پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
1 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) 1388; 23(1):1-10. |
|
تحليل عاملي مولفه هاي فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي (ICT) مرتبط با توسعه کارآفريني سازماني در سازمان ترويج کشاورزي ايران |
|
علم بيگي امير*,ملك محمدي ايرج,مقيمي سيدمحمد |
|
* دانشكده اقتصاد و توسعه كشاورزي، دانشگاه تهران |
|
اين تحقيق در پي شناسايي عوامل تاثير گذار بر توسعه فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي مرتبط با توسعه کارآفريني سازماني در سازمان ترويج کشاورزي بود كه به روش همبستگي انجام شد. جامعه آماري تحقيق شامل 2768 نفر از کارشناسان ترويج کشاورزي بود. از هر منطقه جغرافيايي کشور و بر اساس تقسيم بندي کشوري وزارت جهاد کشاورزي، يک استان به تصادف انتخاب و جامعه آماري منتخب 1145 نفر برآورد شد. كه از بين آنها به صورت تصادفي و با رعايت انتساب متناسب 250 نفر (بر حسب محاسبه فرمول كوكران) انتخاب شدند. ابزار تحقيق پرسشنامه اي در سه بخش و در قالب طيف ليکرت بوده است، که بخش هاي آن عبارتند از: ميزان به کارگيري فنآوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي، مهارت هاي استفاده از فنآوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي و توسعه ICT سازمان (زير ساخت ها و راهبردها). روايي پرسشنامه فوق بر اساس نظر جمعي از اساتيد رشته ترويج کشاورزي و کارآفريني سازماني دانشگاه تهران تاييد گرديد. سپس جهت تعيين پايايي پرسشنامه تعداد 25 پرسشنامه توسط کارشناسان ترويج تکميل و ضريب آلفاي کرونباخ براي بخش هاي مذکور محاسبه شد و در نتيجه A=0.92, A=0.88 و A=0.96 نشان داد که وسيله تحقيق از قابليت بالايي براي جمع آوري اطلاعات برخوردار است. روش آماري مورد استفاده تحليل عاملي و نرم افزار مورد استفاده SPSSWIN 15 بوده است. يافته هاي تحقيق حاکي از آن است که از ميان متغير هاي ICT مرتبط با توسعه کارآفريني سازماني متغير "حمايت مديريت سازمان از حضور فناوري هاي پيشرفته در سازمان" در رتبه اول و متغير "توسعه و تنوع در انجام فعاليت ها از طريق تعاملات بيشتر با ارباب رجوع به واسطه ICT سازمان" در رتبه آخر در سازمان ترويج فعلي قرار گرفت. با استفاده از تحليل عاملي متغير هاي ICT مرتبط با توسعه کارآفريني سازماني با توجه به ماهيت مولفه هاي توسعه ICT سازماني مرتبط با کارآفريني سازماني، در چهار عامل سازماني و محتوايي، زير بنايي و آموزشي، راهبردي و فردي خلاصه شدند. اين عوامل در مجموع توانستند 83/79 درصد از واريانس متغير ها را تبيين نمايند. 17/20 درصد از واريانس باقيمانده مربوط به ساير عواملي است كه پيش بيني آن ها در اين تحقيق ميسر نشده است. يافته هاي تحقيق حاکي از آن است که حمايت مديريت سازمان از حضور ICT، توسعه شايستگي ها و مهارت هاي کارکنان، بستر سازي و وجود انگيزه در کارکنان در ارتقاي مهارت هاي خود در اين زمينه بيشترين سهم را در توسعه فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي مرتبط با توسعه کارآفريني سازماني دارند.
|
|
كليد واژه: توسعه کارآفريني سازماني، فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي، ICT و توسعه کارآفريني سازماني، ICT و سازمان ترويج کشاورزي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
سه شنبه 23 خرداد 1391 11:27 PM
تشکرات از این پست