پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
3 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) 1390; 25(3):295-304. |
|
بررسي عوامل موثر بر احتمال تمايل چغندرکاران به پرداخت براي دريافت خدمات ترويج کشاورزي (مطالعه موردي شهرستان مشهد) |
|
تبرايي محسن,پارساپور خديجه*,عابد سعيد |
|
* دانشكده كشاورزي، دانشگاه فردوسي مشهد |
|
هدف از اين مقاله بررسي عوامل موثر بر احتمال پرداخت چغندرکاران براي دريافت خدمات ترويجي است. براي رسيدن به اين هدف از الگوي لاجيت در چارچوب الگوي لاجيت با استفاده ار داده هاي مقطع زماني سال 1388 مربوط به 150 نفر از چغندرکاران انتخاب شده به روش نمونه گيري تصادفي ساده در شهرستان مشهد مورد بررسي قرار گرفت. علاوه بر اين از الگوي توبيت براي بررسي عوامل موثر بر ميزان تمايل به پرداخت چغندرکاران براي دريافت خدمات ترويجي استفاده گرديده است. نتايج هر دو الگو نشان داد متغير هاي سن، تجربه در کشت چغندرقند و تعداد افراد خانوار بر احتمال پرداخت چغندرکاران براي دريافت خدمات ترويجي تاثير منفي معني دار داشته اند. همچنين متغيرهاي تحصيلات، سطح زير کشت، عملکرد، مالکيت، درآمد خالص از چغندرقند، نياز به خدمات ترويجي و رضايتمندي از خدمات ترويجي بر احتمال پرداخت براي دريافت خدمات ترويجي تاثير مثبت و معني داري دارند. مقايسه کشش کل مربوط به متغيرهاي کيفي نشان مي دهد که رضايتمندي از خدمات ترويجي بيشترين تاثير را در افزايش و سن کشاورز در ميان متغيرهاي کمي بيشترين تاثير را در کاهش ميزان تمايل به پرداخت براي دريافت خدمات ترويجي دارند.
با توجه به نتايج مطالعه اجراي ترويج نيمه خصوصي در ميان کشاورزان بزرگ مالک، تشکيل انجمن ها و تعاوني هايي براي کشاورزان خرده مالک براي پرداخت هزينه هاي ترويجي به صورت گروهي، ايجاد تنوع در نوع و شيوه ارائه خدمات ترويجي بر اساس سن و به تبع آن تجربه و همچنين سطوح تحصيلات کشاورزان پيشنهاد شد.
|
|
كليد واژه: الگوي توبيت، الگوي لاجيت، خدمات ترويجي، چغندرقند، مشهد |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
سه شنبه 23 خرداد 1391 10:53 PM
تشکرات از این پست