شگفتزدگی را دوست دارید؟ اگر پاسختان مثبت است، پس این را بدانید كه «پورتال 2» برای شما ساخته شده است. نسخه اول پورتال عناصر اعجابانگیزی را به جامعه بازی معرفی كرد. شكل و شمایل بازی اول شخص معمایی كه معماهای آن بر اساس قوانین فیزیك طراحی شده بود، واقعا منحصر بهفرد بود. شخصیت جدید «گلادوس» كه در عین جنایتكار بودن ظاهری كاملا فریبنده داشت، معرفی شد و بازی با وجود مدت زمان كوتاهش كاملا تاثیرگذار بود. از این رو ساختن یك دنباله موفق برای این عنوان، كاری ناممكن به نظر میرسید. «والو» شركتی است كه در كارنامه اش بازیهای درخشانی همچون «هالف لایف» و «4 بازمانده» میدرخشد و بزرگترین بازی اول شخص چندنفره تاریخ متعلق به آنهاست: «كانتر استرایك ».
اگر فقط كمیاز بازی سازی سر در بیاورید و با موتورهای پایه كار كرده باشید، از همان لحظه اول كه وارد بازی میشويد و در واقع در پایگاه داغون آزمایشگاهی Aperture به هوش میآیید، محیط و جزئیات آن تا مدتها دهان تان را از تعجب باز نگه میدارد؛ دقیقا جایی كه همه چیز تخریب میشود و تیرآهنهای غول پیكر با در و دیوار برخورد میكند یا زمانی كه گلادوس در حال دوباره سر هم شدن است. انیمیشنهای این بازی حیرتانگیز است و این نشان میدهد با این كه پورتال اصلا برای جلوههای بصری اش معروف نیست، ولی والو از فناوری سال 2004 خود هنوز به نحو احسن استفاده میكند. ریتم بازی از ابتدا تا لحظه تیتراژ پایانی همراه قطعهای زیبا ـ كه بعضا بازگوكننده نكات كور داستانی هم هست ـ هیچ گاه افت نمیكند و همیشه در بالاترین سطح ممكن است. دنیای پورتال 2 بزرگتر، داستانش عمیقتر و شخصیتپردازیاش بینقصتر شده است. شما هنوز در نقش chell كه بعد از اتفاقات شماره یك به Aperture بازگشته است، بازی میكنید و با رباتی كروی شكل به نام «وتلی» آشنا میشوید كه در مراحل اولیه بازی كمكتان میكند. باید بدانید هر قدر راجع به شخصیتپردازی، صداپیشگی و انیمیشنهای این موجود تعریف كنیم، كم است. طنزی كه در چهره یك چشمی و جملات همیشگیاش وجود دارد، بینظیر از آب در آمده است.
یكی از ایرادهای داستان این است كه به طرز عجیبی به گذشته ربط دارد و افرادی كه داستان نسخه اول را ندانند، تقریبا از لذت داستانی شماره دوم بیبهره میمانند. مشكل بعدی گسستگی روایت داستان است؛ جایی كه به دلیل معماهای زیاد، ذهن بازیكننده از داستان خارج شده و به پیدا كردن راهحل معماها مشغول میشود.
ولی قسمتی كه باعث میشود هر كسی مشتاق انجام این بازی باشد، طراحی مراحل و معماهای خلاقانه آن است. شما با یك اسلحه كه قابلیت ایجاد 2 پورتال را دارد و با استفاده از آیتمهایی مثل لیزر، صفحه تخت، مكعب انعكاس نور، تختههای پرش، ژلهای آبی، قرمز و سفید برای پرش، افزایش سرعت و ایجاد قابلیت پورتال به همراه استفاده از قوانین شتاب و گرانش باید 58 معمای بازی را حل كنید. بعضی از معماها پشت سر هم و به صورت تستهای مقطعی حل میشود و پاسخ بقیه در طول روند بازی به دست خواهد آمد. معماها كاملا متعادل و منطقی طراحی شده است، طوری كه بعضی از آنها را بسادگی حل میكنید ولی بعضی از آنها هوش و استعدادتان را به چالش میكشد. البته كمبود معماهایی با عنصر زمان در بازی احساس میشود. نكته قابل توجه این كه اگر وسط معماها سقوط كنید یا توسط رباتهای تیرانداز نابود شوید، لازم نیست تمام مرحله یا كارهایی را كه انجام دادید، دوباره تكرار كنید.
وقتی قسمت داستانی بازی را تمام كردید تازه بازی اصلی شروع میشود؛ جایی كه همراه دوستتان كنترل 2 ربات را به عهده میگیرید و باید معماهایی را كه اصلا شبیه بخش تكنفره نیستند، با كمك هم حل كنید. خب مشخص است معماها كمی سختتر میشود چون باید از تمام تواناییهای نفر دیگر هم استفاده كنید.
مثلا بعضی وقتها باید 4 پورتال ایجاد كنید تا شتاب كافی را برای پرش به دست بیاورید. البته ترجیحا سعی كنید یارتان را بشناسید وگرنه با مشكل مواجه میشوید؛ چرا كه هیچكس هر قدر هم كه باهوش باشد به تنهایی نمیتواند معماها را حل كند. شاید تنها نكته منفی این بازی، نداشتن ارزش تكرار باشد.
بتازگی بستهای الحاقی برای این بازی تایید شده است كه معماهای بیشتری را به آن اضافه میكند.
فرهنگ هدایتی