0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 5 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1390; 10(38):93-106.
 
ديدگاه دانش آموزان دبيرستان هاي مطلوب و نامطلوب نسبت به رنگ فضاي آموزشي و راه هاي بهبود كيفيت فضاي تحصيلي
 
طبائيان سيده مرضيه*,حبيب فرح,عابدي احمد
 
* دانشكده هنر و معماري، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران
 
 

در طراحي بسياري از انواع فضاهاي آموزشي، به جنبه هاي روحي و روان شناختي دانش آموزان كمتر توجه مي شود. به نظر روان شناسان محيط، قرارگاه آموزشي بايد به گونه اي طراحي شود كه يادگيري در آن آسان و خوشايند باشد. نياز روز افزون كشور ما به گسترش فضاهاي آموزشي همگام با افزايش جمعيت و عدم كفايت فضاهاي موجود، يكي از مشكلات اساسي جامعه است كه بايستي بدان پرداخته شود. متاسفانه اغلب فضاهاي آموزشي مدارس كشور سازگاري لازم را با ويژگي هاي روان شناختي كودكان و نوجوانان ندارند و بدين لحاظ مي توانند بر عملكرد اجتماعي و رفتاري و همچنين نگرش و بينش آنها نسبت به تحصيل تاثيرگذار باشند. در اين تحقيق هدف بررسي و ارزيابي ضوابط و استانداردهايي است كه در جهت طراحي فضاهاي آموزشي در كليه دوره هاي تحصيلي، توسط سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس تهيه شده و به تصويب معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري نيز رسيده است و لذا در حال حاضر تنها مرجعي است كه در اختيار معماران و طراحان فضاهاي آموزشي قرار دارد. بررسي و ارزيابي اين ضوابط و احيانا تجديد نظر در آنها در جهت بهبود بخشيدن فضاهاي آموزشي بسيار حائز اهميت است؛ چرا كه ايجاد رغبت و حس علاقه مندي به محيط آموزشي، از عوامل موثر در برداشت دانش آموزان از محيط مدرسه و نهايتا پيشرفت تحصيلي آنهاست. روش تحقيق استفاده شده در اين پژوهش توصيفي از نوع پس رويدادي علي - مقايسه اي مي باشد. جامعه آماري پژوهش مشتمل کليه دبيرستان هاي دخترانه شهر اصفهان (اعم از مطلوب يا نامطلوب) بوده اند. به منظور اجراي طرح پژوهشي، از ميان نواحي پنجگانه آموزش و پرورش، 4 ناحيه به تصادف انتخاب گرديد. نتيجه اين كه بين ميانگين نمرات نحوه استفاده از رنگ در كلاس هاي درس مدرسه از ديدگاه دانش آموزان دو گروه مدارس مطلوب و نامطلوب تفاوت معناداري موجود است. بدين صورت كه دانش آموزان مدارس مطلوب به لحاظ استفاده از رنگ آميزي متناسب با ويژگي هاي روان شناختي دانش آموزان، نگرش و ديدگاه مثبتي به فضاي مدرسه و كلاس ها داشتند.

 
كليد واژه: روان شناسي محيط، محيط آموزشي، رنگ، نگرش دانش آموزان، كلاس هاي درس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 4 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1390; 10(38):67-92.
 
مقايسه برنامه درسي آموزش حرفه و فن دوره راهنمايي تحصيلي در ايران با دروس مشابه در چهار كشور ديگر (آمريكا، كانادا، پاكستان و مراكش)
 
عزتي محمدرضا*,امام جمعه سيدمحمدرضا,احمدي غلامعلي
 
 
 

در اين تحقيق، با هدف بهره گيري از تجارب كشورهاي ديگر براي ارتقا برنامه درسي آموزش حرفه و فن، برنامه هاي درسي مشابه در دو كشور توسعه يافته (آمريكا و كانادا) و دو كشور در حال توسعه (مراكش و پاكستان) انتخاب و با استفاده از روش تطبيقي «جرج بردي» با برنامه درسي آموزش حرفه و فن ايران مقايسه شده و بر اساس نتايج آن پيشنهادهايي براي اين برنامه درسي ارائه گرديده است.
نتايج مقايسه ها نشان داد كه كشورهاي مطالعه شده، موضوعات محتواي درس آموزش حرفه و فن ايران را، در چند موضوع درسي، با تشابه در موضوع آموزش فناوري اطلاعات، همراه با دادن حق انتخاب به دانش آموزان، گنجانده اند
.
در دو كشور توسعه يافته امريكا و كانادا اين دروس، از دوره دبستان، بر اساس نياز به مهارت يادگيري مادام العمر و سواد فناورانه، با هدف توانايي بهره مندي از فناوري و ارزيابي اثرات آن و با تكيه بر فرايند فناورانه (طراحي و حل مساله) در مقابل محتوا، آموزش داده مي شود. سنجش نظري و عملي دانش آموزان در اين دروس نيز به صورت در هم تنيده است
.
در دو كشور در حال توسعه پاكستان و مراكش اين دروس در پايه هاي مياني (6-9) بر اساس نيازهاي ملي و قابليت اجرايي برنامه برنامه ريزي شده اند. اين دروس در حوزه اهداف و محتوا، بر كسب دانش و مهارت هاي فناوري اطلاعات، اقصاد خانه و كسب و كار، و در حوزه روش تدريس بر تدريس فعال تاكيد مي كنند. ارزشيابي تحصيلي نيز به صورت سنجش نظري و عملي انجام مي شود
.
پژوهش گران اين تحقيق پيشنهاد مي كنند كه براي آموزش حرفه و فن، بر مبناي منطقي جديد و با نامي مناسب بر اساس نيازهاي امروز، برنامه درسي نوين توليد شود. از جمله اين كه، اين برنامه درسي به دو درس اختياري به نام هاي «آموزش فناوري» و «مهارت هاي زندگي» با هدف آموزش سواد فناوري و مهارت هاي زندگي تقسيم شده و بر يادگيري فرايند طراحي و حل مساله تاكيد نمايد
.

 
كليد واژه: برنامه درسي، آموزش حرفه و فن، مطالعه تطبيقي، آموزش فناوري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 6 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1390; 10(38):107-134.
 
ارزيابي برنامه درسي رشته مطالعات اجتماعي مراكز تربيت معلم ايران از منظر انديشه انتقادي
 
نوشادي ناصر,خادمي محسن
 
 
 

هدف پژوهش حاضر ارزيابي برنامه درسي رشته مطالعات اجتماعي مراكز تربيت معلم از منظر تاكيد بر انديشه انتقادي است. بر اين اساس مهارت ها و گرايش هاي تفكر انتقادي دانشجويان و مدرسان رشته مطالعات اجتماعي مراكز تربيت معلم مورد سنجش و نيز كتاب هاي تخصصي مورد تحليل محتوا قرار گرفتند. در اين پژوهش كه بر اساس مدل فاسيونه (1993) انجام شده از دو مقياس مهارت هاي تفكر انتقادي (CCTST) كه شامل پنج زير مقياس است و گرايش به تفكر انتقادي (CCTDI) که شامل هفت زير مقياس است استفاده گرديد. تعداد كل جامعه برابر با 1020 نفر دانشجو و 53 مدرس بودند كه از ميان آنها 313 نفر دانشجو و 33 نفر مدرس با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي، به عنوان گروه نمونه از چهار استان فارس، بوشهر، هرمزگان و اصفهان، در سال 1387 انتخاب شدند. همچنين تعداد 10 كتاب تخصصي مورد تحليل محتوا قرار گرفت.
يافته ها حاكي از ضعف دانشجويان و مدرسان رشته مطالعات اجتماعي مراكز تربيت معلم ايران در نمره كل گرايش ها و مهارت هاي تفكر انتقادي و زير مقياس هاي مربوطه بود
. همچنين تفاوت بين فراواني مولفه هاي گرايش و مهارت هاي انديشه انتقادي مورد بررسي قرار گرفت.

 
كليد واژه: تفكر انتقادي، مهارت ها و گرايش هاي تفكر انتقادي، مطالعات اجتماعي، تربيت معلم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 7 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1390; 10(38):135-150.
 
تبيين ابعاد ناشناخته آموزشكده كارآفرين
 
صدري عباس*
 
* دانشگاه شهيد رجايي
 
 

كارايي و اثربخشي آموزشكده هاي فني و حرفه اي و علمي-كاربردي در دو دهه اخير مورد ترديد قرار گرفته است. از آنجا كه ميزان كارايي و اثربخشي دوره هاي كارداني با ميزان جذب فارغ التحصيلان به بازار كار، ايجاد اشتغال و كيفيت ارائه خدمت در محيط كار همبستگي دارد، كاركردهاي دوره كارداني اساسا بايد معطوف به بازار كار باشد. از طرفي چون جهت گيري و نگرش جامعه ما معطوف به تحصيل در دوره هاي بالاتر آموزش عالي است، بحث اشتغال فارغ التحصيلان اين مقطع تحصيلي و مهارت هايي كه منجر به چنين اشتغالي مي گردد مورد بي مهري قرار گرفته است. در طي چند دهه گذشته سياستمداران و برنامه ريزان آموزشي ساز و كارهاي جديدي را براي بالا بردن كارايي و اثربخشي آموزش هاي دوره كارداني طراحي و به اجرا در آورده اند، اما به نظر مي رسد اين تلاش ها چندان تاثيرگذار نبوده است.
در اين مقاله سعي شده با ارائه پيشنهاد ايجاد آموزشكده هاي كارآفرين -از طريق رويكردي تلفيقي- زمينه لازم براي ادامه تحصيل فارغ التحصيلان دوره هاي كارداني، همزمان با اشتغال مولد، فراهم شود. به نظر مي رسد ايجاد زمينه هاي خلاقيت، نوآوري و كارآفريني و توسعه مهارت هاي منجر به اشتغال نه تنها نافي كاركردهاي دوره كارداني براي ورود به سطوح بالاتر آموزش عالي نيست، بلكه مي تواند منجر به ايجاد قابليت ها و توان هاي بيشتري براي ورود به آموزش هاي عالي در سطح بالاتر گردد. در اين مقاله ابعاد جديدي از آموزشكده كارآفرين مطرح و مورد بحث و بررسي قرار گرفته است
.

 
كليد واژه: اردوگاه كارآفريني، آموزشكده كارآفرين، آموزش هاي مادام العمر، آموزش حسب شايستگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 1 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1389; 9(36):7-28.
 
بررسي ويژگي هاي برنامه درسي آموزش زبان ملي در کشورهاي حوزه زبان فارسي
 
قاسم پور مقدم حسين*,روشن بلقيس,محمدي اكرم
 
* سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي
 
 

 

لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.

 
كليد واژه: مطالعه تطبيقي، برنامه درسي، زبان آموزي، زبان فارسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 2 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1389; 9(36):29-49.
 
ميزان درگيري برنامه درسي فارسي دوره ابتدايي (پايه سوم و چهارم) با مهارت هاي سواد خواندن بر اساس مطالعه بين المللي پرلز (PIRLS)
 
ديبايي صابر محسن,جعفري ثاني حسين,آيتي محسن
 
 
 

 

لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.

 
كليد واژه: درگيري، تحليل محتوا، برنامه درسي، سواد خواندن، مهارت هاي درک مطلب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 
روش شناسي پژوهش هاي مربوط به يادگيري الکترونيکي: مقايسه پژوهش هاي ايراني و خارجي
 
سراجي فرهاد*,عطاران محمد
 
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه بوعلي سينا
 
 

 

لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.

 
كليد واژه: روش شناسي پژوهشي، يادگيري الکترونيکي، پژوهش ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 4 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1389; 9(36):79-100.
 
بررسي نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهديدهاي فراروي مدارس هوشمند
 
زماني بي بي عشرت*,قصاب پور بيتا,جبل عاملي جلال
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه اصفهان
 
 

 

لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.

 
كليد واژه: مدارس هوشمند، نقاط قوت، ضعف، تهديدها و فرصت ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 

 7 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1389; 9(36):150-172.
 
استقرار بودجه ريزي عملياتي با استفاده از روش هزينه يابي بر مبناي فعاليت (ABC) در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش
 
طلايي زواره سيدحسين*
 
* سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي
 
 

 

لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.

 
كليد واژه: بودجه ريزي عملياتي، هزينه يابي بر مبناي فعاليت ABC، محرک منابع، محرک هزينه، سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، دفتر برنامه ريزي و تاليف کتابهاي درسي عمومي و نظري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 3 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1389; 9(35):66-88.
 
نقد و بررسي مبحث فعل مرکب در کتابهاي زبان فارسي دوره متوسطه
 
نجفي پازوكي معصومه*
 
* دانشگاه تهران
 
 

لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.

 
كليد واژه: فعل مرکب، همکرد، اسم فعل، ساخت موضوعي، معيار نحوي گسترش پذيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 6 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1389; 9(35):147-171.
 
بررسي و نقد ميزان استفاده دبيران از راهبردهاي تدريس متون کتاب عربي دوره پيش دانشگاهي
 
متقي زاده عيسي,پرويني خليل,نيكوبخت محمدرضا,محمدي ركعتي دانش
 
 
 

لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.

 
كليد واژه: آموزش زبان عربي، راهبردهاي تدريس متون، متون عربي، کتاب عربي دوره پيش دانشگاهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 7 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1389; 9(35):172-199.
 
راهنماي برنامه درسي زبان هاي خارجي دوره متوسطه: فرصت ها و چالش هاي توليد و اجراي برنامه
 
عناني سراب محمدرضا*
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.

 
كليد واژه: راهنماي برنامه درسي، رويکرد ارتباطي، برنامه درسي زبان هاي خارجي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 6 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1389; 9(36):126-149.
 
تحليل محتواي طرح هاي برگزيده و نوآورانه اولين همايش نوآوري هاي آموزشي
 
هاشمي شهناز,ملايي نژاد اعظم
 
 
 

 

لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 5 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1389; 9(36):101-125.
 
طراحي و اعتباربخشي الگوي آموزش زمينه_محور شيمي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات
 
بدريان عابد,هنرپرور بهاره,ناصري آذر اكبر
 
 
 

 

لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.

 
كليد واژه: طراحي الگو، آموزش زمينه-محور، فناوري اطلاعات و ارتباطات، آموزش شيمي، اعتباربخشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی

 1 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1389; 9(35):7-22.
 
مدل فراواژه در خدمت نقد واژگاني راهنماي برنامه درسي دوره ابتدايي و کتاب فارسي «بخوانيم» پايه اول
 
نعمت زاده شهين*
 
* دانشگاه الزهرا (س)
 
 

لطفا براي مشاهده چکيده به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.

 
كليد واژه: آموزش واژه، کتاب «بخوانيم»، برنامه درسي فارسي، توزيع واژه، طبقه بندي واژه، مدل فراواژه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:29 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها