0

بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 1 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1389; 9(1 (پياپي 34)):9-22.
 
بررسي تاثير فناوري اطلاعات و ارتباطات در بازارهاي بين ‌المللي صنعتي (مطالعه موردي: شرکت هاي صادراتي شهر تهران)
 
حاجي كريمي عباسعلي*,جماليه بسطامي بهتاش,مكي زاده وحيد
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در اين تحقيق تاثير استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد صادراتي شرکت هاي ايراني مورد بررسي قرار گرفته است. به اين منظور از يک نمونه آماري متشکل از 142 شرکت صادراتي شهر تهران استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه در شرکت هاي صادراتي شهر تهران فناوري اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد صادراتي تاثير معناداري دارد. اما اين تاثير بسته به نوع استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات متفاوت است. استفاده از فناوري ‌اطلاعات و ارتباطات براي جستجوي اطلاعات فقط بر بعد عملکرد در بازارهاي بين المللي تاثيرگذار است ولي بر بعد دانش بازار جديد تاثيرگذار نمي باشد. همچنين استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات براي فعاليت هاي فروش بر هيچ يک از دو بعد عملکرد صادراتي تاثيرگذار نيست و در نهايت بين استفاده از فناوري ‌اطلاعات و ارتباطات براي توسعه ارتباطات و هر دو بعد عملکرد صادراتي يعني عملکرد در بازارهاي بين المللي و دانش بازار جديد ارتباط معناداري وجود دارد. نتايج تحقيق بيانگر اين مقوله است که از فناوري اطلاعات و ارتباطات در مرحله نخست به عنوان تسهيل کننده ارتباطات با مشتريان و پس از ايجاد تماس هاي چهره به چهره از آن به عنوان ابزاري با قابليت بالا جهت پشتيباني تعاملات طرفين مورد بهره برداري قرار گيرد.

 
كليد واژه: فناوري اطلاعات و ارتباطات، عملکرد صادراتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:29 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 7 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1389; 9(2 (پياپي 35)):119-143.
 
مقياس بومي بازارگرايي بانک هاي تجاري ايران
 
آقازاده هاشم*,مهرنوش مينا
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران
 
 

در تحقيق حاضر در راستاي بهبود عملکرد بانک هاي تجاري کشور در حوزه بين المللي و ارزي، بازارگرايي در اين بانک ها به عنوان يک عامل موثر مورد توجه قرار گرفته تا يک مقياس بومي براي سنجش آن در بانک هاي تجاري کشور توسعه داده شود و همچنين وضعيت بانک هاي تجاري کشور بر اساس اين مقياس مشخص شود. پس از مطالعات نظري و اکتشافي از منابع داخلي و خارجي (الکترونيکي و غير الکترونيکي)، يک مقياس جامع ترسيم شده است که نشان دهنده ابعاد بازارگرايي با رويکرد ذينفع محور است. به منظور سنجش اعتبار مقياس طراحي شده نظرات 50 نفر از خبرگان دريافت و مورد تجزيه و تحليل واقع شده است. بر اساس مقياس تاييد شده از سوي خبرگان، در بانک هاي تجاري توزيع و گردآوري شده است. با عنايت به بررسي 5 بانک تجاري بزرگ و دريافت نظر 60 نفر از هر بانک، در مجموع از 300 نفر از مديران و کارشناسان بخش بين المللي بانک هاي تجاري کشور نظرسنجي شده است. يکي از يافته هاي اين مطالعه «مقياس بومي سنجش بازارگرايي در بانک هاي تجاري کشور» است که در آن نقش و اهميت مولفه هاي اصلي به ترتيب (1) رفتار هوشمند، (2) تحليل و برنامه ريزي پاسخ راهبردي، (3) اجرا و کنترل پاسخ راهبردي، و (4) سيستم ها و بخش هاي هماهنگ است. يافته ديگر اين مطالعه نشان مي دهد وضعيت اين مقياس در بانک هاي تجاري ملي ايران، صادرات، ملت و سپه مناسب بوده و فقط در بانک تجارت نامناسب است. اين نتايج مي تواند مبناي پيشنهادات سازنده اي براي نظام بانکي کشور و نيز هر کدام از بانک ها در خصوص افزايش ارتقاي بازارگرايي آنها باشند.

 
كليد واژه: بازارگرايي، بازارگرايي در بنگاه هاي خدماتي و بانک ها، ايجاد هوشمندي، نشر هوشمندي، مشتري گرايي، رقيب گرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:29 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 2 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1389; 9(1 (پياپي 34)):23-41.
 
طراحي مدل كيفيت خدمات در زنجيره تامين: تبيين مفهوم كيفيت خدمات دوسويه
 
آذر عادل,علي محمدلو مسلم*
 
* دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

امروزه در فضاي رقابتي شديد، كليد مزيت رقابتي پايدار، فعاليت در قالب زنجيره تامين و ارائه خدمات با كيفيت بالا است. روابط بين كيفيت خدمات با عملكرد كسب و كار، كاهش هزينه ها و رضايت مشتري در تحقيقات مختلف تاييد شده است. اين تحقيق علاوه بر اينکه به کيفيت به عنوان ادراک شرکت مرکزي از خدمات دريافتي پرداخته، براي اولين بار انتظارات و ادراک تامين کننده از عملکرد شرکت مرکزي را نيز به عنوان جزئي ديگر از کيفيت خدمات مطرح مي کند. به اين ترتيب، کيفيت خدمات را در مفهومي جديد و به صورت دوسويه پيشنهاد مي کند.
براي اجراي مدل طراحي شده، شركت هاي خودروسازي و تامين كنندگان مهم آنها به عنوان جامعه آماري در نظر گرفته شده كه در مجموع 35 زوج نمونه براي تحقيق انتخاب شده و شكاف هاي كليدي در دو جهت مستقيم و معكوس بين عناصر زنجيره تامين تعريف و اندازه گيري شدند
.
نگاه دوسويه به كيفيت خدمات به همراه مدل مفهومي و شاخص هاي اندازه گيري آن در زنجيره تامين به عنوان سهم تئوريک و سهم روش شناسي تحقيق محسوب مي شود
.

 
كليد واژه: كيفيت خدمات، كيفيت خدمات لجستيک، زنجيره تامين، تحليل شكاف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:31 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 3 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1389; 9(1 (پياپي 34)):43-58.
 
تدوين راهبرد از طريق چارچوب جامع تدوين راهبرد
 
پرهيزگار محمدمهدي,محمودي ميمند محمد,دهبان بهنام*
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

سازمان ها نياز دارند تا خود را در برابر چالش ها مصون نگاه دارند. لذا استفاده از فرايند برنامه ريزي راهبردي نقش كليدي در موفقيت سازمان ها ايفا مي کند، آگاهي از نقاط قوت و ضعف داخل سازمان و از طرفي فرصت ها و تهديدهاي موجود در محيط سازمان اين توانايي را به سازمان مي دهد تا موقعيت و جايگاه خود را ارزيابي کند. در اين مقاله براي تدوين راهبرد از چارچوب جامع تدوين راهبرد استفاده شده است. كه پس از تشكيل كميته تدوين راهبرد، در مرحله شروع بيانيه ماموريت شركت دكستروز ايران تعيين شد و سپس در مرحله ورودي ماتريس ارزيابي عوامل خارجي و ماتريس ارزيابي عوامل داخلي آورده شده است. با توجه به اطلاعات به دست آمده از مراحل قبل در مرحله مقايسه، از ماتريس سوات و ماتريس داخلي و خارجي استفاده شده است. در مرحله نهايي با استفاده از ماتريس برنامه ريزي راهبردي کمي، راهبردهاي سطح کلان شركت شناسايي و اولويت بندي شدند.

 
كليد واژه: راهبرد، ماموريت، ماتريس سوات، برنامه ريزي راهبردي کمي، تهاجمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:31 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 4 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1389; 9(1 (پياپي 34)):59-75.
 
تاثير کيفيت خدمات و تصميم ‌گيري مشتري بر ارزش ويژه شناسه
 
روستا احمد,مدني فاطمه*
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

امروزه توجه به شناسه (برند) و به ‌کارگيري راهبردهاي شناسه ‌سازي نه تنها در حوزه توليد بلکه در حوزه خدمات جايگاه ويژه ‌اي دارد. کيفيت نيز به عنوان يکي از عوامل مهم و ضروري در اين بحث مطرح مي ‌شود. مطالعات مربوط نشان مي ‌دهد در شناسه ‌سازي خدمات، بعد کيفيت نقش قابل توجهي دارد.
هدف از تحقيق حاضر بررسي رابطه بين کيفيت خدمات، تصميم گيري مشتريان و ارزش ويژه شناسه است. در اين تحقيق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به بررسي يک نمونه 200 تايي از مشتريان 5 بيمه خصوصي (پارسيان، کارآفرين، ملت، سينا و دي) در سطح شهر تهران پرداخته شده است. بر اساس ادبيات تحقيق مدلي براي نشان دادن تاثير متغيرها انتخاب شده که با استفاده از نرم افزار ليزرل مورد آزمون قرار گرفته است. بر اساس نتايج حاصل از انجام تجزيه و تحليل داده هاي پرسشنامه، مشخص شد که کيفيت خدمات يکي از عوامل مهم و اثرگذار بر ارزش ويژه شناسه است و اين رابطه با در نظر گرفتن متغير ميانجي تصميم گيري مشتريان يعني به ‌طور غيرمستقيم قوي ‌تر مي باشد. نتايج بطور جزئي در ادامه آورده خواهد شد. در مدل مورد بررسي مقدار شاخص هاي برازش (
GFI=0.93 و AGFI=0.91) نشان دهنده مناسب بودن مدل است.

 
كليد واژه: کيفيت خدمات، تصميم‌ گيري مشتريان، شناسه، ارزش ويژه شناسه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:31 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 6 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1389; 9(1 (پياپي 34)):95-108.
 
تحليل محتوا و مقايسه کيفيت بيانيه ماموريت شرکت هاي صنعتي و خدماتي برتر ايران
 
رضواني حميدرضا*,اكبرزاده زين العابدين
 
* دانشكده علوم اقتصادي و اداري، دانشگاه مازندران
 
 

تعريف روشن از مقصد راهبردي و ماموريت سازمان مي تواند تحقق هدف هاي واقع بينانه آن را ممكن مي ‌سازد. بيانيه ماموريت سندي است که علت و فلسفه وجودي سازمان را بيان مي کند و سازمان هايي که هويت شخصي خود را مي دانند نسبت به آنهايي که درک واضح و روشني از علت وجودي خود ندارند، موفق تر عمل مي کنند. هدف اصلي اين تحقيق تحليل محتوا و مقايسه کيفيت بيانيه ماموريت شرکت هاي صنعتي و خدماتي برتر ايران، و انتخاب شاخص مناسب براي قضاوت در مورد کيفيت بيانيه ماموريت شرکت هاي مورد مطالعه است. براي جمع آوري داده ها، 100 شرکت برتر صنعتي و خدماتي ايران در سال 1387 انتخاب شده اند که ليست آن توسط وزارت صنايع و معادن اعلام شده است. جهت دستيابي به بيانيه ماموريت آنها به صورت الکترونيکي اقدام شد. روش تحقيق تحليل محتوا است که در اين راستا، 15 عنصر و 12 ويژگي به عنوان شاخص هاي مناسب براي تحليل محتوا و مقايسه کيفيت بيانيه ماموريت در نظر گرفته شده است. نتايج تحقيق نشان داد که، بهتر است در بررسي کيفيت بيانيه ماموريت به جاي بررسي عناصر از بررسي ويژگي هاي ماموريت استفاده شود و نيز کيفيت بيانيه ماموريت شرکت هاي خدماتي بهتر از شرکت هاي صنعتي است.

 
كليد واژه: ماموريت، تحليل محتوا، بيانيه ماموريت، مقصد راهبردي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:31 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 7 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1389; 9(1 (پياپي 34)):109-122.
 
رابطه مديريت ارتباط با مشتري (CRM) با عملکرد بازاريابي
 
طاهرپوركلانتري حبيب اله*,طيبي طلوع احمد
 
* موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي
 
 

مديريت كارآمد روابط مشتري يک چالش مهم در رقابت كسب و كار شده است. سازمان ها نياز به اطلاعاتي درباره اينكه مشتريانشان چه كساني هستند، انتظارات و نيازهاي آنها چيست و چگونه بايد نيازهاي آنها را بر طرف کرد، دارند. اين مقاله در پي بررسي رابطه مديريت ارتباط با مشتري با عملکرد بازاريابي در صنعت بانکداري است. روش هاي تحقيق توصيفي، کاربردي و همبستگي در پژوهش انجام شده به کار گرفته شده است. جامعه آماري پژوهش، تمامي بانک هاي مركزي بخش دولتي و خصوصي شهر تهران است. به منظور جمع آوري اطلاعات، يک پرسشنامه براي سازمان بانک ها و دو پرسشنامه ديگر براي مشتريان بانک ها طراحي و تدوين شد. تحقيقات متعدد نشان مي دهد که CRM تاثير بسزايي بر عملکرد بازاريابي سازمان ها مي گذارد. ليکن، در پژوهش انجام شده بين متغيرهاي مورد مطالعه ارتباط ضعيفي وجود دارد.

 
كليد واژه: مديريت ارتباط با مشتري، عملکرد بازاريابي، مشتري مداري، مشتري ‌کليدي، مديريت دانش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:31 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 1 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) زمستان 1389; 10(4 (پياپي 37)):9-25.
 
الگوي ارزيابي نگرش مصرف کنندگان از گسترش نام تجاري
 
حميدي زاده محمدرضا,حاجي كريمي عباسعلي,بابائي زكليكي محمدعلي,جلالي سيدمهدي*
 
* دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

پژوهش حاضر با هدف طراحي و تبيين مدل ارزيابي نگرش مصرف کنندگان از گسترش نام تجاري و شناسايي عوامل موثر و غيرموثر بر موفقيت اين راهبرد رشد مهم، انجام شده است. سنجش متغيرهاي تحقيق از طريق دو پيش آزمون و يک آزمون اصلي و با استفاده از سه پرسشنامه صورت پذيرفت. پس از اطمينان از پايايي و روايي ابزار اندازه گيري، از روش هاي تحليل عاملي اکتشافي و تاييدي، در ميان نمونه اي متشکل از 384 از خريداران لوازم خانگي در سه بازار اصلي لوازم خانگي توزيع شد. روش تحقيق حاضر پيمايشي- همبستگي و به طور مشخص مبتني بر معادلات ساختاري بود. سرانجام، مدل جامع گسترش نام تجاري نشان داد تناسب ادراک شده، کيفيت ادراک شده و قدرت نام تجاري مادر بر روي ارزيابي مصرف کنندگان تاثيرگذار است. همچنين تاثير اشتياق به عنوان يک متغير تعديل کننده بر روي گسترش نام تجاري تاييد شد.

 
كليد واژه: گسترش نام تجاري، تناسب، کيفيت ادراک شده، قدرت نام تجاري، اشتياق
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:31 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 5 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1389; 9(1 (پياپي 34)):77-93.
 
برداشت ادراكي از لوازم خانگي ايراني و كره اي
 
خورشيدي غلامحسين,عارفي اصغر,فياضي آزاد علي*
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در بازارهاي کنوني که مشتريان براي تنظيم قوانين بازي رقابتي داراي قدرت کافي اند مي باشند، لزوم توجه به کليه اصول بازاريابي از سوي شرکت ها به منظور بقا و موفقيت در هر کسب و کاري بيش از پيش احساس مي شود. در سال هاي اخير، افزايش انواع محصولات وارداتي در بازار لوازم خانگي از يک سو و سياست دولت در حمايت از محصولات مشابه ساخت داخل از سوي ديگر، باعث ايجاد فضاي رقابتي جديدي در اين کسب و کار شده است. اين تحقيق از نظر هدف كاربردي، از نظر شيوه جمع آوري اطلاعات، پيمايشي و ابزار جمع آوري اطلاعات آن، پرسشنامه است. طي اين تحقيق، جايگاه برند محصول يخچال فريزر شرکت هاي مذکور از ديدگاه مشتريان آنها با استفاده از فن نقشه ادراكي ترسيم شد و در نهايت بر اساس نتايج به دست آمده، نقاط قوت و ضعف برند محصولات مزبور ، در قالب چهار متغير آميخته بازاريابي شناسايي شد که بر اين اساس، به غير از متغير قيمت، شرکت ال جي از حيث ساير متغيرها در موقعيت و جايگاه بهتري نسبت به شرکت امرسان قرار دارد.

 
كليد واژه: جايگاه، برند، لوازم خانگي، محصول يخچال فريزر، نقشه ادراكي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:32 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 4 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) زمستان 1389; 10(4 (پياپي 37)):57-71.
 
نقش گرايش به يادگيري بر نوآوري و عملکرد سازماني
 
معطوفي علي رضا,تاجديني كيهان,آقاجاني حسنعلي*,تاجديني كيوان
 
* بابلسر، دانشگاه مازندران
 
 

در حالي که پژوهش هاي متعددي به بررسي نقش يادگيري محوري بر عملکرد بنگاه هاي کوچک و متوسط و شرکت هاي بزرگ پرداخته اند با اين وجود ادبيات پژوهش با شواهد تجربي کمي در رابطه با بررسي اثر يادگيري محوري بر نوآوري در شرکت هاي کوچک همراه مي باشد. يافته هاي اين پژوهش پس از بررسي 87 بنگاه کوچک خدماتي و توليدي تهران ضمن تاييد نتايج پژوهش هاي گذشته، بينش جديدي را در خصوص شناسايي تاثير ابعاد يادگيري محوري بر نوآوري و به تبع آن بر عملکرد بنگاه هاي کوچک فراهم مي آورد. همچنين با وجود تاييد برخي فرضيه ها، ضروري به نظر مي رسد که نتايج بايد در سايه محدوديت هاي موجود مورد توجه قرار گيرند، که البته اين امر حوزه هاي مناسبي را جهت پژوهش هاي آتي فراهم خواهد آورد.

 
كليد واژه: يادگيري، نوآوري، عملکرد، سازمان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:32 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 3 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) زمستان 1389; 10(4 (پياپي 37)):41-55.
 
به کارگيري فرايند داده کاوي براي پيش بيني الگوهاي رويگرداني مشتري در بيمه
 
توكلي احمد,مرتضوي سعيد,كاهاني محسن,حسيني زهرا*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

توسعه پارادايم بازاريابي دانش محور، تقاضا براي پيوستن داده کاوي به فرايندهاي تجاري کسب و کار به ويژه در حوزه هاي مختلف مديريت روابط با مشتري را به دنبال داشته است. يکي از حوزه هاي جديد و مورد اقبال در اين زمينه، «مديريت رويگرداني مشتري» مي باشد. با اعمال فرايند داده کاوي در مقام يکي از فناوريهاي مديريت دانش، مي توان طي کاوش در پايگاههاي داده حجيمي از تعاملات ثبت شده سازمان با مشتريان که منعکس کننده تمايلات و رفتارهاي واقعي آنان است به استخراج الگوهايي براي پيش بيني رفتار رويگرداني مشتري نائل آمد و مديران را در اخذ تصميمات لازم براي حفظ اين مشتريان و کاهش روند ريزش آنان ياري داد. پژوهش حاضر با هدف تبيين قابليتهاي داده کاوي در مديريت رويگرداني مشتري، و با بهره گيري از متدولوژي استاندارد داده کاوي CRISP-DM، به کاوش در پايگاههاي داده يکي از شرکتهاي سهامي عام بيمه اي در رشته بيمه آتش سوزي پرداخته است. نتايج نشان مي دهد کانال جذب مشتري عامل اصلي پيش بيني کننده رويگرداني يا ماندگاري مشتري در شرکت بوده و در مراتب بعد سابقه خريد و کاربري مکان بيمه شده به عنوان عوامل پيش بيني کننده رويگرداني قرار مي گيرند.

 
كليد واژه: داده کاوي، مديريت رويگرداني مشتري، دسته بندي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:32 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 2 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) زمستان 1389; 10(4 (پياپي 37)):27-40.
 
تاثير سرمايه فکري بر عملکرد مالي در صنعت داروسازي ايران
 
قرباني محمدجواد,شهائي بهنام,موسوي سجاد,انواري رستمي علي اصغر*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

در عصر اقتصاد دانش محور، سازمانها از دو نوع منبع متمايز براي ارزش آفريني و کسب سود استفاده مي کنند: منابع مادي يا مشهود، و منابع فکري يا نامشهود. از طرفي، گفته مي شود سرمايه فکري مي تواند بهتر از سرمايه مادي و فيزيکي، شاخصهاي عملکرد مالي شرکتها را تبيين کند. با اين پيش فرض، تحقيق حاضر با مطالعه بر روي عملکرد 22 شرکت دارويي در دوره 87-1383 دريافت که استفاده کارا و مطلوب شرکتها از منابع مادي و فکري بر شاخص سودآوري آنها اثر مي گذارد. همچنين، کارايي سرمايه انساني بر بهره وري تاثير منفي، و کارايي سرمايه ساختاري بر حقوق صاحبان سهام تاثير مثبت دارد. نهايتا، هيچ دليلي مبني بر اينکه تغييرات ارزش بازار شرکتها را مي توان به عملکرد سرمايه فکري نسبت داد، يافت نشده و به نظر مي رسد بازار دارويي ايران کماکان به سرمايه هاي مادي بيشتر از سرمايه هاي فکري حساسيت نشان مي دهد.

 
كليد واژه: سرمايه فکري، سرمايه انساني، عملکرد مالي، صنعت داروسازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:32 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 5 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) زمستان 1389; 10(4 (پياپي 37)):73-87.
 
مدل توسعه کارآفريني در سازمانهاي کوچک و متوسط
 
الواني سيدمهدي,رودگرنژاد فروغ*
 
* واحد علوم و تحقيقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامي
 
 

هدف از اجراي تحقيق حاضر، طراحي مدل توسعه کارآفريني در سازمانهاي کوچک و متوسط سازمان فني و حرفه اي با استفاده از يک مدل سه بعدي (پرورش ويژگيها، تحريک انگيزه ها و دانش و مهارتهاي کارآفريني است. نمونه آماري 260 نفر از شرکتهاي کوچک و متوسط سازمان فني و حرفه اي استان مازندران بوده و داده هاي مورد نياز با استفاده از پرسشنامه اي با اجزا استاندارد و ضريب پايايي %91 جمع آوري و سپس به آزمون فرضيه هاي تحقيق پرداخته شده است. يافته ها بر اساس آزمون ويلکاکسون و با استفاده از نرم افزار spss نشان داد که دوره هاي آموزشي فني و حرفه اي بر توسعه کارآفريني سازمانهاي کوچک و متوسط سازمان فني و حرفه اي موثر بوده است. آزمون تحليل عاملي نيز متغيرهاي تحقيق را در قالب هفت عامل ارائه کرده و در نهايت الگوي معادلات ساختاري، مدل را بصورت اثرگذاري مستقيم و غيرمستقيم مورد بررسي قرار داد و کليت مدل مورد تائيد واقع شد.
در پايان مقاله، ضمن ارائه تفصيلي نتايج و يافته ها، موارد مذكور جمع بندي شده، بحث و مقايسه، پيشنهادات كاربردي و پيشنهادات مرتبط با ادامه و پيگيري تحقيقات مشابه در آينده ارائه شده است.

 
كليد واژه: توسعه کارآفريني، مدل مفهومي، سازمانهاي کوچک و متوسط (SME)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:32 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 7 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) زمستان 1389; 10(4 (پياپي 37)):107-124.
 
تاثير بسته بندي بر تصوير شناسه در محصولات غذايي
 
عارفي اصغر,نكويي مهتاب*
 
* دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

بسته بندي يک محصول ترکيبي از عناصر گوناگون است که هر کدام از آن ها مي توانند در ايجاد تصوير مشخصي در ذهن مصرف کننده موثر باشند. اين پژوهش با هدف نشان دادن تاثير مستقيم دو عنصر تصويري بسته بندي: رنگ و شکل بر دو تداعي نمادين (شخصيت شناسه) و کارکردي (باورها در مورد شناسه) مربوط به تصوير شناسه در صنايع غذايي، شکل گرفته است. براي دستيابي به اين هدف، با انجام مراحل مختلفي فرضيه هاي پژوهش با استفاده از نرم افزار spss مورد آزمايش قرار گرفت و با روش هاي آزمون t و تحليل واريانس چندگانه داده ها تجزيه و تحليل شد. بررسي ها نشان داد که باورها در مورد شناسه و همچنين ابعاد شخصيت شناسه از تغيير رنگ و شکل بسته بندي تاثير مي پذيرند. نتايج نشان مي دهد که عناصر تصويري بسته بندي متغيرهايي هستند که مي توانند در ايجاد و انتقال يک تصوير مشخص از شناسه تاثيرگذار باشند. تداعي هايي که با اين ويژگي هاي ظاهري ايجاد مي شوند، سياست هاي ارتباطي و تصميم هاي مربوط به جايگاه يابي يک کالا را در رده هاي گوناگون کالا شکل مي دهند. کاربرد اصلي اين پژوهش پاسخ دادن به سختي هاي پيش روي مديران شناسه و طراحان در مجسم کردن و انتقال پيام هاي شناسه از طريق ويژگي هاي فيزيکي است. داشتن درک بيشتر از تاثير جنبه هاي بصري به آن ها اين امکان را مي دهد تا محتواي پيام هاي خود را بهتر جهت دهي کنند و جايگاه مناسب تري را در برابر شناسه هاي رقيب بيابند.

 
كليد واژه: بسته بندي، رنگ، شکل، تصوير شناسه، شخصيت شناسه، باورها در مورد شناسه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:33 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 6 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) زمستان 1389; 10(4 (پياپي 37)):89-105.
 
تاثير شخصيت نام تجاري بر وفاداري مشتريان
 
موتمني عليرضا,مرادي هادي*,همتي امين
 
* دانشگاه سمنان
 
 

اهميت نام تجاري و تاثير آن در فروش محصولات و خدمات به طور فزاينده اي در حال گسترش است و آگاهي از شخصيت نام تجاري و ابعاد آن براي همه موسسات حائز اهميت مي باشد. به همين دليل در تحقيق حاضر به شناسائي ابعاد شخصيتي نام تجاري پرداخته شده و تاثير شخصيت نام تجاري بر رضايت، ارزش ادراکي، اعتماد و وفاداري به نام تجاري مورد بررسي قرار مي دهد. با استفاده از پرسشنامه، نظرات 212 نفر از کاربران شركت ايرانسل جمع آوري گرديد. جهت تحليل داده ها از تحليل عاملي و مدلسازي معادلات ساختاري استفاده شد. نتايج تحليل عاملي چهار بعد را براي شخصيت نام تجاري ايرانسل معرفي مي کند. نتايج تحقيق حاکي از تاثير مثبت و معني دار شخصيت نام تجاري بر رضايت و ارزش ادراکي و همچنين تاثير معني دار رضايت بر اعتماد و وفاداري، و ارزش ادراکي بر رضايت و وفاداري مشتريان است. لذا، موسسات خدماتي بايد با تمرکز بر ارتباطات و دستيابي به روابط عمومي اثربخش به ايجاد و حفظ شخصيت نام تجاري مطلوب اقدام نمايند. چرا كه ارتباطات نقش حياتي در خلق و حفظ شخصيت نام تجاري دارد.

 
كليد واژه: شخصيت نام تجاري، اعتماد، وفاداري، رضايت، ارزش ادراکي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:33 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها