پاسخ به:بانک مقالات زنان
4 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) پاييز 1387; 11(41 (مسايل دختران)):97-134. |
|
سنجش نيازهاي فرهنگي- اجتماعي دختران دانش آموز شهر اصفهان |
|
اسماعيلي رضا,ربيعي كامران |
|
|
نيازهاي فرهنگي- اجتماعي از جمله بارزترين نيازهاي معنوي است که در حال حاضر، توجه دولت ها، سازمان ها و موسسات فرهنگي- اجتماعي را به خود جلب کرده است، به طوري که تلاش مي کنند تا در قالب برنامه هاي مختلف، طيف وسيعي از اين نيازها را پاسخ دهند. توفيق اين سازمان ها در وهله نخست منوط به داشتن اطلاعات دقيق از نيازهاي احساس شده و ابراز شده توسط مخاطبان مي باشد. به همين جهت، انجام مطالعات مختلف جهت سنجش نيازهاي اقشار مختلف مردم ضرورت پيدا مي کند و نيازسنجي دختران نوجوان به عنوان يکي از اقشار آينده ساز نظام حائز اهميت مي گردد. اين پژوهش با روش پيمايش و انتخاب نمونه 502 نفري از دانش آموزان دختر مقاطع راهنمايي و متوسطه شهر اصفهان به شناسايي و گروه بندي انواع نيازهاي آنان و سطح بندي اين نيازها پرداخته است. نتايج تحقيق نشان مي دهد نيازهاي عاطفي- رواني در مرتبه اول، نيازهاي اجتماعي در رتبه دوم، نيازهاي اقتصادي در رتبه سوم و نيازهاي فرهنگي در مرتبه چهارم قرار دارند. دختران نوجوان، شرکت در فعاليت هاي تفريحي (اردو و مسافرت) را به عنوان گزينه اول نيازهاي فراغتي اعلام کرده اند. خانواده، مهم ترين گروه مرجع دختران مي باشد و آنها تمايل دارند تا مورد توجه بيشتري از سوي خانواده ها قرار گيرند. به بيان ديگر براي آنان همدلي و برقراري روابط صميمانه اولويت بيشتري نسبت به تزريق پول و تامين امکانات دارد.
|
|
كليد واژه: نيازهاي فرهنگي اجتماعي، اوقات فراغت، دختران نوجوان، اصفهان، خانواده |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:54 AM
تشکرات از این پست