پاسخ به:مقالات اخلاق پزشکی
6 : اخلاق پزشكي تابستان 1390; 5(16):133-162. |
|
ويژگي هاي نظام کارآمد بررسي تخلفات حرفه اي اخلاق گرا در ارايه خدمات سلامت باروري |
|
فرج خدا تهمينه,لطيف نژاد رودسري رباب,عباسي محمود |
|
|
مقدمه و هدف: تقاضا براي ظرفيت سازي اخلاق سازماني در سازمان هاي ارايه کننده خدمات سلامت به ويژه توسط مديران اين بخش ها رو به رشد است. مددجويان، ارايه کنندگان خدمات و سياست گذاران امر سلامت نياز به يک راهنماي جديد عملکرد اخلاقي به منظور راهنمايي آنان در شرايط دشوار نظام ارايه خدمات سلامت دارند. اصول اخلاقي پايه اي براي مقابله با سوء عملکرد در حيطه پزشکي و يا سهل انگاري و غفلت کارکنان است. در سراسر دنيا کارکنان نظام سلامت به طور مداوم در معرض مباحث پيچيده اخلاقي قرار دارند. برخورداري از مهارت ارتباطي، اجراي برنامه هاي آموزش مداوم، وجود کميته اخلاق، بررسي و ارايه گزارش هايي از سوء رفتار وعملکرد و يا سهل انگاري و نيز تلاش در جهت رفع اين نقايص ضروري است. از آنجا که هرگونه سوء عملکرد حرفه اي نظير غفلت، سهل انگاري، خطا، اشتباه و نقض حقوق مددجو ممکن است آسيب هاي جدي و جبران ناپذير جسماني، رواني، اجتماعي و اقتصادي را به دنبال داشته باشد لذا لازم است نظام بررسي اين تخلفات کارآمد بوده که اين مطالعه با هدف تعيين ويژگي هاي نظام کارآمد بررسي تخلفات حرفه اي اخلاق گرا در ارايه خدمات سلامت باروري طراحي گرديد.
روش مطالعه: اين مطالعه از نوع توصيفي - اکتشافي بوده که به روش دلفي انجام گرفت. جامعه پژوهش را 45 نفر از ارايه کنندگان خدمات سلامت باروري شامل متخصصين زنان و مامايي، متخصصين سلامت باروري، متخصصين حقوق و اخلاق پزشکي، متخصصين حوزه علوم انساني تشکيل مي دادند. ابزار گردآوري داده ها سوالات باز پاسخ بود که از طريق پست الکترونيک و يا مراجعه حضوري به شرکت کنندگان در پژوهش داده شد. تحليل داده ها با استفاده از آناليز محتوا و به روش کدگذاري باز انجام شد. سپس در مراحل کمي دلفي پس از محاسبه صدک ها و ميانگين ها اجماع حاصل گرديد.
نتايج: مفاهيم گردآوري شده شامل تبيين تخلف (توجه به وجود مظاهر فساد اداري نظير تبليغ، توصيه، سفارش، تبعيض، دريافت هديه، وجه نقد)، پاسخ مثبت به تقاضاهاي نابجا، توجه به نقض حقوق انساني و حقوق سلامت باروري مددجو (نظير توهين به مددجو، تحقير، عدم اطلاع رساني و يا اطلاع رساني نامناسب، نقض رازداري و حقيقت گويي)، عملکرد خارج از محدوده قوانين و دستورالعمل ها و موازين شرعي، عملکرد خارج از محدوده شرح وظايف شغلي، عدم گزارش تخلف درون سازماني و برون سازماني، عدم ارايه گزارش صادقانه و عادلانه، عدم پاسخگويي در قبال انجام تخلف، عدم تبعيت از احکام صادره، سوگيري و تهديد در گزارش تخلفات و يا عدم مشارکت در ارايه گزارش، عدم رعايت حقوق متقابل ارايه کننده خدمات و مددجو بود که در درون مايه هاي عدالت محوري، قانون گرايي، رعايت حقوق مددجو، رعايت حقوق ارايه کننده خدمات، پاسخگويي، فرآيند بررسي، گزارش تخلف دسته بندي شدند.
بحث و نتيجه گيري: تشکيل شبکه اي براي تقويت ارايه خدمات سلامت باروري و جنسي در ايران از سوي وزارت بهداشت، اهميت مباحث سلامت باروري از جنبه هاي مختلف و نيز وجود انتخاب هاي جديد براي زنان اعم از روش هاي جديد غربالگري و تشخيص و درمان به موازات پيشرفت دانش و فناوري، مباحث اخلاقي متعددي را براي ارايه کنندگان خدمات سلامت باروري، مددجويان و جامعه مطرح نموده است. در دسترس بودن نظام بررسي تخلفات حرفه اي کارآمد، به روز و اخلاق گرا در ارايه خدمات سلامت باروري که طيف وسيعي از مددجويان را دربر مي گيرد يک راهنماي کليدي براي شناسايي و تعيين تخلف، تصميم گيري عادلانه و رعايت حقوق متقابل مددجو و ارايه کننده خدمات محسوب مي شود.
|
|
كليد واژه: نظام نظارتي، تخلف، خدمات سلامت باروري |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
یک شنبه 14 خرداد 1391 12:18 PM
تشکرات از این پست