درس دوم
تجوید در لغت به معنای تحسین، حسن بخشیدن، تزئین؛ و در اصطلاح, عبارت است از: اداء
صحیح هر حرف از لحاظ مخرج، صفات و احکام آن حرف. بنابراین میتوان گفت علم تجوید
قرآن به سه مبحث کلی مخارج، صفات و احکام تقسیم میشود
.
همز
ۀ
وص
ل
تلفظ کلماتی که با سکون یا تشدید آغاز می شوند, دشوار و یا حتی غیر
ممکن است, لذا برای سهولت در ابتدا به چنین کلماتی, از یک الف به نام همز
ۀ
وصل
استفاده میشود
.
همز
ۀ
وصل در ابتدا به این کلمات خوانده
میشود؛ اما در میان کلام حذف میگردد؛ مثال: اُنْصُرنی
ß
رَبِّ
ﭐ
نْصُرنی (رَبِّنْصُرْنی
)
معمولاً در قرآن بر بالای همز
ۀ
وصل
, علامت صاد
کوچک (
ﭐ
) قرار میگیرد
.
همز
ۀ
قطع
در مقابل همز
ۀ
وصل
, همز
ۀ
دیگری وجود دارد
که به همز
ۀ
قطع مشهور است و در آغاز و میان کلام خوا
نده میشود؛ مثال: أنزَلناهُ ـ
إنّا أنزَلناهُ
ب) همز
ۀ
وصل در اسم
همز
ۀ
وصل در کلماتی که اسم محسوب
میشوند, در صورت ابتداء, مکسور است
.
این کلمات در قرآن عبارتاند از
:
بْنَ (پسر) ـ
ٱ
بْنَتَ (دختر) ـ
ٱ
مرَءَ (مرد) ـ
ٱ
مرَأَتَ (زن) ـ
ٱ
سْمِ و کلمات
ٱ
ثْنَیْ ـ
ٱ
ثْن
ا ـ
ٱ
ثْنَتَیْ ـ
ٱ
ثْنَتا ـ
ٱ
ثْنَیْنِ ـ
ٱ
ثْنان ِـ
ٱ
ثْنَتَیْنِ
(
همگی به معنای دو)
ج) همز
ۀ
وصل فعل
در قرآن
بقیه
کلماتی که دارای همز
ۀ
وصل میباشند
, فعل هستند
.
پس از همز
ۀ
وصل فعل
, اگر
علامت اولین حرف متحرک, ضمه باشد, همز
ۀ
وصل نیز مضموم خواهد بود و در غیر این صورت
مکسور خوانده میشود
.
1
ـ همز
ۀ
وصل چند فعل زیر بر خلاف ظاهر
قاعده, به جای ضمه, کسره خوانده میشود
:
إقْضُوا ـ إبْنُوا ـ إمْشُوا ـ إمْضُوا
ـ إئْـتُوا ـ إهْدوُا
2
ـ همز
ۀ
وصل درکلمات زیر هنگام ابتداء
,
بجای کسره با حرکت یاء مدی خوانده میشود. (در واقع همز
ۀ
ساکنه به یاء مدی تبدیل
میگردد
).
(
اِئْتِ
-
ایتِ) ـ
ٱ
ِئْتِن
ا ـ اِئتِیاـ
ٱ
ِئْتُوا ـ
ٱ
ِئْتوُني ـ
ٱ
ِئذَن
ْ
3
ـ همز
ۀ
وصل دركلم
ۀ
ٱ
ُؤتُمِنَ در
ابتداء، به جای ضمه, با حرکت واو مدی خوانده میشود. (در واقع همز
ۀ
ساکنه به واو
مدی تبدیل میگردد). اوْتُمِنَ
ادامه دارد....