0

بانک مقالات زنان

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 6 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) تابستان 1388; 7(2 (پياپي 25)):131-149.
 
خانواده و راه كارهاي توسعه كارآفريني زنان ايراني
 
گلرد پروانه*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب
 
 

توجه به استعداد و نقش زنان در توسعه كشورها ضرورت دارد. بسياري از دولت ها در بحران هاي اقتصادي توانسته اند با اتخاذ تدابير و سياست هايي و با بهره مندي از نيروي كار زنان بر بحران هاي جامعه خود فايق آيند و در مسير توسعه موفق شوند. تئوري هاي اجتماعي بيان مي دارند كه محيط كار، خانواده و ساختار زندگي اجتماعي بر دسترسي زنان به فرصت هاي شغلي و عمل كرد آنان موثر است. خانواده ها مي توانند فرصت ها يا محدوديت هايي را به صورت عوامل بازدارنده يا تقويت كننده به وجود آورند كه بر روي كوشش هاي فردي زنان در كسب و كار تاثيرگذار باشد. مقاله حاضر شرايط خانوادگي زنان كارآفرين و حمايت هاي خانواده زنان را از فعاليت هاي كارآفرينانه آنان را مطالعه مي كند. نتايج اين مطالعه نشان مي دهد كه نيازهاي اقتصادي خانواده مهم ترين عامل در ورود زنان به كارآفريني محسوب مي شود و بعد از آن، خانواده كارآفرين، حمايت عاطفي خانواده، فوت همسر، متاركه، حمايت مالي و در نهايت حمايت شبكه اي خانواده از عوامل مهم و تاثيرگذار در توسعه كارآفريني زنان است.

 
كليد واژه: زنان، کارآفرين، توسعه کارآفريني، خانواده، فعاليت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 7 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) تابستان 1388; 7(2 (پياپي 25)):151-186.
 
تحقيق فمينيستي: مباني پارادايمي و مجادله هاي انتقادي
 
محمدپور احمد,بوستاني داريوش,صادقي رسول,رضايي مهدي
 
 
 

بنيان روش شناسي فمينيستي در نقد علوم طبيعي و اجتماعي به عنوان دانش هاي دوجنسي گرا قرار دارد. فمينيست ها بر اين باورند كه سوال ها، نظريه ها، مفاهيم، روش شناسي ها و داعيه هاي معرفتي دانش متعارف كه فرض مي شود فراغت ارزشي-جنسيتي دارند، در حقيقت دركي مخدوش شده و ناعادلانه، هم از طبيعت و هم از زندگي اجتماعي، به دست داده اند. به علاوه، تجربه هاي مرتبط و مبتني بر جهان اجتماعي در دانش اثبات گرايي، حذف يا در بهترين حالت دست كم گرفته شده است. به همين علت، از ميانه دوم قرن بيستم، فمينيسم خواه به عنوان نوعي نقد و خواه به عنوان يك روي كرد نظري مبتني بر پارادايم انتقادي يا به مثابه يك پارادايم مستقل در علوم اجتماعي و رفتاري معاصر، اصول و مفروضات پارادايميِ وفاق سنتي-اثبات گرايي را به چالش كشاند و بر همين اساس، بديل هاي هستي شناختي، معرفت شناختي و روش شناختي خاص خود را عرضه كرد. از منظر روي كردِ فمينيستي، دانش داراي خصلتي محلي، موقعيتي، بسترگرا و تاريخي و نه موجوديتي جهان شمول و فرابستري است. اين مقاله قصد دارد مباني پارادايمي و مجادله هاي انتقادي در تحقيق فمينيستي را مطالعه كند. در اين راستا، ابتدا ضمن مرور اجمالي بر روي كرد عمومي فمينيسم و روند پيدايش تاريخي آن، سه خرده رهيافت تجربه گرايي فمنيستي، نظريه ي ديدگاه فمينيستي، و پست مدرنيسم فمينيستي مطالعه مي شوند. سپس، مواضع پارادايميكِ تحقيق فمينيستي در قالب مباحث هستي شناسي، معرفت شناسي و روش شناسي بحث و مطالعه مي شوند. بخش آخر مقاله به نقدهاي روش شناختي فمينيستي از پارادايم اثباتي و نيز معرفي و تشريح اصول روش تحقيق فمينيستي اختصاص دارد.

 
كليد واژه: پارادايم فمينيستي، روش تحقيق فمينيستي، هستي شناسي فمينيستي، معرفت شناسي فمينيستي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 2 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) بهار 1388; 7(1 (پياپي 24)):29-45.
 
رمزپردازي زن در ادب عرفاني
 
حسيني مريم*
 
* گروه ادبيات فارسي، دانشگاه الزهرا
 
 

ادبيات عرفاني حوزه اي وسيع و گسترده از رمزپردازي را پيش چشم خواننده رمزجو مي گشايد. خاصيت رمز، دوسوگرايي آن است. رمزهاي عرفاني از دو ساحت متقابل آسماني و زميني برخوردار هستند. واژه زن در ادب فارسي از کلمه هايي است که دست مايه رمزپردازي و سمبوليسم قرار گرفته است. مقاله حاضر تلاش مي کند تا وجوه مختلف اين سمبوليسم را مطالعه کند. ميدان اين مطالعه، شعر و نثر عرفاني است. از مجموعه شعر عرفاني، اشعار مولانا جلال الدين را در ديوان و مثنوي مطالعه کرده ايم. جز او از آثار سنايي غزنوي و عطار هم سود جسته ايم. در حوزه نثر عرفاني کتاب تذکره الاوليا و صفه الصفوه را مطالعه نموده ايم، اما به مناسبت از کتاب هايي چون کشف الحقايق نسفي هم سود برده ايم. روش تحقيق، تحليل محتوا است. در اين راستا آثار عرفاني را مطالعه و از آن ها نمونه برداري کرده ايم. در پايان، مقايسه اي تحليلي بين ادب عرفاني فارسي و عربي و شعر ابن عربي و نگاه او نسبت به زن انجام شد و نيز بعضي از جلوه هاي واژه زن را با مفهوم آنيما در روان شناسي يونگ تطبيق داديم. نتيجه اين مطالعه نشان مي دهد که در رمزپردازي واژه زن در ادبيات فارسي و سمبوليسم استفاده از اين واژه فاصله اي بسيار، از ملکوت تا ملک و از عرش تا فرش، وجود دارد. نمادپردازي اين واژه گاهي نمايشي ابليس وار از زن ارايه مي دهد و او را سرمنشا گناه و خطا مي داند که بشريت تحت تسلط بدخويي هاي اوست. از سوي ديگر، نمادپردازي الهي اين واژه آن را تا حد توحيد و يکي شدن با خداوند بالا مي برد. زن، نمونه تجلي حق و در شکل عروس هاي شعري يا مادر طبيعت و جهان ظاهر مي شود. اين سمبول دوم زيباترين تصويرهاي ممکن را از زن ارايه مي دهد. درست بر خلاف تصوير پيشين زن که گمراه کننده و مضل است، در اين جا زناني در سيماي دختر ترسا و ليلي، هادي و راهنماي سالک به سوي حقيقت حق مي شوند.

 
كليد واژه: ادبيات عرفاني، رمزپردازي، زن، نفس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 3 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) بهار 1388; 7(1 (پياپي 24)):47-65.
 
زن در نگاه معروف رصافي
 
ملاابراهيمي عزت,پيري نويد
 
 
 

بسياري از شاعران در اشعار خود به نوعي به مقوله زن پرداخته يا به آن اشاره اي داشته اند. طرز تلقي و نوع ديدگاه آنان به زن متاثر از ديدگاه عام حاکم بر جامعه و نيز تجربه هاي شخصي شاعر است. معروف عبدالغني رصافي تقريبا تمام جوانب مشکلات اجتماعي زن را مطالعه کرده است. هر چند او به اين مشکلات واقف بوده و تلاشي فراوان داشته تا زن را از قيد و بندهاي حاکم برهاند، اما محدوديت ها مانع مي شد تا پا را از حصار گفتمان جامعه فراتر نهد. در وراي اشعار او روحي بزرگ قرار دارد که مقوي آن اسلام است. اين دسته اشعار به طور عمده از احساسات و عواطف شاعر نسبت به زنان سرچشمه مي گيرد. طبق اشعار، رصافي مسلماني است که گاهي تحت تاثير فرهنگ ساختگي غرب دست خوش انحرافاتي جزيي مي شود اما در نهايت به فرهنگ غالب و ريشه دار اسلامي بر مي گردد.

 
كليد واژه: رصافي، زن، تعليم و تربيت، حجاب، ازدواج، اسلام
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 4 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) بهار 1388; 7(1 (پياپي 24)):67-86.
 
خشونت عليه زنان در آثار محمود دولت آبادي
 
واصفي صبا,ذوالفقاري حسن
 
 
 

ادبيات داستاني يکي از پايگاه هايي است که در آن کليشه هاي جنسيتي بازتوليد مي شود و همانند ساير عرصه هاي علمي، پيوسته چهره اي تکراري از زنان ترسيم مي کند. بر اين اساس، مقاله حاضر در پي مطالعه اين نکته است که چگونه متون ادبي تمايزات جنسي در يک فرهنگ را بازتاب مي دهد و چگونه به بازنمايي تقسيم بندي جنسيتي مي پردازد. اين نابرابري ها در آثار برگزيده دولت آبادي به چه شکل و در چه قالبي نمايش داده مي شود. روش به کار رفته در اين پژوهش تحليل محتوا است. حاصل مطالعه ها چنان مي نمايد که در داستان هاي هجرت سليمان، باشبيرو، جاي خالي سلوچ و کليدر، خشونت نقشي اساسي دارد که با منشاهاي متفاوت و در قالب هاي گوناگون (آشکار و پنهان) ظاهر مي شود و زنان را مغلوب مي سازد.

 
كليد واژه: زن، خشونت، مردسالاري، دولت آبادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 1 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) بهار 1388; 7(1 (پياپي 24)):7-28.
 
تحليلي بر ميزان مشارکت زنان در تشکل هاي سياسي کشور در سال 1385
 
پيشگاهي فرد زهرا,دستوري مژگان,ابراهيمي سودابه
 
 
 

احزاب به عنوان يک نهاد مدني در جامعه وظيفه سهيم کردن افراد در قدرت سياسي کشور را بر عهده دارند، بنابراين مي توانند در سلامت سيستم توزيع قدرت و جلوگيري از انحصار قدرت در دست گروه يا قشر خاص و در نهايت اصلاح ساختار حکومتي و اداره کشور بسيار مهم باشند. در اين پژوهش ميزان مشارکت سياسي زنان در سطوح مختلف ارکان جزيي کشور را مطالعه مي کنيم که با استفاده از نظريه هاي بکرک و بارتز در خصوص شيوه اعمال قدرت سياسي فاعلان قدرت بر مفعولان قدرت انجام شده است. طبق اين تئوري، اعمال قدرت در بعضي از سازمان هاي سياسي به صورت تصميم گيري پنهان و از طريق آرايش صحنه توسط فاعلان قدرت (مردان) بر مفعولان قدرت (زنان) است. طبق اين ديدگاه، فاعلان قدرت، منافع (خواست ها) مفعولان قدرت را در نظر نمي گيرند، بنابراين خواسته هاي مفعولان قدرت اصولا در نظام سياسي مطرح نمي شود و هنگامي که خواسته هاي زنان اهميتي ندارد پس مشارکت زنان در سطوح عالي حزب نمود پيدا نمي کند. روش تحقيق، توصيفي است و اطلاعات از مطالعه منابع اسنادي گردآوري شده اند. به اين ترتيب که از هر جناح 5 نمونه انتخاب مي شوند که هم از احزاب سياسي باسابقه و هم از احزاب جديد باشند. با توجه به يافته هاي تحقيق مشخص مي شود که ميزان مشارکت سياسي زنان در بخش هاي مختلف حزبي، به خصوص سطوح عالي احزاب (شوراي مرکزي کميته هاي کليدي)، به شدت پايين است و بيشتر در نقش هاي ستادي و خدماتي فعاليت مي کنند.

 
كليد واژه: احزاب سياسي، مشارکت سياسي زنان، جناح چپ، جناج راست، قدرت سياسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 5 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) بهار 1388; 7(1 (پياپي 24)):87-107.
 
بازتوليد نقش هاي جنسيتي در کتاب هاي فارسي مقطع ابتدايي
 
افشاني سيدعليرضا,عسكري ندوشن عباس,فاضل نجف آبادي سميه
 
 
 

در ساليان اخير، تغييراتي مهم در تدوين کتاب هاي درسي صورت پذيرفته و محتواي آن ها بازنگري شده است. تحقيق حاضر، شيوه باز توليد نقش هاي جنسيتي در محتواي کتاب هاي فارسي دوره دبستان را مطالعه مي کند. به همين منظور، محتواي کتاب ها در چهار مولفه تصاوير، خويشاوندان، والدين و نقش هاي شغلي با استفاده از تکنيک تحليل محتوا مطالعه شده است. يافته ها نشان مي دهد که تصاوير جنس مذکر به وضوح بيشتر از تصاوير جنس مونث است. زنان بيشتر در نقش هاي کودکي و نوجواني و مردان عمدتا در نقش هاي بزرگ سالي به تصوير کشيده شده اند. هم چنين، خويشاوندان مذکر به نحوي چشم گير بيش از خويشاوندان مونث منعکس شده اند. اگرچه در ساليان اخير تعداد و تنوع مشاغل معرفي شده بيشتر شده، ولي نسبت مشاغل زنانه کمتر و نسبت مشاغل مردانه بيشتر شده است. بر اساس نتايج، انتساب نقش خانه داري به زنان کاهش و ترسيم زنان در نقش هاي حرفه اي و تخصصي افزايش يافته است. برخلاف ساير موارد، در معرفي والدين، انعکاس نقش هاي جنسيتي زنان بيش از مردان بود.

 
كليد واژه: هويت جنسي، بازتوليد ارزش ها، کتاب فارسي، تحليل محتوا، نقش شغلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 6 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) بهار 1388; 7(1 (پياپي 24)):109-128.
 
مطالعه تطبيقي پوشاک زنان اشکاني و يوناني در دوران هلنيستي
 
دادور ابوالقاسم,حديدي الناز
 
 
 

تبادل فرهنگي- هنري و تاثيرات آن به خصوص در زمينه پوشاک زنان در بحراني ترين برهه تاريخي، يعني زمان شکل گيري سلسله اشکانيان پس از حمله و ورود بيگانگاني چون اسکندر و يونانيان در قلمرو امپراتوري بزرگ هخامنشيان، و مطالعه علت تحولات رخ داده در نوع البسه زنان در طول تاريخ اشکانيان هدف اصلي مقاله حاضر است. اشاعه سبک هلنيسم در شرق و به ويژه در ايران موجب تحولات بسياري در زمينه هاي مختلفي چون اقتصاد، مذهب، فرهنگ، هنر و ... شد و درک اين مطلب که ميزان نفوذ فرهنگ جديد در تمدن کهن ايراني تا چه حد بوده است از اهميتي ويژه برخوردار است. بنابراين در اين پژوهش سعي شده است انواع تن پوش زنان در هر دو تمدن ايران و يونان مطالعه و پس از تشريح جزييات پوشاک آن ها، شباهت ها و تفاوت ها با يکديگر مقايسه و ميزان تاثير و تاثر متقابل دو تمدن در اين زمينه تجزيه و تحليل شود. روش کار در تحقيق، اسنادي است و نتيجه هاي به دست آمده نشان مي دهند که فرهنگ پوشش ايرانيان و يونانيان، به علت رخداد جنگ هاي متعد ميان دو تمدن و نفوذ عوامل متقابل در سبک هنري هر يک از آن ها، داراي روابطي معنادار و عميق بوده است و در زمينه نوع دوخت و تزيينات لباس به طور کاملا متاثر از يکديگرند.

 
كليد واژه: هنر، پوشاک، بانوان، اشکانيان، يونانيان، هلنيسم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 7 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) بهار 1388; 7(1 (پياپي 24)):129-149.
 
نقاشي زنان؛ نقاشي زنانه (مقايسه به کارگيري شگردهاي بصري و سبک هاي هنري در نقاشي زنان و مردان)
 
مريدي محمدرضا,تقي زادگان معصومه
 
 
 

هدف مقاله حاضر مطالعه تفاوت هاي نقاشي هاي زنان و مردان، بدون محدود شدن به پيش فرض هاي هنر زنانه و هنر مردانه است. به همين دليل ابتدا به جريان پيدايش دوگانگي هنر زنانه و مردانه در طول قرن هجدهم و نوزدهم مي پردازيم. سپس گونه هاي مختلف نقاشي زنان، نقاشي زنانه و نقاشي فمينيستي را از يکديگر متمايز مي کنيم تا برنامه اي عملي براي مطالعه نقاشي زنان تدوين شود. در نهايت سعي مي کنيم با ارايه يک مدل نظري تفاوت ميان شگردهاي بصري، سبک هنري، فضاي رنگي و ... را در نقاشي زنان و مردان نشان دهيم.  جامعه آماري شامل 2525 تابلو و جامعه نمونه شامل 370 تابلو نقاشي مي باشد که در سه مال اول سال 1387 در 60 نگارخانه فعال تهران به نمايش درآمده اند. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که نقاشي زنان به لحاظ شگردهاي بصري، روشن تر، منظم تر، شفاف تر و پرتزيين تر از نقاشي هاي مردان است. هم چنين به لحاظ سبکي، سمبوليستي تر و دکوراتيوتر هستند.

 
كليد واژه: نقاشي زنان، نقاشي زنانه، نقاشي فمينيستي، نقاشي ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 1 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) زمستان 1387; 6(4 (پياپي 23)):5-38.
 
سياست گذاري فرهنگي پيامبر اسلام (ص) و تاثير آن بر موقعيت فرهنگي - اجتماعي زنان در زيست جهان جاهلي
 
جمشيدي ها غلام رضا,زائري قاسم
 
 
 

سياست گذاري فرهنگي در حوزه زنان، يكي از مباحث مبتلابه جامعه ايران در حوزه فرهنگ است. تحت تاثير آموزه هايي كه پيامبر اسلام (ص)، در جزيره العرب رواج داد، وضعيت زنان، به سرعت تغيير يافت و جايگاه فرهنگي- اجتماعي متفاوتي يافتند. در اين مقاله، با اتكا به منطق گفتمان، تلاش مي كنيم تا نظم اجتماعي در جزيره العرب را با اتكا به نظم گفتماني آن (با شناسايي گفتمان جاهليت و گفتمان نبوي) مشخص نموده و نشان دهيم كه پيامبر اسلام (ص) در جايگاه حكومت داري، چه گزاره هاي گفتماني در حوزه زنان توليد كرده كه توانسته است با اتكا به آنها، موقعيت فرهنگي- اجتماعي زنان را بهبود بخشد. براي اين كار از شيوه لاكلاو و موفه در تحليل گفتمان مبتني بر مفهوم «مفصل بندي» استفاده مي كنيم.

 
كليد واژه: سياست گذاري فرهنگي، گفتمان نبوي، گفتمان جاهليت، مفصل بندي، زنان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 2 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) زمستان 1387; 6(4 (پياپي 23)):39-73.
 
مباني فقهي و بحث حقوقي اذن ولي در نکاح دختر بالغه رشيده
 
حاجي علي فريبا,قدرتي فاطمه
 
 
 

نهاد حقوقى اذن، در ميان اعمال حقوقى يك طرفه جايگاه ويژه ‏اى در فقه و به تبع آن، قانون مدني دارد و در مباحث متنوع فقهي حقوقي به کار گرفته مي شود. باب نکاح در فقه و حقوق مدني يکي از اين ابواب است که اعتبار اذن ولى در نكاح دختر يا پسر صغير و نيز در نكاح باكره از جمله سوالات مهم و پر مناقشه اين حوزه است که نوع پاسخگويي به آن، جهت گيري ها و آثار و تبعات کاملا متفاوتي را هم در مباحث فقهي و حقوقي و هم و در بطن جامعه به دنبال خواهد داشت. چرا که اذن در روابط حقوقى و اجتماعى افراد نقش به سزايى دارد. در تزويج ولايي کودکان نابالغ توسط اوليا منطق حقوقي و قواعد اوليه فقهي اقتضا مي کند که کودک به دليل فقدان اهليت نتواند طرف عقد نکاح قرار گيرد و يا حداقل پس از رسيدن به سن بلوغ اختيار فسخ يا پذيرش عقد را داشته باشد اما در اينکه چنين منطقي در مورد دختر بالغه و رشيده نيز قابل بيان و جانبداريست، نظرات کاملا متفاوتي ابراز شده و گروه کثيري از فقها کاملا مخالف و بحث هايي را در باب استقلال تام او بيان داشته و برخي کاملا موافق تزويج ولايي او و ادامه ولايت قهري پدر و جد پدري هستند و برخي هم نظر بينابيني را مطرح کرده اند. در اين مقاله در يک بررسي تطبيقي بين مذاهب اهل سنت و فقهاي اماميه به بيان مباني فقهي شيعه و اهل سنت و استدلالات موافقين و مخالفين در باب لزوم اذن ولي پرداخته شده و از خلال مباحث، عدم لزوم فقهي آن در فقه جعفري نتيجه گرفته شده است اما درحوزه مباحث حقوقي، قانونگذار علاوه بر توجه به ديدگاه فقها نگاهي جدي به مصالح و منافع اجتماعي و عرفي افراد درجامعه دارد و لاجرم در همه مباحث نمي تواند منطبق با اقوال مشهور فقهي قانونگذاري کند و در اين بحث نيز اگرچه سعي شده كاملا مباحث منبعث از احكام مشهور باشد اما بر اصل لزوم اذن ولي، صحه گذاشته شده ولي در معناي لزوم قانوني و متوقف بودن نكاح بر آن بايد گفت، از بعد قانوني بايد به آن نگاه شود و نه وجه شرعي.

 
كليد واژه: تزويج، اذن، ولايت، صغيره، بلوغ، رشد، بكارت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 3 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) زمستان 1387; 6(4 (پياپي 23)):75-108.
 
توسعه يافتگي و شاخص هاي فقر انساني و جنسيتي مناطق شهري و روستايي ايران - سال هاي 1375 و 1385
 
دادورخاني فضيله,مرداني مريم (آزاده)
 
 
 

اکثر زنان در دنيا نياز به حمايت بنيادي در کارکرد زندگي انساني دارند. تفاوت هاي ناحيه اي در دسترسي به منافع توسعه بر اساس جنسيت در ايران وجود دارد. اين پژوهش به دنبال آن است تا با توجه به تفاوت مناطق مختلف كشور به لحاظ نوع سکونت گاه جغرافيايي و تمرکزگرايي و تخصيص امکانات به مراکز استان ها و کلان شهرها و درجه توسعه انساني، سطح توسعه يافتگي مناطق مختلف را ارزيابي نموده و سپس به مطالعه رابطه بين سطح توسعه يافتگي با شاخص فقر انساني بر پايه ميزان محروميت افراد جامعه در سه زمينه اساسي زندگي انساني (طول عمر، دانش و آگاهي، سطح زندگي قابل قبول) بپردازد. تا حد امکان در اين ارزيابي تفاوت هاي جنسيتي در ميزان محروميت نيز، در نظر گرفته مي شود. تئوري هاي مرتبط با اين پژوهش عبارتند از، «رويکرد قابليت»، «نظريه نظام جهاني» و «رويکرد توانمندسازي زنان». در اين پژوهش از روش اسنادي - آماري استفاده شده است. براي تحليل اطلاعات و روابط علي بين متغيرها از آزمون هاي آماري همچون ضريب همبستگي پيرسون، آزمون فرضيه دو ميانگين مستقل (T-Test) و رگرسيون چندگانه استفاده شده است. يافته هاي پژوهش با رويکردهاي مورد بررسي و پژوهش هاي پيشين تطابق دارد. نتايج بررسي نشان مي دهد که بين سطح توسعه يافتگي با شاخص فقر انساني و جنسيتي در هر دو سال مورد بررسي رابطه وجود دارد. شاخص هاي توسعه يافتگي سهم تعيين کننده اي در تغييرات و پيش بيني شاخص هاي فقر و محروميت دارند. نبود نگرش هاي جنسيتي در برنامه ريزي به منظور بهبود شاخص هاي فقر نه تنها منجر به بهبود در شاخص هاي جنسيتي فقر نشده، بلکه منجر به افزايش شکاف ها شده است.

 
كليد واژه: توسعه يافتگي، توسعه انساني، شاخص فقر انساني، شاخص جنسيتي فقر انساني، سکونت گاه جغرافيايي (شهر و روستا)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 5 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) زمستان 1387; 6(4 (پياپي 23)):127-160.
 
جامعه شناسي بدن و پاره اي مناقشات
 
اباذري يوسف علي,حميدي نفيسه
 
 
 

موضوع بدن مبحثي است که در ادبيات پيشامدرن در قالب هايي مختلف و خصوصا در مباحث ديني و الهيات مسيحي بدان پرداخته شده است. در اين ادبيات غالبا بدن به عنوان عنصري منفي با قابليت گناه و کجروي و مانع تعالي روح دانسته مي شود. پس از آن نيز اين نگرش در انديشه غربي در قالب تقابل هاي دوتايي ذهن/ بدن دنبال شد و اين تقابل نيز به نوبه خود تقابل هاي مرد/ زن، بدن مردانه، بدن زنانه، لذت متعالي، لذت پست را در پي داشت و طرفداران و مخالفاني يافت. اين مقاله مي کوشد تا پيدايش شاخه اي از جامعه شناسي تحت عنوان جامعه شناسي بدن را تعقيب کرده و به طرح مناقشات نظري حول محورهاي هستي شناسي بدن، تقابل ذهن/ بدن، مقوله نظارت بر بدن و ادبيات فمينيستي و موضوع بدن زنانه بپردازد.

 
كليد واژه: جامعه شناسي بدن، هستي شناسي بدن، تقابل ذهن/ بدن، نظارت، بدن زنانه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 4 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) زمستان 1387; 6(4 (پياپي 23)):109-126.
 
چرايي و چگونگي نقد فلسفه اخلاق فمينيستي
 
رحمتي حسين علي*
 
* دانشگاه مفيد قم
 
 

يکي از شاخه ها يا گرايش هاي نسبتا جديد در فلسفه اخلاق غرب، فلسفه اخلاق فمينيستي (فاف) است. هدف مقاله حاضر نقد اين فلسفه نيست، که انجام آن فرصتي ديگر مي طلبد، بلکه بيان ضرورت ها و بايسته هايي است که هنگام نقد اين فلسفه بايد به آنها توجه كرد. انگاره نوشتار حاضر آن است که اولا نقد فلسفه اخلاق فمينيستي ضرورت دارد، ثانيا بدون توجه به برخي نکته ها اتخاذ يک رويکرد صحيح و/يا نقد منصفانه و واقع بينانه از اين فلسفه امکان پذير نيست. در اين مقاله، پس از اشاره به تعريف، تاريخچه، اهداف، و پيامدهاي پيدايش و گسترش اين شاخه از فلسفه اخلاق، همچنين تبيين ضرورت هاي نقد آن، برخي از نکته هايي که در اين زمينه بايد مورد توجه قرار گيرد بيان خواهد شد. در پايان نيز پيشنهادهايي درباره تدوين يک فلسفه اخلاق اسلامي درباره زنان و مباحث مربوط به آنها ارايه خواهد شد.

 
كليد واژه: فلسفه اخلاق، اخلاق زنانه نگر، فلسفه اخلاق فمينيستي (فاف)، فلسفه غرب، زن در اسلام
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 6 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) زمستان 1387; 6(4 (پياپي 23)):161-182.
 
نقش مايه زن بر روي مهرهاي ايران از دوره پيش خطي تا پايان دوره ساساني
 
مصباح اردكاني نصرت الملوك,دادور ابوالقاسم
 
 
 

پژوهش حاضر به مطالعه نقش مايه زن بر روي مهرهاي ايران دوره پيش از اسلام مي پردازد. استفاده از مهر در ايران از قديمي ترين زمان بسيار معمول بوده است و نمونه هاي بسياري از اين نوع اشيا را مي توان در نقاط مختلف ايران يافت. استفاده از نقش مايه زن را نمي توان يک روش متداول در تزيين مهرها محسوب نمود، اگر چه نمونه هايي متعدد از مهرهاي تزيين شده با نقش زن يافت شده اند. اين مقاله به بررسي و طبقه بندي اين گونه از مهرها مي پردازد. علاوه بر بررسي نقوش، مقايسه و تحليل اين تصاوير با متون مکتوب و نيز باورهاي رايج در مورد زنان ايران باستان صورت مي گيرد. به نظر مي رسد در دوره عيلامي و پرتو عيلامي زنان نقش بسيار مهمي در فعاليت هاي روزمره ايفا مي نموده اند و از جايگاه اجتماعي مهمي در جامعه برخوردار بوده اند. در دوره هخامنشي زنان از حقوق اجتماعي مشخصي بهره مند بودند اما بر روي مهرها تصوير آنان در قالب الهگان مقدس است که به شکل شخص ملکه نمايان مي شود. در دوره ساساني آميزه اي از گرايش هاي دو دوره گذشته نسبت به هويت اجتماعي زن در تصاوير نمايان مي شود. بر روي مهرهاي ساساني ملکه نه تنها به عنوان نمادي از آناهيتا بلکه به عنوان شخصيتي محوري در پادشاهي ساساني ظاهر شده، تنها يا در کنار پادشاه نشان داده مي شود.

 
كليد واژه: مهر، زن، پيش خطي، عيلامي، هخامنشي، ساساني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  11:07 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها