0

بانک مقالات زنان

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 3 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) پاييز 1389; 13(49 (زن پژوهشي در قرآن)):107-156.
 
تحليلي از متانت گفتاري زبان قرآن در حوزه التذاذات جنسي (عنوان عربي: تعليق علي وقار الکلام في لغة القرآن الکريم في ناحية التلذاذات الجنسيه)
 
مستقيمي مهديه السادات,امرايي ايوب,فضلي محمد
 
 
 

چکيده فارسي:
زبان قرآن را مي توان به سه معناي 1- زبان عربي، 2- زبان عربي متناسب با انديشه و زبان مخاطب و 3- زبان عربي متناسب با انديشه و زبان مخاطب و هماهنگ با سيستم انديشه وري گوينده در نظر گرفت. کم و کيف متانت گفتاري زبان قرآن (به هر سه معني) در حوزه هاي پنج گانه التذاذات جنسي (التذاذات قلبي، بصري، سمعي، لمسي و مقاربتي) قابل اثبات است. کنايي بودن همه تعابير جنسي قرآن، صراحت گريزي قرآن در مقام تفهيم و احتراز قرآن از واژگان متداول برخي از ادباي عرب و همچنين هم خواني زيرساخت هاي انديشه هاي قرآني (در بخش جهان بيني و اخلاق) با روش زباني قرآن در اهميت دادن به متانت گفتار، همگي نشان دهنده اين شيوه اخلاقي قرآن در نحوه بيان مسايل و کاربرد تعابير جنسي است
.
از تحليل ابعاد اين متانت گفتاري مي توان به برخي از مولفه هاي راهبردي در زمينه حاکميت پارادايم متانت گفتاري در سه قلمرو سياست گذاري هاي کلان، سياست گذاري هاي حوزه اي و منطقه اي و حوزه محاورات فردي و شخصي و گفت و گوهاي دو جنس مخالف پي برد.

چکيده عربي:
لغة القرآن تعني ثلاث.1)اللغه العربيه،2)اللغه العربيه اللائقه بأفکار و لسان المخاطب.3)و أيضاً اللغه العربيه التي تتناسب مع نظام تفکير المخاطب. يمکن اثبات کيفية وقار الکلام في لغة القرآن بکل المعاني الثلاث في نواحي التلذذات الجنسيه الخمسه(التلذذات القلبيه،البصريه،السمعيه،في اللّمس و في المضاجعه). تلميح القرآن عن التعابير الجنسيه بشکل غير مباشر، عدم صراحة القرآن في شأن التفهيم واحترازه عن الدأب الرائج لأدباء العرب و أيضاً انسجام أسس التفکير القرآني (من ناحية الائيديولوجيه و الأخلاق)مع أسلوب لغة القرآن في الاهتمام بوقار الکلام يدل علي هذا الأسلوب في أخلاق القرآن في طريقة أداء القضايا و استخدام التعابير الجنسيه.
من تحليل ابعاد هذا الوقار في الکلام يمکن الحصول علي بعض النتايج المرشده حول سيادة نوع من وقار الکلام في ثلاث مجالات اللاتي هن تحديدالسياسات العظيمه، وضع السياسات الاقليميه و أيضاً في ناحية المحاورات الفرديه والشخصيه و الحوار بين الجنسين المخالفين
.

 
كليد واژه: قرآن، زبان، تعابير، التذاذات، متانت گفتاري، راهبرد (كليد واژه عربي: القرآن، اللغه، التعابير، وقار الکلام، ارشاد)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:46 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 4 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) پاييز 1389; 13(49 (زن پژوهشي در قرآن)):157-196.
 
تحليل مستندات قرآني حيطه مديريت بانوان با تاکيد بر سه رويکرد انديشه اجتماعي ديني (عنوان عربي: إدارة المرأة دراسة الأدلة القرآنية للاتجاهات الثلاثة في حقل الفکر الاجتماعي الديني فيما يتعلق بها)
 
حاجي اسماعيلي محمدرضا*,راعي مسعود,دهقاني ليلا
 
* گروه الهيات، دانشگاه اصفهان
 
 

چکيده فارسي:
مديريت زنان بر اساس بازيابي مستندات قرآني با سه رويکرد انديشه اجتماعي ديني «سنت گرايي اسلامي»، «تجدد گرايي اسلامي» و «تمدن گرايي اسلامي» در تعبير نگاه حداقلي، حداکثري و متعادل به مساله مصلحت، مي انجامد
.
ادعاي اين مقاله آن است که شالوده قرآني اين ديدگاه ها همگي مبتني بر مصلحت است اما از آنجا که مصلحت مقوله اي کيفي است و معيارهاي قطعي و روشن در خصوص اندازه گيري آن وجود ندارد و از طرفي عوامل گوناگوني در تبيين آن دخالت دارند اين موارد منجر به بروز ديدگاه هاي متفاوت در اين مقوله  شده است
.
تلاش آن است که با لحاظ موارد پيش گفته، در پرتو گفتمان قرآني به بررسي و ارزيابي ماهيت و قلمرو مصلحت، در خصوص مديريت زنان پرداخته شود
.

چکيده عربي:
إن دراسة الأدلة القرآنية للاتجاهات الثلاثة في مجال «الفکر الاجتماعي الديني» وهي: التقليدية الإسلامية والتجددية الإسلامية والحضارية الإسلامية فيما تخص إدارة المرأة تبيّن أن المصلحة هي المحور في هذا الحقل، بما أن رؤية هذه الاتجاهات إليها تنقسم إلي ثلاثة، وهي بالترتيب: رؤية أقلية ورؤية أکثرية ورؤية متوازنة.
فتري المقالة أن الحجر الأساس لهذه الاتجاهات هو المصلحة، ولکنه لأن المصلحة مفهوم نوعي، ولا يکون هناک معايير صارمة وواضحة فيما يتعلق بتقييمها، ومن جانب آخر هناک مکونات مختلفة في تبيينها، کل هذا تسبب في ظهور وجهات نظر مختلفة حيالها
.
وتحاول المقالة أن تدرس دور المصلحة في موضوع إدارة المرأة بالنظر إلي ما قلنا أعلاه ومن خلال المنظار القرآني
.

 
كليد واژه: مديريت بانوان، سنت گرايي اسلامي، تجددگرايي اسلامي، تمدن گرايي اسلامي، مصلحت، انتظار از زن، استعداد (كليد واژه عربي: التقليدية الإسلامية، التجددية الإسلامية، الحضارية الإسلامية، المصلحة، الانتظار من المرأة، قدرات المرأة)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:46 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 5 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) پاييز 1389; 13(49 (زن پژوهشي در قرآن)):197-234.
 
رابطه ارزشمندي و جنسيت در دو تحليل عرفاني و قرآني (عنوان عربي: رابطة التقييم و التجنس حسب التحليل القرآني و العرفاني)
 
مستقيمي مهديه السادات*
 
* دانشگاه قم
 
 

چکيده فارسي:
در جهان بيني عـرفاني، همه هستي، تعينات، تجليات و مظاهر اسماء جلال و جمال اند و بررسي رابطه ارزشمندي و جنسيت از اين چشم اندازهاي عرفاني افق هايي نوين را مي گشايد. از ديدگاه برخي عرفا هر چند حقيقت مرد و زن يکي است و لکن زن در مظهريت تابناک تر از مرد است و حقيقت نفس کليه و مظهريت جمال (که با وجود زن مرتبط است) در تناکح عوالم هستي سير حبي موجودات و ظهور عوالم نقش اصيل تري دارد، هر چند که در مراتب صدوري عوالم اين حقيقت در مرتبه دوم قرار دارد. در ديدگاه قرآن نيز ارزشمندي جنسي و جنسيتي در ساحتي توحيدي مطرح مي شود. از نصوص و ظواهر فراواني در آيات اشتراک حقيقت زن و مرد در ارزشمندي را مي توان فهميد و برتري هر يک از اين دو در ساحت ارزشمندي هاي اکتسابي است
.

چکيده عربي:
في الأيديولوجيه العرفانيه يکون الوجود کلّه مع الوجاهات،التجليلات ومظاهر الأسماء هم الجلال و الجمال و تحليل الصله بين الثمن و الجنسيه من هذه المنظر العرفاني،يفتح أمامنا أبواب جديده. بالرَّغم ان حقيقة وجود الرجل و المرئه هو واحد،من وجهة نظر بعض العرفاء المرئه تکون منيره في المظهر اکثر من الرجل و حقيقة النفس و مظهرية الجمال (الذي يرتبط مع وجود المرئه)يلعب دوراً اکثر أهمّيه،لالّرغم أنّ هذه الحقيقه تدرج في المرتبه الثانيه في مراتب اَلإصدَارفي العوالم.و أيضاً في القرآن، ثمن الجنس و الجنسيه يطرح في ساحه توحيديه. يمکن ادراک اشتراک حقيقة المرئه و الرجل في ثمن الذات عبر النصوص و الظواهر الکثيره في الآيات. ولکن يجب العلم بأنّ تَفوُّق أَىُّ وَاحِدمنهما سوف يکون في ساحةالثمن الاکتسابي.

 
كليد واژه: عرفان، قرآن، ارزشمندي، جنسيت، تجليات، مظاهر، جلال، جمال، تناکح، عشق (كليد واژه عربي: العرفان، القرآن، الثمن، الجنسيه، التجليلات، المظاهر، الجلال، الجمال، التناکح، الحب)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:46 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 6 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) پاييز 1389; 13(49 (زن پژوهشي در قرآن)):235-292.
 
اصول دين شناختي مشارکت زنان در فرايند توسعه سياسي (با رويکرد قرآني ـ روايي) (عنوان عربي: اصول المعرف? الدينيّ? لمشارك? النساء في عملي? التوسع? السياسيّ? (مع اتّجاه القرآني – الروايي))
 
آكوچكيان احمد,عرب نژاد مرضيه
 
 
 

عنوان فارسي:
انديشه مشاركت زنان در فرايند توسعه سياسي با رويكرد عدالت جنسيتي - عدالت در منش و كاركرد اجتماعي، انديشه اي فرا فقهي (فقه در احكام) و در حوزه انديشه دين شناختي رشد - توسعه (تفقه در دين) از مباني فلسفه ديني تا مباني معرفت شناختي تا مباني هستي شناختي - انسان شناختي، عرصه اخلاق و فقه احكام و تا عرصه تحقيق توسعه دين شناختي است. پردازش گفتمان تحقيق و توسعه اي دين شناختي انديشه ترقي (رشد - توسعه) در فصلي از بازخواني درون زاي خويش در سطوح سه گانه مباني نظري، الگوي مطلوب و نيز الگوي علمي تحقيق و توسعه به اصل عدالت جنسيتي در تدبير فرايند ترقي و به طور خاص عرصه تحقيق و توسعه سياسي مي رسد. فصلي از نظريه دين شناختي رشد - توسعه و گفتمان عدالت جنسيتي، در عرصه مشاركت زنان در فرايند توسعه سياسي، تحليل و دريافت مي شود. ايده تبيين شده به روش توصيفي - تحليلي و با استفاده از داده هاي كتابخانه اي به قلم آمده و اينك پيش روست
.

عنوان عربي:
تفكر مشارك? النساء في عمليّ? التوسع? السياسيّ? مع اتجاه العدال? في الجنسيّ? – العدال? في الرويّه و تعامل الجمعية- تفكّرٌ وراء الفقه (الفقه في الاحكام) و نطاق تفكر معرف? الديني? في مقول? الرشد- التوسع? (التفقه في الدين) من مبادئ فلسف? الدينيّ? الي مبادئ معرف? العلمي الي مبادئ معرف? الوجودي- معرف? الانساني – نطاق الاخلاق و فقه الاحكام و الي حوز? البحث و التحقيق، كلها توسع?ٌ للمعرف? الدينيّ? و محاسبة خطاب التحقيق و توسعه معرف? الديني، تفكر الترقي (الرشد و التوسعه) يَصل في فصل من النظر في ناحية الباطنية للنفس في سطوح مقاطع الثلاثه، مبادي النظري?، اسو? المطلوب، و ايضاً الاسو? العلميّ? للدراس? و التوسع? الي اساس عدال? الجنسيتي في تدبير عمليّ? الترقي و خاص?ً نطاق الفحص.
يُسْتدرك و يُحَلَّلُ في فصلٍ من نظري? التعرف الدينيّ? في مقول? الرشد – التوسعه و خطاب عدال? الجنسيتي في نطاق مشارك? النساء في عملي? التوسعه السياسي?
عقيد? مبيّن? مكتوب? باسلوب التوصيفي و التحليلي مستفاد? من معطيات المكتب? و الان امام القاري.

 
كليد واژه: انديشه سياسي، توسعه سياسي، زنان، مشاركت سياسي، قرآن كريم، حديث (كليد واژه عربي: القرآن، الحديث، التفكر السياسي، التوسعه السياسي?، النساء، مشارك? السياسي)
 
 
 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:46 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 7 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) پاييز 1389; 13(49 (زن پژوهشي در قرآن)):293-348.
 
علل طلاق و راهبردهاي کاهش آن از ديدگاه قرآن کريم (عنوان عربي: أسباب الطلاق والأساليب لتقليله من منظر القرآن الکريم بطريقة ترتيب النزول)
 
حكيم سيدمنذر,زاهدي فر بتول
 
 
 

چکيده فارسي:
علل طلاق را مي توان با ترتيب نزول آيات، تحليل کرده و بر اساس آرا مفسرين، راهبردهايي را براي کاهش آن يافت. چنين رويکردي  به مساله طلاق مسبوق به هيچ پيشينه و زمينه اي نيست. در اين مقاله نه عامل طلاق به ترتيب اولويت و در قالب سبکي نظير روش تفسير موضوعي مبتني بر ترتيب نزول، استخراج شده است
.
مخدوش بودن روابط جنسي، هم کفو نبودن، ضعف و فقدان اعتقادات، درک متقابل نداشتن، اختلالات اخلاقي و رفتاري، اضطرارهاي موردي، بي علاقگي، وجود همسر ديگر و تهمت هاي ناروا به ترتيب، برخي از آسيب هاي زمينه ساز جريان طلاق مي باشند. فرضيه نوآورانه اين مقاله اين است که از ترتيب اهميت و اولويت عوامل، بر اساس اشارات منطوق و مفهوم مخالف آيات، مي توان راهبردهايي را نيز براي کاهش طلاق به دست آورد
.

چکيده عربي:
يمکن تحليل اسباب الطلاق في منظر ترتيب نزول الآيات و أيضاً العثور علا أساليب لتقليله حسب آراء المفسرين. لا توجد وجة نظرعن مسئله الطلاق کهذه في أي مجال أو خلفيه سابقه. بعد البحث في معني کل آيه مرتبطه بأبعاد مسئلة الطلاق علا حده، تم البحث بطريقة ترتيب النزول. ثم تم استخراج تسع دوافع للطلاق طبق الاولويه من تلميحات ترتيب النزول و في مقاس اسلوبٍ يشابه طريقة تفسير المواضيع الذي يقيم علي ترتيب النزول.
النقص في العلاقات الجنسيه، عدم التناظر، ضعف أو فقدان الأعتقادات، عدم الادراک الثنايي، الاضطرابات الأخلاقيه و السلوکيه، الالزامات الموضعيه، عدم الرغبه،وجود زوجه أخري و التهم الغير جائزه بلترتيب يعتبرن الصدمات الممهده للطلاق. الافتراض الحداثي في هذه المقاله هو أن ترتيب الأهميه و اولوية العناصر،حسب التلميحات المقاله و المفاهيم المتضاده في الآيات، يمکن أيضاً الحصول علي اساليب لتقليل الطلاق
.

 
كليد واژه: قرآن، طلاق، ترتيب نزول، علل، راهبرد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:46 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 1 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) تابستان 1389; 12(48 (فقه و حقوق)):7-52.
 
مقررات کيفري لايحه حمايت از خانواده در بوته نقد (عنوان عربي: نقد القوانين الجزائية الواردة في لائحة حماية الاسرة)
 
حاجي ده آبادي احمد*
 
* دانشگاه تهران
 
 

چکيده فارسي:
حمايت کيفري از ارزش ها و قواعد هميشه در آخرين مرحله بايد صورت پذيرد به خصوص در حقوقي همانند حقوق خانواده که بيش از آنکه بر پايه قرارداد استوار باشد، ايجاد و دوام آن بر عشق و علاقه زن و شوهر مبتني است. آنگاه که مداخله حقوق کيفري لازم است، بايد اصول و قواعد قانون گذاري و قانون نگاري به طور كامل رعايت شود. اينکه مقررات کيفري لايحه حمايت از خانواده تا چه حد بر پايه بايسته هاي تقنين تنظيم شده است، پرسشي است که اين مقاله درصدد پاسخ گويي به آن است.

چکيده عربي:
لا شک انّ الدعم الجزائي عن القيم و القواعد هي آخر المراحل التي تجب ان تراعي، خاصّةً في فقه کفقه‌ الاسرة التي تبني عن المحبّة المتقابلة قبل التعاقد و التعاهد. فمن اللازم ان تلاحظ اصول و قواعد التقنين (التشريع) بعين الاعتبار و الدّقة ان يکون تدخل القوانين الجزائية ضرورية. فنتظر هذه المقالة‌ الي مدي التزام القوانين الجزائية في لائحة حماية الاسرة باصول التقنين.

 
كليد واژه: لايحه حمايت از خانواده، تقنين، ضرورت، جامعيت، تناسب جرم و مجازات، عنصر معنوي (كليدواژه عربي: لائحة الدعم عن الاسرة، التقنين (التشريع)، الضرورة، الشمول، تلائم الجرائم بالعقوبات، العمد)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:46 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 2 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) تابستان 1389; 12(48 (فقه و حقوق)):53-84.
 
تصميمات نهايي دادگاه در طلاق و آثار ناشي از آن (عنوان عربي: قرارت محکمة القضاء النهائية في موضوع الطلاق و الآثار المرتبة عليها)
 
اسدي ليلاسادات*
 
* گروه حقوق خانواده، دانشگاه امام صادق (ع)
 
 

چکيده فارسي:
در قانون آيين دادرسي مدني، تصميم قضايي دادگاه تحت عنوان «راي»، بر دو نوع «حكم» و «قرار» تقسيم شده است، اما گواهي عدم امكان سازش كه به عنوان يكي از انواع تصميمات دادگاه در دعوي طلاق شناخته شده در قانون مغفول مانده است. نوشتار حاضر درصدد بيان اين مطلب است كه قوانين موجود، در تعيين جايگاه حكم طلاق و تفكيك آن از گواهي عدم امكان سازش موفق نبوده و قضات نيز در جهت رفع ابهام ها و خلا هاي قانوني، رويه اي مقبول ارايه نداده اند، اما لايحه حمايت از خانواده، در قالب شناسي صحيح تصميمات نهايي دادگاه در موضوع طلاق تا حدي موفق بوده است، اگرچه در برخي موارد نيازمند اصلاح است.

چکيده عربي:
تمّ تقسيم قرار المحکمة القضائي المعروف باسم "الرأي" إلي قسمين "الحکم" و "القرار"،  و قد تجاهل القانون مصادقة عدم امکانية التفاهم و الذي يعتبر من إحدي القرارات المعروفة بإسم دعوي الطلاق في المحکمة.
 المقالة الحالية تبحث في هذا الشأن، حيث لم تنجح القوانين الموجوده حالياً في تعيين مکانة حکم الطلاق و فصله عن مصادقة عدم امکانية التفاهم، و لم يقدم القضاة نمط مقبول في ازالة الابهام و الخلأ القانوني الموجود فيه،  و أما لائحة حماية الأسرة کانت ناجحة إلي حد ما في تحديد نموذج صحيح للقرارات المحکمة النهائية في موضوع الطلاق علي الرغم من بعضها کان يحتاج إلي عدة اصلاحات.

 
كليد واژه: طلاق، تصميم قضايي، دادگاه، گواهي عدم امکان سازش، حکم، لايحه حمايت از خانواده ، رويه قضايي (كليدواژه عربي: الطلاق، القرار القضائي، المحکمة، مصادقة عدم امکانية التفاهم، الحکم، لائحة حماية الأسرة، النمط القضائي)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:46 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 3 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) تابستان 1389; 12(48 (فقه و حقوق)):85-132.
 
نقد و برسي ماده 23 لايحه حمايت از خانواده (مصوب 1389 کميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي) (عنوان عربي: دراسة نقديه لماده 24 من لائحه دعم الاسرة المصدق عام 1389)
 
كرمي محمدتقي,سجادي امين مهدي
 
 
 

چکيده فارسي:
چندي پيش لايحه اي از سوي دولت با عنوان «حمايت از خانواده» به مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد شد. ماده ?? اين لايحه به موضوع تعدد زوجات مي پردازد. كميسيون حقوقي و قضايي مجلس پس از بررسي اين ماده، جواز تعدد زوجات را منحصر در 10 مورد دانست. در اين نوشتار با دفاع کلامي از تعدد زوجات، اين امر برخلاف مباني فقهي دانسته شده و ثابت شده است که محدود کردن تعدد زوجات به فرض هاي نادر، ضرورت اجتماعي چندهمسري نسبت به زنان و دختراني را که نمي توانند همسر اول شوند، برطرف نکرده و علاوه بر ستم به اين زنان و دختران در فرض عدم ازدواج، موجب گسترش فساد، ارتباطات مخفيانه، و در بعضي موارد شيوع طلاق خواهد شد.

چکيده عربي:
قدمت الحکومة موخراً اللائحة المعنونة بحماية العائلة الي مجلس الشوري الاسلامي. تتناول المادة 23 من هذه اللائحة موضوع تعدد الزوجات. اللجنة الحقوقية و القضايية بعد معالجة هذا الموضوع حصر جواز تعدد الزوجات في 10 موارد. هذه المقالة تدافع عن مبدأ تعدد الزوجات و تري هذا الحصر مخالفاً للمبادىء الفقهية و تسعي علي اثبات أنّ حصر تعدد الزوجات في موارد نادرة لا يجدي في رفع الضرورة الاجتماعية لتعدد الزوجات بالنسبة الي النساء و الفتيات اللاتي لايحالفهن الحظ ان يصبحن الزوجة الاولي و اضافة الي الاضطهاد الذي يمارسه هذا الحصر القانوني علي هولاء النساء و الفتيات في حالة عدم الزواج يؤدي الي نشر الفساد، العلاقات السرية و انتشار الطلاق في بعض الموارد ايضاً.

 
كليد واژه: ماده 23 لايحه حمايت از خانواده، تعدد زوجات، چندهمسري، شرايط ازدواج مجدد، خانواده (كليدواژه عربي: المواد 23 و 24 لائحه بحماية العائلة، تعدد الزوجات، اختيار الزوجة الثانيه، الشرائط في الزواج الثانيه، الاسرة)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

: مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) تابستان 1389; 12(48 (فقه و حقوق)):133-182.
 
نقد و بررسي ماده 23 لايحه حمايت خانواده مصوب 1386 هيات وزيران (عنوان عربي: دراسه نقديه لماده 23 من لائحه دعم الاسره المصدق عام 1386)
 
رفيعي محمدتقي*
 
* دانشکده حقوق پرديس قم، دانشگاه تهران
 
 

چکيده فارسي:
خانواده به عنوان باهويت ترين نهاد اجتماعي همواره جايگاه ويژه اي در ميان تاسيسات حقوقي به خود اختصاص داده است. نقش حقوق در استحکام و ثبات خانواده انکارناپذير است. در ايران، حمايت از خانواده همواره مدنظر قانون گذاران بوده است. اخيرا لايحه حمايت خانواده که بنا به پيشنهاد قوه قضاييه در جلسه مورخ 3/4/1386 هيات وزيران به تصويب رسيده از جهات مختلف از سوي حقوق دانان و صاحب نظران تجزيه و تحليل شده است. در اين پژوهش، ماده 23 اين لايحه که از اهميت خاصي برخوردار است با رويکرد حقوقي ـ اجتماعي به تعدد زوجات نقد و بررسي شده است. در اين لايحه، احراز توانايي مالي مرد براي اجازه اختيار همسر بعدي از دادگاه تنها شرط تعدد ازدواج محسوب شده است. از سويي، در اين لايحه صرفا تعهد اجراي عدالت بين همسران، که مي تواند صوري باشد، و همچنين فاقد مستند فقهي و بدون ضمانت اجراي مدني و کيفري است، مقرر شده که در حقيقت ناديده گرفتن ضرورت احراز اجراي عدالت به عنوان يکي از شرايط اساسي تعدد زوجات است.

چکيده عربي:
للاسره، کمؤسسه اجتماعيه اکثر احتواءاً و استحکاماً، مکانه عاليه بين المؤسسات القانونيه الحقوقيه. کما صدّق اخيراً مجلس الوزراء لائحه للدعم عن الاسره، بناءً علي ما اقترحته السلطه القضائيه في اجتماع منعقد في 3/4/1386 و قام الفقهاء القانونيون بتحليلها من الزويا المختلفه. فعالجنا في هذه الدراسه الماده 23 من هذه اللائحه معالجه اجتماعيه؛ لأنّها تتحدث عن شروط اختيار الزوجات المتعدده. في هذه اللائحه عن احراز القدره الماليه او قدره الدفع النفقات التي اعتبرت الشرط الوحيد لاختيار الزوجه الثانيه حسب ما تصدقه المحکمه.

 
كليد واژه: ماده 23 لايحه حمايت خانواده 1386، تعدد زوجات، رضايت همسر اول، شرط عدالت در تعدد زوجات، حقوق زنان (كليدواژه عربي: الماده 23 من لائحه دعم الاسره المصدق عام 1386، اختيار الزوجه الثانيه، رضي الزوجه الاولي، شرط العدل في الزواج الثانيه، حقوق المرأه)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 5 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) تابستان 1389; 12(48 (فقه و حقوق)):183-218.
 
نقد و بررسي مهريه در لايحه حمايت از خانواده (عنوان عربي: النقد علي المهر المذکور في اطروحه حمايه من الأسره)
 
جلالي سيدمهدي*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد نراق
 
 

چکيده فارسي:
تعيين مهريه براي زن در ازدواج دائم و موقت امري تاييدي در اسلام بوده و خداوند در قرآن نيز به پرداخت مهريه به زنان تاکيد فرموده است. علي رغم اينکه در اسلام بر استحباب مهريه کم و کراهت زيادي آن تاکيد شده است در سال هاي اخير ميزان مهريه افزايش زيادي پيدا کرده و اين امر مشکلاتي را براي مردان به وجود آورده است. در اين مقاله ميزان مهريه در فقه اماميه و عامه و حقوق موضوعه ايران و کشورهاي مسلمان همچنين امکان دخالت قانون گذار و تغيير در احکام مهريه بر اساس مقررات شرعي بررسي شده و با عنايت به مباني تغيير احکام و نبود اين مباني در خصوص تغيير مهريه امکان دخالت قانون گذار جهت تحديد اراده زوجين در تعيين مهريه مورد ترديد قرار گرفته است. در پايان با تبيين مقررات جديدي که در لايحه حمايت از خانواده مطرح شده و با بيان ايرادات قانوني و شرعي ماده 25 لايحه و تبصره هاي آن پيشنهاد و حذف اين ماده و تبصره هاي آن مطرح گرديده است.

چکيده عربي:
تعيين المهر للزوجه في النکاح الدائم والمتعه کان من امور التأييديه في الإسلام. ان الله يؤکد في القرآن بتأديه مهر النساء. مع أن يؤکد الإسلام علي استحباب قله المهر و کراهه کثرته، کثر مقدار المهر في سنوات الأخيره و هذا الأمر قديبعث اشکالات متعدده للرجال. في هذا المکتوب نبحث عن مقدار المهر في فقه الاماميه و العامه و حقوق الموضوعه في ايران و ساير البلاد المسلمين. ايضاً نبحث عن امکان ورود الشارع و ايجاد التغيير في احکام المهر مراعاتا لمباني التغيير الأحکام و فقدانه في مسئله تغيير المهر و نردد علي امکان ورود الشارع لتحديد اراده الزوجين في تعيين مقدار المهر. في النهايه بعد ان يوضح القواعد الجديد المذکور في اطروحه حمايه من الأسره و ذکر ايرادات القانونيه و الشرعيه الموجوده في ماده 25 هذه الاطروحه و تبصراتها، يطرح توصيه علي حذف هذه الماده و تبصراتها.

 
كليد واژه: مهريه، مقدار مهريه، مهريه متعارف، تحديد مهريه (كليدواژه عربي: المهر، مقدار المهر، المهر المتعارف، تحديد المهر)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 6 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) تابستان 1389; 12(48 (فقه و حقوق)):219-252.
 
لزوم جرم انگاري نشوز زوج (عنوان عربي: لزوم التجريم في نشوز الزوج)
 
توجهي عبدالعلي*
 
* دانشگاه شاهد
 
 

چکيده فارسي:
خانواده کانون مقدسي است که بر عالي ترين عواطف بنا شده است و به لحاظ کارکرد، مهم ترين نقش را در سعادت و شقاوت جوامع ايفا مي کند، لذا تلاش در راستاي حفظ و استواري آن، ضرورتي اجتناب ناپذير است. با توجه به ويژگي هاي منحصر به فرد خانواده، ضمانت اجراهاي کيفري اصولا در اين کانون جايگاهي ندارند. با اين وجود در مواردي که زوج از تاديه حقوق زوجه خودداري کند و گذشته از سوء معاشرت، تسريح به احسان را نيز نپذيرد، به دليل مغايرت آن با مصالح عالي شريعت و آثار منفي اجتماعي آن، مي توان در قبال آن ضمانت هاي کيفري را اعمال کرد. يکي از کاستي هاي موجود در لايحه حمايت از خانواده، توجه نداشتن تهيه کنندگان آن به اين موضوع مهم است، لذا به نظر نگارنده تلاش براي از بين بردن اين خلا ضرورت دارد.

چکيده عربي:
الأسرة مرکز مقدس بني علي افضل العواطف و تعلب اهم دور في سعادة و شقاء المجتمعات من حيث الأداء و التأثير لذلک السعي في سبيل حفظ و استحکامها ضرورة لايمکن تفاديها نظراً للخصائص الأسرية الفريدة لا مکافة لضمان التنفيذات الجزائية في هذا المرکز. رغم هذا في الحالات التي يمتنع الزوج عن اداء حقوق لزوجته و اضافةًً الي سوء المعاشرة، يرفض اطلاق زوجته، بسبب تنافيه مع مصالح الشريعة السامية و آثاره الاجتماعية السلبية يمکن تنفيذ الضمانات الجزائيه. احدي النقائص الموجودة في لائحةَ دعم الأسرة عدم اهتمام معدّيها بهذا الموضوع الهامّ. لذلک في رأي المؤلف تتعين الجهود لازالة هذا الخلأ.

 
كليد واژه: خانواده، نشوز، ضمانت کيفري، جرم انگاري، سوء معاشرت (كليدواژه عربي: الاسرة، نشوز، ضمان الجزائية، تجريم، سوء المعاشرة)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) تابستان 1389; 12(48 (فقه و حقوق)):295-340.
 
بازنمايي حجاب زن مسلمان در رسانه هاي غربي (جنبه هاي حقوقي و سياسي) (عنوان عربي: تصوير حجاب المرأة المسلمة في الإعلام الغربي (الجانب القانوني و السياسي))
 
صفاوردي سوسن*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي
 
 

چکيده فارسي:
مقاله حاضر حاصل يافته هاي پژوهشي است كه به منظور بررسي بازنمايي رسانه هاي غربي از حجاب زن مسلمان از جنبه حقوقي و سياسي انجام شده است. مساله مهم در بازنمايي واقعيت توسط رسانه ها اين است كه يک رسانه هيچ گاه ابزار خنثي و يک ميانجي بي طرف در ارايه تصوير به حساب نمي آيد. رسانه متكي به زبان و معناست و زبان و معنا نيز در چارچوب گفتمان همواره متكي بر قدرت است. لذا بازنمايي حوادث توسط رسانه ها، بدون در نظر گرفتن جنبه اخلاقي آن سوگيري ايدئولوژيک دارد و در راستاي تضعيف يا تثبيت قدرت و گفتمان ويژه اي گام برمي دارد. يافته ها نشان مي دهد در كليشه سازي رسانه اي غرب نسبت به حجاب شخصيت زن مسلمان محجبه به عنوان نماد ضد حقوق زن و سياسي منفي جلوه داده مي شود.

چکيده عربي:
ما تقرءوه أيها القارئ الکريم هو نتيجة دراستي حول تصوير المرأة المسلمة و حجابها في الإعلام الغربي من الجانب القانوني و السياسي. لايمکن أن نعقل بأن وسائل الإعلام هي أداة محايدة و وسيطة فقط في تصاويرها التي ترسمها. تعتمد وسائل الإعلام علي اللغات و المعاني. و تعتمد اللغة و المعني في الحوارعلي القدرة. فعلي هذا تصوير الحوادث في وسائل الإعلام - دون النظر إلي کونها أخلاقية أم غير أخلاقية- لها اتجاه أيديولوجي و تخطو خطواتها علي أساس إضعاف أو توطيد سلطة و حوار خاص. و تظهر النتائج بأن وسائل الإعلام الغربية تعطي تصويرا من شخصية المرأة و حجابها بصفتين بأن المرأة المسلمة هي رمزا ضد حقوق المرأة و رمزا سياسيا خطرة.

 
كليد واژه: بازنمايي، رسانه هاي غرب، حجاب زن مسلمان، تحليل محتوا، حقوق زن، نماد سياسي (كليدواژه عربي: تصوير و تمثيل، الإعلام الغاربي، حجاب المرأة المسلمة، دراسة محتويات، حقوق المرأة، الرمز السياسي)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 1 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) بهار 1389; 12(47 (گروه اجتماعي)):7-40.
 
رسانه، جنسيت و مصرف گرايي: مطالعه رابطه استفاده از رسانه هاي جمعي با تمايلات مصرف گرايانه دختران و پسران جوان در شهر شيراز
 
موحد مجيد,عباسي شوازي محمدتقي,مرحمتي ندا
 
 
 

امروزه مصرف گرايي از موضوعات مهم پژوهش در جامعه شناسي و مطالعات فرهنگي است و بررسي آن به عنوان يک مساله علمي و در حال گسترش در ايران حائز اهميت است. بر اين اساس اين مطالعه به بررسي رابطه مصرف گرايي با رسانه هاي ارتباط جمعي پرداخته و با استفاده از نظريه و مدل ارتباطي اقناع به مطالعه نقش کانال هاي ارتباطي و جنسيت مخاطبين پيام در مصرف گرايي پرداخته است. روش استفاده شده به صورت پيمايشي و جمع آوري اطلاعات با ابزار پرسشنامه و نمونه مورد مطالعه 400 نفر از جوانان (29 18) ساکن در شهر شيراز بوده كه با نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انجام شده است. نتايج پژوهش نشان مي دهد بين ميزان استفاده از رسانه هاي جمعي و مصرف گرايي بر حسب جنسيت رابطه وجود دارد و در اين مـيان مـردان به دليل آنکه بيـشتر از رسانه هاي ارتباط جمعي استفاده مي کنند مصرف گراتر از زنان مي باشند.

 
كليد واژه: مصرف گرايي، رسانه هاي جمعي، جنسيت، ارتباطات اجتماعي، اقناع
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 2 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) بهار 1389; 12(47 (گروه اجتماعي)):41-72.
 
زنان، پاساژ و مصرف نشانه ها
 
محمدپور احمد,بهمني مريم
 
 
 

در يک دهه اخير، تغييرات ژرفي در سبک زندگي يا سياست هاي زندگي روزمره در ميان زنان ايراني رخ داده که نه تنها در الگوي کالاهاي مصرفي آنها، بلکه در مصرف نشانه ها، مکان ها، فضاها و زمان هاي خاص نيز متبلور است، به گونه اي که مي توان از اقتصاد نشانه ها صحبت کرد. از اين رو، مقاله حاضر به بررسي کيفي جهان ـ زيست زنان در يکي از پاساژهاي مجلل و بزرگ شيراز مي پردازد. در اين مطالعه، طيفي از نظريه هاي مرتبط با مصرف، جنسيت و هويت به کار رفته اند، روش شناسي اين مطالعه از نوع کيفي بوده و از روش مردم نگاري براي اجراي عمليات تحقيق استفاده شد. روش هاي گردآوري اطلاعات عبارت اند از مشاهده مشارکتي و مصاحبه نيمه ساخت يافته با 31 نفر از زنان فروشنده،? خريدار. براي انتخاب مشارکت کنندگان از روش نمونه گيري هدفمند استفاده شد و داده ها گردآوري شده از طريق روش تحليل موضوعي يا تماتيک تحليل شده اند. يافته هاي اين پژوهش نشان داده اند که پاساژ صرفا مکان مصرف کالاهاي متعارف نيست، بلکه فضايي نشانه شناختي و نمادي? شده براي مصرف نشانه ها، کيچ، مصرف تظاهري، پرسه زني، هويت يابي، مقاومت و تمايز جنسيتي و دوست يابي است. از اين منظر، مصرف کالاها در بسياري موارد يکي از رفتارهاي حاشيه اي و فرعي در فضاي پاساژ است.

 
كليد واژه: زنان، مصرف نشانه، مردم نگاري، تحليل تماتيك
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان

 

 7 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) تابستان 1389; 12(48 (فقه و حقوق)):253-294.
 
نقش پديده شناسي ازدواج در اذن ولي به نكاح دوشيزه رشيده (عنوان عربي: دور (مکانة)، منهج دراسة الحالة للزواج في اذن الولي بنکاح البکر الرشيده)
 
علي دوست ابوالقاسم*
 
* پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي
 
 

چکيده فارسي:
توقف يا عدم توقف ازدواج دوشيزه بالغ و رشيد بر اذن يا اجازه ولي، از مسايل مهم و مبتلابه است. فقيهان اسلام به تبع اختلاف مفاد روايات مرتبط با اين مساله، در اين باره، نظرات مختلفي دارند.
قانون گذار جمهوري اسلامي ايران هر چند انديشه توقف را پذيرفته است، لكن از برخي نهادهاي مرتبط با قوه قضاييه پيشنهاد عدم توقف داده شده است. نظري كه در گذشته از شهرت قوي در ميان فقيهان برخوردار بوده است. در اين مقاله، مساله حاضر با توجه به اسناد شناخته شده اجتهاد از يك سو و با توجه به پديده شناسي ازدواج و تحليل ماهيت ولايت ولي به نظارت و حمايت، بررسي شده و انديشه توقف تاييد مي شود.

چکيده عربي:
ان من مهام المسائل المبتلي بها التي وقعت محلاًّ للنقض و الابرام بين الفقها، تبعا للنصوص الشرعيه هي مسألة اناطة او عدم اناطة صّحة نکاح البکرة البالغة الرشيدة علي اذن الوليّ. فکرة الاناطة و ان تلقّيها المقنّن في الجمهورية الاسلامية الايرانيّه بالقبول واجهت اقتراح عدم الاناطة من قبل بعض المؤسسات ذات العلاقة بالقوة القضائية و الفکرة هذه هي التي دارت رحي الشهرة عليها بين الفقها في سابق الادوار. منا في المقالة هذه بالتحليل و البحث حول المسألة وفقا لاساتيد الاجتهاد المتعارفة من جهة و بالتدقيق في هوية النکاح والتحليل و حقيقه ولاية الوليّ الي النظاره و الحماية و الجاية‌ من جهة اخري و ما نروم تأييده في المقالة هو فکرة التوقف و الاناطة.

 
كليد واژه: ازدواج، بكر، اذن، اجازه، ولي، دوشيزه، ولايت (كليدواژه عربي: النکاح، البکرة، الاذن، الاجازة، الوليّ)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:47 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها