0

بانک مقالات علوم محیطی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 6 : علوم و تكنولوژي محيط زيست زمستان 1385; 8(4 (مسلسل 31)):51-57.
 
تعيين LC50 کلريد كبالت در ماهي كپور معمولي (Carpio Cyprinus)
 
ناجي طاهره*,عريان شهربانو,كرمي سارا
 
* دانشکده داروسازي، دانشگاه آزاد اسلامي
 
 

در اين تحقيق، سميت حاد فلز سنگين کبالت روي ماهي کپور معمولي (Cyprinus Carpio) در شرايط آزمايشگاهي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات در سال 1384 مورد بررسي قرار گرفت. آزمايش ها، به روش استاندارد O.E.C.D طي 96 ساعت انجام شد. ماهي ها، به طور تصادفي به 8 گروه 10 تايي تقسيم شدند. ميانگين طولي و وزني ماهي ها به ترتيب 9±1.5 سانتي متر و 10.125±2.19 گرم بود. يک گروه به عنوان گروه شاهد و 7 گروه تحت تيمار در معرض غلظتهاي 50، 100، 200، 300، 400، 500 و 600 ميلي گرم در ليتر کلريد کبالت قرار گرفتند. کليه پارامترهاي مهم فيزيکي، شيميايي و فيزيکوشيميايي آب نظير pH، اکسيژن محلول، سختي، درجه حرارت، EC، قليائيت، فسفات، نيترات و نيتريت اندازه گيري شد. آزمايش ها با هفت تيمار و دو تکرار در هر تيمار انجام شد. داده ها با استفاده از برنامه نرم افزاري SPSS و روش تحليل آماري Probit Analysis مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. مقدار 96LC50 ساعته کلريد کبالت براي ماهي کپور معمولي، در دو تکرار اول و دوم به ترتيب 328 و 327 ميلي گرم در ليتر بدست آمد. بطور کلي، افزون مواد شيميايي به نفت خام و آب هاي تزريقي، سبب افزايش خاصيت ژنوتوکسيک و سمي مي شود. نظر به اينکه، 800 تا 1200 بشکه در روز، آب حاوي مواد شيمايي مذکور و مواد شيميايي ديگر که جهت اهداف ويژه به آب تزريقي افزوده مي گردد، به محيط زيست درياي خليج فارس تخليه مي شوند، اميد است که با توليد و جايگزين کردن ترکيبات ديگر با اثرات ژنوتوکسيک و خاصيت سمي کمتر و متناسب با ترکيب نفت منطقه سيري، گام بزرگي در حفظت سلامت محيط زيست خليج فارس و حفظ تنوع زيستي اين اکوسيستم پهناور برداشته شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  1:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 7 : علوم و تكنولوژي محيط زيست زمستان 1385; 8(4 (مسلسل 31)):59-66.
 
بررسي اثرات دما بر قابليت تخمه گشايي و ارزش غذايي ناپليوس آرتمياي اروميه (Artemia urmiana)
 
طيبي ليما*,سيف آبادي سيدجعفر,عابديان كناري عبدالمحمد,آق ناصر
 
* دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي
 
 

در اين نوشتار قابليت تخمه گشايي و ارزش غذايي ناپليوس آرتمياي اروميه و اثر دما بر اين فاکتورها بررسي شد. آزمايشات با دو سطح دماي 25 و 30 درجه سانتي گراد، در سه تکرار و به صورت طرح بلوک هاي کاملا تصادفي انجام گرفت. قابليت تخمه گشايي سيست ها در اين دماها طبق روش استاندارد تعيين شد. ناپليوس هاي لازم جهت انجام آزمايشات مشخص کردن ترکيبات شيميايي بدن در مخازن پنج ليتري کشت و پس از 24 ساعت برداشت شدند. ميزان وزن خشک، پروتئين، چربي، خاکستر، کربوهيدرات، انرژي و ترکيب اسيدهاي چرب ناپليوس ها در هر يک از اين دماها، سنجيده و مقدار وزن خشک انفرادي ناپليوس ها و ترکيب زيست- شيمايي انفرادي بدن ناپليوس به دست آمد. نتايج نشان داد که، درصد و کارآيي تخمه گشايي با افزايش دما افزايش يافته که در مورد درصد تخمه گشايي اين افزايش معني دار بود (P<0.05). مقدار ارزش غذايي ناپليوسها نيز در بيشتر موارد با افزايش دما کاهش يافت. ولي اين اختلافات جزيي بوده و از نظر آماري معني دار نبوده است (P>0.05). در پايان، با توجه به نتايج به دست آمده، دماي 30 درجه سانتي گراد براي تخمه گشايي سيست ها پيشنهاد مي شد، که تحت اين شرايط، ضمن آنکه قابليت تخمه گشايي سيست ها افزايش مي يابد، ارزش غذايي ناپليوس ها نيز حفظ مي شود.

 
كليد واژه: آرتمياي اروميه، دما، قابليت تخمه گشايي، ارزش غذايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  1:21 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 5 : علوم و تكنولوژي محيط زيست زمستان 1385; 8(4 (مسلسل 31)):39-49.
 
بررسي نقش خروجي سيستم هاي تهويه بين ايستگاهي نيمه شمالي خط يک مترو تهران در کيفيت هوا
 
جعفري محمدجواد*,عتابي فريده,خرم محمد
 
* گروه بهداشت حرفه اي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي
 
 

آلودگي هواي ناشي از زندگي مدرن امروزي و فعاليت هاي بشر، يکي از معضلات بزرگ کلان شهرهايي مانند تهران است که مي تواند اثرات زيست محيطي مهمي بر جاي بگذارد. با توجه به اينکه حمل و نقل، سهم عمده اي در آلودگي هواي تهران دارد استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، بعنوان يک گزينه برتر جهان، جهت پيشگيري و کنترل آلودگي هوا ضروري است. يکي از وسايل حمل و نقل عمومي سريع، مطمئن و ايمن که داراي کمترين اثرات سوء زيست محيطي است، مترو مي باشد. در حال حاضر متروي تهران، سهم عمده اي در کاهش آلودگي هواي شهر تهران دارد. در اين مطالعه، اقدام به بررسي اثرات زيست محيطي ناشي از خروجي هواکش هاي بين ايستگاهي نظير منواکسيدکربن، رطوبت نسبي، دما و سرعت جريان هوا در سيستم هاي تهويه بين ايستگاهي نيمه شمالي خط 1 متروي تهران شد. نتايج حاصل از اين تحقيق، با استانداردهاي زيست محيطي، هواي پاک و نتايج اندازه گيري آلاينده هاي هواي شهر تهران که توسط شهرداري تهران و سازمان حفاظت محيط زيست انجام مي گيرد، مقايسه شد. طبق اندازه گيريهاي انجام شده، در اين بررسي مشخص شد که ميانگين روزانه منواکسيدکربن خروجي هواکشهاي بين ايستگاهي متروي تهران %30-40 کمتر از ميانگين روزانه منواکسيد کربن شهر تهران است. اين ميانگين در مقايسه با هواي پاک کمتر از حد استاندارد يعني 9 PPM بود. ميانگين روزانه درجه حرارت هواي خروجي از هواکش هاي بين ايستگاهي مترو بين 21-27 درجه سانتيگراد ثابت و در گرمترين روزهاي سال يعني در ماههاي تير و مرداد، حدود 10 درجه سانتيگراد کمتر از ميانگين روزانه درجه حرارت هواي شهر تهران است. بدليل فعاليت دايم سيستم تهويه مناسب در مترو، ميانگين روزانه رطوبت نسبي در حدود %40-50 ثابت است و در حدود 15% بيشتر از ميانگين روزانه رطوبت نسبي هواي شهر تهران است. نتايج نشان داد که سرعت جريان هواي خروجي هواکش هاي بين ايستگاهي مترو، مستقل از تغييرات سرعت جريان هواي شهر تهران است. اين مطالعه نشان داد که سيستم تهويه متروي تهران در شرايط عادي يک سيستم مناسب محسوب شده و علاوه بر کاهش آلودگي هواي شهر تهران در افزايش کيفيت هواي اطراف خروجي هواکش هاي بين ايستگاهي نيز مي تواند موثر باشد.

 
كليد واژه: مترو، آلودگي هوا، منواکسيدکربن، تهويه، سرعت جريان هوا، رطوبت نسبي، زيست محيطي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  1:22 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 8 : علوم و تكنولوژي محيط زيست زمستان 1385; 8(4 (مسلسل 31)):67-75.
 
بررسي غلظت کادميم، روي، مس، آهن و نيکل در رودخانه خشک شيراز و برخي محصولات کشاورزي مجاور
 
كفيل زاده فرشيد*,كارگر محمد,كديور الهام
 
* گروه ميکروبيولوژي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد جهرم
 
 

رودخانه خشک که از داخل شهر شيراز عبور نموده و به درياچه مهارلو منتهي مي شود يک رودخانه فصلي بوده و به طور دايم مورد هجوم انواع فاضلاب هاي خانگي، تجاري، صنعتي و کشاورزي قرار مي گيرد. در اين تحقيق، به منظور بررسي کيفيت آب رودخانه از نظر آلودگي به فلزات سنگين کادميم، روي، مس، آهن و نيکل، 6 ايستگاه انتخاب، و در ارديبهشت سال 1384 از آب آنها نمونه برداري شد. همچنين از برخي محصولات کشاورزي اطراف رودخانه نمونه برداري و ميزان فلزات سنگين در آنها اندازه گيري شد. اختلاف ميانگين غلظت هر فلز سنگين، در نمونه هاي آب با حداکثر مجاز آن جهت مقاصد آشاميدن، آب هاي سطحي، آبياري و حيات آبزيان به وسيله آزمون t-student (در سطح اطمينان 95 درصد) مقايسه شد. نتايج نشان داد که، ايستگاه 1 (پل معالي آباد) فاقد فلزات سنگين فوق بوده و آب آن، جهت هر گونه استفاده اي کاملا مناسب است. آب ايستگاه هاي 2 (پل نمازي)، 3 (پل پارکينگ)، 4 (پل سلمان) و 5 (پل شريف آباد) به منظور استفاده هاي آشاميدن، آبياري و حيات آبزيان مناسب نيستند ولي از نظر آبهاي سطحي مناسب است. آب ايستگاه 6 (انتهاي خرچول) براي آشاميدن و حيات آبزيان غيرقابل استفاده ولي، از نظر آبهاي سطحي و آبياري مناسب است. در مورد محصولات کشاورزي، برخي از آنها داراي فلزات سنگين بوده ولي فقط ميزان مس در کليه گياهان و آهن در يک مورد به صورت معني دار از حداکثر مجاز بيشتر است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  1:23 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 10 : علوم و تكنولوژي محيط زيست زمستان 1385; 8(4 (مسلسل 31)):89-95.
 
مروري بر استانداردهاي کيفي منابع آب در ژاپن
 
علوي مقدم سيدمحمدرضا
 
 
 

رشد سريع اقتصادي ژاپن در دهه 1960، باعث آلودگي شديد محيط زيست خصوصا آلودگي منابع آب شد. اولين قانون مربوط به کنترل آلودگي در ژاپن، در سال 1967، تحت عنوان «قانون اساسي براي کنترل آلودگي»، به منظور توسعه تمهيدات جامع براي کنترل آلودگيهاي مختلف محيط زيست تصويب شد. پس از آن، سياست محيط زيست جامع در کشور ژاپن به تصويب رسيد که هدف آن، حفظ کيفيت آب، جلوگيري از آلودگي حاصل از فعاليت هاي کشاورزي، حفاظت محيط زيست دريايي، حفاظت از محيط خاک و حفاظت از محيط زيست زيرزميني و کنترل ضايعات بود. «حفظ سلامت انسان» و «محافظت از محيط هاي طبيعي» دو هدف اصلي ارايه استانداردهاي زيست محيطي کشور ژاپن است. در رابطه با حفظ سلامت انسان، جمعا ليست 48 ماده شيميايي در استاندارد کيفي منابع آب در نظر گرفته شده است. همچنين کليه، محيط هاي آبي (شامل رودخانه ها، درياچه ها و درياها) براساس نوع مصارف آنها، به دسته هاي متفاوتي طبقه بندي شده اند که مي توان به طبقه بندي آب رودخانه ها به شش گروه (براساس وضعيت کيفي آنها) اشاره نمود. هدف از ارايه اين نوشتار، بررسي قوانين و استانداردهاي کيفي منابع آب در کشور ژاپن است. از آنجا که کشور ژاپن در سالهاي اخير با وضع قوانين استاندارد مناسب و اجراي آن توانسته است کيفيت منابع آب موجود در کشور خود را تا حد قابل قبولي بهبود بخشد، بررسي آن مي تواند راهکارهاي مناسبي را در اختيار کشورهايي در حال توسعه مانند ايران در خصوص تدوين استانداردها قرار دهد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  1:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 9 : علوم و تكنولوژي محيط زيست زمستان 1385; 8(4 (مسلسل 31)):77-87.
 
شناسايي و ارزيابي خطرات موجود يا بالقوه در يک شرکت توليدي با استفاده از روش آناليز ايمني شغل
 
علي زاده سيدشمس الدين,نصيري پروين*,گل بابايي فريده,شاه طاهري سيدجمال الدين
 
* دانشگاه علوم پزشکي تهران، دانشکده بهداشت و انستيتو تحقيقات بهداشتي، گروه بهداشت حرفه اي
 
 

هر روز در محيط هاي کار رويدادهاي متعددي رخ مي دهند که باعث مرگ و آسيب مي شوند. اين حوادث، اغلب به علت عدم شناسايي خطرات بالقوه و آموزش صحيح کارگران اتفاق مي افتد. از اين رو، شناسايي و ارزيابي خطرات محيط کار، مي توان از بسياري از حوادث پيشگيري کرد. و عدد ريسک آنها را محاسبه و کنترل هاي مورد نياز را ارايه داد. روش JSA به صورت سيستماتيک، جهت شناسايي خطرات و ارزيابي ريسکهاي آنها به منظور ارايه اقدامات کنترلي مناسب است. در اين روش، هر مرحله از شغل به دقت بررسي مي شود، خطرات بالقوه هر مرحله شناسايي و ارزيابي شده و بهتريه راه حل کنترل جهت حذف يا کاهش خطرات، ارايه مي شود. در اين تحقيق که، در يک شرکت توليدي انجام شد با استفاده از روش JSA، 45 خطر شناسايي و ارزيابي شدند که از آنها 14 مورد غير قابل قبول، 28 مورد نامناسب و 3 مورد قابل قبول با تجديدنظر بود. براي حذف يا کاهش سطح ريسک هر کدام از اين خطرات، راه حلهاي کنترلي پيشنهاد شد که مهمترين راه حلهاي کنترلي ارايه شده، آموزش کارگران، بالا بردن سطح آگاهي آنها از خطرات و نظارت مستمر بر کار آنها است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  1:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 1 : علوم و تكنولوژي محيط زيست پاييز 1385; 8(3 (مسلسل 30)):1-9.
 
تعيين عوامل زيست محيطي در مکانيابي شهرهاي جديد در ايران
 
منوري سيدمسعود,طبيبيان سحر
 
 
 

ايجاد شهرهاي جديد به منظور پاسخگويي به نيازهايي مانند جذب سرريز جمعيتي، تامين مسکن و بسياري از عوامل ديگر صورت مي گيرد، اما به خاستگاه آنها در فرآيند توسعه پايدار از ديدگاه برنامه ريزي و طرح ريزي محيطي توجهي نمي شود. شهر جديد هشتگرد (در غرب استان تهران) با هدف اسکان پانصد هزار نفر جمعيت تا سال 1390، بعنوان بزرگترين شهر جديد کشور انتخاب شده است. در اين نوشتار، براي شناسايي و مطابقت شهر هشتگرد بعنوان مطالعه موردي، با معيارهاي روش مک هارگ براساس مدل اکولوژيکي توسعه شهري، روستايي و صنعتي انجام گرفته است. به علاوه، اين شهر با معيارهاي پيشنهادي که در تحقيق ارايه شده مقايسه شده است. نتايج به دست آمده نشان مي دهد که، در روش مک هارگ پارامترهاي محيط زيستي شهر جديد هشتگرد، به عنوان مناسب ترين گزينه ها در انتخاب اراضي مورد نظر واقع شده است. مقايسه پارامترها با مدل اکولوژيکي توسعه شهري، روستايي و صنعتي و معيارهاي پيشنهادي در اين تحقيق مشخص مي نمايد که، عواملي مانند شيب، جهت جغرافيايي، سنگ مادر، عمق و ساختمان خاک و پوشش گياهي در طبقه يک مک هارگ (طبقه مناسب) قرار مي گيرند و ديگر عوامل، در طبقه دو مگ هارگ (طبقه تقريبا مناسب) قرار داشته و هيچ يک از پارامترها در طبقه نامناسب قرار ندارند. بنابراين، مکان يابي شهر جديد هشتگرد از نقطه نظر پارامترهاي محيط زيستي، مطابقه با استاندارد مک هارگ بوده و از موقعيت مناسبي برخوردار است. از طرفي با توجه به معيارها پيشنهادي در اين تحقيق، برخي از پارامترها مانند لرزه خيري و آلودگي هوا هر چند از موقعيت مناسبي برخوردار نيستند ولي مي توان با در صورت اجراي آن، چنين مشکلاتي را کاهش داد. با توجه به نتايج اين تحقيق، ضرورت توجه به عوامل و معيارهاي اقتصادي- اجتماعي و فرهنگي مانند رشد جمعيت، توان اقتصادي منطقه، دسترسي به زير ساخت ها مانند شبکه راههاي ارتباطي، خطوط لوله انتقال گاز و عوامل تاثيرگذار محيط زيستي نظير آلاينده هاي هوا، آب، خاک، صدا و مواد زايد جامد در مکان يابي شهرهاي جديد از اهميت خاصي برخوردارند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  2:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 8 : علوم و تكنولوژي محيط زيست پاييز 1385; 8(3 (مسلسل 30)):61-70.
 
تعيين ارزش تفرجگاهي تالاب انزلي به روش هزينه سفر (T.C.M)
 
سعودي شهابي سميه,اسماعيلي ساري عباس
 
 
 

تالاب انزلي، با مساحتي در حدود 200 کيلومتر مربع، در حاشيه جنوبي درياي خزر و در ميان شهرهاي انزلي، رشت، صومعه سرا و رضوان شهر واقع شده است. اين تالاب از ديدگاه جهانگردي و سياحتي، يکي از جاذبه هاي مهم استان گيلان محسوب مي شود. هدف اين تحقيق، برآورد ارزش تفرجگاهي تالاب انزلي به روش هزينه سفر منطقه اي است که، نتايج حاصل شده مي تواند، به عنوان ابزاري موثر در برنامه ريزي و مديريت طرحهاي توسعه اي مورد استفاده قرار گيرد. اين روش، براساس تخمين رابطه بين تعداد مراجعه کنندگان به يک تفرجگاه و بعد مسافت اماکن مسکوني آنها از تفرجگاه و ميانگين هزينه سفر استفاده مي کند.
به اين منظور، با در نظر گرفتن تالاب به عنوان مرکز، 6 نيم دايره با فواصل ثابت 300 کيلومتر رسم شد که کل کشور را پوشش دهد. سپس، با استفاده از نقشه و آمارهاي موجود، مساحت و جمعيت ساکن در هر منطقه محاسبه شد. در مرحله بعد داده هاي اقتصادي- اجتماعي استخراج شده از پرسشنامه هاي تکميلي توسط بازديدکنندگان، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. با توجه به داده هاي موجود، نمودار رابطه بين هزينه سفر و شمار مراجعه کنندگان به تفرجگاه رسم شده است. آنگاه با در نظر گرفتن وروديه هاي مختلف و اضافه نمودن آن به مجموع هزينه هاي دسترسي، نسبت جديد مراجعه کنندگان به دست آمده و منحني تقاضاي تالاب انزلي ترسيم شده است. در نهايت، ارزش تفرجي روزانه تالاب انزلي از طريق محاسبه سطح زير منحني تقاضا 12450400 تومان محاسبه شده است که، بيانگر ارزش تفرجي بالاي اين تالاب است. همچنين بيشترين تعداد بازديدکنندگان از تالاب انزلي در محدوده سني 39-30 سال هستند و اکثريت پاسخ دهندگان داراي مدرک تحصيلي ديپلم تا دانشگاهي بوده و با افزايش سطح درآمد، تعداد بازديدکنندگان کاهش مي يابد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  2:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 5 : علوم و تكنولوژي محيط زيست تابستان 1385; 8(2 (مسلسل 29)):47-57.
 
مدل سازي نشت هيدروکربن هاي نفتي در منابع خاک آب هاي زيرزميني
 
احتشامي مجيد,احمدنيا رامين
 
 
 

امروزه با توجه به روند رو به رشد افزايش جمعيت، و رشد روزافزون صنايع وابسته به نفت، ميزان تقاضا براي مواد نفتي افزايش چشمگيري يافته است. افزايش توليد و به تبع آن افزايش ميزان مصرف همراه با ريخت و پاشهاي فراواني است که اين مساله نشت مواد نفتي به محيط زيست را شدت مي بخشد. آلوده شدن منابع آب و خاک اثرات زيان بار و بعضا جبران ناپذيري به همراه دارد. مشخص شدن ميزان ماده نشت کننده، مسير حرکت، ماندگاري آن در محيطهاي مختلف و ميزان غلظت آن در عمقهاي مختلف از اساسي ترين اطلاعاتي است که در مديريت منابع آب و خاک به منظور مقابله به آلودگي محيطهاي آبي و خاک بايد در دسترس تصميم گيرندگان قرار داشته باشد. در اين نوشتار به منظور مدلسازي نشت فرآورده هاي نفتي در منابع آب و خاک از مدلي بنام RITZ استفاده شده است، تا ضمن بررسي فرآيند نشت، مکان و غلظت ماده نشت کننده را تخمين زد و بر اين اساس اقدامات لازم براي کنترل آلودگي محيط بکار برد و جهت صحت سنجي مدل اطلاعات خروجي مدل با اطلاعات حاصل از مطالعات آزمايشگاهي صورت پذيرفته مقايسه شد که نتايج واسنجي هاي مثبت صورت پذيرفته در جداول و نمودارهاي جداگانه اي نشان داده شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  2:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 7 : علوم و تكنولوژي محيط زيست پاييز 1385; 8(3 (مسلسل 30)):53-60.
 
بررسي اثرات حمل و نقل جاده اي و ريلي بر حيات وحش جانوري و ارايه رهنمودهاي لازم
 
رياضي برهان,خراساني نعمت اله,كرمي محمود,هوشياردل بنفشه
 
 
 

محيط زيست بيولوژيک به ويژه حيات وحش جانوري، به طور قابل ملاحظه اي تحت تاثير اثرات منفي پروژه هاي راه سازي قرار مي گيرند. مطالعاتي که طي دهه هاي اخير بر روي اکوسيستمهاي طبيعي صورت گرفته است. راهها را به عنوان عاملي موثر در تشديد عوامل تهديدکننده جانوران وحشي، به دليل نابودي زيستگاهها و تقطيع آنها و همچنين ايجاد زمينه آلودگي و شکار بي رويه معرفي نموده است. براي جانوراني که زيستگاه آنها در مجاورت راهها قرار دارد، آلودگي صوتي به اختلال در شنيدن اصوات و در نتيجه توفيق کمتر آنان در انجام فعاليتهاي زيستي مي انجامد. آلودگي هواي موجود نيز به مشکلات تنفسي و ساير ناهنجاري هاي زيستي آنها منجر مي شود. با اتخاذ راهکارهايي که در اين مقاله اشاره شده است مي توان اين ناهنجاريها را کاهش داد. به طور کلي، جاده بيش از راه آهن، بر حيات وحش جانوري تاثير منفي مي گذارد از آن جمله مي توان به اثرات ناشي از نمکهايي که براي يخ زدايي به کار مي رود، افزايش دسترسي به اکوسيستمهاي طبيعي و در نتيجه تخريب محيط و شکار جانوران، استفاده از سطح گرم جاده ها به ويژه در خزندگان و جلب جانوران به سمت نور خيره کننده ماشينها به هنگام شب اشاره کرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  2:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 12 : علوم و تكنولوژي محيط زيست پاييز 1385; 8(3 (مسلسل 30)):119-127.
 
بررسي مقايسه اي نحوه نگرش زيست محيطي دانشجويان متوسطه ايران و هند
 
شبيري سيدمحمد*,پراهالاد ان.ان.
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

در اين مطالعه، محقق نگرش زيست محيطي دانش آموزان مدارس متوسطه را در دو کشور ايران و هندوستان مورد بررسي قرار مي دهد 991 دانش آموز از طريق روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي از 103 دبيرستان واقع در شهرهاي تهران و ميسور مشتمل بر 476 پسر و 515 دختر انتخاب شدند، اين افراد با ابزار «مقياس نگرش زيست محيطي» (TEAS) که توسط (Hasseen Tai) استاندارد شده بود مورد ارزيابي قرار گرفتند.
نتايج نشان مي دهد که تفاوت بين گروهي و درون گروهي معني داري بين نگرش زيست محيطي دانش آموزان مدارس متوسطه ايران و هندوستان با توجه به جنسيت آنها وجود دارد. همچنين نوع مديريت مدرسه (دولتي و خصوصي) به عنوان فاکتوري است که مي تواند بر نگرش زيست محيطي دانش آموزان تاثير گذارد.

 
كليد واژه: 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  2:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

1 : علوم و تكنولوژي محيط زيست تابستان 1385; 8(2 (مسلسل 29)):1-6.
 
بررسي اثرات زيست محيطي تغيير کاربري اراضي روي پوشش گياهي مناطق شهري با بکارگيري تکنيک سنجش از دور
 
عبدالهي جلال*,رحيميان محمدحسن,دشتكيان كاظم,شادان مهدي
 
* مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي يزد
 
 

در مناطق شهري افزايش جمعيت باعث تغيير کاربري اراضي کشاورزي به مسکوني، تجاري و صنعتي شده است. اين تغييرات داراي پيامدهاي ناخوشايندي بر روي محيط زيست شهري همچون کاهش پوشش گياهي و افزايش دماي محيط مي باشند. بنابراين ارزيابي اثرات تغيير کاربري اراضي به منظور مديريتي مناسب در مناطق شهري ضروري به نظر مي رسد. تکنيک سنجش از دور مي تواند در يک زمان کوتاه اطلاعات خوبي را در مورد تغييرات کاربري ارضي فراهم سازد. همچنين مي تواند جهت بررسي تغييرات گذشته کاربري ارضي و به منظور مديريت تغييراتي که در آينده به وقوع خواهند پيوست، مورد استفاده واقع شود. هدف اصلي اين تحقيق، ارايه روشي براي نمايش تغييرات کاربري اراضي مناطق شهري با استفاده از اطلاعات ماهواره اي و تکنيک سنجش از دور است. بدين منظور شهرهاي اردکان، تفت، طبس و مهريز در استان يزد بعنوان محلهاي مورد مطالعه انتخاب گرديدند. جهت نمايش تغييرات زماني پوشش گياهي شهري از اطلاعات باندهاي ماهواره لندست +ETM در دو سال 1369 و 1381 استفاده گرديد و مقدار شاخص NDVI براي دو سال محاسبه شد. همچنين به منظور بررسي تغييرات کيفي پوشش گياهي مقادير عددي اين شاخص به کلاسهاي مختلف سرسبزي طبقه بندي شد. در نهايت نتايج اين تحقيق بصورت نمودارهايي نشان داده شد که بيانگر تغييرات کمي و کيفي پوشش گياهي در طي 12 سال براي هر يک از محلهاي مورد مطالعه است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  2:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 5 : علوم و تكنولوژي محيط زيست پاييز 1385; 8(3 (مسلسل 30)):35-42.
 
برآورد هزينه خارجي بخش جاده اي کشور بر محيط زيست اجتماعي (با تاکيد بر تصادفات جاده اي)
 
زاهدي فاطمه*,رضايي ارجرودي عبدالرضا
 
* پژوهشکده حمل و نقل، بخش اقتصاد حمل و نقل و توسعه پايدار
 
 

تصادفات ترافيکي يکي از عوامل بسيار مهم مرگ و مير و صدمات شديد جاني و مالي بوده و آثار سنگين اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي آن، جوامع بشري را به شدت مورد تهديد قرار داده است. شدت اين صدمات در کشورهاي در حال توسعه بيشتر بوده و از اين رو تعداد و شدت تصادفات در کشورهاي مذکور در مقايسه با کشورهاي توسعه يافته چندين مرتبه بالاتر است. در اين ميان، تصادفات جاده اي به علت سرعت بالاي وسايل نقليه اغلب خسارات بسيار سنگين جاني و مالي داراي ضايعات سنگين تري نسبت به تصادفات درون شهري است. اصولا هزينه تصادفات از دو بخش اصلي هزينه هاي داخلي و خارجي تشکيل مي شود که، هزينه هاي خارجي شامل قيمت جان انسانها و آثار منفي اقتصادي معلوليتها و جراحات رواني است. در اين نوشتار با توجه به آمار موجود کشته ها در تصادفات جاده اي کشور (ايران) در طي سالهاي 79-1378 بخشي از هزينه هاي خارجي آنها شامل هزينه هاي فوت و معلوليت برآورد مي شود.
براي کمي سازي اثرات تصادفات بر سلامتي انسان و مرگ و مير، از شاخص
DALY (Disability Adjusted Life Year) استفاده مي شود که، شاخصي براي سنجش وضعيت سلامتي انسانها (با ديدگاه اقتصادي هزينه- فايده) و تنها شاخص کمي براي سنجش هزينه خارجي فوت، بيماري يا معلوليت است و نماينده سالهاي از دست رفته عمر ناشي از مرگ نابهنگام تا معلوليت نسبي است. سپس ارزش ريالي هر DALY (سالهاي از دست رفته عمر) به چند روش تعيين مي شود که با ادغام اين دو مطلب، هزينه خارجي تصادفات جاده اي و سهم آن از توليد ناخالص داخلي کشور محاسبه مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  2:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 2 : علوم و تكنولوژي محيط زيست تابستان 1385; 8(2 (مسلسل 29)):7-24.
 
تحليل و ارزيابي اثرگذاري سيستم توربوشارژ بر مصرف سوخت و ميزان آلاينده هاي خروجي اتوبوس هاي گازسوز نمونه منتخب «شرکت واحد اتوبوسراني تهران»
 
امام زاده سيدابوالقاسم,قدميان حسين,عتابي فريده,چهرازي سامان
 
 
 

براساس مطالعات انجام شده سهم خودروها در انتشار آلاينده ها در حدود %70 است و اين سهم نيز عمدتا ناشي از سوخت هاي فسيلي است. با توجه به مشکلات روزافزون آلودگي هوا و عواقب زيست محيطي آن به دليل استفاده از سوخت هاي دودزا (گازوئيل و بنزين و...) که حجم عمده اي از اين آلودگي توسط وسايل نقليه شخصي يا عمومي توليد مي گردد، استفاده از سوخت گاز طبيعي به دليل توليد حداقل گازهاي آلوده کننده در صدر اولويت هاي دولتها از جمله کشور ايران جهت جايگزين نمودن اين سوخت با ديگر سوخت هاي موجود در وسايل نقليه قرار دارد. در اين راستا، لازم است تحقيقاتي در جهت بهينه سازي فناوري گازسوز نمودن خودروها انجام گيرد که يکي از جنبه هاي تحقيقاتي، تاثير توربوشارژ بر ميزان آلايندگي و مصرف سوخت خودروهاي گازسوز است. در اين تحقيق سعي شده است تاثير توربوشارژ در ميزان آلاينده ها و مصرف سوخت اتوبوس گازسوز 355 (يکي از اتوبوسهاي گازسوز شرکت واحد) به کمک داده هاي آزمايشگاهي و تحليلهاي آماري بررسي شود. در اين پژوهش با الهام از نتايج و داده هاي آزمايشگاهي موجود، ابتدا توان مناسبي با توجه به تاثير نوع توروشارژ بر روي اتوبوس گازسوز 355 که به عنوان اتوبوس مبنا جهت آزمايش در نظر گرفته شده است؛ انتخاب شد و سپس ميزان آلاينده ها که ابتدا با استفاده از اصول و مقادير پايه ترموديناميک و احتراق محاسبه شده، مقايسه گرديد و در مرحله بعدي اين مقادير با ميزان استاندارد آلايندگي EURO2 اروپا- که ميزان آلاينده هاي استاندارد از آزمايش بر روي اتوبوس گازسوز اسکانيا که موفق به کسب استاندارد آلايندگي EURO2 اروپا شده است، لحاظ گرديده مقايسه شده و در نهايت توربوشارژي که بيشترين تاثير را جهت سازگاري با اين استاندارد و حداقل سازي آلاينده ها و مصرف سوخت داشته است؛ به عنوان توربوشارژ منتخب معرفي مي شود که در اين پروژه تحقيقي، توربوشارژ Garrett مدل Gt37 بهترين توربوشارژ سازگار با اين اتوبوس گازسوز چه از لحاظ قدرت و چه از لحاظ تاثير بر ميزان آلاينده ها و مصرف سوخت معرفي مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  2:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم محیطی

 

 9 : علوم و تكنولوژي محيط زيست تابستان 1385; 8(2 (مسلسل 29)):95-100.
 
بررسي تاثيرات روش هاي بهينه سازي انرژي بر گازهاي آلاينده خروجي از کوره
 
مرندي رضا,معصومي ميراسماعيل,آزادمنش حسن
 
 
 

کوره ها در فرآيندهاي پتروشيمي و پالايشگاهي از مهمترين مصرف کننده هاي انرژي هستند. کاربرد مهم آنها در کراکينگ حرارتي، پيش گرم کردن سيال فرآيند است. سير صعودي قيمت انرژي در اواخر قرن بيستم باعث بوجود آمدن روشهاي بهينه سازي انرژي و صرفه جويي در مصرف سوخت شده است. در اين بررسي ميزان تاثير روشهاي مختلف بهينه سازي انرژي بر فاکتور مهم زيست محيطي در کوره ها يعني گازهاي آلاينده ايجاد شده توسط واکنش احتراق مورد توجه قرار گرفته است. عامل اساسي آلايندگي در کوره هايي که از سوخت گازي بدون گوگرد استفاده مي کنند واکنش مواد و توليد NOx است. با بررسي آناليزهاي بدست آمده از يک کوره نمونه روشهاي براي بهينه سازي همزمان انرژي و کاهش آلاينده هاي محيط زيستي ارايه شده است. نتايج نشان مي دهد که با کاهش %43 هواي اضافي با پيش گرم کردن هوا مقدار قابل ملاحظه اي از ايجاد گاز NOx کاهش مي يابد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 3 خرداد 1391  2:38 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها