پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
7 : كتابداري و اطلاع رساني بهار 1387; 11(1 (مسلسل 41)):121-156. |
|
بررسي زيرساخت خدمات کتابخانه اي آموزش از راه دور دانشگاه پيام نور در پيوند با ساختار آموزشي آن |
|
دليلي حميد*,دياني محمدحسين,آزاد اسداله |
|
* دانشگاه پيام نور مشهد |
|
پژوهش حاضر با هدف بررسي زيرساخت خدمات کتابخانه اي آموزش از راه دور در کتابخانه هاي دانشگاه پيام نور و در پيوند با ساختار آموزشي، به روش مشاهده اسنادي (مربوط به دوره پنج ساله 1384-1380) و نيز روش پيمايشي انجام شده است. جامعه آماري شامل 10 مرکز بزرگ که بصورت انتخابي و 10 مرکز کوچک که به صورت تصادفي مشخص شده بود، مي باشد. اين مراکز در 10 منطقه، بر اساس تقسيم بندي دانشگاه پيام نور در سطح کشور، قرار داشت. اعضاي هيات علمي در مراکز بيست گانه مورد بررسي در سال 1385، 220 نفر بودند که 176 نفر (80%) به پرسشنامه پاسخ دادند. جامعه آماري مسوولان کتابخانه (کتابداران) در مراکز مورد بررسي 20 نفر بودند که همگي (100%) به پرسشنامه پاسخ دادند. جامعه آماري دانشجويان نيز در 20 مرکز مورد پژوهش شامل 100/962 دانشجو بود. حجم نمونه دانشجويان بر اساس فرمولهاي آماري، حداقل 1064 نفر تعيين شد تا با شيوه نمونه گيري تصادفي ساده انجام پذيرد. در کل 1400 پرسشنامه ميان دانشجويان مراکز بيست گانه (با تخصيص متناسب در هر مرکز) توزيع گرديد که 1112 نفر به آن پاسخ دادند. يافته هاي پژوهش نشان داد:
1- بين هر يک از عوامل زيرساختي (امکانات، مديريت، کارکنان، مستندسازي، امور مالي، منابع و خدمات) کتابخانه هاي «مراکز» دانشگاه پيام نور مستقر در شهرهاي بزرگ و کتابخانه هاي «مراکز» مستقر در شهرهاي کوچک از ديدگاه کتابداران، تفاوتي معنادار وجود ندارد.
2- در بيشتر موارد بين ميزان رشد کمي ساختار آموزشي دانشگاه پيام نور (دانشجو، عضو هيات علمي، رشته تحصيلي، کارمند، بودجه و هزينه هاي آموزشي) و ميزان رشد کمي امکانات کتابخانه ها (کتابدار، منابع چاپي و ديجيتالي، منابع ديداري- شنيداري، مساحت و ساير امکانات)، رابطه اي معنادار وجود ندارد.
3- بين ميزان استفاده دانشجويان دانشگاه پيام نور از کتابخانه و شيوه هاي رسمي آموزشي (تک کتاب و بدون منبع، خودخوان و بدون منبع، عملي و بدون منبع) تفاوت معنادار وجود دارد.
4- بين نگرش اعضاي هيات علمي و دانشجويان دانشگاه پيام نور درباره تناسب امکانات، منابع و خدمات موجود در کتابخانه هاي اين دانشگاه، تفاوتي معنادار وجود ندارد.
5- بين ميزان دسترس پذيري منابع اطلاعاتي ديجيتالي و منابع اطلاعاتي چاپي کتابخانه هاي دانشگاه پيام نور از ديدگاه اعضاي هيات علمي، تفاوتي معنادار وجود دارد.
6- بين ميزان دسترس پذيري منابع اطلاعاتي ديجيتالي و منابع اطلاعاتي چاپي کتابخانه هاي دانشگاه پيام نور از ديدگاه دانشجويان، تفاوتي معنادار وجود دارد.
7- بين نگرش اعضاي هيات علمي، کتابداران و دانشجويان درباره جايگزيني منابع ديجيتالي بجاي منابع چاپي، تفاوتي معنادار وجود دارد.
|
|
كليد واژه: دانشگاه پيام نور، کتابخانه ها، آموزش از راه دور، زيرساخت خدمات کتابخانه اي، فناوري اطلاعات |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
شنبه 16 اردیبهشت 1391 6:43 PM
تشکرات از این پست