پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
2 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1387; 7(27):37-60. |
|
تحليل وضعيت سواد اينترنتي دانش آموزان سال سوم دبيرستان شهر تهران 1386-1385 در مقايسه با مربيان و والدين آن ها |
|
سلطاني فر محمد* |
|
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات |
|
نوجوانان که اصلي ترين مخاطبان اينترنت به شمار مي آيند، در مورد امکانات و شيوه استفاده صحيح از اينترنت آموزش نمي بينند و از سوي ديگر قدرت چنداني در گزينش، انتخاب، پردازش و تجزيه و تحليل درست اطلاعات و داده هاي دريافتي ندارند. اين مشکل، در آشنا نبودن متوليان آموزش (والدين و مربيان دانش آموزان) با تکنولوژي هاي نو ارتباطي و اطلاعاتي ريشه دارد. بنابراين آگاهي متوليان برنامه ريزي درسي نسبت به اين ضعف و ناتواني مي تواند آنان را به برنامه ريزي دقيق براي کسب آموزش سواد اينترنتي والدين و مربيان سوق دهد.
سواد اينترنتي سه لايه دارد؛ اول، برنامه ريزي شخصي در شيوه استفاده از اينترنت؛ دوم، شناخت ويژگي هاي پيام و سوم، تحليل و نقد پيام. در پژوهش حاضر وضعيت سواد اينترنتي در لايه اول، ميان سه گروه دانش آموزان، مربيان و والدين آنها مورد ارزيابي قرار گرفت. نمونه آماري، 359 دانش آموز دختر و پسر سال سوم دبيرستان هستند که کاربر اينترنت بوده اند. اين دانش آموزان از پنج منطقه شهر تهران شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز انتخاب شدند و پرسشنامه اي براي سنجش سواد اينترنتي ميان آنها، مربيان (112 نفر) و والدينشان (718 نفر) توزيع شد. نتايج اين پژوهش توصيفي نشان مي دهد:
1. در توانايي استفاده از اينترنت ميان دانش آموزان، مربيان و والدين آنها تفاوت معنادار وجود دارد.
2. ميزان استفاده دانش آموزان از اينترنت بيشتر از مربيان و والدين آنهاست.
3. در اولويت برنامه هاي مورد استفاده از اينترنت، ميان دانش آموزان، مربيان و والدين آنها تفاوت معنادار وجود دارد.
4. در برنامه ريزي شخصي براي استفاده از اينترنت، ميان دانش آموزان، مربيان و والدين آنها تفاوت معنادار وجود ندارد.
6.58 درصد دانش آموزان در خصوص استفاده از اينترنت با افراد ذي صلاح مشاوره داشته اند.
10.44 درصد والدين دانش آموزان کاربر اينترنت، فقط قادرند به اينترنت وصل شوند و اين ميزان در ميان مربيان آنها 32.31 درصد است.
تفاوت سطح سواد اينترنتي در ميان سه گروه دانش آموزان، مربيان و اوليا نشان مي دهد، والدين و معلمان نمي توانند در مورد چگونگي استفاده از اينترنت به دانش آموزان آموزش لازم را ارايه دهند و مرجعي براي نوجوانان به شمار نمي آيند.
والدين به خصوص مربيان بايد توانمندي و سطح سواد اينترنتي و رسانه اي خود را افزايش دهند.
|
|
كليد واژه: سواد اينترنتي، سواد رسانه اي، دانش آموزان، مربيان، والدين، نوجوان، اينترنت |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:24 AM
تشکرات از این پست