پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
1 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1389; 9(33):7-46. |
|
ارزيابي برنامه درسي طراحي شده، تدوين شده و اجرا شده فارسي دوره ابتدايي (بخوانيم و بنويسيم)؛ بر اساس معيار توجه به کل نگري در آموزش توانايي هاي زباني |
|
سلسبيلي نادر* |
|
* پژوهشكده تعليم و تربيت |
|
پژوهشي از نوع ارزشيابي و کيفي، در فرآيندي چندمرحله اي، براي ارزيابي برنامه درسي فارسي دوره ابتدايي )بخوانيم و بنويسيم( بر اساس معيارهاي تشکيل دهنده رويکرد کل نگر، در طول سه سال صورت گرفت. از آن جا که توجه و تاکيد بر رويکرد کلي و کل نگري، در ميان رويکردهاي مطرح شده در اسناد برنامه درسي جديد فارسي دوره ابتدايي، بارها ذکر شده است، در نتيجه اين پژوهش به تحليل و ارزيابي برنامه درسي فارسي دوره ابتدايي (بخوانيم و بنويسيم) در سه مرحله اساسي برنامه درسي طراحي شده، برنامه درسي تدوين شده و برنامه درسي اجرا شده، بر اساس معيارهاي توجه به کل نگري در برنامه درسي و آموزش توانايي هاي زباني، پرداخته است.
مراحل مختلف پژوهش با توجه به هدف ها و سوالات تحقيق، از روش هاي متنوعي در قالب ارزشيابي و سنجش موقعيتي بهره گرفته است. در مرحله اول، يعني بررسي بنيان نظري و پيشينه زبان آموزي با تاکيد بر معيارهاي توجه به کل نگري در آموزش زبان، از روش بررسي کتابخانه اي و تحليل اسنادي استفاده مي کند و با توجه به معيارهاي به دست آمده، برنامه درسي طراحي شده فارسي ابتدايي را مورد شناسايي اوليه قرار مي دهد.
توصيف و ارزيابي برنامه درسي طراحي شده و محتواي تدوين شده فارسي دوره ابتدايي از نظر کل نگري، در مرحله دوم، بر اساس 2 دسته معيارها، يکي برگرفته از مبناي نظري حوزه کل نگري و ديگري معيارهاي برگرفته از برنامه درسي طراحي شده فارسي دوره ابتدايي، انجام گرفته است.
مرحله سوم، برنامه درسي اجرا شده فارسي دوره ابتدايي را از طريق اجراي دو مرحله آزمون هاي کل نگري در ابتدا و انتهاي سال تحصيلي 1388-1387 (پايه هاي دوم تا پنجم) و 4 مرحله مشاهده با فاصله حداقل يک ماه در طول سال تحصيلي از همه کلاس هاي موجود در نمونه آماري، شامل 3 مدرسه دخترانه و 3 مدرسه پسرانه در مناطق 5، 6 و 16 تهران و در مجموع 24 کلاس درس، شامل 6 کلاس از هر يک از پايه هاي دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدايي با جمعيتي بالغ بر 772 نفر در پايه هاي دوم تا پنجم و در ميان 186 تا 206 نفر، به تفاوت در پايه هاي مختلف ارزيابي مي کند.
مرحله چهارم، از طريق مقايسه و تحليل و تفسير يافته هاي به دست آمده از ارزيابي برنامه آموزش زبان فارسي دوره ابتدايي (بخوانيم و بنويسيم) در مراحل طراحي، تدوين و اجراي برنامه درسي، ضمن مشخص کردن تغييرات و فروکاستي هاي برنامه درسي در مراحل گوناگون، چارچوب تغييرات و اصلاحات مورد نياز را که با حوزه کل نگري ارتباط دارند و در راستاي توجه و تقويت آن در برنامه درسي فارسي دوره ابتدايي هستند، پيشنهاد مي دهد.
در مجموع، يافته هاي به دست آمده از برنامه درسي طراحي و تدوين شده فارسي دوره ابتدايي، از توجه محدود و کم به کل نگري با توجه به معيارهاي برگرفته از مبناي نظري کل نگري و همچنين معيارهاي در نظر گرفته شده در برنامه درسي طراحي شده فارسي دوره ابتدايي، حکايت مي کند. برداشت از کل نگري در اين برنامه درسي تدوين شده و کتاب هاي درسي تاليف شده، برداشتي محدود در حوزه کل نگري است. آموزش ها در طول سال تحصيلي، با توجه به محدوديت هاي روشي و آموزشي موجود، تاثير قابل توجهي در تقويت کل نگري دانش آموزان ايجاد نمي کنند. يافته هاي تفصيلي در اين مقاله، تصوير به نسبت دقيقي از کاستي ها و فروکاستي هاي برنامه درسي و آموزش هاي موجود، و چارچوب اصلاحات و تغييرات مورد نياز برنامه درسي فارسي دوره ابتدايي ارائه مي دهد.
|
|
كليد واژه: کل نگري، برنامه درسي دوره ابتدايي (بخوانيم و بنويسيم)، ارزيابي برنامه درسي، آموزش زبان فاسي، برنامه درسي طراحي شده، تدوين شده و اجرا شده، زبان آموزي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391 11:32 PM
تشکرات از این پست