پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
3 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره بهار 1385; 5(17):55-76. |
|
بررسي اثر بخشي آموزش تلقيح استرس(SIT) در کاهش اختلالات روانشناختي |
|
زهراكار كيانوش,شفيع آبادي عبداله,دلاور علي |
|
|
هدف از تحقيق حاضر بررسي اثر بخشي آموزش تلقيح استرس در کاهش استرس شغلي و اختلالات روانشناختي ( افسردگي، اضطراب، فرسودگي شغلي، نارضايتي شغلي) ناشي از آن در بين کارکنان ايران خودرو مي باشد. جامعه آماري اين تحقيق کليه کارکناني مي باشند که در سه ماهه زمستان 1383 مشغول گذراندن آموزش ضمن خدمت در اداره آموزش کارخانه ايران خودرو بوده اند. از اين جامعه 16 نفر که علاوه بر اينکه نمره آنها در آزمون استرس شغلي بالاتر از نقطه برش بوده نمراتشان در آزمون هاي فرسودگي شغلي، اضطراب و افسردگي نيز بالاتر از ميانگين و نمرات آنها در آزمون رضايت شغلي کمتر از ميانگين بود به عنوان نمونه انتخاب گرديدند، و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل جايگزين شدند. آموزش تلقيح استرس (SIT) در 9 جلسه به اجرا در آمد و هر دو گروه چهار بار (پيش آزمون، پس آزمون، پيگيري اول، پيگيري دوم) مورد آزمون و ارزيابي قرار گرفتند. در تحقيق حاضر5 فرضيه مطرح بوده که عبارتند از:
ميزان استرس شغلي آزمودني هايي که تحت آموزش تلقيح استرس قرار گرفتند نسبت به آزمودني هايي که تحت آموزش تلقيح قرار نگرفته اند کمتر است. 2- ميزان افسردگي ناشي از استرس شغلي آزمودني هايي که تحت آموزش تلقيح استرس قرار گرفته اند نسبت به آزمودني هايي که تحت اين آموزش قرار نگرفته اند کمتر است. 3- ميزان اضطراب ناشي از استرس شغلي آزمودني هايي که تحت آموزش تلقيح استرس قرار گرفته اند نسبت به آزمودني هايي که تحت اين آزمايش قرار نگرفته اند کمتر است. 4- ميزان افسردگي شغلي ناشي از استرس شغلي آزمودني هايي که تحت آموزش تلقيح استرس قرار گرفته اند نسبت به آزمودني هايي که تحت اين آموزش قرار نگرفته اند کمتر است. 5- ميزان رضايت شغلي آزمودني هايي که تحت آموزش تلقيح قرار گرفته اند نسبت به آزمودني هايي که تحت تلقيح اين آموزش قرار نگرفته اند بيشتر است.
بعد از جمع آوري داده ها و اطلاعات و به منظور تحليل داده ها آزمايش اختلاف نمرات پيش آزمون و پس آزمون (D1)؛ پيش آزمون و پيگيري اول(D2)؛ پيش آزمون و پيگيري دوم (D3)؛ پس آزمون و پيگيري اول (D4)؛ پس آزمون و پيگيري دوم (D5)؛ محاسبه شد. و آنگاه با استفاده از آزمون t مستقل، ميانگين اختلاف نمرات مورد مقايسه قرار گرفت. نتايج آماري نشان مي دهد که ميزان استرس شغلي، افسردگي، اضطراب و فرسودگي شغلي گروه آزمايش کمتر از گروه کنترل است و ميزان رضايت شغلي آنها نيز بيشتر مي باشد، لذا آموزش تلقيح استرس در کاهش استرس شغلي و اختلالات روانشناختي ( افسردگي، اضطراب، فرسودگي شغلي، نارضايتي شغلي) ناشي از آن موثر و اثر بخش بوده است.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 6:02 PM
تشکرات از این پست