پاسخ به:بانک مقالات زنان
6 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) پاييز 1386; 5(2 (پياپي 18)):129-164. |
|
دختران و آموزش فني حرفه اي: ارزشيابي کيفيت ابعاد فردي، اجتماعي و اقتصادي بروندادهاي هنرستان هاي فني حرفه اي دخترانه شهر تهران |
|
زين آبادي حسن رضا,صالحي كيوان,پرند كورش |
|
|
هنرستان هاي فني حرفه اي با اهداف مختلف، به ويژه تدارک زمينه هاي هدايت دانش آموزان به اشتغال و ادامه تحصيل تاسيس شده اند. اما کيفيت پايين آنها و نبود ظرفيت هاي لازم در جامعه و وجود انواع نابرابري هاي جنسيتي در بازارکار، موانعي جدي در راه تحقق اين اهداف در هنرستان هاي دخترانه بوده و ذهنيت نامطلوبي بروندادهاي آنها را تقويت کرده است. اين پژوهش، با هدف بررسي مستند و علمي اين ذهنيت، در سه مرحله، بروندادهاي هنرستان هاي دخترانه شهر تهران را ارزشيابي نموده است. در مرحله «پيش ارزشيابي»، با پيمايش 236 خبره، 7 عامل و 45 نشانگر بروندادي، در ابعاد «فردي، اجتماعي و اقتصادي» 16 معيار قضاوت در سطوح «نامطلوب، نسبتا مطلوب و مطلوب»، تدوين شد. در مرحله «ارزشيابي»، با استفاده از عوامل و نشانگرهاي تدوين شده، از 3 پرسشنامه براي پيمايش 226 نفر شامل مديران، دانش آموختگان و کارفرمايان دانش آموختگان شاغل در مشاغل متناسب با رشته تحصيلي، استفاده شد. نتايج نشان داد که در بعد فردي، کيفيت «پيشرفت و افت تحصيلي» در هنرجويان و «دانش، نگرش، مهارت، خلاقيت» در سطح «نسبتا مطلوب» و «ادامه تحصيل» در سطح «نامطلوب»، در بعد اجتماعي، کيفيت «تحقق اهداف اجتماعي ـ آموزشي» در سطح «نسبتا مطلوب» و در بعد اقتصادي کيفيت «اشتغال» و «کارآفريني» در سطح «نامطلوب» و «رضايت کارفرما» در سطح «نسبتامطلوب» قرار دارد. ابعاد «فردي» و «اقتصادي» در سطح «نامطلوب» و بعد «اجتماعي» در سطح «نسبتا مطلوب» ارزشيابي شد. نهايتا، بروندادهاي هنرستان ها، در سطح «نامطلوب»، ارزشيابي شد. در مرحله «پس ارزشيابي»، ضمن استفاده از نتايج تحليل محتواي سوالات بازپاسخ پرسشنامه هاي دانش آموختگان و کارفرمايان و مصاحبه با هنرجويان، هنرآموزان و مشاوران، علل نتايج مرحله ارزشيابي بحث شد و راهکارهاي بهبود وضع موجود، پيشنهاد گرديد.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 11:21 PM
تشکرات از این پست