پاسخ به:بانک مقالات زنان
5 : مطالعات زنان تابستان و پاييز 1382; 1(2):121-152. |
|
بررسي علل و عوامل مدرسه گريزي دانش آموزان دختر دبيرستان هاي شهر تهران سال تحصيلي 82-81 |
|
سيف سوسن*,شعاع كاظمي مهرانگيز |
|
* دانشگاه الزهرا |
|
بافت جامعه ي ايران، جامعه يي جوان است، و از اين رو شناسايي مشکلات مربوط به آن ضروري احساس مي شود؛ چرا که يکي از اهداف تعليم و تربيت، پرورش انسان هايي است سالم همراه با بهداشت رواني و جسماني؛ و حساسيت لازم نسبت به اين موضوع، يقيناً در سرنوشت آنان تأثيري به سزا خواهد داشت. در اين راستا، سعي بر آن شد که نخست به پيش بيني علل مؤثر بر اين پديده تحت عنوان متغيرهاي پيش بيني کننده پرداخته شود. در روان شناسي، اين علل را تحت عنوان عوامل ريسک رفتاري مي شناسند که باعث بروز متغير ملاک يا پيش بيني شونده (مدرسه گريزي) مي گردد. سپس، براي دست يابي به اين متغيرها سعي شد تا نمونه ها از جامعه ي دانش آموزي انتخاب شود و اين پديده بررسي گردد. نمونه گيري به صورت خوشه ئي انجام گرفت و از بين مناطق 19 گانه ي شهر تهران، 4 منطقه به عنوان خوشه هاي معرف انتخاب شد.
در اين تحقيق، 179 دانش آموز از پايه هاي تحصيلي اول تا سوم دبيرستان در دامنه ي سني 14 تا 18 سال انتخاب شدند و به پرسش نامه تدارک ديده شده پاسخ گفتند. در بخش تجزيه و تحليل آماري روش هاي آماري توصيفي (جداول، ميانگين، فراواني، انحراف معيار) و آمار استنباطي (x2 و معادله ي رگرسيون لوجستيک) به کار رفت. نتايج تحقيق نشان داد که نمونه هاي انتخاب شده در گروه مشکل دار و عادي به درستي در گروه خود قرار گرفته اند. در بخش تجزيه و تحليل، با توجه به نتايج به دست آمده مي توان بر اساس متغيرهاي پيش بيني کننده، سهم مشکل مدرسه گريزي را به حداقل رساند، زيرا به جز عامل هاي افت تحصيلي، وضعيت اقتصادي خانواده و تأثير هم سالان، ساير متغيرها از عوامل مؤثر و تسهيل کننده ي پديده است که با شناسايي آن ها مي توان به کنترل درست و هدايت صحيح اين نسل پرداخت. |
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:46 PM
تشکرات از این پست