0

بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 6 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1390; 10(5 (پياپي 38)):97-110.
 
طراحي و تبيين اهداف بازاريابي در سطح کسب کار در شرکتهاي مواد غذايي
 
بابايي محمدعلي,غريب نواز نادر*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شهر قدس، رشته مديريت بازرگاني
 
 

موفقيت هر سازمان در گرو شناخت کامل محيط دروني و بيروني بازار و تدوين اهداف و راهبردهاي بازاريابي متناسب با محيط است. از اين رو در اين تحقيق محيط بيروني که شامل جذابيت بازار و محيط دروني که شامل موقعيت رقابتي مي شود، مورد بررسي قرار گرفته است. جذابيت بازار از بازارهاي پرجاذبه تا کم جاذبه در تغيير است که در اين تحقيق بازارهايي که جذابيت بالايي دارند مورد بررسي قرار گرفته اند و موقعيت رقابتي از قوي تا ضعيف مي تواند در تغيير باشد که کليه موقعيتهاي رقابتي شرکتها و راهبردهاي بازاريابي مرتبط به هر موقعيت رقابتي در اين بررسي مورد پژوهش قرار گرفته است. فهم اهداف بازاريابي در هر موقعيت رقابتي و در بازارهاي جذاب جزو اهداف تحقيق بوده است. پرسشنامه اي حاوي سوالات باز و بسته بين 151 شرکت فعال در سه صنعت لبنيات، مواد پروتئيني و نوشيدني ها که از زيربخشهاي صنايع غذايي هستند، توزيع شده است. فرضيه اصلي تحقيق بر اين امر استوار بوده است که کسب و کارها با قوي تر شدن موقعيت رقابتي تمايل دارند تا از اهداف رشد محصول و بازار در بخش بازاريابي استفاده کنند و با کاهش موقعيت رقابتي کسب و کارها از حفظ و حذف بازارها و محصولات استفاده خواهند کرد. نتايج تحقيق حاکي از اين است که با قوي تر شدن موقعيت رقابتي شرکتها ابتدا بر اهداف حفظ بازارها و محصولات تاکيد مي کنند و استفاده از رشد بازارها و محصولات را در اولويت دوم قرار مي دهند.

 
كليد واژه: جذابيت بازار، موقعيت رقابتي، اهداف بازاريابي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:27 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 

 7 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1390; 10(5 (پياپي 38)):111-125.
 
طراحي شبکه عصبي جهت انتخاب راهبردهاي بازاريابي اينترنتي
 
سيدجوادين سيدرضا,اسفيداني محمدرحيم*,اسفيداني حميد
 
* دانشکده مديريت، دانشگاه تهران
 
 

با توجه به حضور جدي رقباي خارجي در بازار لوازم خانگي ايران و استفاده آنان از فناوري اطلاعات و ارتباطات در اين بازار، موقعيت رقابتي شرکت هاي داخلي در شرايط نامطلوبي قرار دارد و لازم است با نگاهي علمي و دقيق، راهبرد مناسب رقابت در بازارهاي داخلي طراحي و الگوسازي شود تا بنگاه ها بر اساس آن بتوانند از راهبردهاي مناسبي استفاده کنند. از اينرو، در اين مقاله تلاش شده است با استفاده از روش نظريه برخواسته از داده ها و با بررسي رفتار مصرف کنندگان و توليدکنندگان لوازم خانگي ايران، الگوي رفتار مصرف کنندگان طراحي و انواع راهبردهاي بازاريابي در بازارهاي اينترنتي طراحي و تبيين شود؛ سپس با استفاده از شبکه هاي عصبي، ارتباط بين الگوي رفتار مصرف کنندگان و راهبردهاي بازاريابي مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج اين مطالعه نشان مي دهد که مصرف کنندگان در بازار لوازم خانگي ايران داراي سه الگوي رفتاري عقلايي، احساسي و هوشمند هستند و به طبع آن بنگاه ها نيازمند استفاده از راهبردهاي بازاريابي مبادله اي، تعاملي و هوشمند مي باشند.

 
كليد واژه: راهبرد بازاريابي اينترنتي، رفتار مصرف کننده، بازار لوازم خانگي، شبکه هاي عصبي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:27 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 1 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1389; 9(3 (پياپي 36)):0-0.
 
مدل عوامل موثر بر کيفيت خدمات بانکي
 
حسيني ميرزاحسن,قادري سميه*
 
* دانشگاه پيام نور، واحد تهران مركز
 
 

هدف همه موسسات خدماتي از جمله بانک ها ارائه خدمات مناسب و مورد رضايت مشتريان است. از آنجا که سازمان هاي ارائه دهنده خدمات مالي و به ويژه بانک ها در محيطي با محصولات غيرمتمايز فعاليت مي ‌کنند، کيفيت خدمات در آنها به عنوان اولين سلاح رقابت شناخته مي ‌شود. اين پژوهش حاضر با هدف شناسايي عوامل موثر بر کيفيت خدمات بانکي انجام شده است. در اين راستا، پس از دو مرحله توزيع پرسشنامه و تحليل نتايج به دست آمده از آنها، 50 شاخص به عنوان مهمترين شاخص هاي موثر بر کيفيت خدمات بانکي حاصل شد. پس از قرار دادن اين 50 شاخص در پرسشنامه نهايي و توزيع آن، از روش تحليل عاملي جهت تجزيه و تحليل اطلاعات و تقليل متغيرها استفاده گرديد. نتايج به دست آمده از تحليل عاملي نشان داد که در حدود 65% کل واريانس متغيرها توسط نه عامل قابل توجيه است و حدود 35% بقيه واريانس به وسيله متغيرهاي ديگري توضيح داده مي شود که اندازه گيري نشده است. در نتيجه نه عامل به عنوان مهمترين عوامل موثر بر کيفيت خدمات بانکي شناسايي شد. اين نه عامل به ترتيب اهميت عبارت اند از: 1) رفتار کارکنان؛ 2) شايستگي و مهارت کارکنان؛ 3) نوآوري در خدمات بانکي؛ 4) سود و تسهيلات؛ 5) نحوه پاسخگويي و ارائه خدمات بانکي؛ 6) امکانات فيزيکي بانک؛ 7) قابليت اعتماد؛ 8) تنوع در خدمات و 9) سهولت در خدمات.

 
كليد واژه: کيفيت، خدمات، کيفيت خدمات، کيفيت خدمات بانکي، تحليل عاملي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:27 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 2 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1389; 9(3 (پياپي 36)):0-0.
 
بررسي نقش ميانجي معنويت در رابطه بين ابعاد عدالت سازماني و پيامدهاي معنويت
 
يزداني حميدرضا*,كاظمي نجف آبادي محمدرضا,سليمي غلام رضا
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران
 
 

در مطالعات فعلي سازمان و مديريت اين عقيده وجود دارد که مفهوم معنويت و معنويت در کار، مي تواند پاسخ و راه حلي براي کاهش کژکارکردهاي سازماني همچون از خودبيگانگي، استرس، سازش بيش از حد و زوال شخصيت براي کارکنان باشد. لذا در اين تحقيق محققان قصد دارند تا مدل جامعي را براي تبيين عوامل موثر و متاثر از معنويت معرفي كنند. محققان با بررسي سابقه تحقيقات گذشته، به يک مدل مفهومي جامع براي تبيين عوامل موثر بر معنويت، معنويت و عوامل متاثر از معنويت دست يافتند و اين مدل را در شرکت آب و فاضلاب شهر تهران (آبفا) از طريق پرسشنامه مورد سنجش و آزمون قرار دادند. روش تحقيق مورد استفاده در اين تحقيق، توصيفي و از نوع همبستگي - مدل معادلات ساختاري بوده است. نتايج تحقيق نشان داد که در بين ابعاد عدالت، عدالت تعاملي داراي بالاترين اثر بر روي معنويت است و خود معنويت نيز بر روي رضايت شغلي، تعهد سازماني و رفتار شهروندي سازماني اثر مثبت و معناداري دارد. همچنين نتايج تحقيق نشان داد که عدالت توزيعي، رويه اي و بعد اول معنويت (يگانگي در کار) نامناسب است.

 
كليد واژه: معنويت در محيط کار، پيامدهاي معنويت، پيش نيازهاي معنويت، عدالت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:27 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 3 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1389; 9(3 (پياپي 36)):9-24.
 
سبک ‌هاي تصميم ‌گيري مشتريان بر اساس مدل اسپرولز و كندال
 
جزني نسرين,عزيزي شهريار,حلوايي علي عسگر*
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

اين پژوهش با هدف ارزيابي سبک ‌هاي تصميم ‌گيري مدل اسپرولز و کندال در بين مشتريان فروشگاه ‌هاي زنجيره‌ اي سپه شهر تهران سوال اصلي‌ اين پژوهش به اين صورت مطرح شد كه اولويت و اهميت سبک ‌هاي تصميم‌ گيري مدل اسپرولز و کندال در بين مشتريان فروشگاه‌ هاي زنجيره ‌اي سپه شهر تهران چگونه است؟ نمونه آماري اين تحقيق شامل 180 نفر از اعضاي جامعه آماري بود كه به طور تصادفي با استفاده از روش نمونه ‌گيري خوشه ‌اي انتخاب شدند. ابزار اصلي گردآوري داده ‌ها، پرسشنامه حضوري بود. نتيجه تجزيه و تحليل داده ‌هاي تحقيق بيانگر آن بود كه پنج سبک در بين مشتريان فروشگاه ‌هاي زنجيره‌ اي سپه شهر تهران شناسايي شد.

 
كليد واژه: خرده فروشي، رفتار مصرف ‌كننده، سبک‌ تصميم ‌گيري، مدل اسپرولز و كندال
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:27 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 5 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1389; 9(3 (پياپي 36)):37-55.
 
تاثير کنترل ‌هاي رفتاري بر اثربخشي کارکنان واحد فروش
 
قره چه منيژه*,وهابي كاشي حسين
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در کشور ايران تاكنون به بررسي تاثير كنترل‌ هاي رفتاري بر اثربخشي كاركنان واحد فروش کمتر توجه شده است. نتايج به دست آمده از اين مطالعه اثر مثبت به کارگيري کنترل هاي رفتاري بر اثربخشي کارکنان را از ديد مديران اجرايي فروش نشان داد. بر اساس نتايج اين تحقيق کنترل رفتاري بر عملکرد رفتاري، عملکرد نتيجه اي و اثربخشي کارکنان واحد فروش تاثير مثبت داشته، و در ضمن عملکرد رفتاري و نتيجه اي نيز بر اثربخشي کارکنان واحد فروش تاثير مثبت دارد. همچنين به وسيله استفاده از فن تحليل مسير نوع و ميزان اين اثرات مشخص شد و با توجه به اين نتايج پيشنهادات و راهکارهايي در جهت نوع و ميزان کنترل کارکنان از سوي مديران فروش، به منظور افزايش اثربخشي کارکنان ارائه شد.

 
كليد واژه: کنترل رفتاري، کنترل نتيجه اي، عملکرد رفتاري، عملکرد نتيجه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:27 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 4 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1389; 9(3 (پياپي 36)):25-36.
 
مخارج تبليغات و ارزش بازار
 
حجازي رضوان*,حيدرپور فرزانه,حسن زاده مهشيد
 
* دانشكده علوم اقتصادي، دانشگاه الزهرا
 
 

رقابت به گونه اي است که شرکت ها حتي از کمترين مبالغ سرمايه گذاري صرف نظر نمي کنند. در چنين شرايطي تبليغات يکي از ابزار نيرومندسازي توان رقابتي شرکت هاست. با توجه به اهميت تبليغات در شرايط کنوني بازار رقابتي، اين سوال پيش مي آيد که آيا نشان دادن مخارج تبليغات به عنوان هزينه دوره در صورت هاي مالي صحيح است و آيا اثرات آتي مخارج تبليغات بر ارزش بازار شرکت تاثير دارد يا خير. تحقيق حاضر به بررسي رابطه مخارج تبليغات و ارزش بازار شرکت مي پردازد. در اين تحقيق از تحليل رگرسيون استفاده شده است تا ميزان اثر تبليغات به عنوان متغير مستقل بر ارزش بازار شرکت به عنوان متغير وابسته مشخص شود. براي آزمون فرضيه هاي تحقيق از اطلاعات صورت هاي مالي شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1381 الي 1385 استفاده شده است. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که افزايش مخارج تبليغات سبب افزايش ارزش بازار شرکت مي شود. بنابراين مي توان پيشنهاد کرد که مخارج تبليغات به عنوان يکي از انواع دارايي هاي نامشهود (منابع شرکت) قلمداد و در صورت هاي مالي گزارش شود.

 
كليد واژه: تبليغات، ارزش بازار شرکت، دارايي نامشهود
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 6 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1389; 9(3 (پياپي 36)):59-73.
 
ارزيابي تاثير برند بر وفاداري مشتريان صنعتي
 
سيدجوادين سيدرضا,اميني عليرضا*,اميني زهرا
 
* دانشگاه تهران، پرديس قم
 
 

وفاداري مشتري از جمله مولفه هايي است که بازاريابي رابطه مند به ويژه در بازار صنعتي امروزه به آن تاکيد قابل توجهي مي کند. يکي از عواملي که در شکل گيري اين وفاداري نقش دارد علايم تجاري شرکت هاست. از اينرو پژوهش حاضر به بررسي رابطه وفاداري مشتريان با عوامل موثر از علايم تجاري پرداخته است. به منظور تحقق اين هدف، بر اساس مدل مفهومي تحقيق رابطه رضايتمندي، ارزش، مقاومت برابر تغيير، احساس، اعتماد، و ارزش ويژه برند با وفاداري مشتري فرضيه سازي و اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه به صورت تصادفي در جامعه آماري مراکز عرضه کننده خدمات زيراکس و چاپ در مناطق 22 گانه تهران با حجم نمونه 150 مرکز جمع آوري شد و با استفاده از آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن و تحليل معادلات ساختاري مورد آزمون قرار گرفت. نتايج حاکي از آن است که ارزش ويژه برند و اعتماد، مهمترين عامل اثرگذار در الگوهاي رفتاري و نگرشي وفاداري مشتري را هستند. ضمن اينکه عوامل اثرگذار بين وفاداري رفتاري در مقابل وفاداري نگرشي ممکن است در زمينه هاي تحقيقاتي مختلف، متفاوت باشد.

 
كليد واژه: علايم تجاري، وفاداري مشتري، بازاريابي صنعتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 7 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1389; 9(3 (پياپي 36)):75-88.
 
رويكرد فراتحليل در بررسي ارتباط توسعه اقتصادي و بازده سرمايه ‌گذاري بنگاه‌ ها در فناوري اطلاعات
 
فتحي سعيد*,ولي بيگي حسن
 
* دانشكده علوم اداري و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
 
 

موضوع اين مقاله شكافي علمي در حوزه رابطه توسعه اقتصادي و فناوري اطلاعات است. رابطه IT و رشد يا در سطح بنگاه مطالعه مي ‌شود يا در سطح ملي. تاكنون بررسي مشخصي در مورد تاثير توسعه اقتصادي در سطح ملي بر بازده IT در سطح بنگاه صورت نگرفته است. در اين مقاله با روش فراتحليل از اندازه اثر مشترک مطالعات مرتبط با اثر فناوري اطلاعات بر عملكرد مالي در هر كشور و هر سال به عنوان معيار بازده سرمايه ‌گذاري بنگاه‌ ها در IT استفاده شده است. داده‌ هاي گزارش توسعه انساني UNDP مبناي اندازه گيري معيارهاي توسعه اقتصادي هر سال در هر كشور است. با استفاده از آزمون ضريب همسبتگي رابطه بين اين دو متغير بررسي شد. نتايج حاكيست رابطه معناداري بين بازده IT در سطح بنگاه و درآمد سرانه كشورها وجود دارد. اما بين ميزان صادرات محصولات با فناوري برتر و نيز نرخ بيكاري با بازده IT در سطح بنگاه ‌ها رابطه وجود ندارد. نتايج ما پاسخي جديد به پارادوكس بهره ‌وري داد: IT در كشورهايي كه داراي درآمد سرانه بيشتر هستند، بهره ‌وري بيشتري براي بنگاه‌ ها ايجاد مي ‌كند.

 
كليد واژه: فناوري اطلاعات، بهره‌ وري، فراتحليل، بازده فناوري اطلاعات، توسعه اقتصادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 1 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1389; 9(2 (پياپي 35)):9-25.
 
منابع رابطه ‌اي ايجاد ارزش در اجراي راهبرد تنوع از طريق توسعه دروني
 
حميدي زاده محمدرضا,حبيبي معصومه*,حسن بيگي ابراهيم
 
* موسسه مطالعات بين المللي انرژي
 
 

افزايش تمايل شركت ها به اتخاذ راهبردهاي تنوع طي چهار دهه گذشته سبب شده است تا شركت هاي بزرگ چند كسب و كاره رشد كنند. ضرورت آگاهي از مسائل مديريتي در چنين سازمان هايي تحقيقات بسياري را پيرامون آنها شكل داده است. يكي از نتايج مهم در اين تحقيقات، اهميت اجراي تنوع در ايجاد ارزش براي شركت ها و مديريت روابط دروني آنها است. يكي از مكانيزم هاي پركاربرد در اجراي راهبردهاي تنوع، توسعه ‌دروني از طريق ايجاد واحدهاي ‌مستقل‌ جديدي است که شرکت مادر سهامدار عمده آنها بشمار مي ‌آيد. هدف اصلي اين پژوهش مطالعه مكانيزم هاي ايجاد ارزش در توسعه دروني با استفاده از اين روش است. زماني که اين روش به عنوان يکي از راهبردهاي توسعه در سطح شرکت به کار گرفته شود، انتظار مي ‌رود که بتواند براي واحدهاي جديد کسب و کار شرکت، ايجاد ارزش كند. با اين توضيح كه اين بار عوامل ايجاد ارزش از نگاه شركت هاي فرعي و با استفاده از رويکرد رابطه ‌اي مورد مطالعه قرار گرفته و به ‌طور خاص، در صنعت پتروشيمي ايران آزمون شده است.

 
كليد واژه: راهبرد تنوع، توسعه دروني، مزيت راهبردي، سرمايه ‌گذاري دروني توام با ريسک (ICV)، منابع رابطه ‌اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 2 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1389; 9(2 (پياپي 35)):27-42.
 
مفهوم‌ پردازي آميخته بازاريابي در بنگاه‌ هاي صنايع غذايي كوچک و متوسط ايراني
 
گلابي اميرمحمد,خدادادحسيني سيدحميد*,رضواني مهران,يدالهي فارسي جهانگير
 
* دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

با مروري بر يافته‌ هاي پيشين با اين مساله اصلي مواجه هستيم که بنگاه هاي کوچک و متوسط از چه الگو يا شيوه‌ هايي به منظور سازماندهي عناصر آميخته بازاريابي خود بهره مي ‌گيرند؟ از اينرو هدف مطالعه حاضر آن است تا با کنکاشي نوپردازانه و ايجاد همگرايي موثر بين دو حوزه بازاريابي و الزامات بنگاه هاي کوچک و متوسط به تبيين چگونگي و چيستي آميخته بازاريابي و اجزاي سازنده را در بنگاه‌ هاي کوچک و متوسط تشريح کند. در اين بررسي دو گونه نوآوري صورت گرفته است؛ يکي مشارکت نظري و توسعه مرزهاي دانش بازاريابي در بنگاه هاي کوچک و متوسط و ديگري مشارکت عملي و الگوشناسي فعاليت‌ هاي بازاريابي فعالان اين قبيل بنگاه ها با بهره ‌گيري از رويکرد کيفي و راهبرد پژوهش موردي اکتشافي مرکب. نتايج بررسي نشان داد که مولفه هاي آميخته بازاريابي در بنگاه هاي کوچک و متوسط شامل 5 عنصر اصلي (فرد (مدير/ مالک)، محصول، قيمت، مکان، ترفيع) و 49 جز تشکيل دهنده است که عنصر اول در روند اجراي مطالعه به عنوان يک عنصر جديد استخراج و به موارد متداول اضافه شد. البته محتواي ساير عناصر نيز متفاوت از عناصر مرسوم است. در ضمن اين فرضيه تقويت شد که آميخته بازاريابي در بنگاه هاي کوچک و متوسط در بنگاه ‌هاي مورد بررسي متفاوت با آميخته بازاريابي مرسوم و شامل پنج عنصر شخص، قيمت، مکان، ترفيع و محصول است.

 
كليد واژه: مفهوم‌ پردازي، آميخته بازاريابي، بنگاه هاي کوچک و متوسط، پژوهش موردي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 3 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1389; 9(2 (پياپي 35)):43-65.
 
هوشمندي رقابتي و تصميم گيري استراتژيک
 
رضائيان علي,لشكربلوكي مجتبي*
 
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در سال هاي اخير، «هوشمندي رقابتي» به يكي از مفاهيم مهم مديريت تبديل شده و با شركت هاي بزرگ عجين شده است؛ اما بايد پرسيد، تاثير هوشمندي رقابتي بر تصميم گيري استراتژيک شرکت چيست؟ نوع آرماني هوشمندي رقابتي ويژگي هايي دارد؛ از قبيل پويش و جست و جوي دقيق در منابع اطلاعاتي مختلف و داده کاوي؛ تشخيص زودهنگام خطرات و فرصت ها؛ ارايه موثر به هنگام و چندرسانه ‌اي اطلاعات؛ فشرده سازي داده ها و اطلاعات؛ تسهيم دانش و اطلاعات، توانايي ايجاد گزارش ها در برابر پرس و جوها در لحظه و ذخيره سازي اطلاعات و محافظت از آنها. نتايج تحقيق نشان مي دهد که اين ويژگي ها بر فرآيند تصميم گيري استراتژيک موثرند، اما هوشمندي رقابتي بيشترين تاثير را بر مراحل اوليه فرآيند تصميم گيري استراتژيک دارد و کمترين تاثير را بر توسعه گزينه هاي استراتژيک و انتخاب و ارزيابي گزينه ها (مراحل انتهايي تصميم گيري استراتژيک) دارد. روش تحقيق در اين مقاله استخراج نوع آرماني بر مبناي مطالعات موردي چندگانه بوده است.

 
كليد واژه: نوع آرماني، تصميم گيري استراتژيک، مورد پژوهي چندگانه، هوشمندي رقابتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 4 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1389; 9(2 (پياپي 35)):69-87.
 
ارتباط تفکر راهبردي و عملکرد
 
ناظمي شمس الدين,مرتضوي سعيد,جعفرياني حسن*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

اين تحقيق به بررسي ارتباط بين تفكر راهبردي و عملكرد به عنوان شاخص موفقيت در شرکت ‌ها و همچنين به تاثير تعديل کنندگي متغير يادگيري سازماني بر ارتباط بين تفكر راهبردي و عملكرد مي ‌پردازد بدين منظور ابتدا مدل جامعي براي تفكر راهبردي مبتني بر ادبيات موضوع استنتاج و طراحي مي‌ گردد و سپس با استفاده از روش تحقيق پيمايشي / تحليلي در معرض آزمون قرار مي ‌گيرد. جامعه آماري تحقيق، شركت ‌هاي پذيرفته شده در بورس هستند كه در شهر مشهد مستقرند. به دليل تعداد اندک شرکت ‌ها از سرشماري استفاده شد. پرسشنامه محقق ساخته تفكر راهبردي بين مديران ارشد و پرسشنامه استاندارد يادگيري سازماني بين مديران مياني توزيع شد. داده هاي ناشي از بازده دارائي ها به عنوان عملکرد شرکت ها، از صورت هاي مالي موجود در بورس استخراج شد. نتايج نشان داد، بين تفكر راهبردي و عملكرد در شركت ‌هاي مورد بررسي ارتباط مستقيم وجود دارد اما يادگيري سازماني رابطه بين تفكر راهبردي و عملكرد را تعديل نمي ‌كند.

 
كليد واژه: تفكر راهبردي، عملكرد، يادگيري سازماني، نرخ بازده دارائي ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 5 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1389; 9(2 (پياپي 35)):89-102.
 
هم ‌خواني ميان راهبرد بازاريابي و محيط دروني و بيروني سازمان
 
كسائي مسعود,احمدي محمد*
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

شکل گيري و تدوين راهبرد بازاريابي نيازمند شناختي است که از وضعيت بازار و توانمندي هاي سازمان ها ايجاد مي شود. بنابراين، تدوين راهبرد بازاريابي بايد بر اساس هم خواني با توانمندي هاي دروني و وضعيت بازار (هم ‌خواني بيروني) باشد. اين پژوهش به تعيين روابط ميان متغيرهايي نظير: قوت راهبرد بازاريابي و هم خواني دروني و بيروني مي ‌پردازد و با توجه به اين که عوامل موثر بين متغيرهاي مذکور را در سطح سازمان ها بررسي مي ‌كند، يک پژوهش بنيادي به شمار مي رود. همچنين از نظر نحوه گردآوري داده ها، اين پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي است. جامعه آماري اين پژوهش شامل شرکت هايي است که خدمات اينترنتي را در کشور عرضه مي کنند. از آن جا که اين تحقيق به صورت کمي به بررسي رابطه ميان متغيرها مي پردازد، نتايج آن قابل تعميم به کل جامعه هستند. با توجه به داده‌ هاي گردآوري شده از 87 نمونه آماري، مي ‌توان گفت که هم خواني دروني و بيروني و قوت بازاريابي، با هم ارتباط متقابل دارند و وجود يکي از آنها در سازمان، احتمال وقوع ديگري را افزايش مي دهد. هنگامي که هم خواني بيروني در سازمان وجود داشته باشد، مي تواند به عنوان نماينده اي از وجود هم خواني دروني باشد و احتمال افزايش قوت راهبرد بازاريابي را در پي خواهد داشت.

 
كليد واژه: هم خواني دروني، هم خواني بيروني، قوت راهبرد بازاريابي، سبک تدوين راهبرد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:29 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 6 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1389; 9(2 (پياپي 35)):103-118.
 
مديريت دانش، نوآوري دانش و عملكرد نوآوري در شركت هاي كوچک و متوسط
 
ميرفخرالديني سيدحيدر,حاتمي نسب سيدحسن,طالعي فر رضا,كنجكاومنفرد اميررضا*
 
* دانشكده اقتصاد، مديريت و حسابداري، دانشگاه يزد
 
 

هدف از اين مطالعه، ارزيابي و اولويت بندي مولفه هاي مديريت دانش، مرتبط با نوآوري دانش و عملکرد نوآوري است. لذا براي اين منظور از آزمون همبستگي و رگرسيون استفاده شده است، سپس با استفاده از تکنيک تاپسيس مهمترين مولفه هاي تاثيرگذار مديريت دانش رتبه بندي شدند. جامعه آماري اين تحقيق، مجموعه شرکت هاي شهرک صنعتي استان فارس بوده و مجموعه شرکت هاي صنايع غذايي و آشاميدني ها به عنوان مورد مطالعه انتخاب شد. ابزار جمع آوري اطلاعات شامل: مطالعه ادبيات تحقيق، مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه است. تاييد آزمون فرضيه ها، ارتباط مثبت و معنا‌دار نوآوري دانش و مديريت دانش؛ و مديريت دانش و عملکرد نوآوري را به اثبات مي‌ رساند. در انتها نيز، مهمترين مولفه ‌هاي تاثيرگذار مديريت دانش و عملکرد نوآوري با استفاده از تکنيک تاپسيس رتبه ‌بندي شد.

 
كليد واژه: مديريت دانش، نوآوري، شرکت ‌هاي کوچک و متوسط، تاپسيس (TOPSIS)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:29 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها