پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
6 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1390; 10(5 (پياپي 38)):97-110. |
|
طراحي و تبيين اهداف بازاريابي در سطح کسب کار در شرکتهاي مواد غذايي |
|
بابايي محمدعلي,غريب نواز نادر* |
|
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شهر قدس، رشته مديريت بازرگاني |
|
موفقيت هر سازمان در گرو شناخت کامل محيط دروني و بيروني بازار و تدوين اهداف و راهبردهاي بازاريابي متناسب با محيط است. از اين رو در اين تحقيق محيط بيروني که شامل جذابيت بازار و محيط دروني که شامل موقعيت رقابتي مي شود، مورد بررسي قرار گرفته است. جذابيت بازار از بازارهاي پرجاذبه تا کم جاذبه در تغيير است که در اين تحقيق بازارهايي که جذابيت بالايي دارند مورد بررسي قرار گرفته اند و موقعيت رقابتي از قوي تا ضعيف مي تواند در تغيير باشد که کليه موقعيتهاي رقابتي شرکتها و راهبردهاي بازاريابي مرتبط به هر موقعيت رقابتي در اين بررسي مورد پژوهش قرار گرفته است. فهم اهداف بازاريابي در هر موقعيت رقابتي و در بازارهاي جذاب جزو اهداف تحقيق بوده است. پرسشنامه اي حاوي سوالات باز و بسته بين 151 شرکت فعال در سه صنعت لبنيات، مواد پروتئيني و نوشيدني ها که از زيربخشهاي صنايع غذايي هستند، توزيع شده است. فرضيه اصلي تحقيق بر اين امر استوار بوده است که کسب و کارها با قوي تر شدن موقعيت رقابتي تمايل دارند تا از اهداف رشد محصول و بازار در بخش بازاريابي استفاده کنند و با کاهش موقعيت رقابتي کسب و کارها از حفظ و حذف بازارها و محصولات استفاده خواهند کرد. نتايج تحقيق حاکي از اين است که با قوي تر شدن موقعيت رقابتي شرکتها ابتدا بر اهداف حفظ بازارها و محصولات تاکيد مي کنند و استفاده از رشد بازارها و محصولات را در اولويت دوم قرار مي دهند.
|
|
كليد واژه: جذابيت بازار، موقعيت رقابتي، اهداف بازاريابي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:27 AM
تشکرات از این پست