پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
7 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) 1388; 23(1):59-68. |
|
بررسي عملکرد و عوامل موثر بر پذيرش برنامه هاي ترويجي اجرا شده در مسير فرآيند توسعه کشاورزي: مطالعه موردي گندم کاران شهرستان مشهد |
|
تبرايي محسن*,حسن نژاد مريم |
|
* گروه اقتصاد كشاورزي، دانشكده كشاورزي، دانشگاه فردوسي مشهد |
|
متولي اصلي انتقال دانش و مهارت و همچنين تغيير بينش و نگرشها در جوامع روستايي بخش ترويج کشاورزي مي باشد. يک سازمان ترويج با برنامه ريزي مناسب و کارا، مي تواند فعاليتهاي خود را بر روي نتايج قابل اندازه گيري متمرکز سازد و از هدر رفتن وقت، انرژي و منابع جلوگيري نمايد. بديهي است براي تحقق چنين آرماني بايستي کارکرد کلي يک نظام ترويجي را با دقت کافي مورد ارزيابي قرار داد. در همين راستا در پژوهش حاضر از يک سو کم و کيف عملکرد برنامه هاي ترويجي اجرا شده در مسير فرآيند توسعه کشاورزي از لحاظ ارتقاي سطح بهره وري، دانش و مهارت هاي علمي و فني (بينش و کنش) کشاورز مورد ارزيابي قرار گرفته است و از سوي ديگر به بررسي عوامل موثر بر پذيرش اين برنامه ها و ارايه راهبردهاي مناسب براي ساماندهي نظام نوين ترويج و بهبود عملکرد پرداخته شده است. نتايج مطالعه نشاندهنده اثرگذاري معني دار برنامه هاي ترويجي بر تغيير کنشها، بينشها و بهره وري در ميان کشاورزان و بهبود آنها بوده است که خود حاکي از عملکرد مناسب اين برنامه ها در ميان کشاورزان مي باشد. همچنين نتايج حاصل از برآورد الگوي لوجيت در راستاي بررسي عوامل موثر بر پذيرش برنامه هاي ترويجي نشان داده که افزايش متغيرهاي سن کشاورز، تعداد فرزندان، فاصله روستا محل سکونت از شهر و اشتغال در فعاليتهاي غيرکشاورزي به طور معني داري منجر به کاهش احتمال پذيرش برنامه هاي ترويجي گشته و متغيرهاي تعداد فرزندان با تحصيلات عاليه، سابقه فعاليت کشاورز در توليد گندم، نوع مالکيت زمينهاي تحت کشت گندم و ميزان استفاده از اطلاعات و فناوري هاي نوين نيز داراي رابطه معني دار مثبت با احتمال پذيرش برنامه هاي ترويجي درميان کشاورزان مي باشند.
|
|
كليد واژه: برنامه هاي ترويج کشاورزي، الگوي لوجيت، آزمون مقايسه ميانگين، گندم |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
سه شنبه 23 خرداد 1391 11:28 PM
تشکرات از این پست