شناسايي و اولويت بندي مولفه هاي موثر بر سطح رضايت گردشگران خارجي در شيراز با استفاده از تکنيک هاي
صنعت گردشگري از مهمترين منابع کسب درآمد کشورهاي جهان است و در قرن 21 به تدريج به عنوان دومين صنعت مهم دنيا برشمرده مي شود. به همين دليل براي دستيابي به سهم بيشتري در بازار جهاني بايد به دنبال راهکارهايي منطقي و ايجاد يک برنامه منظم بود تا از اين طريق و با دستيابي به اهداف درازمدت اين صنعت، تاثير آن بر بهبود وضعيت اقتصادي متجلي گردد. گردشگري از معدود حوزه هاي كسب و كاري است كه شواهدي از توليد و خدمت در برنامه هاي جذب، نگهداشت و گسترش آن قابل مشاهده است. برنامه ريزي و مديريت گردشگري، با شناسايي عوامل موثر بر توسعه آن و با پاسخ دهي مناسب به تامين نيازهاي گردشگري در مقياس محلي، ملي و فراملي آغاز مي شود. چنانچه مولفه هاي موثر بر سطح رضايت گردشگران، با توجه به عوامل اقتصادي، اجتماعي و ... به خوبي شناسايي و دسته بندي شوند مي توان از آثار بسيار زياد و مثبت توسعه گردشگري خارجي سود جست. بدين منظور تحقيق حاضر سعي دارد تا با شناسايي و رتبه بندي مولفه هاي موثر بر رضايت گردشگران خارجي، راهکارهايي را جهت بهبود و توسعه برنامه ريزي افزايش رضايت مندي گردشگران خارجي در جهت شکوفايي صنعت گردشگري ارائه نمايد. جهت دستيابي به اين هدف 29 مولفه موثر بر رضايت گردشگران خارجي با بررسي مباني نظري و نظر کارشناسان، مشخص گرديدند. نتايج بکارگيري تکنيک هاي تحليل عاملي و تصميم گيري چند شاخصه نشان داد که از ميان اين عوامل، نگرش ايراني ها نسبت به گردشگران، سبک زندگي، آداب و رسوم و فرهنگ ايرانيان، امنيت و اطمينان خاطر، و تنگناهاي ارتباطي در راس عواملي هستند که رضايت گردشگران خارجي در شيراز را فراهم مي آورند.
نسخه قابل چاپ