پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
5 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1390; 10(38):93-106. |
|
ديدگاه دانش آموزان دبيرستان هاي مطلوب و نامطلوب نسبت به رنگ فضاي آموزشي و راه هاي بهبود كيفيت فضاي تحصيلي |
|
طبائيان سيده مرضيه*,حبيب فرح,عابدي احمد |
|
* دانشكده هنر و معماري، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران |
|
در طراحي بسياري از انواع فضاهاي آموزشي، به جنبه هاي روحي و روان شناختي دانش آموزان كمتر توجه مي شود. به نظر روان شناسان محيط، قرارگاه آموزشي بايد به گونه اي طراحي شود كه يادگيري در آن آسان و خوشايند باشد. نياز روز افزون كشور ما به گسترش فضاهاي آموزشي همگام با افزايش جمعيت و عدم كفايت فضاهاي موجود، يكي از مشكلات اساسي جامعه است كه بايستي بدان پرداخته شود. متاسفانه اغلب فضاهاي آموزشي مدارس كشور سازگاري لازم را با ويژگي هاي روان شناختي كودكان و نوجوانان ندارند و بدين لحاظ مي توانند بر عملكرد اجتماعي و رفتاري و همچنين نگرش و بينش آنها نسبت به تحصيل تاثيرگذار باشند. در اين تحقيق هدف بررسي و ارزيابي ضوابط و استانداردهايي است كه در جهت طراحي فضاهاي آموزشي در كليه دوره هاي تحصيلي، توسط سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس تهيه شده و به تصويب معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري نيز رسيده است و لذا در حال حاضر تنها مرجعي است كه در اختيار معماران و طراحان فضاهاي آموزشي قرار دارد. بررسي و ارزيابي اين ضوابط و احيانا تجديد نظر در آنها در جهت بهبود بخشيدن فضاهاي آموزشي بسيار حائز اهميت است؛ چرا كه ايجاد رغبت و حس علاقه مندي به محيط آموزشي، از عوامل موثر در برداشت دانش آموزان از محيط مدرسه و نهايتا پيشرفت تحصيلي آنهاست. روش تحقيق استفاده شده در اين پژوهش توصيفي از نوع پس رويدادي علي - مقايسه اي مي باشد. جامعه آماري پژوهش مشتمل کليه دبيرستان هاي دخترانه شهر اصفهان (اعم از مطلوب يا نامطلوب) بوده اند. به منظور اجراي طرح پژوهشي، از ميان نواحي پنجگانه آموزش و پرورش، 4 ناحيه به تصادف انتخاب گرديد. نتيجه اين كه بين ميانگين نمرات نحوه استفاده از رنگ در كلاس هاي درس مدرسه از ديدگاه دانش آموزان دو گروه مدارس مطلوب و نامطلوب تفاوت معناداري موجود است. بدين صورت كه دانش آموزان مدارس مطلوب به لحاظ استفاده از رنگ آميزي متناسب با ويژگي هاي روان شناختي دانش آموزان، نگرش و ديدگاه مثبتي به فضاي مدرسه و كلاس ها داشتند.
|
|
كليد واژه: روان شناسي محيط، محيط آموزشي، رنگ، نگرش دانش آموزان، كلاس هاي درس |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391 11:26 PM
تشکرات از این پست