارد كه شما سعي در پاسخگويي به آن را داريد.
براي صحيح بودن و مناسب بودن اطلاعات موجود در يك گزارش، اطلاعات بايد به موقع به سوالي كه پرسيده ميشود پاسخ دهد، به همان دقتي كه فرايند تجاري نياز دارد باشد، مربوطترين پاسخ ممكن به سوال تجاري باشد، و همچنين موافق و همسو با قسمتهاي مختلف شركت (مانند بازاريابي، فروش، و بخش عمليات) باشد.
گزارش خوب همچنين بايد بتواند بينش بيشتري را نسبت به موقعيت موجود به ما بدهد.
فايده ي ديگر گزارش اطلاعات مناسب و صحيح اين است كه، گزارش بايد قابل پيگيري باشد.
بهترين گزارش آن است كه اطلاعاتي را به شما (يا هر كس ديگر كه به اندازه ي شما آگاهي داشته باشد) ارائه بدهد، كه بتوانيد از آن اطلاعات براي يك تصميمگيري فوري استفاده كنيد.
گزارش شامل اطلاعات مناسب، ميتواند به شكل يك گزارشگيري مخصوص باشد كه رويدادهاي تجاريي را كه نياز به توجه فوري دارند را نشان ميدهد.
گزارش خوب ميتواند به صورت يك جدول باشد كه ميزان موجودي يك ماده ي خام مشخص را نشان ميدهد –در مقايسه با ميزان فروش- كه بيان كننده ي اين است كه بايد سفارش مجدد براي اين ماده ي خام سريعاً انجام شود.
آيا تصميمي كه بر اساس اطلاعات نمايش داده شده در يك گزارش گرفته ميشود، موضوع مهمي براي اهميت ارزش آن گزارش نيست؟.
همچنين يك اصل كمكي اين است كه تعيين ميكنيم كه چه اطلاعاتي مطعلق به يك گزارش است.
سرويسهاي گزارشگيري مايكروسافت به شما اجازه ميدهد كه اطلاعات را تقريباً از هر منبع داده اي كه ميتوانيد بيابيد، گزارش كنيد، -از يك سيستم سنتي گرفته تا يك سند صفحه گسترده تا پايگاههاي داده اي مرتبط بهم و حتي بانك اطلاعاتي OLAP (online analytical processing) يا بانكهاي اطلاعاتي داراي پردازش تحليلي فوري.
سرويسهاي گزارشگيري به شما اجازه ميدهند تا براي ارائه ي اطلاعات مناسب در يك گزارش، از منابع داده اي چندگانه براي گزارشگيري استفاده كنيد.
اين سرويسها بر اساس اصل نمايش اطلاعات مناسب، دسترسي به منابع داده را فراهم ميكند.
مترجم : علی اکبر حاتمی