0

بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 5 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره پاییز 1384; 4(15):93-104.
 
اثر گروه مواجهه در حل تعارض مادرها و دخترهاي 16 - 15 تهراني
 
بكتاش ماري,ثنايي ذاكر باقر,كديور پروين
 
 
 

اين پژوهش به بررسي سودمندي گروه مواجهه در حل تعارض مادرها و دخترها پرداخته است. نمونه مورد پژوهش 40 نفر شامل دخترهاي ?? - ?? ساله و مادرانشان است که از بين دانش آموزان منطقه پنج تهران به شيوه خوشه اي انتخاب شدند. دختران بعد از مصاحبه مقدماتي به اتفاق مادرانشان در دو گروه آزمايشي و گواه قرار گرفتند. اعضاي گروه آزمايشي در 8 جلسه مشاره گروهي و هر جلسه به مدت 90دقيقه شرکت کردند. يک هفته بعد از آخرين جلسه، پس آزمون روي هر دو گروه اجرا شد. ابزار مورد پژوهش پرسشنامه رابطه ولي – فرزندي ، فرم مادر – فرزند ساخته مورلند، فاين و شوبل است. براي تجزيه و تحليل داده هاي بدست آمده از پرسشنامه ياد شده در پيش آزمون و پس آزمون ، از روش هاي آمار توصيفي، ميانگين، انحراف معيار و نمودار؛ و در آمار استنباطي، تي استودنت گروه هاي مستقل استفاده شد و نتايج زير بدست آمد: گروه مواجهه، تعارض مادرها و دخترها را کاهش مي دهد. همچنين گروه مواجهه در بهبود ارتباط و عاطفه مثبت بين مادرها و دختر ها موثر است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 1 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره تابستان 1384; 4(14):9-24.
 
كليات سنجش خانواده و ازدواج
 
ثنايي ذاكر باقر*
 
* دانشگاه تربيت معلم
 
 

مقاله حاضر به طور مختصر و با ديد سنجش به تفاوت رويكرد سيستمي به خانواده با رويكردهاي فردي اشاره مي كند. ساختار و مباني روش هاي سنجش فردي براي پژوهش و درمان خانواده و ازدواج كافي نيست. رشته خانواده و ازدواج براي علمي ماندن و پاسخگويي به مراجعان و سيستم درماني، به طور جدي به سنجش نياز دارد. تلاش هاي گوناگون براي شناخت پيچيدگي و ظرايف روابط خانواده و ساختن راهبردهاي گوناگون سنجش مورد بحث قرار گرفته است. لزوم ارجحيت سنجش كل خانواده يا بررسي تعامل دوتايي ها و سه تايي ها براي مقاصد پژوهش و باليني مطرح شده است. در انتها روش هاي پژوهش در خانواده آمده است كه هر كدام جايگاه و كاربرد خود را دارد، روش هايي كه يا مبتني بر اطلاعات «خود – سنجي» و يا «مشاهده مستقيم» تعامل اعضاي خانواده و سعي آن ها براي مقابله با مشكلات و ساير پديده هاي خانوادگي است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:05 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 3 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره تابستان 1384; 4(14):41-54.
 
بررسي عوامل موثر بر موفقيت تحصيلي دانش آموزان دوره راهنمايي داراي مشكلات حاد خانوادگي در شهر اصفهان
 
بهرامي فاطمه,مختاري احمد
 
 
 

شرايط مساعد خانوادگي مي تواند در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان موثر باشد. دانش آموزاني وجود دارند كه با داشتن مشكلات حاد خانوادگي موفقيت هاي خوبي در تحصيل به دست مي آورند. اين پژوهش درصد بررسي عوامل موثر در اين موفقيت است.
نمونه تحقيق شامل 194 دانش‌آموز سال سوم راهنمايي در سال تحصيلي 1383 است كه دچار مشكل يا مشكلات حاد خانوادگي اند و به صورت تصادفي انتخاب شدند. متغير ملاك ميزان موفقيت تحصيلي و متغيرهاي پيش بين عبارت از انگيزش تحصيلي، عزت نفس، تصور از خود، جو مدرسه، تاثير همسالان، سرسختي، تحصيلات والدين، نوع مشكل خانوادگي و تعداد افراد خانواده بوده است.
ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه بوده است. براي تحليل اطلاعات از روش هاي رگرسيون ساده، رگرسيون چندگانه، آزمون كروسكال واليس و U من ويتني استفاده شده است.
نتايج نشان داد كه بين سرسختي روان شناختي، انگيزش پيشرفت تحصيلي، جايگاه مهار، عزت نفس، همسالان و تعداد افراد خانوار با ميزان موفقيت تحصيلي دانش آموزان رابطه وجود دارد. 1- سرسختي روان شناختي 2- نوع مشكل خانوادگي 3- جو مدرسه 4- تحصيلات والدين و در تحليل رگرسيون به ترتيب عوامل به تبيين ملاك مي پردازند و در مجموع %30 از عوامل موثر بر موفقيت تحصيلي اين دسته از دانش آموزان را پيش بيني مي كنند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 4 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره تابستان 1384; 4(14):55-68.
 
رابطه باورهاي غيرمنطقي با ميزان رضايت شغلي مشاوران دبيرستان هاي شهر تهران
 
پورشايگان مهراندخت,حسينيان سيمين,يزدي سيده منوره
 
 
 

در اين پژوهش رابطه باورهاي غير منطقي با رضايت شغلي مشاوران دبيرستان هاي شهر تهران در سال تحصيلي 82-83 مورد بررسي قرار گرفت. نمونه تحقيق 200 نفر از مشاوران يعني %10 از كل مشاوران شهر تهران بودند. روش نمونه گيري تصادفي منظم از بين مناطق نوزده گانه تهران صورت گرفت. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه ابزار سنجش ميزان رضايت شغلي (JDI) و پرسشنامه باورهاي غير منطقي جونز (IBT) بود. فرضيه اصلي پژوهش اين بود كه بين باورهاي غير منطقي و ميزان رضايت شغلي رابطه معكوس وجود دارد. نتايج نشان داد كه رابطه معكوس بين ميزان رضايت شغلي در خرده مقياس هاس حقوق، ارتقا و ماهيت كار با باورهاي غير منطقي در خرده مقياس هاي توقع، تاثير از ديگران، سرزنش كردن خود و كمال گرايي وجود داشته است. نتيجه در مورد ميزان و نوع باورهاي غير منطقي مشاوران زن و مرد نشان داد كه در مشاوران زن در خرده مقياس‌هاي انتظار بيش از حد از خود، واكنش با درماندگي به ناكامي، درماندگي براي تغيير با نمره كل رضايت شغلي رابطه معنا دارد. در حالي كه در مشاوران مرد در خرده مقياس هاي وابستگي، انتظار بيش از حد از خود با نمره كل رضايت شغلي رابطه معنادار بود. بين ميزان رضايت شغلي مشاوران زن و مرد تفاوت وجود داشت، بدين معني كه ميانگين رضايت شغلي در مشاوران زن بيشتر از مشاوران مرد بود. بيشترين ميزان تفاوت در رابطه با حقوق، مديريت (سرپرست) با سرزنش كردن خود در باورهاي غير منطقي به دست آمد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

1 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره بهار 1384; 4(13):9-34.
 
بررسي و مقايسه نظام نامه هاي اخلاقي مشاوره در كشورهاي مختلف
 
حسينيان سيمين*
 
* دانشگاه الزهرا
 
 

پژوهش حاضر به بررسي مقايسه اي و تحليل محتوايي نظام نامه هاي اخلاقي مشاوره در كشورهاي مختلف مي پردازد. هدف اصلي اين پژوهش، آشنايي با اصول، رهنمودها و چگونگي كاربرد نظام نامه ها در حرفه مشاوره است. بدين منظور، پنچ نظام نامه اخلاقي انجمن هاي مشاوره آمريكا،كانادا، بريتانيا، ايرلند و نيوزيلند مقايسه شدند. بررسي مقايسه اي نظام نامه ها نشان مي دهد كه شباهت ها بيش از تفاوت هاست تفاوت موجود در نظام نامه ها بيشتر جنبه ساختاري و فرهنگي دارد و از نظر طبقه بندي مباحث، كميت وتا حدودي كيفيت با يكديگر متفاوتند. همچنين مدت زماني كه از تاسيس انجمن مشاوره و تهيه نظام نامه اخلاقي هر كشور مي گذرد نيز مي تواند در افزايش كميت و كيفيت مباحث حرفه اي اثر داشته باشد. شباهت اساسي نظام نامه ها اخلاقي دراين است كه همگي از طرف انجمن مشاوره و با هدف ارائه ارزشها و اصول حرفه اي تهيه شه اند. برخي از مهم ترين مباحث اين نظام نامه هاي اخلاقي عبارتند از: رازداري، احترام به حقوق مراجع، رابطه مشاوره اي و پرهيز از رابطه شخصي ورابطه دوگانه، صلاحيت و مسئوليت مشاور، آموزش و نظارت بر كار مشاور و مواردي از اين قبيل.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 2 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره بهار 1384; 4(13):35-59.
 
بررسي تاثير برنامه بهبود بخشي ارتباط بر رضايت زناشويي زوجين هر دو شاغل
 
نظري علي محمد,نوابي نژاد شكوه
 
 
 

پژوهش حاضر به منظور بررسي اثر برنامه بهبود بخشي ارتباط بر رضايت زناشويي زوجين هر دو شاغل صورت گرفته است. برنامه بهبود بخشي ارتباط يك برنامه آ موزشي است كه به وسيله آموزش مهارت هاي خا ص به زوجين كمك مي كند تا مشكلات خود را حل كنند. جامعه پژوهش شامل آن دسته از كاركنان ادارات آموزش و پرورش و بهداشت شهرستان شاهرود مي باشد كه همسر آنها نيز شاغل است. نمونه پژوهش شامل 24 زوج است كه ازبين زوجيني كه حاضربه شركت در مطالعه شدند به صورت تصادفي انتخاب شده اند. ابزار پژوهش عبارت است از پرسش نامه رضايت زناشويي فرم تجديد نظر شده (MSI-R) كه توسط اشنايدر ساخته شده است. براي تجزيه و تحليل داده ها علاوه براستفاده از روشهاي آمار توصيفي از آزمون تحليل واريانس كرت هاي تقسيم شده استفاده شده است. تحليل داده ها نشان مي دهد كه برنامه بهبود بخشي ارتباط به طور معني داري رضايت زناشويي كلي و همه ابعاد آن را بهبود بخشيده است.  

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:06 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

3 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره بهار 1384; 4(13):61-79.
 
بررسي رابطه دينداري با رضايتمندي زناشويي
 
نيكويي مريم,سيف سوسن
 
 
 

پژوهش حاضر با عنوان «بررسي رابطه دينداري با رضايتمندي زناشويي در بين زوج هاي شهر تهران» با هدف بررسي تاثير برخي عوامل بر رضايتمندي زناشويي صورت گرفت. طرح پژوهشي در اين تحقيق توصيفي مي باشد. جامعه آماري متشكل از تمام زوج هاي شهر تهران مي باشد. نمونه پژوهش 200 آزمودني (100زوج) است كه به شيوه تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هاي «جهت گيري ديني(دروني و بروني) « آلپورت»، «آزمون معبد» و « انريچ» مي باشد. جهت تجزيه و تحليل داده ها علاوه بر روشهاي آمار توصيفي از آزمون t، همبستگي پيرسون، تحليل واريانس يك طرفه، آزمون تعقيبي توكي وخي دو (X) استفاده گرديد. تحليل نشان داد: همبستگي معناداري بين جهت گيري ديني دروني و عمل به باورهاي ديني و رضايتمندي زناشويي وجود دارد. همبستگي معناداري بين جهت گيري ديني بروني و رضايتمندي زناشويي وجود ندارد. متغير تحصيلات بر جهت گيري ديني و عمل به باورهاي ديني تاثير معنا داري دارد. متغير جنسيت بر جهت گيري ديني و عمل به باورهاي ديني تاثير معناداري ندارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 4 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره بهار 1384; 4(13):81-98.
 
سنجش سودمندي روش روان نمايشگري در بهبود مهارت هاي رفع تعارض مادران با دختران دانش آموز سال اول دبيرستان هاي منطقه 2 تهران
 
زابلي پريسا,ثنايي ذاكر باقر,حميدي منصورعلي
 
 
 

هدف از اين پژوهش بهبود روابط دختران سال اول دبيرستان هاي ناحيه دو تهران،با مادران از طريق به كارگيري روش روان نمايشگري است. دراين تحقيق دو دبيرستان به طور تصادفي به عنوان نماينده اي از دبيرستان هاي ناحيه دو آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند. از بين دانش آموزان سال اول جمعا 100نفر (50 نفر مدرسه اول،50 نفر مدرسه دوم) گزينش شدند. اين پژوهش از نوع نيمه آزمايشي پيش آزمون و پس آزمون بوده كه طي آن بعد از به كارگيري ابزار تعارض بر روي نمونه پژوهشي و آن هايي كه نمره تعارضشان بر اساس آزمون، بيشتر از معيار بود انتخاب و از بين آنها 16 نفر به طور تصادفي به 2 گروه آزمايش و گواه تقسيم شدند (8 نفر گروه آزمايش و 8 نفر گروه گواه). براي هر گروه پيش آزمون و پس آزمون اجراشد با اين تفاوت كه اعضاي گروه آزمايش در جلسات روان نمايشگري به مدت 8 جلسه شركت كردند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 1 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره زمستان 1383; 3(12):9-24.
 
مشاوره سازماني
 
حقيقت جو فاطمه,ثنايي ذاكر باقر,شكركن حسين
 
 
 در اين مقاله مفاهيم و حيطه هاي مرتبط با مشاوره سازماني عنوان شده است که اجمالاً عبارت است از مشاوره استخدامي که افراد را براي مشاغل متغير آماده مي کند، مشاوره کارگماري که افراد را براي رشد، کنار آمدن و عملکرد کارآمدتر آماده مي کند، مشاوره تغيير شغلي که به افرادي که داوطلبانه يا غير داوطلبانه به ترک موقعيت استخدامي خود مي پردازند،کمک مي کند؛ و مشورتگري که فرآيند تعامل ميان مشورتگر و مشورتجو در ارتباط با مشکل سازماني و شغلي است
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 2 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره زمستان 1383; 3(12):25-40.
 
تأثير بازسازي خانواده در كيفيت رابطه مادر- دختر
 
داداش زهرا,ثنايي ذاكر باقر,حميدي منصورعلي
 
 
 اين پژوهش با هدف اثر بخشي برنامه بازسازي خانواده در بهبود کيفيت رابطه مادر- دختري، صورت گرفت. شرکت کنندگان اين پژوهش 12 نفر از دختران نوجوان با ميانگين سني 24- 16 بودند که مادران آنان سرپرست اصلي خانواده بودند و پدران به علت فوت، طلاق يا جدايي در خانه حضور نداشتند. دختران شرکت کننده تحت پوشش مؤسسه فرهنگي- اجتماعي ياس قرار دارند. نمره کيفيت رابطه مادر- دختري بر اساس پرسشنامه رابطه مادر- فرزندي پايين تر از ميانگين (19.5) به دست آمد. 6 نفر به عنوان گروه آزمايش (داوطلب شرکت در بازسازي خانواده بودند) و 6 نفر به عنوان گروه گواه (داوطلب شرکت در گروه نبودند) در نظر گرفته شدند. گروه بازسازي خانواده در 9 جلسه برنامه ريزي شد. براي تجزيه و تحليل داده هاي به دست آمده از پرسشنامه ياد شده در پيش آزمون و پس آزمون، از روش آماري پارامتريک، آزمون آماريt براي گروه هاي مستقل جهت تأييد فرضيه پژوهشي بهره گرفته شد. نتايج تجزيه و تحليل داده ها فرضيه پژوهشي را تأييد کرد. بدين معنا که بازسازي خانواده کيفيت رابطه مادر- دختري را بهبود بخشيد.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 5 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره بهار 1384; 4(13):99-110.
 
بررسي رابطه باورهاي ارتباطي با دلزدگي زناشويي و مقايسه آن در زنان متفاضي طلاق و زنان خواهان ادامه زندگي مشترك
 
اديب راد نسترن,اديب راد مجتبي
 
 
 

اين پژوهش با هدف بررسي رابطه باورهاي ارتباطي با دلزدگي زناشويي و مقايسه آن در زنان متقاضي طلاق و زنان خواهان ادامه زندگي مشترك انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه 100نفر بودند 50 نفر از زناني كه براي طلاق به مراكز قضايي مراجعه كرده و50نفر از زناني كه مايل به ادامه زندگي مشترك بودند از جامعه دردسترس به طور تصادفي انتخاب شدند و به دو مقياس باورهاي ارتباطي و دلزدگي زناشويي پاسخ دادند. فرضيه هاي تحقيق عبارت بود از: بين باورهاي ارتباطي و خرده مقياس هاي آن در زنان متقاضي طلاق و زنان مايل به ادامه زندگي مشترك تفاوت وجود دارد. بين رابطه دلزدگي زناشويي و باورهاي ارتباطي زنان متقاضي طلاق و زنان مايل به ادامه زندگي مشترك تفاوت معني دار وجود دارد. نتايج نشان دهنده تفاوت معني دار بين باورهاي ارتباطي (كل) و خرده مقياس هاي باور به تخريب كنندگي مخالف، انتظار ذهن خواني و تغيير ناپذيري همسربود ولي تفاوت بين دو خرده مقياس كمال گرايي جنسي و باور به تفاوت جنسيتي در دو گروه معني دار نبود. نتايج همچنين نشان دهنده تفاوت معني دار بين دلزدگي زناشويي در زنان متقاضي طلاق و زنان مايل به ادامه زندگي مشترك بود. تفاوت رابطه بين دلزدگي زناشويي و باورهاي ارتباطي در زنان متقاضي طلاق و زنان مايل به ادامه زندگي مشترك معني دار بود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 3 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره زمستان 1383; 3(12):41-52.
 
تاثير مشاوره تحصيلي گروهي بر مهارت ها و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان متوسطه اصفهان
 
رجايي منوچهر,احمدي سيداحمد,عابدي محمدرضا
 
 
 

مشکل پيشرفت تحصيلي در دوره متوسطه يکي از دغدغه هاي مهم آموزش و پرورش کشور ما بوده است. تحقيقاتي که در مورد علل عدم پيشرفت تحصيلي دانش آموزان انجام گرفته است، يکي از مهم ترين علت ها را نداشتن مهارت هاي تحصيلي و نبودن خدمات مشاوره تحصيلي در مدارس ما ذکر کرده اند. اين پژوهش به بررسي ميزان تاثير مشاوره تحصيلي گروهي بر مهارت ها و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر دوره متوسط شهر اصفهان مي پردازد. براي انجام پژوهش 36 دانش آموز متوسطه به طور تصادفي مرحله اي انتخاب و در گروه آزمايش (18 نفر) و گواه (18 نفر) جايگزين شدند. تعداد شش جلسه مشاوره تحصيلي به شيوه گروهي براي گروه آزمايش برگزار شد. آزمودني ها بوسيله پرسشنامه مهارت هاي تحصيلي و معدل نمرات درسي در پيش آزمون و پس آزمون مورد مورد ارزيابي قرار گرفتند. فرضيه هاي تحقيق چنين بود که: ميانگين نمرات مهارت هاي تحصيلي دانش آموزان گروه آزمايش که از مشاوره تحصيلي گروهي استفاده مي کنند بيش از گروه گواه است و ميانگين نمرات پيشرفت تحصيلي دانش آموزان گروه آزمايش که از مشاوره تحصيلي گروهي استفاده مي کنند بيش از گروه گواه است. براي آزمون فرضيه ها از تحليل کوواريانس و مانوا استفاده شد. نتايج تحقيق نشان داد که مشاوره تحصيلي گروهي باعث افزايش مهارت هاي تحصيل (p=0.003) و پيشرفت تحصيلي (p=0.001) دانش آموزان گروه آزمايش شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:07 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 4 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره زمستان 1383; 3(12):53-64.
 
بررسي رابطه هوش هيجاني و مديريت زمان با استرس شغلي معلمان مقطع متوسطه
 
دهشيري غلام رضا*
 
 
 

پژوهش حاضر به منظور بررسي رايطه هوش هيجاني و مديريت زمان با استرس شغلي معلمان مقطع متوسطه انجام شده است. براي اين منظور از بين معلمان مقطع متوسطه شهرستان يزد 206 معلم به طور تصادفي انتخاب شدند (128 نفر مرد، 78 زن). ابزارهاي اندازه گيري پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه استرس شغلي، پرسشنامه هوش هيجاني سيبر يا شرينگ و پرسشنامه مديريت زمان. نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد که هوش هيجاني و مديريت زمان به طور معني داري استرس شغلي معلمان را پيش بيني مي کند، اين دو متغير با هم 57 درصد از تغييرات استرس شغلي را تبيين مي کنند. همچنين نتايج تحليل نشان داد که مؤلفه هاي هوش هيجاني به ويژه مولفه هاي خود کنترلي، همدلي، خودآگاهي در پيش بيني استرس شغلي نقش معني داري دارند و به همراه مديريت زمان 78 درصد از تغييرات استرس شغلي را تبيين مي مي کنند. از بين اين مؤلفه ها خود کنترلي بيشترين نقش را تبيين استرس شغلي دارد و حدود 57 درصد از تغييرات استرس شغلي را تبيين مي کند، بعد از خود کنترلي، همدلي 13 درصد از تغييرات استرس شغلي را تبيين مي کند و متغيرهاي خودآگاهي و مديريت زمان نيز به ترتيب 3 و 2 درصد از تغييرات استرس شغلي را تبيين مي کنند و اثر آنها در پيش بيني استرس شغلي معني دار است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

5 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره زمستان 1383; 3(12):65-77.
 
تاثير شناخت درماني گروهي بر افسردگي زنان سالمند
 
تقوايي زهره,حميدي منصورعلي
 
 
 

افسردگي شايع ترين مشکل رواني در سالمندان است که کيفيت زندگي آنها را کاهش مي دهد و خطر خودکشي و هزينه هاي مرافبت بهداشتي را افزايش مي دهد. از آن جا که بيماري هاي سالمندان و دگرگونيهاي طبيعي ناشي از پيري موجب افزايش خطر واکنشهاي دارويي مي شود شناسايي روش هاي غير از داروهاي شيميايي به خصوص درمانهاي روان شناختي (شناخت درماني گروهي) مي تواند موجب کاهش عارضه هاي ناشي از مصرف دارو در سالمندان شود. در اين پژوهش 20 نفر از افراد يکي از سراهاي سالمندان که از افسردگي رنج مي بردند به گونه يک بختانه در دو گروه آزمايش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمايش در 10 جلسه 90 دقيقه اي شناخت درماني شرکت کردند و گروه گواه درماني دريافت نکرد. پس از پايان دوره شناخت درماني گروهي افسردگي دو گروه دوباره سنجيده شد. پس از پايان دوره تفاوت معني داري در ميانگين نمرات افسردگي نشان داده شد (تي: 3.97 ، الفا: 0.01، درجه آزادي: 18). به عبارتي ديگر شناخت درماني گروهي موجب کاهش افسردگي زنان سالمند مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:08 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 1 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره پاييز 1383; 3(11):8-30.
 
تاثير خود شناسي اسلامي در افزايش ميزان سازگاري زناشويي
 
دانش عصمت*
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 هدف از انجام اين تحقيق تعيين ميزان تأثير خودشناسي اسلامي در حال اختلاف هاي زناشويي بود. جامعه آماري کليه زن و شوهرهايي بودند که از طريق اطلاعيه اي داوطلب شرکت در اين تحقيق شدند. از ميان آنها 14 زوج (28 آزمودني) پس از رديف کردن نمراتشان همتا شدند و به طور تصادفي به گروه آزمايشي يا گواه اختصاص يافتند. ابزارهاي تحقيق پرسشنامه 29 سؤالي خودشناسي و مقياس 32 سؤالي سازگاري زناشويي اسپانير بود. هر دو مقياس در شرايط کنترل شده در مرحله قبل و بعد از مشاوره در مورد هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از تحليل واريانس تکرار سنجش، آزمون توکي (HSD)، ضريب همبستگي پيرسون و رسم نمودار تحليل شد. نتايج حاکي از آن است که افزايش خودشناسي به طور معني داري (0.001=p )، باعث افزايش سازگاري زناشويي گروه آزمايشي نسبت به قبل از مشاوره و در مقايسه با گروه گواه مي شود. تأثير خودشناسي بر حالت خود بالغ گروه آزمايش (6.36) بيشتر از حالت خود والديني (3.34) و حالت خود کودکي (4.36) است. همچنين همبستگي سازگاري زناشويي با حالت خود بالغ (0.87) بيشتر از حالت هاي خود والديني (0.53) و خود کودکي (0.62) است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:08 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها