0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 6 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1387; 7(27):125-136.
 
جايگاه نمادهاي هويت ملي در کتاب هاي درسي ادبيات فارسي و تاريخ دوره متوسطه: رشته علوم انساني
 
صادق زاده رقيه,منادي مرتضي
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي نمادهاي هويت ملي در کتاب هاي درسي دوره آموزش متوسطه انجام شده است. نمادهاي هويت ملي که در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفته اند، شامل پرچم، سرود ملي، تقويم رسمي، جشن هاي ملي، هنر ايراني، مکان هاي تاريخي، دفاع از سرزمين، نخبگان و مشاهير ملي است. بدين منظور با بهره گيري از روش تحليل محتوا، کتاب هاي تاريخ و ادبيات فارسي دوره متوسطه رشته علوم انساني در سال 1385 مورد بررسي، تجزيه و تحليل قرار گرفته است.
نتايج پژوهش نشان مي دهد، آموزش هويت ملي در کتاب هاي درسي مورد نظر ناقص و گذرا بوده، و در ميان دروس، صفحات و تصاوير اين کتاب ها به نمادهاي هويت ملي توجه متعادلي نشده است. از آنجا که پس از خانواده، نهاد آموزش و پرورش در شکل گيري شخصيت دانش آموزان نقش اصلي دارد و کتاب هاي درسي، محور کار مدارس مي باشد، لازم است براي تکوين هويت ملي دانش آموزان در اين کتاب ها، بيشتر به نمادهاي هويت ملي توجه شود.

 
كليد واژه: نمادهاي ملي، هويت ملي، کتاب هاي درسي، دوره متوسطه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:22 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 7 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1387; 7(27):137-154.
 
روش سقراطي به منزله راهبردي براي تربيت شهروندي
 
چناري مهين*
 
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه قم
 
 

سقراط فيلسوف يوناني به معلم اول شهرت دارد. روش وي که به روش سقراطي معروف است، در بسياري از حوزه هاي آموزشي، از دبستان تا دبيرستان، کلاسهاي فلسفه در دانشگاه و دانشکده هاي حقوق به کار گرفته شده است. تنوع استفاده از روش سقراطي بر اهميت اين روش دلالت دارد.
نقدهاي بسياري درباره سقراط ارايه شده است. توجه به اين نقدها به فهم درست ديدگاه سقراط و ارزيابي آن کمک مي کند. به علاوه، چنين انتقاداتي عنصري کليدي براي تصميم گيري درباره نحوه به کارگيري روش سقراطي در تعليم و تربيت کنوني است.
در مقاله حاضر ابتدا روش سقراطي مورد بررسي قرار گرفته و دو عنصر کليدي آن، يعني استنطاق و به بن بست کشاندن مخاطب توضيح داده مي شود. سپس دو جنبه متمايز تحت عنوان تناقض در روش سقراطي، با استناد به گفتگوهاي سقراط مورد بحث قرار مي گيرند. در اين مقاله، نشان داده مي شود که گر چه در دوران معاصر، در موارد متعددي سقراط و روش وي مورد توجه قرار گرفته است، اما هر کدام، تنها به يکي از جنبه هاي مذکور توجه نموده اند و به عبارت ديگر، ثقل توجه خود را بر يک جنبه قرار داده اند. در نهايت، مقاله حاضر به تاسي از اين نوع توجه، يعني با عنايت به يکي از جنبه هاي اين روش، کاربرد آن را در تربيت شهروندي از منظري جديد مد نظر قرار مي دهد.

 
كليد واژه: سقراط، روش سقراطي، استنطاق، تناقض هاي سقراط، تربيت شهروندي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:22 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 6 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1388; 8(29):121-151.
 
بازخواني برخي از آراي تربيتي مولانا و پيش فرض هاي فلسفي آن
 
سجاديه نرگس*
 
* دانشگاه تهران
 
 

بازخواني آراي انديشمنداني كه در گذشته تاريخ ما بوده اند. به دليل پيوند نزديك شان با فرهنگ بومي كشور، مي تواند در طراحي هاي تربيتي نقشي پررنگ ايفا كند. به ويژه اگر اين بازخواني در فضاي امروزين جامعه و بانگاهي به مسايل و شرايط زمان حال صورت گيرد، گره گشاي اين مسايل نيز خواهد بود.
نوشتار حاضر در راستاي اين هدف، آراي مولانا جلال الدين بلخي انديشمند قرن هفتم هجري، را بازخواني مي كند؛‌ ابتدا پيش فرض هاي فلسفي در آراي تربيتي مولانا بيان مي شوند. اين پيش فرض ها عبارتند از: وحدت وجود، اتصال دايم به مبدا - مقصد و شعور هستي در بخش جهان شناسي،‌ نمادين بودن عالم، قبول عقل كلي، تحقير عقل جزيي و انتقاد به محصور ساختن عقل در استدلال هاي منطقي در بخش معرفت شناسي، اصالت نفس در رابطه نفس و بدن، تاكيد بر اختيار آدمي و اصرار بر موضع ميانه، وحدت مبدا و مقصد در حركتي فرارونده، نهادينه بودن غفلت و نسيان در آدمي و چند لايه بودن وجود او در بخش انسان شناسي، در نظر گرفتن خداوند به عنوان مبدا و مقصد همه ارزش ها و نيز توجه به انگيزه اعمال در بخش ارزش شناسي.
مولانا در بخش آراي تربيتي، حركت به سوي خداوند را غايت تربيت بر مي شمارد؛ اصول تربيتي او در سه بخش كلان، مياني و خرد مورد بررسي قرار گرفته است.
اصول تربيتي كلان: مسووليت آدمي در جريان تربيت خويش، تنظيم جريان تربيت متناسب با توانايي و وسع افراد، تقدم تحول باطن بر تغيير ظاهر، توجه به تربيت روان در برابر تربيت جسم و چندگانگي راه هاي شناخت؛
اصول مياني: خود ارزيابي مداوم، اعتماد به مربي و تقدم تزكيه به معرفت؛
اصول تربيتي خرد يا روش هاي تربيتي: تحميل به نفس، ارايه بينش درباره خويش، و موقعيت خويش و روش عاشقي.

 
كليد واژه: مولانا، وحدت وجود، اختيار انساني، عالم نمادين، تعليم و تربيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:22 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 2 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1387; 7(26):35-62.
 
بررسي تطبيقي نظام برنامه درسي تربيت معلم در کشورهاي انگلستان، ژاپن، فرانسه، مالزي و ايران
 
ملايي نژاد اعظم,ذكاوتي قراگوزلو علي
 
 
 

هدف اين پژوهش، شناسايي برنامه درسي نظام تربيت معلم کشورهاي انگلستان، فرانسه، ژاپن، مالزي و ايران است. در اين پژوهش شباهتها و تفاوتهاي عناصر برنامه درسي کشورهاي مذکور به منظور ارايه پيشنهاداتي کاربردي براي بهبود بخشيدن به برنامه درسي نظام تربيت معلم ايران بررسي و مقايسه شده است. اين پژوهش يک پيمايش تطبيقي است. اطلاعات مورد نياز آن براي پاسخگويي به پرسشها از طريق اسناد و مدارک کتابخانه اي و گزارشهاي تحقيقي و جستجو در شبکه جهاني اينترنت مرتبط و سايتهاي وزارت آموزش و پرورش کشورهاي مورد مطالعه گردآوري شده است. الگوي مورد استفاده در اين زمينه، الگو بردي است. مهمترين نتايج بدست آمده نشان داده است که:
کيفيت بخشي به نظام تربيت معلم هدف اصلي و يادگيري مادام العمر هدف اختصاصي اين نظام در کشورهاي مورد مطالعه است. به منظور دستيابي به اين هدف راهبردهاي تلفيق تئوري و عمل، توازن تئوري و عمل در برنامه درسي، تدوين استانداردهاي تربيت معلم، تلفيق فاوا در برنامه درسي تربيت معلم، برقراري ارتباط مستمر ميان نظام تربيت معلم پيش از خدمت با دانشگاهها و مدارس، برقراري ارتباط ميان آموزشهاي پيش از خدمت و ضمن خدمت و ايجاد هماهنگي ميان نهادهاي اداره کننده تربيت معلم در اين کشورها در نظر گرفته شده است.

 
كليد واژه: نظام تربيت معلم، برنامه درسي تربيت معلم، کيفيت بخشي تربيت معلم، مراکز تربيت معلم، تربيت معلم پيش از خدمت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:22 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 7 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1388; 8(29):152-203.
 
كاربست رويكرد سيستمي در ارزشيابي كيفيت هنرستان هاي فني حرفه اي: موردي از ارزشيابي هنرستان هاي فني حرفه اي دخترانه شهر تهران
 
صالحي كيوان,زين آبادي حسن رضا,پرند كورش
 
 
 

ارزشيابي و بهبود مستمر كيفيت هنرستان هاي فني حرفه اي، به علت نقش و اهميت روز افزون آن ها در تدارك نيروي انساني در سطح پيش از دانشگاه، ضرورتي اجتناب ناپذير است. هدف پژوهش حاضر ارزشيابي كيفيت هنرستان هاي فني حرفه اي دخترانه شهر تهران، با استفاده از رويكرد سيستمي و ارايه راهكارهاي بهبود كيفيت براي آن ها است؛ اين مطالعه در دو مرحله جداگانه انجام شده است:
1. تدوين چارچوبي متشكل از 19 عامل و 237 نشانگر دروندادي، فرآيندي و بروندادي و 129 معيار براي قضاوت؛
2. كاربست آن ها در ارزشيابي هنرستان هاي جامعه هدف.
داده هاي موردنظر با استفاده از نظر
1590 نفر شامل: مديران و معاونان هنرستان ها، هنرآموزان، هنرجويان، كارفرمايان، دانش آموختگان و خبرگان، با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده، گردآوري و تحليل شد.
نتايج تحقيق نشان داد كيفيت بخش هاي درونداد و فرآيند در سطح «به نسبت مطلوب» و بخش برونداد در سطح «نامطلوب» قرار دارد و كيفيت هنرستان هاي دخترانه شهر تهران در سطح «نامطلوب» است؛ در پايان راهكارها و پيشنهادهايي براي بهبود كيفيت در هنرستان هاي فني حرفه اي مورد بحث قرار مي گيرد.

 
كليد واژه: ارزشيابي، رويكرد سيستمي، بهبود مستمر كيفيت، هنرستان هاي فني حرفه اي دخترانه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:22 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 
امكان سنجي اجراي برنامه آموزش فلسفه به كودكان در برنامه درسي دوره ابتدايي
 
مرعشي سيدمنصور*,رحيمي نسب حجت اله,لساني مهدي
 
* دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

هدف از پژوهش حاضر، امكان سنجي اجراي برنامه آموزش فلسفه به كودكان در برنامه درسي دوره ابتدايي است. جامعه آماري را معلمان ابتدايي شهر كرمان تشكيل مي دهند و نمونه آماري 237 نفري، از طريق نمونه گيري تصادفي - طبقه اي انتخاب شده اند. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده كرديم و براي تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي بهره برديم. يافته هاي پژوهش نشان داد گروه مورد بررسي در زمينه اجراي برنامه آموزش فلسفه به كودكان، دانش كافي، نگرش مثبت و مهارت ناكافي دارند، اما مدارس ابتدايي شهر كرمان براي اجراي اين برنامه از امكانات كافي برخوردار نيستند.
بر اين اساس پيشنهاد مي شود براي زمينه سازي اجراي برنامه آموزش فلسفه به كودكان، تقويت مهارت معلمان و امكانات مدارس مورد توجه جدي قرار گيرد.

 
كليد واژه: امكان سنجي، برنامه آموزش فلسفه به كودكان، برنامه درسي، دوره ابتدايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:22 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 3 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1387; 7(25):77-95.
 
هنجاريابي زير مقياس هاي ارزشيابي آزمون توانايي هاي شناختي ميکر در دانش آموزان کلاس هاي سوم تا پنجم ابتدايي شهر اصفهان
 
محمدزاده جهانشاه,عريضي ساماني سيدحميدرضا,مولوي حسين
 
 
 

 

پژوهش حاضر به منظور هنجاريابي زير مقياس هاي ارزشيابي آزمون ميکر در دانش آموزن کلاس هاي سوم تا پنجم ابتدايي انجام شده است. نمونه پژوهش مشتمل بر 292 دانش آموز دختر و پسر است. آزمون توانايي هاي شناختي ميکر داراي چهار زير مقياس ارزشيابي است که بر اساس الگوي چند عاملي و شناخته شده هوش گيلفورد (1959) ساخته شده است. نتايج نشان داد که ضريب پايايي زير مقياس ها 0.77 است. ضريب پايايي کل آزمون 0.78 است. براي روايي ملاک از روش روايي همزمان استفاده شده است. همچنين، نتايج پژوهش نشان داده است که ميان زير مقياس هاي ارزشيابي آزمون مير و ارزيابي دروس تحصيلي دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد (p<0.001).
يافته هاي مربوط به هنجاريابي چهار زيرمقياس ارزشيابي آزمون تشخيص توانايي هاي شناختي ميکر با توجه به رتبه درصدي ارايه شده است. نتايج نشان داد که در برخي از زير مقياس هاي ارزشيابي (سه زير مقياس ESS, EFC, EFU) دانش آموزان ايراني نسبت به دانش آموزان آمريکايي بالاتر هستند و تنها در زير مقياس ESC پايين تر هستند. بر اساس يافته هاي پژوهش حاضر پيشنهاداتي براي بهبود توانايي هاي ارزشيابي ارايه شده است.

 
كليد واژه: هنجاريابي آزمون ميکر، روايي همزمان با درجه بندي معلم، ساختار هوش گيلفورد، ارزشيابي شناختي، ارزشيابي نمادي و تصويري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:23 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 2 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1387; 7(28):29-46.
 
الگوي پيش بيني پيشرفت تحصيلي رياضي:‌ نقش اهداف پيشرفت و ابعاد درگيري تحصيلي
 
حجازي الهه,رستگار احمد,قربان جهرمي رضا
 
 
 

500 دانش آموز پايه سوم رشته رياضي (250 دختر و 250 پسر) دبيرستان هاي شهر شيراز با هدف ارايه الگوي پيش بيني پيشرفت تحصيلي رياضي بر اساس اهداف پيشرفت و ابعاد گوناگون درگيري تحصيلي، به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. آنان به پرسشنامه اي كه از خرده مقياس هاي تلاش (دوپيرات و مارين (2005، اهداف پيشرفت (ميدلتن و ميگلي (1997 و درگيري شناختي و ارزش تكليف (پينتريج و همكاران (1991 تشكيل شده بود،‌ پاسخ دادند. عملكرد رياضي دانش آموزان با معدل پايان سال درس حسابان سنجيده شد. نتايج پژوهش به طور كلي نشان داد كه رابطه اهداف پيشرفت و پيشرفت تحصيلي رياضي، تحت تاثير ابعاد درگيري تحصيلي است. اهداف تبحري از طريق راهبردهاي فراشناختي،‌ ارزش تكليف و تلاش بر پيشرفت تحصيلي به صورت غيرمستقيم و مثبت تاثير مي گذارد. اهداف رويكرد - عملكرد توسط راهبردهاي شناختي تاثيري غيرمستقيم و منفي بر پيشرفت رياضي مي گذارد. تاثير اهداف اجتناب - عملكرد بر پيشرفت رياضي منفي و مستقيم است. همچنين نقش واسط هاي ابعاد درگيري تحصيلي در رابطه ميان اهداف پيشرفت و پيشرفت رياضي، تاييد شد.

 
كليد واژه: اهداف پيشرفت (تبحري، رويكرد - عملكرد، اجتناب - عملكرد)، درگيري تحصيلي، ارزش تكليف، تلاش،‌ راهبردهاي شناختي و فراشناختي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:23 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 4 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1387; 7(28):75-110.
 
رفتار شهروندي سازماني معلمان تحليلي بر ماهيت، روش شناسي پژوهش، پيشايندها و پسايندها
 
زين آبادي حسن رضا,بهرنگي محمدرضا,نوه ابراهيم عبدالرحيم,فرزاد ولي اله
 
 
 

مدارس اثربخش، معلماني دارند كه به طور داوطلبانه و اختياري، فراتر از وظايف رسمي و از پيش تدوين شده،‌ رفتار كرده، براي موفقيت و اثربخشي مدرسه، از هيچ تلاش فروگذار نيستند. امروزه اين رفتارها را رفتارهاي شهروندي سازماني مي نامند. از آنجا كه مدارس به معلماني با رفتارهاي شهروندي سازماني نياز بسياري دارند و همچنين دانش لازم درباره اين متغير مهم در كشور وجود ندارد، اين پژوهش، محتواي پژوهش هاي خارجي را كه در مورد رفتارهاي شهروندي سازماني معلمان منتشر شده است به لحاظ ماهيت (ضرورت ها، ريشه ها، تعاريف، ابعاد، برداشت هاي نوين و نشانگرها)، روش شناسي (روش پژوهش، ابزارها و مراجع اندازه گيري)، پيشايندها (عوامل فردي، سازماني، رفتارهاي رهبري مدير و محيطي)، پسايندها (با تاكيد بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان) و نقش مديران، تحليل مي كند.

 
كليد واژه: رفتار شهروندي سازماني، معلمان، مديران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:23 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 6 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1387; 7(28):129-156.
 
اعتباربخشي الگويي اثربخش براي انجام دادن فعاليت هاي آزمايشگاهي در آموزش علوم تجربي دوره متوسطه
 
بدريان عابد,شكرباغاني اشرف السادات,اصفا آرزو,عبدي نژاد طالب
 
 
 

هدف از پژوهش حاضر، بررسي روش هاي استفاده موثر از فعاليت هاي آزمايشگاهي در آموزش علوم تجربي است. براي اين منظور ادبيات نظري و پژوهشي موجود به دقت بررسي شد و ديدگاه هاي گوناگون براي رسيدن به الگويي مناسب، طبقه بندي و سپس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. پس از آن، كاربردي ترين عناصر نظريه هايي كه در اين زمينه مطرح شده بودند، در يك الگو تركيب شدند. اين الگوي نوآورانه كه مبتني بر فعاليت هاي حل مساله است، با برنامه درسي فيزيك، شيمي و زيست شناسي دوره متوسطه و امكانات مدارس هماهنگي دارد و در نظام آموزشي ايران قابل اجراست.
روش تحقيق، توصيفي - پيمايشي است. اطلاعات، توسط پرسشنامه ويژه اي كه با استفاده از منابع مرتبط و در دسترس تهيه شده بود،‌ جمع آوري شد و روايي آن با سازماندهي مصاحبه هاي تخصصي با افراد صاحب نظر (
6 نفر)، مورد بررسي قرار گرفت و متناسب با شرايط كشور، بومي شد. پايايي تحقيق نيز با استفاده از روش آلفاي كرونباخ (a=0.79) مورد بررسي و تاييد قرار گرفت. نمونه پژوهش براي اعتباربخشي الگوي پيشنهادي، كارشناسان گروه هاي آموزشي (120 نفر از رشته هاي فيزيك، شيمي و زيست شناسي) و متخصصان برنامه ريزي درسي (10 نفر) را شامل مي شود.
پژوهش حاضر براي تجزيه و تحليل اطلاعات از روش هاي آمار توصيفي و نيز استنباطي (آزمون
(t استفاده مي كند. به طور كلي نتايج اين پژوهش نشان مي دهد به كارگيري فعاليت هاي عملي در آموزش علوم تجربي نقش مهمي دارد و الگوي پيشنهادي از نظر كارشناسان گروه هاي آموزشي و متخصصان برنامه ريزي درسي،‌ اعتبار بالايي دارد.

 
كليد واژه: طراحي الگو، الگوي فعاليت هاي آزمايشگاهي، آموزش علوم تجربي، دوره متوسطه، اعتباربخشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:23 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 

 7 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1387; 7(28):157-178.
 
تاثير تلفيق محتواي چهار بخش اصلي كتاب علوم پايه اول راهنمايي بر اساس رويكرد سازماندهي تلفيقي (از نوع پروژه) بر پيشرفت تحصيلي و رشد اجتماعي دانش آموزان دختر پايه اول راهنمايي
 
جعفري ثاني حسين*,قرباني نرگس
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

پژوهش حاضر تاثير به كارگيري رويكرد سازماندهي تلفيقي بر اساس روش پروژه در درس علوم پايه اول راهنمايي را بر پيشرفت تحصيلي و رشد اجتماعي دانش آموزان مورد بررسي قرار مي دهد. اين تحقيق علاوه بر تدوين يك نمونه درس تلفيق شده، تاثير به كارگيري آن را بررسي كرده،‌ پيشنهاداتي در خصوص سازماندهي محتواي كتاب علوم پايه اول راهنمايي ارايه مي دهد.
اين پژوهش از لحاظ نتايج، كاربردي و از لحاظ روش اجرا، شبه آزمايشي است كه از طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل استفاده مي كند. جمعيت آماري آن دانش آموزان دختر پايه اول راهنمايي نواحي
3 و 6 شهر مشهد هستند. نمونه گيري به صورت خوشه اي از ميان مدارس راهنمايي دخترانه ناحيه 3 و 6 انجام شده است. در چهار مدرسه از هر دو ناحيه و از هر مدرسه دو كلاس پايه اول (يكي از شيفت صبح و يكي از شيفت عصر)، در مجموع 8 كلاس،‌ نمونه اين پژوهش را تشكيل مي دهند.
يافته هاي پژوهش با استفاده از شاخص هاي آمار توصيفي و سپس آزمون
t و آزمون من ويتني مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته هاي به دست آمده نشان داد تلفيق و سازماندهي محتواي كتاب علوم پايه اول راهنمايي بر اساس رويكرد تلفيق (از نوع پروژه) در مبحث گرما،‌ بر ميزان دانش، توانايي درك و كاربرد مطالب درسي و رشد اجتماعي دانش آموزان مورد مطالعه، تاثير معناداري ايجاد كرده است.

 
كليد واژه: رويكرد سازماندهي تلفيق، روش پروژه، پيشرفت تحصيلي، رشد اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:23 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 1 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1387; 7(27):7-35.
 
چگونگي بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در انجام دادن تکاليف درسي علوم دوره ابتدايي کشور انگلستان: بررسي کتاب هاي راهنماي تدريس (معلم)
 
زماني بي بي عشرت*,عظيمي سيدامين
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي چگونگي بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) براي انجام دادن تکاليف درسي دانش آموز مندرج در کتاب هاي راهنماي تدريس (معلم) علوم دوره ابتدايي کشور انگلستان صورت گرفته است. منظور از فاوا، به کارگيري انواع وسايل الکترونيکي مانند: دوربين، ويديو، وسايل صدابرداري، رايانه و اينترنت است. جامعه آماري، شامل کتاب هاي راهنماي تدريس علوم (معلم)، پايه هاي اول تا ششم ابتدايي از انتشارات Ginn مي باشد. واحد تحليل، تکاليف درسي بود. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد، حتي از پايه اول ابتدايي، در بيش از يک سوم تکاليف، از دانش آموز خواسته مي شود از فاوا استفاده کند. کم ترين ميزان استفاده از فاوا به پايه دوم تعلق دارد و بيش ترين درصد استفاده از آن، مربوط به پايه هاي پنجم و ششم (42%) مي باشد. نوع فناوري توصيه شده نيز براي شش پايه دبستان متفاوت است. به طوري که در تکاليف پايه هاي اول دبستان از وسايل صوتي و تصويري مانند راديو، دوربين عکاسي و ويديو، و در پايه هاي بالاتر، از فناوري هاي پيچيده تري مانند چند رسانه اي ها و شبکه جهاني استفاده مي شود. به عبارت ديگر، در پايه هاي پايين تر براي جلب توجه دانش آموز و نيز براي افزايش سواد رايانه اي و کمک به آموزش از فاوا استفاده مي کنند، اما در پايه هاي بالاتر، براي تقويت روحيه پژوهشي و پژوهش محوري، توليد دانش و محصولات جديد از اين فناوري بهره مي گيرند.

 
كليد واژه: راهنماي تدريس (معلم)، دوره ابتدايي، فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، کتاب هاي درسي علوم، انگلستان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:23 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 2 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1387; 7(27):37-60.
 
تحليل وضعيت سواد اينترنتي دانش آموزان سال سوم دبيرستان شهر تهران 1386-1385 در مقايسه با مربيان و والدين آن ها
 
سلطاني فر محمد*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات
 
 

نوجوانان که اصلي ترين مخاطبان اينترنت به شمار مي آيند، در مورد امکانات و شيوه استفاده صحيح از اينترنت آموزش نمي بينند و از سوي ديگر قدرت چنداني در گزينش، انتخاب، پردازش و تجزيه و تحليل درست اطلاعات و داده هاي دريافتي ندارند. اين مشکل، در آشنا نبودن متوليان آموزش (والدين و مربيان دانش آموزان) با تکنولوژي هاي نو ارتباطي و اطلاعاتي ريشه دارد. بنابراين آگاهي متوليان برنامه ريزي درسي نسبت به اين ضعف و ناتواني مي تواند آنان را به برنامه ريزي دقيق براي کسب آموزش سواد اينترنتي والدين و مربيان سوق دهد.
سواد اينترنتي سه لايه دارد؛ اول، برنامه ريزي شخصي در شيوه استفاده از اينترنت؛ دوم، شناخت ويژگي هاي پيام و سوم، تحليل و نقد پيام. در پژوهش حاضر وضعيت سواد اينترنتي در لايه اول، ميان سه گروه دانش آموزان، مربيان و والدين آنها مورد ارزيابي قرار گرفت. نمونه آماري، 359 دانش آموز دختر و پسر سال سوم دبيرستان هستند که کاربر اينترنت بوده اند. اين دانش آموزان از پنج منطقه شهر تهران شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز انتخاب شدند و پرسشنامه اي براي سنجش سواد اينترنتي ميان آنها، مربيان (112 نفر) و والدينشان (718 نفر) توزيع شد. نتايج اين پژوهش توصيفي نشان مي دهد:
1. در توانايي استفاده از اينترنت ميان دانش آموزان، مربيان و والدين آنها تفاوت معنادار وجود دارد.
2. ميزان استفاده دانش آموزان از اينترنت بيشتر از مربيان و والدين آنهاست.
3. در اولويت برنامه هاي مورد استفاده از اينترنت، ميان دانش آموزان، مربيان و والدين آنها تفاوت معنادار وجود دارد.
4. در برنامه ريزي شخصي براي استفاده از اينترنت، ميان دانش آموزان، مربيان و والدين آنها تفاوت معنادار وجود ندارد.

6.58 درصد دانش آموزان در خصوص استفاده از اينترنت با افراد ذي صلاح مشاوره داشته اند.
10.44 درصد والدين دانش آموزان کاربر اينترنت، فقط قادرند به اينترنت وصل شوند و اين ميزان در ميان مربيان آنها 32.31 درصد است.
تفاوت سطح سواد اينترنتي در ميان سه گروه دانش آموزان، مربيان و اوليا نشان مي دهد، والدين و معلمان نمي توانند در مورد چگونگي استفاده از اينترنت به دانش آموزان آموزش لازم را ارايه دهند و مرجعي براي نوجوانان به شمار نمي آيند.
والدين به خصوص مربيان بايد توانمندي و سطح سواد اينترنتي و رسانه اي خود را افزايش دهند.

 
كليد واژه: سواد اينترنتي، سواد رسانه اي، دانش آموزان، مربيان، والدين، نوجوان، اينترنت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:24 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 3 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1387; 7(27):61-78.
 
بررسي چالش هاي توسعه مدارس هوشمند در کشور
 
محمودي جعفر,نالچيگر سروش,ابراهيمي سيدبابك,صادقي مقدم محمدرضا
 
 
 

حرکت جهاني در کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه براي تغيير ساختار آموزشي، با دگرگوني جوامع از جوامع سنتي به جوامع دانايي محور و بهره گيري از شرايط نوين ارتباطي پديده آمده است. مسوولان کشور تغيير شرايط جهاني و نياز به تغيير در نظام آموزشي کشور را به خوبي درک کرده اند، و اين امر به وضوح در اسناد مصوب وزارت آموزش و پرورش به چشم مي خورد. مسوولان به خوبي آگاهند که آنچه در جامعه دانايي محور ارزش محسوب مي شود، توليد علم و دانش است. مي توان مدارس هوشمند را فضايي آموزشي در نظر گرفت که تحقق جامعه دانايي محور را ميسر خواهد ساخت.
در اين مقاله با بهره گيري از روش تحقيق پيمايشي، چالش هاي توسعه مدارس هوشمند در ايران مورد بررسي قرار گرفته، و راهکارهايي براي رفع اين چالش ها ارايه خواهد شد.

 
كليد واژه: مدرسه هوشمند، جامعه دانايي محور، آموزش، يادگيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:24 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 4 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1387; 7(27):79-95.
 
بررسي تاثير فوري و تداومي آموزش راهبردهاي خود تنظيمي بر خود تنطيم گري و حل مساله رياضي
 
صمدي معصومه*
 
* پژوهشکده تعليم و تربيت
 
 

مطالعات انجام شده، در زمينه آموزش رياضي حاکي از اين است که آموزش رياضي به ندرت توانايي حل مساله را در دانش آموزان ايجاد کرده است. اين موضوع سبب شده است که متخصصان آموزش رياضي به آسيب شناسي اين پديده بپردازند. آنان در پي انجام دادن مطالعاتي در اين زمينه دريافتند که لازمه موفقيت در حل مسايل رياضي، علاوه بر اکتساب اصول مفاهيم رياضي، مجهز شدن به راهبردهاي خود تنظيمي است. هدف از اين تحقيق بررسي اثربخشي فوري (اثربخشي بعد از آموزش) و تداومي (اثربخشي در طول زمان) تاثير آموزش راهبردهاي خود تنظيمي بر خود تنظيم کردن نمودن يادگيرندگان و عملکرد آن ها در حل مساله رياضي است. در اين پژوهش 181 دانش آموز دختر پايه سوم راهنمايي مدارس دولتي سه منطقه شهر تهران با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و به روش تصادفي در گروه هاي آزمايشي و کنترل قرار گرفتند. از پرسشنامه راهبردهاي خود تنظيمي و آزمون حل مساله رياضي به منزله پيش آزمون، براي اجرا در دو گروه استفاده شد. گروه آزمايشي در حدود 8 هفته راهبردهاي خود تنظيمي را در متن آموزش رياضي و گروه کنترل به روش سنتي آموزش را دريافت کردند. در پايان آموزش و به فاصله يک ماه پس از آموزش، هر دو گروه مجددا آزمون خود تنظيمي و فرم موازي آزمون حل مساله رياضي را دريافت کردند. نتايج نشان داد که پس از آموزش تفاوتي معنادار در راهبردهاي خود تنظيمي و آزمون حل مساله رياضي گروه آزمايشي ايجاد شده است. گروه آزمايشي پس از گذشت يک ماه برتري خود را در هر دو حوزه راهبردهاي خود تنظيمي و حل مساله رياضي حفظ کرده بود.
نتيجه گيري: راهبردهاي خود تنظيمي قابل آموزش و يادگيري هستند و در صورت آموزش صحيح اثرات آن ها در طول زمان پايدار است.

 
كليد واژه: خود تنظيمي، يادگيري، حل مساله رياضي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:24 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها