پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
3 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1383; 3(7):33-59. |
|
نظريه پردازي و مقياس سازي براي سنجش نظام ارزشي به منظور بررسي تاثير جهاني شدن بر نظام ارزشي دانش آموزان نوجوان ايران |
|
لطف آبادي حسين,نوروزي وحيده |
|
|
فرآيند و طرح «جهاني شدن» که از اواخر جنگ جهاني دوم، با عنوانهاي گوناگون در کشورهاي پيشرفته صنعتي غرب ظهور کرده با گذشت زمان، سرعت و دامنه بيشتري يافته است، به گونه اي که از دهه 1990 به يکي از چالشهاي اساسي بشري مبدل شده و بر نظام ارزشي و هويت مردم و به ويژه نوجوانان و جوانان، تاثيري عميق گذاشته است.
نظام ارزشي يا مجموعه کيفيتهاي مطلوب و دروني در ساختار روان شناختي فرد، به عنوان اساسي ترين لايه هاي شخصيت و هويت جوانان، شکل دهنده پايه هاي نظام نگرشي و رفتاري آنان است. مطالعات جديد درباره نظام ارزشي را که روان شناسان اجتماعي غرب صورت داده اند الزاما نمي تواند بدون توجه به مطالعات ملي در ساير فرهنگها، از جمله در فرهنگ ايراني، مورد پذيرش قرار گيرد. همچنين، از آنجا که ارزشهاي فرهنگ آنگلو – امريکن، با عنوان ارزشهاي جهاني، به همه جاي دنيا و از جمله کشور ما رسوخ مي کند، جا دارد که نظام ارزشي دانش آموزان نوجوان ايراني و تاثير جهاني شدن بر اين ارزشها مورد مطالعه قرار گيرد.
مبناي نظري اصلي نظام ارزشي مورد بحث ما آن است که اساسيترين ارزشهاي فرهنگ ايراني – اسلامي را در مقابل ارزشهاي مخالف آن قرار دهيم و، با توجه به مطالعات انجام شده در اين زمينه و پس از دستيابي به يک نظام ارزشي فراگير، دريابيم که نوجوانان دانش آموز ايراني، بر حسب نزديکي يا دوري از فرهنگ اصيل ملي خود چه جايگاهي دارند. براي ساختن مقياس سنجش نظام ارزشي نيز سعي کرده ايم با بهره گيري از مطالعات و مقياس سازيهاي روان سنجي، ابزار بومي مناسبي تهيه و اين مقياس را روايي يابي کنيم.
بر اين اساس، در بخش اول پژوهشي با عنوان «بررسي تاثير نحوه نگرش دانش آموزان دبيرستاني و پيش دانشگاهي ايران به جهاني شدن و تاثير آن بر ارزشها و هويت ديني و ملي آنان» که در حال اجراي آن هستيم، ابزاري براي سنجش نظام ارزشي ساخته ايم. روايي يابي اين مقياس، اولا با استفاده از نظر متخصصان روي يکايک گويه هاي آن، ثانيا با اجراي مقياس روي يک نمونه آزمايشي 568 نفري از دانش آموزان دبيرستاني و پيش دانشگاهي و با مطالعات تحليل عاملي روي نتايج حاصله، صورت گرفته است. در اين مقياس، ده ترجيح در نظام ارزشي و نيز محتوا و شدت جهت گيري ارزشي در ده مقوله ارزشهاي فردي، ارزشهاي خانوادگي، ارزشهاي اقتصادي، ارزشهاي سياسي، ارزشهاي اجتماعي، ارزشهاي هنري، ارزشهاي علمي و نظري، ارزشهاي ديني، ارزشهاي ملي، و ارزشهاي جهاني شدن مشخص شده است. در اين مقاله، پس از توضيح و تبيين مفاهيم جهاني شدن و نظام ارزشي، مقياسي را که براي «سنجش نظام ارزشي» ساخته ايم، ارائه کرده، نتيجه مطالعات روايي يابي و پايايي اين مقياس را توضيح داده ايم.
|
|
كليد واژه: |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:49 AM
تشکرات از این پست