تحقیقات نشان می دهد که ۲۸ درصد از کارفرمایان عقیده دارند که در طول فرایند استخدام، رزومه مرحله ایست که اکثر کارجویان را دچار اشتباه می کند. اما این اشتباهات دقیقاً چه چیزی هستند؟
۱٫جزییات غیرضروری در مورد زندگی شخصی
به گزارش ایران ویج ، اطلاعات شخصی که لازم است در روزمه وارد شوند عبارتند از: نام و نام خانوادگی کامل، ای میل، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه، نشانی محل زندگی. اگر کارفرمایان اطلاعات بیشتری بخواهند مطمئناً یا از شما خواهند پرسید یا خودشان این اطلاعات را پیدا خواهند کرد. سن، نژاد، گرایش های سیاسی، و هر چیزی راجع به اعضای خانواده یا مالکیت خانه نباید در رزومه درج شوند.
۲٫سرگرمی های روزانه و شغل های نامربوطی که سال ها قبل داشته اید
از نوشتن اطلاعاتی که ربطی به شغل موردنظر شما ندارند خودداری کنید. اطلاعات مربوط به سرگرمی های روزانه یا کارهایی که سال ها قبل انجام داده اید و ربطی به شغل موردنظرتان ندارند نباید در روزمه شما ثبت شوند.
سوابق کاری خود را به تجارب حر فه ای و تخصصی خود در ۱۰ الی ۱۵ سال پیش محدود کنید، مگر در صورتی که تحصیلاتتان از لیسانس پایین تر باشد یا به تازگی وارد دنیای حرفه ای شده باشید.
۳٫عکس
لازم نیست عکستان را به روزمه تان اضافه کنید، مگر اینکه روزمه شما به شغلی مانند بازیگری مربوط باشد. بیشتر کارفرمایان این کاررا غیرحرفه ای می دانند، ضمن اینکه عکس شما می تواند نگرش کارفرما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین تنها در صورتی عکس خود را به روزمه خود اضافه کنید که از شما خواسته شده باشد.
۴٫حقوق درخواستی
درج رقمی که بسیار بالا یا بسیار پایین باشد می تواند به قیمت از دست دادن شغل تمام شود. اما اگر کارفرما در مورد حقوق موردنظر شما پرسیده باشد، بهتر است رقم خاصی را مشخص نکنید و مثلاً بنویسید ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان.
۵٫اطلاعات غلط
هرگز برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرما به اطلاعات دروغ و غلط متوسل نشوید. به گفته بسیاری از کارفرمایان گاهی درج چنین اطلاعاتی باعث رد شدن رزومه کارجو شده است. بعضی افراد مدت زمان همکاری با یک شرکت یا موسسه را کوتاه تر یا طولانی تر از آنچه که بوده می نویسند، یا در بیان موفقیت های خود اغراق می کنند. اما این کار می تواند نتیجه عکس داده و باعث بی اعتمادی کارفرما و رد شدن روزمه شود.
۶٫اطلاعات محرمانه
اگر در شغل قبلیتان با اطلاعات مهم و سری سروکار داشته اید، هرگز این اطلاعات را در رزومه خود قرار ندهید. شاید فکر کنید با قرار دادن این اطلاعات مهم تر و بزرگ تر جلوه می کنید، اما واقعیت این است که این کار از دو جهت نتیجه عکس می دهد. اولاً کسی که روزمه شما را بررسی می کند شما را به عنوان فردی غیرقابل اعتماد خواهد شناخت، و ثانیاً اینکه ممکن است کارفرمای فعلی شما را اخراج کند یا حتی موردپیگرد قانونی قرار دهد.
۷٫اخراج شدن و دلیل آن
رزومه شما باید بر دیگران تاثیر مثبت بگذارد. اگر به دلیل عملکرد ضعیف یا هر مشکل دیگری از کار قبلی خود اخراج شده اید، این اطلاعات را در روزمه خود ثبت نکنید. البته این به معنای زیر پا گذاشتن مورد شماره ۵ نیست. اگر از شما دلیل اخراجتان را پرسیده اند، حقیقت را بیان کنید. در غیر این صورت فقط اطلاعات خوب و مثبت را در رزومه تان قرار دهید.
۸٫ جمله های طولانی و غیر ضروری
در مورد اهمیت شغل ها و مسئولیت های قبلیتان بیش از حد لازم توضیح ندهید و اجازه بدهید کارفرمایان مسئولیت ها و تجارب شما را آن طور که هست ببینند.
۹٫ اهداف کاری
نیازی نیست اهداف شغلی خود را توضیح بدهید، مگر اینکه به تازگی فارغ التحصیل شده باشید یا قصد وارد شدن به زمینه ای کاملاً جدید را داشته باشید. اگر می خواهید اهداف خود را بیان کنید، سعی کنید خلاصه ای از قابلیت ها و صلاحیت های خود را بنویسید. با این کار هم می توانید آنچه را که به دنبال آن هستید بیان کنید، و هم دلیل تغییر شغل خود را نشان دهید.
۱۰٫ اطلاعات بیش از اندازه
درج اطلاعات طولانی و غیرضروری همیشه بد است، به خصوص وقتی که این اطلاعات مقابل مدیری قرار بگیرند که سرش خیلی شلوغ است و واقعاً وقتی برای خواندن کلمه به کلمه رزومه شما ندارد. یادتان باشد اگر رزومه شما طولانی به نظر برسد، بسیاری از کارفرمایان کلاً از خیر خواندن آن می گذرند!