پاسخ به:بانک مقالات زنان
5 : مجله تحقيقات زنان(مجله مطالعات زنان) پاييز 1390; 5(3):99-125. |
|
نوع شناسي انگيزه هاي زنان کارآفرين ايراني |
|
آراستي زهرا,والي نژاد محبوبه |
|
|
يكي از موضوعات اساسي در برنامه ريزي هاي خرد و كلان اقتصادي كشورها، توجه به نيروي انساني است. از آنجا که قشر عظيمي از جمعيت جهان را زنان تشكيل مي دهند، توجه به استعداد و نقش آنان در توسعه كشورها، ضرورت دارد. به همين دليل، بسياري از دولت ها در بحران هاي اقتصادي خود توانسته اند با اتخاذ تدابير و سياست هايي نسبت به بهره مندي از نيروي كار زنان بر بحران هاي جامعه خود فائق آيند و در مسير توسعه، موفق شوند. در همين راستا، شناخت عواملي که زنان را به ايجاد فعاليت هاي کارآفرينانه تشويق مي کنند جهت افزايش مشاركت هر چه بيشتر زنان در عرصه فعاليت هاي كارآفريني ضروري به نظر مي رسد.
مطالعات نشان مي دهد كه كارآفرينان داراي صفات و ويژگي ها، انگيزه ها و اهدافي اند كه نقش آنان را از سايران متمايز مي سازد. از سوي ديگر، به رغم وجود شباهت هايي ميان زنان و مردان کارآفرين، تفاوت هايي در انگيزه ها، نوع کسب و کار، نقطه شروع کسب و کار و عملکرد کسب و کار وجود دارد. هم چنين، زنان کارآفرين با وجود تفاوت با مردان کارآفرين، خود، گروه همگني نيستند و در بسياري ويژگي ها و انگيزه ها متفاوت اند. بررسي تاثير تفاوت هاي فکري ميان زنان و مردان بر تفاوت عملکرد تجاري آن ها موضوع برخي تحقيقات کارآفريني زنان بوده است.
هدف اين تحقيق، شناسايي انواع انگيزه هاي زنان کارآفرين ايراني و دسته بندي آن هاست. در اين تحقيق، به منظور شناسايي انگيزه هاي زنان کارآفرين مصاحبه با ده زن کارآفرين انجام گرفته است و با تحليل محتواي مصاحبه هاي انجام شده، سيزده انگيزه به عنوان انگيزه هاي اصلي زنان در راه اندازي کسب و کار شناسايي شدند. سپس با استفاده از روش مولفه هاي اصلي، سيزده انگيزه راه اندازي کسب و کار در پنج گروه، انگيزه اصلي کارآفرينان دسته بندي و با توجه به مباني نظري تحقيق و ماهيت انگيزه ها در هر دسته، به صورت کارآفرينان آرمان طلب، توفيق طلب، اجباري، اجتماعي و انعطاف طلب نام گذاري شدند.
|
|
كليد واژه: زنان كارآفرين، انگيزه ها، نوع شناسي، راه اندازي کسب و کار |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|
یک شنبه 17 اردیبهشت 1391 7:34 PM
تشکرات از این پست