0

بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 5 : كاوش هاي مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(1):79-97.
 
تجزيه و تحليل شکاف کيفيت خدمات در بانک ‌‌هاي دولتي شهرستان يزد و رتبه ‌بندي آنها با استفاده از تکنيک TOPSIS
 
سعيدااردكاني سعيد,صادقي آراني زهرا,صيادي تورانلو حسين
 
 
 

مشتريان در سازمان‌ ها نقش اساسي را ايفا مي ‌کنند؛ به عبارت ديگر، لازمه وجودي هر سازمان مشتريان آن است. امروزه، اين مشتريان به آساني کيفيت کالا و يا خدمات را تشخيص مي ‌دهند و ديگر حاضر نيستند پول و وقت خود را براي هر کالا و خدماتي از دست بدهند. در اين ميان بخش خدمات به دليل تمايزات اساسي ‌اش با ساير بخش‌ ها، از حساسيت بيشتري برخوردار است. در دنياي امروز، کيفيت خدمات به عنوان يکي از مهم ‌ترين شاخص ‌هاي ارزيابي عملکرد بخش خدمات و ضامن بقاي اين بخش است. اين موضوع در بانک‌ ها که به عنوان متصديان بخش پولي کشور شناخته‌ شده ‌اند و سياست ‌هاي آنان به سرعت بر كل جامعه تاثير مي ‌گذارد اهميت بيشتري دارد. پژوهش حاضر با هدف ارزيابي کيفيت خدمات بانک ‌هاي دولتي شهرستان يزد و رتبه‌ بندي آنها بر اساس شاخص ‌هاي کيفيت انجام گرفته است. در اين راستا، پرسشنامه ‌اي بر اساس مدل SERVQUAL و در 6 بعد و 30 سوال طراحي و طي آن، شکاف کيفيت در اين بانک ‌ها اندازه ‌گيري شده است. آنگاه، با استفاده از روشTOPSIS ، به رتبه ‌بندي بانک‌ هاي مورد بررسي پرداخته شده است. نتايج حاصل نشان دهنده‌ آن است که شکاف کيفيت خدمات در تمام بانک‌ هاي دولتي تحت بررسي در استان يزد معني ‌دار است؛ به عبارت ديگر، بين ادراکات و انتظارات مراجعه ‌کنندگان به اين بانک ‌ها از کيفيت خدمات ارايه شده تفاوت معني ‌داري وجود دارد. رتبه ‌بندي اين بانک ‌ها بر اساس شاخص‌ هاي کيفيت نيز نشان مي ‌دهد که از ديد مراجعه ‌کنندگان، بانک صادرات از کيفيت خدمات ارايه شده‌ مناسب ‌تري در مقايسه با ساير بانک‌ برخوردار است.

 
كليد واژه: بانک، مدل سروکوال، تحليل شکاف کيفيت، روش تاپسيس، شهرستان يزد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  3:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 6 : كاوش هاي مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(1):98-117.
 
طراحي مدلي براي سنجش درجه نابي شرکت هاي توليدي با رويکرد سلسله مراتبي
 
ميرغفوري سيدحبيب اله,شفيعي رودپشتي ميثم
 
 
 

در دنياي تجاري امروز، تنها شرکت هايي باقي مي مانند که به طور همزمان، بهره وري و کيفيت خود را افزايش و هزينه هايشان را کاهش دهند. بي شک، به کارگيري رويکردي که طي آن، در هر مرحله از فرآيند توليد، ارزش افزوده محصول نهايي بالاتر رود دغدغه اصلي اين سازمان هاست. در اين راستا، توليد ناب به عنوان يک ابزار کاربردي جهت بهبود سطح کيفي محصولات در ادبيات مديريت معرفي شده است. علي رغم غناي مطالعاتي و کاربردي توليد ناب، به کارگيري موثر و کارآمد اين نظام همچنان با چالش ها و مشکلاتي مواجه است. به نظر مي رسد ريشه برخي از اين چالش ها در فقدان مدلي جامع براي ارزيابي و بررسي توليد ناب در شرکت ها توليدي باشد. اين مقاله درصدد است مدلي را ارايه کند که با استفاده از آن، بتوان به طور دقيق، درجه نابي صنايع را ارزيابي و بررسي نمود.
در اين مطالعه، ابتدا از ادبيات تحقيق توليد ناب به ويژه از مدل هاي موجود در اين زمينه استفاده شده و ابزارها و مولفه هاي نابي استخراج گرديده اند. سپس، يک مدل سلسله مراتبي با قابليت سنجش درجه نابي طراحي ديده و ابعاد و عناصر آن تعريف شده اند. در گام بعد، اعتبار مدل با نظر متخصصان توليد ناب بررسي و در آخرين گام، بر اساس رويکرد سلسله مراتبي، فرمول ها و روابط لازم جهت انجام فاز ارزيابي، طراحي و تدوين شد
.

 
كليد واژه: توليد ناب، درجه نابي، مدل سلسله مراتبي، شرکت هاي توليدي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  3:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 7 : كاوش هاي مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(1):119-134.
 
مقايسه دقت پيش ‌بيني سود توسط مديران و مدل ‌هاي سري زماني در شركت‌ هاي جديدالورود به بورس اوراق بهادار تهران
 
پيري پرويز,آشتاب علي
 
 
 

بسياري از فعالان بازار، به پيش ‌بيني سود در فرايند تعيين ارزش سهام علاقه آشكاري دارند. از جمله تكنيک هاي موثر در انجام پيش ‌بيني سود، مدل‌ هاي سري زماني هستند. در اين تحقيق، تلاش بر اين است كه براي پيش ‌بيني سود هر سهم شركت‌ هاي جديدالورود به بورس تهران، مشهورترين مدل ‌هاي سري ‌زماني در مقايسه با پيش ‌بيني‌ مديران (در بودجه شركت ‌ها) مورد بررسي قرار گيرند. بدين منظور، از مدل‌ هاي سري زماني، «مدل گام تصادفي» و «مدل رشد» انتخاب شده است.
نتايج حاصل از تحقيق بيانگر آن است كه بين سود پيش ‌بيني شده و سود واقعي سهام شركت ‌هاي جديدالورود به بورس اوراق بهادار تهران، تفاوت معني ‌داري وجود دارد. همچنين، سود اعلام شده توسط مديران داراي دقت بيشتري (خطاي كمتري) نسبت به مدل ‌هاي سري زماني است
.

 
كليد واژه: عرضه‌ اوليه‌ سهام، عدم تقارن اطلاعاتي، مدل‌ هاي سري زماني، مدل گام تصادفي، مدل رشد، پيش ‌بيني سود
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  3:24 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 1 : مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(2):3-16.
 
كاربرد روش دلفي براي استخراج عوامل كيفي ريسك و استفاده از آن در تعيين رتبه ريسك كيفي وام گيرندگان:موردكاوي بانك كار آفرين
 
البدوي امير*,قرائي رودابه
 
* گروه IT\IE ، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

غير قابل اعتماد بودن صورت هاي مالي شركت ها در ايران مديران صنعت بانكداري را بر آن داشته تا علاوه بر رتبه مالي ريسک، خواهان رتبه اي كيفي از ريسك مشتريان باشند تا تكميل كننده رتبه مالي مشتريان باشد. اين تحقيق موثرترين فاكتورهاي كيفي در ريسك وام دهي را با استفاده از روش دلفي استخراج نموده است. به عنوان يک مورد پژوهي، رابطه وام دهي يك بانك خصوصي يعني بانک كار آفرين و صد مورد از وام گيرندگان آن (برخي از آنها جزو مشتريان خوش حساب و برخي ديگر بدهي معوقه داشته اند)، مورد بررسي قرار گرفته اند و از كميته اعتبار اين بانك درخواست شده است تا اين شركت ها را بر اساس ويژگي هاي استخراج شده در اين تحقيق و بر اساس روش دلفي استخراج شده است امتيازبندي نمايند. سپس رتبه ريسک كيفي اين شركت ها استخراج و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. بررسي رتبه كيفي ريسک اين شركت ها مفاهيم ضمني مفيدي را در زمينه مديريت بهتر روابط B2B آشكار ساخته است كه از آن جمله مي توان به شناسايي عوامل تمييز دهنده مشتريان خوش حساب و بدحساب اشاره كرد.

 
كليد واژه: وام دهي رابطه مند، روش دلفي، عامل كيفي ريسك، رتبه ريسك
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  7:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 2 : مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(2):17-32.
 
تدوين استراتژي به روش چارچوب جامع تدوين استراتژي مطالعه موردي : شركت سهند خودرو تبريز
 
اميني محمدتقي*,خبازباويل صمد
 
* دانشگاه پيام نور، تهران
 
 

شركت هاي قطعه سازي با توجه به شرايط محيطي و قابليت هاي كنوني و آينده خود بايد استراتژي مناسبي را انتخاب نمايند تا به بقا و رشد اين شركت ها در عرصه پر رقابت صنعت قطعه سازي كمك كند. شركت سهند خودرو به عنوان يك شركت كوچك سازنده قطعات خودرو، در شهرك صنعتي شهيد رجايي تبريز واقع شده است. براي تدوين استراتژي اين شركت از چارچوب جامع تدوين استراتژي استفاده شده است. در مرحله شروع، بيانيه ماموريت شركت سهند خودرو تعيين گرديده و سپس در مرحله ورودي ماتريس ارزيابي عوامل خارجي (EFE) و ماتريس ارزيابي عوامل داخلي(IFE) آورده شده است. با توجه به اطلاعات بدست آمده در مراحل قبل در مرحله تطبيق و مقايسه، ماتريس سوات(SWOT) و ماتريس داخلي و خارجي (IE) را تشكيل داده ايم. در مرحله تصميم گيري با استفاده از ماتريس برنامه ريزي استراتژيك كمي(QSPM)گزينه هاي مختلف استراتژي شناسايي شده در مرحله تطبيق و مقايسه، مورد ارزيابي و قضاوت قرار گرفته، و بهترين استراتژي براي شركت سهند خودروكه عبارت است از: ائتلاف استراتژيك با شركت هاي رقيب جهت دستيابي به مزاياي رقابتي، انتخاب شده است.

 
كليد واژه: چارچوب جامع تدوين استراتژي، بيانيه ماموريت، ماتريس سوات، ماتريس برنامه ريزي استراتژيك كمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  7:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 3 : مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(2):33-46.
 
بحران مالي جهاني و چند پيشنهاد راهبردي
 
ايرواني محمدجواد*
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

بروز بحران مالي جهاني و ضرورت مقابله با تبعات منفي و استفاده از فرصت هاي ناشي از آن ضرورتي است كه متوليان اقتصادي به آن توجه دارند. براي دستيابي به اين منظوراين مقاله ضمن اشاره به علل بروز بحران مالي در اقتصاد جهاني اين بحران را از دو منظر تئوريك و اقتصادي مورد توجه قرار مي دهد. با توجه به ابعاد موضوع فرصت هاي فرا روي اقتصاد كشور ناشي از بحران مالي بيان گرديده و در انتها راهبرد هاي كليدي جهت مقابله با تهديد هاي پيش رو و بهره مندي بهينه از فرصت ها پيشنهاد گرديده است.

 
كليد واژه: بحران مالي، بازارهاي مالي، سياست خارجي، راهبرد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 4 : مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(2):47-62.
 
بررسي موانع نظريه پردازي در قلمرو علوم اجتماعي
 
پورعزت علي اصغر*,رضايي پريسا,يزداني حميدرضا
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

علوم اجتماعي با موضوعاتي چون رفتار انسانها، گروه ها و جوامع، و به طور كلي سيستم هاي انساني و اجتماعي سرو كار دارند؛ موضوعاتي كه بسيار پويا و متغير بوده، ودر شبكه اي از تعاملات پيچيده شكل مي گيرند.اين مقاله ضمن تامل بر اين مهم، در صدد پاسخ به اين سوال است كه چرا با وجود تلاش هاي گسترده دانشگاه ها براي آموزش روش هاي نظريه پردازي و جديت به حل مساله، سير نظريه پردازي، به ويژه در حوزه علوم اجتماعي، با نوعي بن بست مواجه شده است. بدين منظور، ديدگاه هاي اساتيد سه گروه مديريت، روانشناسي و علوم سياسي مورد بررسي قرار گرفت و يافته هاي پژوهش حاكي از وجود موانع ساختاري، كاركردي،انگيزشي،و فرهنگي جوامع علمي در فرايند نظريه پردازي در علوم اجتماعي دارند. همچنين ادعاي اصلي پژوهش آن است كه علي رغم اهميت توجه به موانع ساختاري، كاركردي و فرهنگي، عدم توجه به فراگرد طبيعي نظريه پردازي در تاكيد بر شناسايي مساله و تمركز بر حل آن، يكي از دلايل اصلي ركود سير نظريه پردازي در قلمرو علوم انساني است.

 
كليد واژه: نظريه و حل مساله، روش شناسي، مديريت توليد دانش، انگيزه دانش پژوهي، موانع توسعه دانش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 5 : مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(2):63-82.
 
بررسي عوامل موثر بر رضايت مندي مشتريان بانك صنعت و معدن
 
حسيني هاشم زاده داوود*
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

اين تحقيق در سه سال و در هر سال يك مرتبه (سه پژوهش) به منظور شناخت عوامل موثر بر رضايت مشتريان بانك صنعت و معدن و ارايه راه كارهايي براي افزايش رضايت مشتريان، انجام شده است. هم چنين شناخت نگرش مشتريان به كاركنان بانك و ارزيابي آنان از قوانين، مقررات و آيين نامه هاي بانك، و رضايت ايشان از كيفيت خدمات بانك، و شناخت پايگاه مشتري، و رابطه اين متغيرها با متغير وابسته تحقيق (رضايت مشتري) از ديگر اهداف اين پژوهش است، كه عمدتا در قالب فرضيه هاي پژوهش و مدل پژوهش روابط بين متغيرها صورت بندي و سنجيده شده است. در اين تحقيق، كه پژوهشي كاربردي است، از يكي از شاخه هاي روش تحقيق طولي به نام روند پژوهشي استفاده شده است. ابزار اصلي جمع آوري اطلاعات پرسشنامه است كه پايايي مقياس هاي مختلف آن در چهار آزمون سنجيده شده است كه نتايج آزمون ها حكايت از تكرارپذيري بالاي مقياس ها دارد. جامعه آماري اين تحقيق شامل كليه مشتريان (حقيقي و حقوقي) بانك صنعت و معدن است كه از بانك تسهيلات دريافت كرده اند. حجم نمونه در مرحله اول پژوهش 675 نفر، در مرحله دوم پژوهش 681 نفر، و در مرحله سوم پژوهش 556 نفر است كه با روش نمونه گيري طبقه بندي، نمونه ها انتخاب شده اند. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه متغير كيفيت خدمات (شامل پنج بعد آن) بيشترين تاثير را (44/0) بر رضايت مشتريان دارد و بعد از آن به ترتيب نگرش مشتريان به كاركنان بانك (33/0)، ارزيابي آنان از قوانين و مقررات بانك (28/0)، تحصيلات مشتريان (12/0) و پايگاه مشتريان (07/0) تغييرات،متغير رضايت مشتريان را تبيين مي كنند.

 
كليد واژه: رضايت مشتري، كيفيت خدمات، نگرش به كاركنان بانك، نگرش به قوانين، مقررات و ... بانك، پايگاه مشتري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 6 : مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(2):83-100.
 
تاثير بنيان هاي بازاريابي رابطه مند بر وفاداري مشتريان: مقايسه بانك دولتي و خصوصي
 
رنجبريان بهرام,براري مجتبي*
 
* دانشگاه اصفهان، ايران
 
 

شدت رقابت در بازارها و درك اهميت حفظ مشتريان براي سازمان ها موجب شده آنها بتدريج به سمت ايجاد و حفظ روابط بلند مدت با مشتريان گام بردارند و طبق نظر محققان، بازاريابي رابطه مند مناسب ترين گزينه براي تحقق اين امر مي باشد. در اين مقاله تاثير بنيان هاي بازاريابي رابطه مند شامل تعهد، اعتماد، ارتباطات و مديريت تعارض را بر وفاداري مشتريان، اهميت اين متغيرها از ديد مشتريان و ميزان توفيق بانك در زمينه ايجاد هر يك از اين متغيرها، مورد بررسي قرار گرفته است. مقاله حاضر يك مطالعه توصيفي است كه به روش پيمايشي انجام شده است. جامعه آماري اين تحقيق312 نفر از مشتريان يك بانك دولتي و يك بانك خصوصي در شهرستان اصفهان مي باشد. ابزار گردآوري داده ها پرشسنامه بوده و داده ها با روش رگرسيون چندگانه مورد تجريه و تحليل قرار گرفته است. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه در بانك دولتي چهار بنيان بازاريابي رابطه مند تاثير مثبت و معنا داري بر وفاداري مشتريان داشته است. در بانك خصوصي نيز به غير از متغير ارتباطات بقيه متغيرها تاثير مثبت و معناداري بر وفاداري مشتريان داشته اند.

 
كليد واژه: بازاريابي رابطه مند، اعتماد، تعهد، ارتباطات، مديريت تعارض، وفاداري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 7 : مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(2):101-118.
 
بررسي مقايسه اي مدل هاي شاخص رضايت مشتري و ارايه مدلي براي سنجش رضايت موديان مالياتي سازمان امور مالياتي كشور
 
صدقي عباس,سيدجوادين سيدرضا*,مطلبي داوود,حسيني سيدجابر,يزداني حميدرضا
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

امروزه اندازه گيري و تعيين سطح رضايت مشتريان سازمان ها به يكي از دغدغه هاي اصلي مديران آنها بدل گشته است. دراين مقاله، محققين ضمن معرفي مدل هاي موجود در زمينه شاخص رضايت مشتري، به دنبال شناسايي عوامل موثر بر رضايت و وفاداري موديان مالياتي مي باشند. در اين راستا با مطالعه ادبيات رضايت مشتري و نيز با استفاده از روش تحليل محتوا قانون ماليات هاي مستقيم ايران و آيين نامه هاي اجرايي آن، قانون برنامه توسعه كشور، تصويب نامه طرح تكريم ارباب رجوع وساير منابع موجود مورد بررسي قرارگرفت وتعداد 22 فاكتور موثر بر رضايت موديان شناسايي و سپس بر اين مبنا پرسش نامه اي طراحي و دراختيارمتخصصين قرارداده شد. پس ازتحليل عاملي اكتشافي داده ها، نتايج تحقيق نشان دادكه پنج دسته ازعوامل جهت سنجش رضايت موديان مالياتي دخيل مي باشند كه شامل كاركنان، انتظارات، ارتباطات، قانون و فرهنگ مي باشد و مدل استخراج شده نيز توسط تحليل عاملي تاييدي، مورد تاييد قرار گرفت. در نهايت، مدل بر مبناي پرسش نامه اي كه دراختيار موديان مالياتي مستقر دراداره كل امور مالياتي موديان بزرگ قرارداده شد، مورد سنجش قرار گرفت.

 
كليد واژه: شاخص رضايت مشتري، رضايتمندي مشتري، ماليات، موديان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 8 : مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(2):119-134.
 
بررسي تطابق خدمات بازاريابي سازمان توسعه تجارت ايران با انتظارات صادركنندگان
 
فرهنگي علي اكبر,لطفي علي*
 
* دانشگاه تهران، ايران
 
 

امروزه رويكرد توسعه صادرات به عنوان يك اصل پذيرفته شده در عرصه تجارت خارجي كشور ما شناخته شده و تسهيل تجارت در برنامه هاي توسعه و سياستگذاري ها مورد توجه مسوولين قرار گرفته است. از آنجا كه سياستگذاري، حمايت و پشتيباني، بسترسازي و ايجاد تسهيلات و زيرساخت هاي ضروري ماموريت هاي سازمان توسعه تجارت ايران معرفي شده است، در اين تحقيق خدمات بازاريابي ارائه شده توسط سازمان مذكور در چند سال گذشته مورد بررسي قرارگرفته تا شناخت بهتري از انتظارات صادركنندگان حاصل گردد. خدمات بازاريابي در اين تحقيق در چهار دسته خدمات اطلاعاتي (اطلاعات تجاري)، خدمات آموزشي در زمينه بازاريابي و بازرگاني، خدمات تبليغات تجاري و خدمات ترويجي مورد توجه قرار گرفت. فرضيه اول مبني بر وجود تفاوت معنادار بين وضعيت موجود و مورد انتظار صادركنندگان از انواع خدمات بازاريابي ارايه و انواع خدمات بازاريابي نيز در چهار فرضيه فرعي ارايه گرديد. پرسشنامه بر طبق نمونه گيري تصادفي ساده در اختيار شركت هاي داراي صادرات در چندسال گذشته قرار گرفت. بر طبق نتايج تحليل آماري همگي فرضيات با استفاده از آزمون T استيودنت تاييد شدند. همچنين اولويت بندي خدمات بازاريابي جهت ارايه راهكارهاي بهبود بر اساس ميزان شكاف عبارتند از: خدمات اطلاعاتي، خدمات ترويجي، خدمات تبليغات تجاري و خدمات آموزشي در زمينه بازاريابي و بازرگاني.

 
كليد واژه: خدمات بازاريابي، خدمات آموزشي، خدمات اطلاعاتي، خدمات ترويجي و خدمات تبليغات تجاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 9 : مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(2):135-150.
 
الگوي رفتار مصرف كننده و استراتژي هاي بازاريابي اينترنتي: لوازم خانگي ايران
 
نيكوكار غلام حسين,ديواندري علي,ابراهيمي عبدالحميد,اسفيداني محمدرحيم*
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

با توجه به حضور جدي رقباي خارجي در بازار لوازم خانگي ايران و استفاده آنان از فناوري اطلاعات و ارتباطات در اين بازار، موقعيت رقابتي شركت هاي داخلي در شرايط نامطلوبي قرار دارد و لازم است با نگاهي علمي و دقيق، استراتژي مناسب رقابت در بازارهاي داخلي طراحي شود تا بنگاه ها بتوانند بر اساس آن از استراتژي هاي مناسبي استفاده نمايند. از اين رو، در اين مقاله تلاش شده است با استفاده از روش تئوري سازي داده بنياد و با بررسي رفتار مصرف كنندگان و توليد كنندگان لوازم خانگي ايران، الگوي رفتار مصرف كنندگان طراحي و تبيين شود. نتايج اين مطالعه نشان مي دهدكه مصرف كنندگان لوازم خانگي ايران داراي سه الگوي رفتاري عقلايي، احساسي و هوشمند هستند و به طبع آن بنگاه ها نيازمند استفاده از استراتژي هاي بازاريابي مبادله اي، تعاملي و هوشمند مي باشند.

 
كليد واژه: استراتژي بازاريابي اينترنتي، رفتار مصرف كننده، بازار لوازم خانگي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  7:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

1 : مديريت بازرگاني پاييز و زمستان 1387; 1(1):3-20.
 
شناسايي عوامل تعيين کننده عملکرد صادراتي در صنعت مواد غذايي
 
حقيقي محمد*,فيروزيان محمود,نجفي مجد صمد
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

در اين مطالعه، در راستاي کمک به توسعه صادرات و بازاريابي صادراتي در قلمرو صنعت مواد غذايي، تعداد ده عامل شامل اندازه شرکت، تجربه صادراتي، محرک هاي صادراتي، مشکلات صادراتي، مزيت هاي رقابتي، تعهد صادراتي، استراتژي انطباق محصول، استراتژي انطباق قيمت، کانال هاي صادرات مستقيم و هزينه هاي تبليغات خارجي مورد بررسي قرار گرفته اند. براي گردآوري اطلاعات مربوط به اين عوامل، پرسشنامه محقق ساخته بين شركت هاي توليد کننده صادراتي مواد غذايي در استان تهران توزيع و سپس با استفاده از فن آماري مدل يابي معادلات ساختاري تحليل گرديد. فرضيه هاي پژوهش حاکي از تاييد روابط معني دار ميان عوامل ده گانه و عملکرد صادراتي اين شركت ها مي باشد.

 
كليد واژه: تجربه صادراتي، محرک هاي صادراتي، مزيت هاي رقابتي، تعهد صادراتي، کانال هاي صادرات مستقيم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  7:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 6 : مديريت بازرگاني پاييز و زمستان 1387; 1(1):87-104.
 
پست مدرنيسم و بازاريابي مصرف کننده در هزاره جديد
 
فرهنگي علي اكبر,حسن قلي پور طهمورث,خانلري امير*
 
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران
 
 

پست مدرنيسم تحولات زيادي را در عرصه فرهنگ، فناوري، اقتصاد، هنر و ديگر حوزه ها به ارمغان آورده است. حوزه مديريت نيز به عنوان يکي از علوم ميان رشته اي دچار تحولات شگرفي شده است. يکي از زمينه هاي به شدت پوياي اين حوزه فعاليت هاي بازاريابي است که به دليل ارتباط با افراد و جامعه متاثر از تحولات فرهنگي و نگرشي است که پست مدرنيسم جلوه اي نو از آن قلمداد مي گردد. بسياري بر اين باورند که با ظهور پست مدرنيسم دوران طلايي بازاريابي مدرن به پايان رسيده است و تئوري هاي بازاريابي نياز به بازنگري جدي و اساسي دارند. در اين مقاله ضمن بررسي نظريات مختلف در مورد پست مدرنيسم و چالش هايي که براي بازاريابي مدرن ايجاد نموده است، مکاتب مختلف بازاريابي پست مدرن، ويژگي هاي اين نوع بازاريابي، مفاهيم جديد مطروحه ناشي از اين فلسفه و وجوه تمايز اين نظريات با دوره قبل تبيين شده است.

 
كليد واژه: بازاريابي، پست مدرنيسم، بازاريابي پست مدرن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  7:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 7 : مديريت بازرگاني پاييز و زمستان 1387; 1(1):105-118.
 
طراحي مدل عناصر تفکر استراتژيک در سازمان هاي ايراني
 
مشبكي اصفهاني اصغر,خزاعي آناهيتا*
 
* دانشگاه تربيت مدرس، ايران
 
 

هدف از نگارش مقاله حاضر تعيين عناصر تفکر استراتژيک در سازمان هاي ايراني و همچنين شناسايي روابط و تعاملات موجود ميان عناصر مذکور است. شناسايي عناصر تفکر استراتژيک و تعيين روابط متقابل و تعاملات آنها از طريق بررسي ادبيات موضوع و نظرات خبرگان انجام شده است. نتايج با بهره گيري از متدولوژي مدل سازي ساختاري تفسيري  (Interpretive Structural Modeling)مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و در قالب يک مدل ارايه شده است. در اين مدل عناصر تفکر استراتژيک، در چهار سطح و بر اساس ميزان وابستگي و همچنين قدرت پيش برندگي آنها در ارتباط با ساير عوامل، دسته بندي شده اند. عناصري که در سطح بالاتر قرار دارند داراي ماهيت پيرو بوده و عناصري که در سطوح پايين تر قرار دارند داراي قدرت پيش برندگي بيشتر هستند. مدل ارايه شده مبنايي جهت ارزيابي ظرفيت تفکر استراتژيک در سازمان هاي ايراني فراهم نموده و همچنين از طريق سطح بندي عواملي مي تواند در تصميم گيري هاي مديريتي در خصوص اولويت بندي اقدامات بهبود و آموزش هاي سازماني مي تواند بسيار راه گشا بوده و منجر به اثربخشي بيشتر سرمايه گذاري هاي ملموس و غير ملموس سازمان ها گردد.

 
كليد واژه: عناصر تفكر استراتژيك، متدولوژي مدل سازي ساختاري تفسيري، سازمان هاي ايراني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  7:05 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها