بررسي و اولويت بندي انواع حمايت هاي دولتي از بنگاه هاي کوچک و متوسط با تاکيد بر دفاتر خدمات گردشگري
5 : مطالعات گردشگري پاييز 1389; -(13):85-111. |
|
بررسي و اولويت بندي انواع حمايت هاي دولتي از بنگاه هاي کوچک و متوسط با تاکيد بر دفاتر خدمات گردشگري شهر تهران |
|
افجه سيدعلي اكبر,سجادي ناييني سيدعلي* |
|
* واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي |
|
نگاهي به نظام اقتصادي و اجتماعي در بسياري از كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه جهان نشان مي دهد كه ايجاد و حمايت از بنگاه هاي كوچک و متوسط يكي از اولويت هاي اساسي در برنامه هاي توسعه اقتصادي اين كشورها است.
موضوع تحقيق در اين پژوهش بررسي و اولويت بندي انواع حمايت هاي دولتي از بنگاه هاي کوچک و متوسط مي باشد. روش انجام اين تحقيق توصيفي از نوع پيمايشي است که هدف، اولويت بندي حمايت هاي دولت از بنگاه هاي کوچک و متوسط از نظر مديران دفاتر خدمات گردشگري شهر تهران مي باشد. که براي جمع آوري اطلاعات، از پرسشنامه طيف پنج تايي ليکرت در جهت تشخيص ميزان حمايت هاي فعلي و نيز اهميت هر يک از انواع حمايت ها از نظر 158 نفر از مديران عامل دفاتر خدمات گردشگري موجود و فعال گردشگري شهر تهران (بند ب) که به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شده اند، استفاده شده است. براي تحليل داده ها از شيوه هاي آمار توصيفي و نيز استنباطي (روش دوجمله اي و کاي اسکور) استفاده گرديد.
همچنين بعد از بررسي فرضيات تحقيق، به اولويت بندي انواع حمايت هاي دولت از ديدگاه افراد نمونه - از طريق آزمون فريدمن - پرداخته شد که نتايج آن به قرار مي باشد:
از نظر افراد پاسخ دهنده تحقيق حمايت هاي مالي و اعتباري با ميانگين رتبه 3.84 در اولويت اول مي باشد، حمايت هاي زيرساختي با ميانگين 3.48 در اولويت دوم، حمايت هاي بازاريابي و تحقيقات بازار با ميانگين رتبه با ميانگين رتبه 3.1 در اولويت سوم، حمايت هاي آموزشي و فني با ميانگين رتبه 2.76 در اولويت چهارم، حمايت هاي مشاوره اي و ترويجي با ميانگين 1.83 در آخرين اولويت (پنجم) قرار دارد.
|
|
كليد واژه: بنگاه هاي کوچک و متوسط، حمايت دولت، اولويت بندي، دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري بند ب |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:53 PM
تشکرات از این پست