«محمدرضا محمدزاده» رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس در ارتباط با فرارسیدن میلاد فاطمه(س) و جایگاه این بانوی عزیز اظهار داشت: عظمت حضرت زهرا(س) منحصر به دنیا نبود تعابیری در لسان روایات است که جایگاه حضرت زهرا(س) را در قیامت و محشر کبری نشان میدهد. وقتی قیامت فرا میرسد یک منادی ندا میدهد ای مردم «غضّوا ابصارکم» روی چشمان خود را بگیرید تا اینکه فاطمه، دخت محمد(ص) عبور کند.
این استاد دانشگاه، دلیل پوشاندن چشم در روایات را نور درخشانی دانست که در وجود حضرت فاطمه(س) وجود داشت و افزود: چون در قیامت، پردههای غیب کنار میرود قدرت تحمل دیدن آن برای همگان فراهم نمیشود. لذا این مسائل بیانگر جایگاه حضرت فاطمه(س) است.
وی عنوان کرد: اگر نگاهی به تاریخ زندگانی پیامبر(ص) به عنوان فردی که مؤسس و بنیانگذار دین مقدس اسلام بود داشته باشیم، در مییابیم حضور حضرت فاطمه(س) در لحظه به لحظه و جایجای مجاهدتهای پیامبر(ص) مشهود است و از جمله حوادثی که برای پیامبر(ص) اتفاق افتاد جریان مباهله است.
* حضرت زهرا(س) با وجود سن کم، کارنامه درخشانی از خویش برجای گذاشت
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) به آیه 61 سوره مبارکه «آل عمران» اشاره کرد و گفت: در تفسیر آیه «فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ» در روایات و کتب سیره آمده که حضرت رسول(ص) با خانوادهاش بوده است در صورتی که از زنان، فقط فاطمه(س) حضور داشته است. بنابراین تعبیری که در آیه به کار رفته، انحصارش در وجود نازنین حضرت زهرا(س) است که نشان دهنده جایگاه و مقام این شخصیت بزرگوار است.
وی ابراز داشت: آیه 33 سوره «احزاب» آنجا که خداوند میفرماید: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ»این آیه مقام عصمت اهل بیت علیهمالسلام را نشان میدهد و به اتفاق فریقین، حضرت فاطمه(س) یکی از مصادیق آن به شمار میرود. وی افزود: همچنین امام صادق (ع) در حدیثی میفرمایند: «لولا ان الله تبارک و تعالى خلق لامیرالمؤمنین فاطمة ما کان لها کفو على ظهر الارض من آدم و من دونه» یعنی اگر خداوند امیرالمومنین (ع) را برای همسری حضرت فاطمه(س) خلق نمیکرد هیچ نظیری، هم شأنی برای حضرت فاطمه(س) در روی زمین از انسانها وجود نداشت این تعبیر از جمله تعابیری است که جایگاه این بانوی بزرگوار را بیان میکند و پیامبر (ص) نیز میفرمایند: «اولین شخصی که وارد بهشت میشود من و یا انبیاء و اولیا نیستند بلکه نخستین فردی که وارد بهشت میشود شخص بزرگوار حضرت فاطمه(س) دخت گرامی من است».
محمدزاده تصریح کرد: سیره حضرت زهرا(س) نشان میدهد که ایشان به عنوان یک همسر وفادار، فرزند شایسته و مادر فداکار تمام وظایف خویش را به نحو احسن به انجام رساند. از طرف دیگر در تمام مجاهدتها در دوران حیات پیامبر(ص) و پس از رحلت ایشان نیز، هیچگاه در صحنههای تاریخ اسلام حتی برای لحظهای غایب نبود.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: در کتب روایی آمده است که حضرت فاطمه(س) حدودا از سن 4 یا 5 سالگی در مبارزه با مشرکان حضور داشته است از این رو مواردی نقل شده که حضرت در کنار پدر قرار داشت. داستان هجرت در سن 8 سالگی ایشان اتفاق افتاده است، این سن برای یک دختر و یا یک زن، سن قابل توجهی نیست که در همین سنّ کم کارنامه درخشان و عجیبی از او مشاهده میشود.
وی گفت: عشق و علاقه این بانوی بزرگوار به پدر عزیزش باعث شد بنا به قولی 75 روز و قول دیگر 95 روز پس از شهادت حضرت رسول(ص) به شهادت برسد که این فاصله، زمان زیادی نیست.
*ویژگیهای منحصر به فرد فاطمه(س) و ارتباط آن با سوره کوثر
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) در خصوص جایگاه شخصیت حضرت زهرا(س) و ارتباط آن با سوره مبارکه «کوثر» یادآور شد: در سوره کوثر سخن از اعطای چیزی به نام کوثر به پیامبر (ص) است و تفسیرهای مختلفی از سوی بزرگان، مفسران در خصوص این سوره وجود دارد. واژه «کوثر» در زبان عربی با خیر کثیر و برکت همراه است. یکی از مهمترین تفسیرهایی که در میان مفسران و علمای شیعه درباره مضمون و معنای کوثر وجود دارد،کوثر، وجود نازنین حضرت زهرا (س) است و علت این امر به شأن نزول این آیه برمیگردد.
وی اظهار داشت: این آیه در راستای تسکین به وجود حضرت رسول (ص) نازل شده است. خداوند متعال خطاب به حضرت رسول(ص) میفرماید: ما به تو فاطمه را عطا کردهایم که از لحاظ سجایا و ویژگیها بسیاری از مردان از این کمالات و ویژگیها برخوردار نیستند.
این استاد دانشگاه حضرت زهرا(س) را منشأ تبلور، بروز و ظهور شخصیتهای بزرگ معصومین برشمرد و گفت: استمرار مقام امامت و عصمت مطلقه امامان از ناحیه ایشان و از دامن این حضرت پا به عرصه وجود گذاشته است. حضرت زهرا(س) مصداق اتم و اکمل خیر کثیر است هم به عنوان یک الگو دارای سجایای ممتازی است که از یک طرف او را الگوی زنان عالم کرده و از یک طرف، منشأ و مبنای تحقق امامانی است که پس از خود، پا به عرصه وجود گذاشتهاند و از این جهت کوثر بر وجود ایشان اطلاق شد.