پاسخ به:بانک مقالات زنان
: مطالعات زنان پاييز 1389; 8(2 (پياپي 24)):7-23. |
|
نابرابري جنسيتي آموزشي در بخش درودفرامان کرمان شاه |
|
اعظم آزاده منصوره*,رضايي انيس |
|
* گروه علوم اجتماعي، دانشگاه الزهرا |
|
اين نوشتار به بررسي نابرابري آموزشي، به عنوان يکي از عوامل مهم تداوم و بازتوليد نابرابري هاي اجتماعي،به ويژه نابرابري جنسيتي مي پردازد. نابرابري آموزشي جنسيتي در همه جوامع، از جمله جوامع در حال توسعه و به ويژه مناطق محروم تر آن، از منطقي جداگانه پيروي مي کند و داراي کارکردي ويژه است. بر پايه فرض اين پژوهش،که با استفاده از نظريه هاي جنسيتي، مبادله، و انتخاب عقلاني به دست آمده است، برخي از عوامل فرهنگي و اجتماعي، به هم راه محاسبه هاي عقلاني، سوادآموزي دختران را يک سرمايه گذاري بي باز گشت و بدون توجيه منطقي مي نماياند.
پژوهش به روش پيمايشي و با استفاده از پرسش نامه و مصاحبه انجام شده و نمونه آن را نيز 240 نفر از پدران يا مادران خانوارهاي بخش درودفرامان کرمان شاه تشکيل مي دهد، که انتخاب آن ها به دليل نبود تناسب شايسته ميان سطح سوادآموزي دختران و پسران منطقه صورت گرفته است.
نتايج نشان مي دهد که نابرابري آموزشي با جامعه پذيري جنسيتي و باور به ايفاي نقش جنسيتي (از ميان عوامل اجتماعي) و باور به برتري مردان و باورهاي قالبي جنسيتي (از ميان عوامل فرهنگي) در پدر و مادر، پيوندي معنادار و مستقيم دارد. ميان محاسبه هاي عقلاني پدر و مادر و نابرابري جنسيتي آموزشي نيز پيوندي معنادار ديده مي شود. برازش چندمتغيره نشان داد که 30 درصد از واريانس نابرابري جنسيتي آموزشي را عوامل فرهنگي، اجتماعي، و انتخاب عقلاني پدر و مادرتبيين مي کند.
|
|
كليد واژه: نابرابري جنسيتي آموزشي، جامعه پذيري جنسيتي، باورهاي قالبي جنسيتي، باور به برتري مردان، ايفاي نقش جنسيتي، انتخاب عقلاني پدر و مادر |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:24 PM
تشکرات از این پست