پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
5 : مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(2):63-82. |
|
بررسي عوامل موثر بر رضايت مندي مشتريان بانك صنعت و معدن |
|
حسيني هاشم زاده داوود* |
|
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران |
|
اين تحقيق در سه سال و در هر سال يك مرتبه (سه پژوهش) به منظور شناخت عوامل موثر بر رضايت مشتريان بانك صنعت و معدن و ارايه راه كارهايي براي افزايش رضايت مشتريان، انجام شده است. هم چنين شناخت نگرش مشتريان به كاركنان بانك و ارزيابي آنان از قوانين، مقررات و آيين نامه هاي بانك، و رضايت ايشان از كيفيت خدمات بانك، و شناخت پايگاه مشتري، و رابطه اين متغيرها با متغير وابسته تحقيق (رضايت مشتري) از ديگر اهداف اين پژوهش است، كه عمدتا در قالب فرضيه هاي پژوهش و مدل پژوهش روابط بين متغيرها صورت بندي و سنجيده شده است. در اين تحقيق، كه پژوهشي كاربردي است، از يكي از شاخه هاي روش تحقيق طولي به نام روند پژوهشي استفاده شده است. ابزار اصلي جمع آوري اطلاعات پرسشنامه است كه پايايي مقياس هاي مختلف آن در چهار آزمون سنجيده شده است كه نتايج آزمون ها حكايت از تكرارپذيري بالاي مقياس ها دارد. جامعه آماري اين تحقيق شامل كليه مشتريان (حقيقي و حقوقي) بانك صنعت و معدن است كه از بانك تسهيلات دريافت كرده اند. حجم نمونه در مرحله اول پژوهش 675 نفر، در مرحله دوم پژوهش 681 نفر، و در مرحله سوم پژوهش 556 نفر است كه با روش نمونه گيري طبقه بندي، نمونه ها انتخاب شده اند. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه متغير كيفيت خدمات (شامل پنج بعد آن) بيشترين تاثير را (44/0) بر رضايت مشتريان دارد و بعد از آن به ترتيب نگرش مشتريان به كاركنان بانك (33/0)، ارزيابي آنان از قوانين و مقررات بانك (28/0)، تحصيلات مشتريان (12/0) و پايگاه مشتريان (07/0) تغييرات،متغير رضايت مشتريان را تبيين مي كنند.
|
|
كليد واژه: رضايت مشتري، كيفيت خدمات، نگرش به كاركنان بانك، نگرش به قوانين، مقررات و ... بانك، پايگاه مشتري |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 7:04 PM
تشکرات از این پست