پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
2 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1387; 7(25):49-76. |
|
بررسي ميزان توجه به «آموزش صلح» در برنامه درسي دوره ابتدايي از ديدگاه متخصصان تعليم و تربيت، کارشناسان برنامه ريزي درسي و معلمان دوره ابتدايي شهر تهران |
|
فتحي واجارگاه كورش,اسلامي معصومه السادات |
|
|
تحقيق حاضر در زمينه يکي از اساسي ترين مباحث در حوزه تعليم و تربيت و برنامه ريزي درسي تحت عنوان «آموزش صلح» انجام شده که شاکله اصلي تحقيق را دو مساله تشکيل داده است. اين دو مساله عبارتند از شناسايي مفاهيم و مولفه هاي «آموزش صلح» و ميزان توجه به اين مفاهيم و مولفه ها در برنامه هاي درسي مدارس دوره ابتدايي.
در اين تحقيق در زمينه مولفه هاي آموزش صلح، سه حيطه اساسي دانش، توانش و نگرش صلح مدنظر قرار گرفته اند و ميزان توجه برنامه هاي درسي به مولفه هاي صلح، در سه حيطه طراحي، اجرا و ارزشيابي برنامه هاي درسي بررسي شده است. سوالات اين تحقيق پيرامون بررسي نظرات و تفاوت ديدگاه ها و نقطه نظرات نمونه هاي تحقيق معلمان، متخصصان و کارشناسان سازماندهي شده است.
روش تحقيق از نوع تحقيقات توصيفي-پيمايشي بوده است. ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه ويژه اي است که با استفاده از منابع مرتبط در دسترس تهيه و با سازماندهي مصاحبه هاي تخصصي با افراد صاحبنظر، روايي آن بررسي و متناسب با شرايط کشور، بومي شده است و اعتبار آن نيز با استفاده از روش آلفاي کرانباخ مورد بررسي و تاييد قرار گرفته است. نمونه پژوهش شامل معلمان مدارس ابتدايي شهر تهران (200 نفر)، متخصصان تعليم و تربيت (27 نفر) و کارشناسان برنامه ريزي درسي (15 نفر)، در سال 84-83 است.
براي تجزيه و تحليل اطلاعات از روش هاي آمار توصيفي و نيز استنباطي (آزمون t و آزمون F تحليل واريانس يکراهه) استفاده شده است. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان مي دهند که:
- معلمان دوره ابتدايي، متخصصان تعليم و تربيت و کارشناسان برنامه ريزي درسي با آموزش مفاهيم و مولفه هاي مطروحه «آموزش صلح» در حيطه هاي دانش، توانش و نگرش در حد بسيار و نسبتا زياد موافق مي باشد.
- کارشناسان برنامه ريزي درسي، ميزان توجه به مفاهيم و مولفه هاي «آموزش صلح» را در حيطه طراحي برنامه درسي دوره ابتدايي بسيار و نسبتا کم ارزيابي نموده اند.
- معلمان دوره ابتدايي ميزان توجه به مفاهيم و مولفه هاي «آموزش صلح» را در حيطه اجرا و ارزشيابي برنامه درسي دوره ابتدايي بسيار و نسبتا کم ارزيابي نموده اند.
- بين نظرات معلمان، متخصصان، و کارشناسان در خصوص «آموزش صلح» تفاوت معناداري وجود ندارد. |
|
كليد واژه: بررسي ميزان توجه، آموزش صلح، برنامه درسي دوره ابتدايي |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:26 AM
تشکرات از این پست