0

آشنایی با سوره ها قسمت 5 .... <<دانستنی های جالب>> ....

 
jackmole
jackmole
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : تیر 1389 
تعداد پست ها : 46
محل سکونت : خوزستان

آشنایی با سوره ها قسمت 5 .... <<دانستنی های جالب>> ....

نوشته حاضر، اطلاعات مفيد و مختصري را پيرامون يکايک 114 سوره‏اي که در قرآن است، ارائه مي‏دهد. از قبيل: نامهاي سوره‏ها، معني و مناسبت اين نامها براي سوره‏ها، اجمالي از محتوا و مطالب سوره، تعداد آيات، شان نزول، محل نزول و سال نزول و... از اين قبيل اطلاعات.
 
با توجه به گسترده بودن مبحث مطالب در چند بخش در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت.
 
آشنایی با سوره ها قسمت 5
 
71- نوح [از پيامبران بزرگ]
داستان نوح با قومش، بعنوان تجربه‏اي از تجارب دعوت الهي در روي زمين و موضعگيري‏هاي مخالفان و درگيري حق و باطل در اين سوره بيان شده است. استقامت نوح در راه دعوت، الهام بخش صبر است و هلاکت قوم نوح، هشداري براي مکذبين.
اين سوره، بعد از سوره نحل، در مکه و در سال 4 بعثت نازل شده است داراي 28 آيه مي‏باشد.
72- جن [موجودي نامرئي با ويژگيهائي عجيب]
خداوند، انواع گوناگون آفريده و بنده دارد. يکي هم جن است. در اين سوره، درباره گروهي از آنان و عکس العملشان در برابر شنيدن آيات قرآن، و دعوت محمد، و دسته‏هاي مؤمن و کافر، و مسلم و قاسط از آنان صحبت‏شده است و مبين توحيد ربوبي است.
اين سوره، بروي انسان دري از «آن جهان‏» مي‏گشايد و او را به قلمرو بيکرانه آفرينش خدا مي‏کشد. تا بدانند که جز خودشان، ديگراني هم هستند که خدا شناس و عاقل و مطيع سنت‏هاي الهي‏اند.
اين سوره حدودا در سال 6 بعثت نازل شده است. آن هنگام که پيامبر براي دعوت قبيله ثقيف به «طائف‏» رفته بود و آنها ضمن رد دعوت، پيامبر را آزار دادند و در بازگشت، خدا اين آيات را فرستاد.
و برخي هم گفته‏اند که پس از وفات خديجه و ابوطالب و يکي دو سال به هجرت مانده، نازل شده است.
سوره جن 28 آيه دارد و مکي است.
73- مزمل [گليم به خود پيچيده]
آيه اول را که مي‏خوانيم، با اين تعبير به پيامبر خطاب شده، آن هنگام که در اول بعثت، مشرکان در «دار الندوة‏» دعوتش را نپذيرفتند و در فکر توطئه بر ضد او بودند. پيامبر غمگين و آزرده به خانه رفت و خوابيد.
اما سروش خدائي اينگونه نوازشش داد و او را به «برخاستن‏» و عبادت شبانه، و کمک گيري از نيايش و تلاوت قرآن، و مقاومت در برابر حرفها و مخالفتهايشان دعوت کرد، و از آن حضرت، در برابر برخوردهاي سرد و بي مهري‏هاي اهل مکه، حمايت نمود در آيه آخر، دستوري مبني بر نيايش شبانه و تلاوت قرآن به پيامبر مي‏دهد.
اين سوره با 20 آيه در مکه نازل شده است. (اوائل بعثت).
74- مدثر [جامه به خود پيچيده]
وقتي که در غار حرا با نزول آيه «اقرء ...» محمد(ص) به رسالت مبعوث شد، به خانه آمد و از شعله‏هاي «وحي‏» مشتعل بود. جامعه بخود پيچيده و خوابيد. اين سوره نازل شده و او را به «قيام‏» و «انذار» و «تکبير» فرا خواند. (آيات اول سوره).
جزو اولين سوره‏هاست (بقول برخي: دومين سوره و بعد از «مزمل‏» يا «اقرء ...») و از رسالت و قيامت و مشرکين و فرشتگان و تنذير سخن مي‏گويد و از عواملي همچون ترک نماز و اطعام مساکين و نيز از فرو رفتن در بطالتها و تکذيب قيامت که سبب جهنمي شدن است‏ياد مي‏کند. 56 آيه دارد و مکي است.
75- قيامت [برخاستن]
قيامت، نام رستاخيز عمومي و معاد است. روزي که همه از گورها بر مي‏خيزند و به سوي محشر و سرنوشت ابدي خويش در بهشت‏يا دوزخ رهسپار مي‏شوند. در اولين آيه به يامت‏سوگند ياد شده است. و به بشر، آن روز را يادآوري مي‏کند.
در آيات بعد، علائم به روز آن رستاخيز و نيز حالات بشر هنگام جان دادن ذکر شده و با طرح موضوع عبث نبودن خلقت، استدلال بر فلسفه معاد شده است. 40 آيه دارد و در مکه در سال 3 بعثت نازل شده است.
76- دهر [روزگار، دوران]
در آيه اول اشاره به «روزگاري‏» مي‏کند که بر «انسان‏» گذشته، و او چيزي نبود که ياد شود. از آن پس اشاره به خلقت انسان، و قرار گرفتن او بر سر دو راهي «شکر» و «کفران‏» مي‏نمايد.
از آنچا که محور اين سوره، انسان است و عملش و اخلاصش و ايثارش و عاقبت کارش در قيامت و نعمت‏هاي خوب براي نيکان، نام ديگر اين سوره «انسان‏» است.
اين سوره به نام «هل اتي‏» هم مشهور است. چونکه با اين کلمه آغاز شده است.
اين سوره در مدينه نازل شده و بنا به روايات، در ستايش از علي و فاطمه(ع) است که بخاطر نذرشان، سه روز روزه گرفتند و هنگام افطار، غذاي ساده خويش را به مسکين و يتيم و اسير، ايثار کردند (آيه 8) و خود با آب افطار نمودند. در آيات بعد، از نعمتهاي خداوند براي اهل بهشت، و پاداش نيکيها در آخرت، ياد شده و فرمان صبر و مقاومت داده است.
داراي 31 آيه است و بعد از «الرحمن‏» نازل شده است.
77- مرسلات [فرستاده شده‏ها]
منظور از مرسلات (که در نخستين آيه خداوند به آنها قسم ياد کرده است) يا فرشتگاني است که پياپي براي فرود آوردن وحي الهي به پيامبران فرستاده مي‏شوند، يا تند بادهائي است که فرستاده مي‏شوند. علائمي از بروز قيامت و توصيفي از محشر بيان شده است.
تاکيد اصلي اين سوره روي قيامت است و مکررا تکذيب کنندگان بيم داده مي‏شوند آيه «ويل يومئذ للمکذبين‏» در اين سوره 10 بار تکرار شده است و صحنه‏هائي از دنيا و آخرت و حقائق هستي در آن بيان شده است.
در سال دوم بعثت در مکه در غاري در «منا» نازل شده است (بعد از سوره همزه) و 50 آيه دارد.
78- نبا [خبر]
خبر مهم و بزرگ قيامت که مردم درباره‏اش از يکديگر «سؤال‏» مي‏کنند، در آيات اول سوره بيان شده است. در بعضي روايات، اين نبا به علي(ع) تاويل شده است. (الميزان ج 20 ص 261.)
نام ديگر سوره، «عم‏» است‏يعني «از چه؟» زيرا سوره با اين کلمه آغاز مي‏شود و نام سومش، «تساؤل‏» مي‏باشد، يعني «از هم پرسيدن‏». به نام «معصرات‏» هم ذکر شده است (که در آيه 14 آمده).
محور اساسي اين سوره، ضرورت و حتميت قيامت، و استدلال بر آن و توصيف آن مي‏باشد. چون خبر از نظامي متقن و استوار مي‏دهد، بعنوان نمونه‏اي از آن، برخي از نظامهاي طبيعت در مورد شب و روز و کوه و گياه و زمين و ... را بيان مي‏کند و آن روز حق را که تخلف ناپذير است و مايه حسرت و ندامت کافران، به يادها مي‏آورد.
بعد از سوره معارج در سال دوم بعثت در مکه نازل شده و داراي 40 آيه مي‏باشد.
79- نازعات [آنها که از روي قوت مي‏کشند]
خداوند در نخستين آيه به نازعات قسم خورده است. نازعات، فرشتگاني هستند که جان مردم را مي‏گيرند، يا روح کافران را به شدت قبض مي‏کنند، يا ستاره‏هائي هستند که از افقي غايب شده و در افق ديگر پيدا مي‏شوند.
در هر صورت خداوند به فرشتگان، به عنوان واسطه‏هائي در تدبير امور جهان سوگند ياد کرده و اهميت نقش آنها را بازگو مي‏کند. بخشي از نبوت موسي و دعوت او از فرعون طغيان گر بسوي تزکيه و هدايت، نقل شده، آيه 15 به بعد.
و در ادامه، اين سوره هم بر اساس آخرت و قيامت و اثبات آن و حالت مردم در بهشت و دوزخ مي‏باشد و در اوائل بعثت در مکه نازل شده و 46 آيه دارد. نزول اين سوره بعد از سوره «نباء» است.
80- عبس [چهره در هم کشيد]
81- تکوير [در هم پيچيده شدن]
در هم پيچيده شدن خورشيد، و تمام شدن نور آن بمنزله پايان نظام اين جهان و از علائم قيامت است که در آيه اول به آن اشاره شده است. سپس درباره انکشاف اعمال انسان در آن روز مطلبي دارد.
سوره تکوير (يا: کورت) بيشتر در مورد معاد است. و در قسمتي هم حمايت و تاييدي از پيامبر نموده و اتهامات را از او دفع مي‏کند.
بعد از سوره «تبت‏»، در سال اول بعثت در مکه نازل شده و 29 آيه دارد.
 
82- انفطار [شکافته شدن]
اين سوره هم، در مورد قيامت و سر انجام نيکان و بدان در بهشت و دوزخ مي‏باشد و شکافته شدن آسمان، بمعناي در هم ريختن اين نظام قائم، باز هم پيش درآمدي بر رستاخيز و از جمله شرائط متصل به قيامت است. و از ثبت و ضبط دقيق اعمال هر انسان مطالبي دارد که توسط دو فرشته انجام مي‏گيرد.
اين سوره، با 19 آيه، بعد از «نازعات‏» در سال 3 بعثت در مکه نازل شده است.
83- مطففين [کم فروشان]
در آيه اول اين سوره، نکوهش و هشداري به کم فروشان آمده است و براي اصلاح اقتصادي در جامعه، از زشتي اين کار و بيان عقوبت‏هاي سخت اخروي براي آنان و براي تکذيب کنندگان و فاجران سخناني گفته شده است و ستايشي هم از ابرار و صالحان.
اين، آخرين سوره‏اي است که در مکه نازل شده و در واقع، در سفر هجرت پيامبر قبل از رسيدن به مدينه نازل گشته است و گوياي کمفروشي و اختلال در وزن و کيلي است که مردم مدينه گرفتارش بودند. و 36 آيه دارد. بنام سوره «تطفيف‏» هم نقل شده است.
84- انشقاق [دو شقه شدن و شکاف برداشتن]
باز هم از علائم ظهور قيامت، در هم ريختن و پاره شدن نظام جهان بالا بيان شده است (آيه 1) آنچنانکه در سوره‏هاي تکوير و انفطار بيان شد.
اين سوره هم مانند سوره‏هاي کوچک مکي، تکيه‏اش روي مبدء و معاد است و سير انسان را به سوي خدا و سرنوشت ابدي‏اش در آخرت، و حساب و کتاب، بيان مي‏کند.
بعد از سوره انفطار در مکه نازل شده و 25 آيه دارد.
85- بروج [برج‏ها]
در اولين آيه، به آسماني که داراي برج‏هاست‏سوگند ياد شده است. برجهاي آسمان، جايگاه و خط سير ستارگان در آسمان است. بعضي هم آن را برجهاي دوازده گانه فلکي دانسته‏اند. و در بعضي احاديث، دوازده برج به دوازده امام تاويل شده است.
در اين سوره هشدار و تهديدي است نسبت به کساني که مؤمنين را تنها به جرم مؤمن بودن، آزار مي‏دادند و اين را بعنوان آزمايشي از سختيها و مشکلات در پيش پاي مؤمنان در راه ايمان و اعتقاد مي‏داند.
داستان «اصحاب اخدود» که در آتش سوختند - به جرم ايمان - و نيز سپاه فرعون و ثمود، و نمونه‏اي از مؤمناني که در راه ايمان، بر شدائد فرعوني صبر و مقاومت کردند بيان شده است تا امت محمد (ص) هم از استقامت آنان، درس صبر بياموزند و نويد پيروزي به مسلمين داده شده است.
اين سوره را، سوره پيامبران نيز گفته‏اند. بعد از سوره شمس و در اوائل بعثت در مکه نازل شده و 22 آيه دارد.
86- طارق [ستاره ظاهر شونده]
در آيه نخست، به آسمان و ستاره‏هاي درخشان و ظاهر شونده، قسم ياد شده است.
محور سخن در اين سوره، معاد است و با بيان قدرت کامل خدا، بر تحقق آن در آينده استدلال مي‏کند و با بيان اصل خلقت انسان، او را در جهت تربيت معنوي و روي آوردن به فطرت توحيدي سوق مي‏دهد.
اين سوره در اوائل بعثت در مکه و بعد از سوره «بلد» نازل شده و داراي 17 آيه مي‏باشد.
87- اعلي [برتر]
در آيه اول خدا را با صفت «برتر» بيان کرده است و به تسبيح او، که آفريدگار و مدبر جهان است فرمان داده است.
در اين سوره، حيات برتر و جاودانه آخرت، و «فلاح‏» در سايه «تزکيه‏» و «ذکر» و «نماز» مطرح شده، و همه، در رابطه با توحيد الهي است.
پيامبر اين سوره را دوست داشت و در نماز جمعه و عيد فطر و قربان آن را مي‏خواند و ذکر سجده را از آيه اول اين سوره الهام گرفته است.
بعد از سوره تکوير و در اوائل بعثت در مکه نازل شده و داراي 19 آيه مي‏باشد.
88- غاشيه [فرا گيرنده]
يکي از نامهاي روز قيامت است که در آيه اول بيان شده است. فراگيرنده و احاطه کننده مردم، از نظر هراس و وحشت، از نظر محاسبه و بررسي اعمال و ...
در اين سوره، مردم از نظر شقاوت و سعادت اخروي به دو بخش تقسيم شده‏اند و کيفر و پاداش هر يک، در بهشت و جهنم بيان شده است و ربوبيت‏خداوند يادآوري مي‏شود و در نهايت، بازگشت همه انسانها براي حساب، در نزد پروردگار، مطرح شده است.
بعد از سوره ذاريات در مکه نازل شده است و 26 آيه دارد.
89- فجر [سپيده دم]
در آيه اول، خداوند، به فجر قسم خورده است. به اين انفجار نور در خيمه ظلمت‏شب. جالب است که بدانيم سوره «فجر» بعد از سوره «ليل‏» نازل شده است همچنانکه در طبيعت هم سپيده دم فجر، پس از «شب‏»، فرا مي‏رسد.
اين سوره را، در روايات، سوره حسين بن علي دانسته‏اند و به خواندن آن توصيه کرده‏اند. (امام صادق‏«ع‏»: اقرؤا سورة الفجر في فرائضکم و نوافلکم فانها سورة الحسين بن علي(ع) (تفسير برهان ج 4 ص 457.))
اينهم جالب است. چرا که قيام کربلاي حسين، خود انفجاري فجري از ايمان و جهاد بود در ظلمت‏شب جور و شرک بني اميه. و همچنانکه با فجر و آغاز روز، حرکت و حيات مردم، شروع مي‏شود، با خون حسين و يارانش در عاشورا، اسلام جاني تازه گرفت و حياتي مجدد يافت. در مفهوم «فجر»، در تفاسير، مصداقهاي گوناگوني ذکر شده است.
در اين سوره، از وابستگي به دنيا که در نتيجه طغيان و کفران نعمت پديد مي‏آيد نکوهش شده و وعده عذاب شديد در دنيا و آخرت داده شده است و در پايان، باز هم گريزي به معاد و تاکيدي روي رجعت انسان به سوي پروردگار، آمده است.
چهلمين سوره‏اي است که در سال دوم يا سوم بعثت در مکه نازل شده و 30 آيه دارد.
90- بلد [شهر]
منظور، شهر مکه، زادگاه و وطن پيامبر است که در اولين آيه اين سوره، خداوند به آن، سوگند ياد کرده است.
سوره، خلقت انسان را در رنج و سختي، (بعنوان کوره‏اي از حوادث در جهت‏ساخته و پرداخته شن انسان) بيان مي‏کند و نيز اشاره‏اي به اينکه بر کارهايش نظارت مي‏شود و بنا بر اين بايد در آزادي اسيران، اطعام گرسنگان و سفارش به صبر و رحمت بکوشد. «صبر بر طاعت‏» و «صبر از معصيت‏» و «صبر بر مصيبت‏» در اين سوره بطور ضمني آمده است.
بعد از سوره «ق‏»، در سال 3 بعثت، در مکه نازل شده است و داراي 20 آيه مي‏باشد.
 
برگرفته از کتاب "آشنایی با سوره ها" نوشته جواد محدثی

 

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک..

 

چهارشنبه 7 مهر 1389  3:52 PM
تشکرات از این پست
azadeh_69
دسترسی سریع به انجمن ها