0

بانک مقالات رشته کتابداری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 

 7 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) تابستان 1388; 15(2 (پياپي 57)):143-167.
 
طرح پيشنهادي ايجاد شبكه اطلاع رساني براي كتابخانه هاي عمومي تحت پوشش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران
 
محمداسماعيل صديقه,نوذري مژگان
 
 
 

پژوهش حاضر تلاش مي كند تا ضمن بررسي زيرساخت اطلاعاتي كتابخانه هاي عمومي تحت پوشش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، طرح پيشنهادي ايجاد شبكه اطلاع رساني در اين كتابخانه ها را جهت ايجاد ارتباط منظم و همكاري متقابل بين آنها ارايه نمايد. اين پژوهش در دو مرحله انجام شده است. مرحله اول، به بررسي وضعيت كنوني كتابخانه هاي عمومي تحت پوشش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اختصاص دارد. نتايج پژوهش، بيان گر اين مطلب است كه 7/55 درصد از نيروهاي شاغل در كتابخانه هاي مورد مطالعه داراي تحصيلات كتابداري و 3/44 درصد داراي تحصيلات غيركتابداري هستند. همچنين بيش از دو سوم اين كتابخانه ها با مجموعه سازي نادرست، كمبود منابع، كمبود فضا و نيروي انساني، كمبود بودجه و كمبود امكانات و تجهيزات رايانه اي مواجه هستند، با اين وجود 95 درصد از آنها با ايجاد شبكه و استفاده از مزايا و قابليت هاي آن موافق هستند. در مرحله دوم، پس از بررسي وضعيت كتابخانه ها، شبكه اطلاع رساني جهت بهبود وضعيت فعلي آنها و ايجاد ارتباط متقابل به صورت منظم و هماهنگ در قالب همكاري هاي شبكه اي ميان كتابخانه هاي مذكور پيشنهاد مي شود. شبكه پيشنهادي داراي ريخت شناسي تركيبي است، به طوري كه برخي از فعاليت ها از قبيل كنترل كتابشناختي، خدمات آگاهي رساني جاري، تامين نيروي انساني متخصص، تجهيزات و امكانات رايانه اي، ارتباط با شبكه هاي داخلي و خارجي، تهيه و تدوين و تصويب استانداردها و دستورالعمل ها از طريق هسته شبكه (اداره امور كتاب و كتابخانه ها) به صورت متمركز انجام مي شود.

 
كليد واژه: كتابخانه يعمومي، شهرداري تهران، سازمان فرهنگي هنري، امكان سنجي، شبكه اطلاع رساني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 1 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1388; 15(1 (پياپي 56)):7-29.
 
ارزيابي كيفيت خدمات كتابخانه هاي عمومي وابسته به نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در شهر قزوين با استفاده از ابزار ليب كوال
 
محمدبيگي فاطمه,حسن‌ زاده محمد
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف ارزيابي كيفيت خدمات كتابخانه هاي عمومي شهر قزوين با استفاده از ابزار ليب كوآل انجام گرفته است. در اين پژوهش براي گردآوري داده ها از پرسشنامه ليب كوآل استفاده شده است. اين پرسشنامه ابزاري استاندارد است كه به ارزيابي كيفيت خدمات از ديد كاربران مي پردازد. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه سطح خدمات دريافتي كاربران در برخي گويه ها از حداقل سطح مورد انتظار آنها بيشتر مي باشد، اما حداكثر سطح انتظارات آنها را برآورده نكرده است. همچنين يافته هاي پژوهش نشان داد كه اين كتابخانه ها در بعد تاثيرگذاري خدمات نسبت به ساير ابعاد ضعيف تر مي باشند، بطوري كه منابع آنها حداقل سطح انتظارات كاربران را نيز برآورده نساخته است. نتايج حاصل از تحليل عاملي، پنج عامل را كه در ارزيابي كيفيت خدمات توسط كاربران بيشترين تاثير را داشته اند شناسايي كرده است كه تمايل و علاقه كارمندان به ارايه خدمت و وجود منابع و دسترس پذير بودن آنها، از عواملي است كه پاسخگويي كاربران را در ارزيابي اين نوع كتابخانه ها تحت تاثير قرار داده است. در نهايت با استفاده از يافته هاي بدست آمده و به منظور ارتقا سطح كيفيت خدمات در اين نوع از كتابخانه ها راهكارها و پيشنهادهايي ارايه شده است.

 
كليد واژه: ارزيابي، كتابخانه هاي عمومي، كاربران، كيفيت خدمات، ابزار ليب كوآل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

3 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1388; 15(1 (پياپي 56)):47-64.
 
تعميم زنجيره ارزش پورتر به فعاليت هاي كتابخانه هاي تخصصي و تاثير فناوري اطلاعات بر آن
 
شقاقي مهدي,نقشينه نادر
 
 
 

فناوري اطلاعات به عنوان ابزار و بستر توسعه، در عرصه رقابت جهاني براي سازمانها و موسسات وابسته به آنها از جمله كتابخانه ها، داراي مزاياي بي شماري است. امروزه تمامي صنايع به نوعي در معرض تحولات اين فناوري واقع شده اند. مايكل پورتر انديشمند حوزه كسب و كار در سال 1985 مدل زنجيره ارزش را ارايه داد. طبق اين مدل فعاليت هاي دخيل در سازمان هاي توليدي را مي توان به دو بخش فعاليت هاي اصلي و فعاليت هاي پشتيباني تقسيم نمود. فعاليت هاي اصلي، فعاليت هايي هستند كه اصطلاحا ارزش افزا ناميده مي شوند. مديران كتابخانه هاي تخصصي نيز با توجه به اهميت اين بخش به عنوان يكي از اركان پيشرفت اقتصادي سازمان هاي توليدي به دنبال افزايش بهره وري در فعاليت هاي خود با استفاده از فناوري اطلاعات شده اند. در اين مقاله به همراه تعميم فعاليت هاي كتابخانه هاي تخصصي به پنج فعاليت اصلي مدل پورتر، اثرات فناوري اطلاعات بر هر يك از فعاليت هاي زنجيره اصلي را بررسي مي نماييم.

 
كليد واژه: كتابخانه هاي تخصصي، زنجيره ارزش، زنجيره ارزش گسترده، زنجيره تامين، فناوري اطلاعات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:52 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 4 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1388; 15(1 (پياپي 56)):65-93.
 
ارايه ويژگيهاي مناسب براي سيستم هاي مديريت محتواي وب سايت هاي كتابخانه هاي دانشگاهي ايران بر اساس عناصر مطرح در وب سايت هاي كتابخانه هاي دانشگاهي دنيا
 
يوسفي فرد مهرداد,فدايي غلام رضا
 
 
 

پژوهش حاضر به شناسايي عناصر و ويژگيهاي مناسب سيستم هاي مديريت محتوا براي وب سايت هاي كتابخانه هاي دانشگاهي ايران مي پردازد. با توجه به پرسشهاي اساسي، اين پژوهش در سال 1385 در سه مرحله انجام شد: در مرحله اول با استفاده از سياهه محقق ساخته وضعيت وب سايت هاي كتابخانه هاي دانشگاهي برتر دنيا بررسي گرديد در مرحله دوم با استفاده از سياهه به دست آمده از نتايج مرحله اول تحقيق، ميزان توانايي سيستم هاي مديريت محتواي موجود در بازار بين المللي بررسي شد. در مرحله سوم، با استفاده از سياهه مرحله اول وضعيت وب سايت هاي كتابخانه هاي دانشگاهي ايران مورد بررسي قرار گرفت. نتايج به دست آمده از مرحله اول پژوهش نشان داد به طور ميانگين 40/44 درصد از عناصر مورد انتظار در وب سايت هاي كتابخانه هاي دانشگاهي در تمام وب سايت هاي مورد بررسي وجود داشت. نتايح مرحله دوم نشان داد سيستم هاي مديريت محتواي مورد بررسي، 25 درصد از عناصر مورد نياز در وب سايت هاي كتابخانه هاي دانشگاهي را بطور كلي تحت پوشش قرار نمي دهند. نتايج به دست آمده از مرحله سوم پژوهش نشان داد به طور ميانگين تنها 20 درصد از عناصر مورد بررسي در سياهه شماره 1 در وب سايت هاي كتابخانه هاي دانشگاهي ايران وجود داشت. مقايسه نتايج به دست آمده از مرحله سوم با نتايج به دست آمده از مرحله اول تحقيق نشان دهنده آن است كه تفاوت چشمگيري بين وضعيت فعلي وب سايت هاي كتابخانه هاي دانشگاهي ايران با وب سايت هاي كتابخانه هاي دانشگاهي مورد بررسي در مرحله اول وجود دارد.

 
كليد واژه: مديريت محتوا، سيستم هاي مديريت محتوا، كتابخانه دانشگاهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 5 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1388; 15(1 (پياپي 56)):95-121.
 
تحليل محتواي پايان نامه هاي كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه آزاد اسلامي واحدهاي تهران شمال، علوم و تحقيقات تهران، علوم و تحقيقات اهواز و همدان در سال هاي 1372-1386
 
سيدين سيدمهرداد,باب الحوائجي فهيمه
 
 
 

هدف پژوهش بررسي وضعيت محتواي پايان نامه هاي تحصيلات تكميلي رشته كتابداري و اطلاع رساني موجود در دانشگاه آزاد اسلامي واحدهاي تهران شمال، علوم و تحقيقات تهران، علوم و تحقيقات اهواز و همدان به منظور تعيين سير موضوعي در هر مقوله در طي سال هاي 1372– 1386 و تعيين تعداد پايان نامه ها به تفكيك دانشگاه ها، سال نگارش، جنسيت، صفحه، روش شناسي پژوهش و وضعيت استنادها مي باشد. روش پژوهش تحليل محتوا است كه با استفاده از سياهه وارسي، گردآوري اطلاعات صورت گرفت. جامعه آماري پايان نامه هاي مورد بررسي شامل 524 پايان نامه مي باشد. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه بيشترين تعداد پايان نامه ها مربوط به دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال و كمترين آنها در دانشگاه آزاد اسلامي واحد همدان بوده و ميانگين صفحات پايان نامه ها در سال هاي مورد بررسي بيشتر بين 107 – 137 صفحه است. بر اساس جنسيت، تعداد پايان نامه هاي نگارش شده توسط زنان دو برابر مردان است و روش پيمايشي بيشتر از ساير روش ها استفاده شده است. پر استفاده ترين ابزار گردآوري اطلاعات در پايان نامه ها، پرسشنامه و آمار توصيفي پركاربرد ترين روش آماري در پايان نامه هاي مورد بررسي است. نرم افزار اس پي اس اس بيشترين روش تجزيه و تحليل اطلاعات بوده و ميانگين استنادها در پايان نامه ها 70/39 درصد و نسبت استفاده از منابع فارسي به كل منابع 06/70 درصد و نسبت استفاده از منابع لاتين به كل منابع 94/29 درصد است. در پايان نامه ها مقوله «كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني» بيش از ساير مقوله ها و مقوله «حفاظت و نگهداري» از همه كمتر بكار گرفته شده است.

 
كليد واژه: تحليل محتوا، پايان نامه ها، كتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه آزاد اسلامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 6 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1388; 15(1 (پياپي 56)):129-147.
 
بررسي معيارهاي ارزيابي مجله ها در گزارش هاي استنادي نشريات فارسي در پايگاه استنادي علوم كشورهاي اسلامي مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري
 
صمدي لاله,محمداسماعيل صديقه
 
 
 

هدف اين پژوهش ارزيابي معيارهاي گزينش مجله در پايگاه گزارش هاي استنادي نشريات فارسي (جي.جي.سي.آر.) مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري است، كه اين ارزيابي با معيارهاي موجود در موسسه علمي تامسون موسوم به (آي.اس.آي) سنجيده خواهد شد. در اين پژوهش، از روش پيماشي و ارزيابانه استفاده شده است كه ابزار گردآوري اطلاعات در آن، يك سياهه وارسي مشتمل بر يك معيار كلي با 4 مولفه است، همچنين به منظور تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار اكسل استفاده شده است. يافته هاي حاصل از اين پژوهش نشان داد كه در بخش ارزيابي مجله ها، پايگاه پي.جي.سي.آر، 75/117 امتياز كسب كرده است. بدين معني كه اين پايگاه، 20/89 درصد از اين شاخص ها را رعايت مي كند.

 
كليد واژه: ارزيابي مجله، خوداستنادي، گزارش هاي استنادي، گزارش استنادي نشريات فارسي، معيارهاي آي.اس.آي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 7 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1388; 15(1 (پياپي 56)):149-183.
 
نگاهي تطبيقي به آرا اطلاع شناختي لوچيانو فلوريدي و رافائل كاپورو
 
خندان محمد*
 
* دانشگاه تهران
 
 

اطلاع شناسي، ناظر به پرسش از ماهيت اطلاعات است. لوچيانو فلوريدي و رافائل كاپورو از جمله فلاسفه اي اند كه به اين پرسش اهتمام داشته اند. فلوريدي پاسخ به اين پرسش را در قالب فلسفه اطلاعات پي مي گيرد. فلوريدي اطلاعات را داده هاي داراي نظمِ معني دارِ صادق مي داند. در نظر او، ما داده ي ناب في نفسه نداريم و لذا اطلاعات همواره وابسته به يك سطح انتزاع خاص است. در مقابل، كاپورو مي كوشد در چارچوب هرمنوتيك اگزيستانسيال هايدگر به پرسش از چيستي اطلاعات پاسخ دهد. در نظر او، اطلاع وجهي از اگزيستانس دازاين است كه به وجود-در-عالم-با-ديگران راجع است. لذاست كه كاپورو بر جنبه ي هرمنوتيكي-بلاغي دانش اطلاع رساني يا انجلتيك تاكيد مي كند. ايده اساسي مشترك در آرا فلوريدي و كاپورو اين است كه اطلاعات همواره داراي تعهدات و جهت گيري هاي انتولوژيك و مشروط به يك افق معاني خاص است. بر اين اساس دلالت هاي آرا فلوريدي و كاپورو در كتابداري و اطلاع رساني مورد بحث قرار مي گيرد.

 
كليد واژه: اطلاع شناسي، فلسفه اطلاعات، انجلتيك، هرمنوتيك، سطح انتزاع، پيش فهم، اطلاعات معنايي، اكولوژي اطلاعات، تبارشناسي اطلاعات، گشتل اطلاعاتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

2 : كتابداري و اطلاع رساني بهار 1387; 11(1 (مسلسل 41)):7-28.
 
نگاهي به وبلاگهاي کتابداري ايران، پيمايشي با استفاده از روش وب سنجي
 
اصنافي اميررضا,مرادي شيما
 
 
 

به کارگيري قابليتهاي مختلف وب در نشر دانش و اطلاعات، ضمن غلبه بر محدوديتهاي زماني و مکاني، حق انتخاب مخاطب را ارج نهاده و بستري مناسب را براي تعاملات اطلاعاتي فراهم نموده است. وبلاگها به عنوان يکي از محبوبترين «رسانه هاي اجتماعي» در جامعه امروزي بويژه جامعه کتابداري ايران، نقش بسيار مهمي را در تحکيم تعامل دو سويه کاربر و کتابخانه ايجاد کرده اند. تحقيق حاضر، با استفاده از شيوه هاي وب سنجي به شناسايي و بررسي فعاليتهاي وبلاگهاي کتابداري ايراني مي پردازد. اين تحقيق با استفاده از موتور کاوش آلتاويستا در ماه آوريل 2006 (اواخر فروردين و اوايل ارديبهشت 1385) صورت گرفته است. يافته هاي تحقيق نشان داده از مجموع 46 وبلاگ کتابداري ايراني، تنها 28 وبلاگ فعال هستند و به طور مستمر روزآمد مي شوند. از شمار اين 28 وبلاگ، 25 وبلاگ فارسي زبان، 2 وبلاگ انگليسي زبان و يک وبلاگ هم دو زبانه است. در اين تحقيق مشخص شد تنها سه وبلاگ «انجمن کتابداران فارس»، «وبلاگ گروهي کتابداران» و «واژه نامه مديريت دانش» به صورت گروهي اداره مي شوند. اغلب وبلاگ نويسان کتابداري ايراني، از «وب سايت بلاگفا» به عنوان ميزبان وبلاگهاي خود استفاده مي کنند و تنها يک وبلاگ است که از وب سايت «بلاگ اسکاي» به عنوان ميزبان استفاده مي کند. اين تحقيق نشان داد در رتبه بندي وبلاگهاي کتابداري ايراني از نظر مجموع پيوندها، وبلاگهاي «کتابداران فردا»، «وبلاگ گروهي کتابداران» و «وبلاگ يادداشتهاي يک اطلاع رسان»، حايز رتبه هاي اول تا سوم بوده و وبلاگهاي «نظريه هاي کتابداري»، «انجمن کتابداران خوزستان» و «انجمن کتابداران قم» در پايين ترين رتبه ها قرار دارند. همچنين در رتبه بندي وبلاگهاي کتابداري ايراني بر اساس پيوندهاي دروني مشخص شد وبلاگهاي «کتابداران فردا»، «وبلاگ کتابداري» و «وبلاگ مديريت دانش و کتابداري» در رتبه هاي اول تا سوم قرار دارند. همچنين، از محاسبه ضريب تاثير گذار وب براي وبلاگهاي کتابداري ايراني مشخص شد وبلاگهاي «کتابداران فردا»، «مديريت دانش و کتابداري» و «کتابدار پارسي» در رتبه هاي اول تا سوم قرار دارند. در بررسي زباني وبلاگهاي کتابداري ايراني، نشان داده شد وبلاگهاي مذکور اکثرا به زبان فارسي، محدود به جامعه کتابداران درون ايران، و عمدتا بيشتر به مسايل عمومي تر کتابداري و اطلاع رساني مي پردازند؛ لذا نتوانسته اند پيوندهاي بسيار گسترده اي را دريافت نمايند و تبادل پيوند آنها محدود به وبلاگهاي کتابداري فارسي زبان داخل کشور است.

 
كليد واژه: وبلاگ، کتابداري و اطلاع رساني، وب سنجي، وبلاگهاي ايراني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  6:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 3 : كتابداري و اطلاع رساني بهار 1387; 11(1 (مسلسل 41)):29-64.
 
ارزيابي تطبيقي اثربخشي توليدات و خدمات در مراکز ملي اطلاعات علمي ايران
 
نوروزي چاكلي عبدالرضا,دياني محمدحسين
 
 
 

سنجش اثربخشي توليدات و خدمات، همواره يکي از موثرترين روشهاي شناسايي ميزان موفقيت هر سازمان در دستيابي به هدفها و ماموريتهاي خود به شمار مي رود. نتايج تازه ترين تحقيقات نشان مي دهد استفاده از «روش مبتني بر نظرسنجي از گروه هاي ذي نفع» که به «روش مبتني بر شاخصهاي اساسي» نيز شهرت دارد، به دليل اين که چند گروه را مورد توجه قرار مي دهد، موثرترين روش سنجش اثربخشي خدمات هر سازمان و بخصوص سازمانهاي غيرانتفاعي به شمار مي رود. از اين رو، در پژوهش حاضر با همين رويکرد به سنجش اثربخشي توليدات و خدمات چند مورد از مهم ترين مراکز ملي اطلاعات علمي پرداخته مي شود که براي اجراي آن از روش «تحقيق موردي» و از نوع «چند موردي» استفاده شده است. در راستاي اجراي تحقيق «چند موردي» حاضر، از روشهاي «پيمايشي»، «تاريخي» و «کتابخانه اي» نيز استفاده شده است. با توجه به اينکه در «تحقيقات چند موردي»، امکان استفاده همزمان از اطلاعات کمي و کيفي وجود دارد، در تحقيق حاضر نيز هر دو نوع اطلاعات مذکور مورد استفاده قرار گرفت. از طرفي، براي تجزيه و تحليل و تطبيق يافته ها، از «روش تطبيقي» استفاده شد. نتايج هر دو نوع يافته هاي کيفي و کمي تحقيق نشان مي دهد که در بين مراکز ملي اطلاعات علمي مورد مطالعه، توليدات و خدمات «کتابخانه منطقه اي علوم و تکنولوژي شيراز» بيشترين اثربخشي و توليدات و خدمات «پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمي ايران» کمترين اثربخشي را داشته اند.

 
كليد واژه: مراکز ملي اطلاعات ايران، کتابخانه منطقه اي علوم و تکنولوژي شيراز، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمي ايران، دفتر فناوري اطلاعات و شبکه علمي کشور، مرکز منطقه اي علوم و تکنولوژي، اثربخشي توليدات و خدمات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  6:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 4 : كتابداري و اطلاع رساني بهار 1387; 11(1 (مسلسل 41)):65-80.
 
تجزيه و تحليل و بررسي وضعيت توسعه يافتگي شهرستانهاي استان يزد از نظر مولفه هاي اطلاع رساني در سالهاي 84-1380
 
ميرغفوري سيدحبيب اله*,صادقي آراني زهرا
 
* دانشگاه يزد
 
 

اطلاع رساني به عنوان ابزاري اساسي براي توسعه فرهنگي و متعاقب آن زيرساختي براي توسعه در ساير بخشهاي کشور به شمار مي رود. يک جامعه بدون بهره گيري از اهرم توانمند اطلاع رساني، در دستيابي به توسعه با مشکل مواجه خواهد شد. به عبارت ديگر، بهبود شبکه هاي اطلاع رساني عمومي به عنوان پيش نيازِ برنامه ريزي و تصميم گيري، به بهبود و افزايش توسعه يافتگي در تمام جنبه هاي آن منتهي مي شود. بدين منظور، مقاله حاضر با هدف بررسي و تجزيه و تحليل توسعه يافتگي شهرستانهاي استان يزد از نظر شاخصهاي اطلاع رساني عمومي و روند تغييرات آن طي سالهاي 84-1380 و به منظور برنامه ريزي در اين بخش، انجام گرفته است. روش تحقيق در اين پژوهش «توصيفي- تحليلي» است و جامعه آماري آن را شهرستانهاي استان تشکيل مي دهد. براي انجام اين تحقيق، پس از تعيين شاخصهاي توسعه يافتگي اطلاع رساني، آمار و داده هاي آن از سالنامه آماري و سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامي اين استان تهيه گرديده است. به منظور اندازه گيري توسعه يافتگي اطلاع رساني اين استانها، از روش تاکسونومي عددي و با استفاده از 11 شاخص بهره گرفته شده است. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد حدود نيمي از شهرستانهاي اين استان از امکانات اطلاع رساني کافي محرومند. شهرستانهاي ابرکوه، بافق، مهريز و اردکان از نظر شاخصهاي اطلاع رساني طي سالهاي 84-1380، همواره جزء شهرستانهاي برخوردار استان به شمار مي روند. شهرستانهاي خاتم، طبس و صدوق نيز شهرستانهاي محروم از امکانات اطلاع رساني استان بوده اند. ساير شهرستانهاي اين استان نيز در زمره شهرستانهاي نيمه برخوردار به شمار مي روند.

 
كليد واژه: توسعه يافتگي، اطلاع رساني، تاکسونومي عددي، استان يزد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  6:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 5 : كتابداري و اطلاع رساني بهار 1387; 11(1 (مسلسل 41)):81-102.
 
بررسي ميزان رعايت معيارهاي ساختاري منابع مرجع چاپي فارسي
 
فراشباشي آستانه محبوبه,فتاحي سيدرحمت اله
 
 
 

منابع مرجع چاپي، به عنوان بخشي عظيم از منابع اطلاعاتي برطرف کننده نيازهاي اطلاعاتي، نقش بسيار مهمي در جامعه استفاده کننده دارد. به همين علت و به دليل ضرورت زوديابي اطلاعات، هنگام تاليف و نشر، اهميت زيادي دارد. مقاله حاضر با استفاده از روش پيمايشي و فن تحليل محتوا به بررسي معيارهاي ساختاري منابع مرجع چاپي فارسي منتشر شده در چهار حوزه موضوعي مختلف و در فاصله سالهاي 1383-1374 پرداخته است. ابزار گردآوري اطلاعات، سياهه اي است که توسط پژوهشگر براي هفت نوع منبع مرجع تدوين شد و مورد استفاده قرار گرفت. نتايج مقاله، حاکي از نوع عملکرد پديدآورندگان و ناشران مرجع ايراني در مورد رعايت معيارهاي ساختاري منابع مرجع و شاخصهاي مربوط به آن است. يافته ها حاکي از آن است که معيارهاي ساختاري فيزيکي مانند صفحه آرايي و نوع حروف، به طرز مطلوبي رعايت شده، اما معيارهايي که در زوديابي اطلاعات نقش مهمي دارد (مانند نمايه هاي پاياني) به شکلي مطلوب رعايت نشده است. 

 
كليد واژه: منابع مرجع چاپي فارسي، معيارهاي ساختاري منابع مرجع، معيارهاي زوديابي منابع مرجع
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  6:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 6 : كتابداري و اطلاع رساني بهار 1387; 11(1 (مسلسل 41)):103-120.
 
بررسي شيوه هاي ارتقاي سطح علمي نيروها و دستيابي به دانش روز
 
حكيمي هوشنگ*
 
* مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي خوزستان
 
 

اين طرح با هدف ارزيابي بخشهاي آموزش و اطلاع رساني موسسات و مراکز تحقيقاتي سازمان تحقيقات و آموزش کشاورزي وزارت جهاد کشاورزي، در زمينه ارتقاي سطح علمي پژوهشگران موسسات و مراکز يادشده و دستيابي آنها به دانش روز، شيوه هاي به کار گرفته شده را بررسي نموده است. روش تحقيق از نوع پيمايشي توصيفي بوده و 512 پرسشنامه به صورت مراجعه حضوري و مصاحبه، تکميل و گردآوري شدند.
نتايج به دست آمده نشان داد شيوه هاي آموزشي و اطلاع رساني نيروها به طور کلي مورد تاثير و تابع مستقيم سرمايه گذاري اعتباري و انساني و نيز توجه مديران و برنامه ريزان به اين دو بخش مي باشد. در بررسيهاي انجام شده، بودجه و اعتبارهاي ناچيز تخصيصي و پرت بالاي سرمايه گذاري موجود، ضعف مديريتي در توجه لازم به اهميت آموزش و اطلاع رساني به عنوان بخشهاي پشتيبان و پيش برنده تحقيقات، نازل بودن نسبي سطح و دوره هاي آموزشي، محدوديت برخورداري از دوره هاي عالي تخصصي و فرصتهاي مطالعاتي در کشورهاي توسعه يافته، عدم کفايت و استمرار دوره هاي آموزشي کوتاه مدت، عدم اختصاص بودجه به منظور تامين اساسي ترين نياز اطلاعاتي اعضاي هيات علمي و پژوهشگران؛ يعني دسترسي به منابع و دانش علمي روز به صورت تمهيد اشتراک آنلاين با کارگزاران و ناشران خارجي براي بهره برداري از بانکهاي اطلاعاتي، کتابها، مجله هاي علمي، پايان نامه ها و گزارشهاي پژوهشي به عنوان مشکلات اساسي تشخيص داده شد. در پايان، راهکارها و پيشنهادهايي براي رفع موانع و بهينه نمودن شيوه ها ارايه گرديد.

 
كليد واژه: ارتقاي علمي، دانش روز، ارزيابي اثربخشي، اثرسنجي، اطلاع رساني، پژوهشگران، موسسات تحقيقاتي، سازمان تحقيقات و آموزش کشاورزي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  6:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 7 : كتابداري و اطلاع رساني بهار 1387; 11(1 (مسلسل 41)):121-156.
 
بررسي زيرساخت خدمات کتابخانه اي آموزش از راه دور دانشگاه پيام نور در پيوند با ساختار آموزشي آن
 
دليلي حميد*,دياني محمدحسين,آزاد اسداله
 
* دانشگاه پيام نور مشهد
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي زيرساخت خدمات کتابخانه اي آموزش از راه دور در کتابخانه هاي دانشگاه پيام نور و در پيوند با ساختار آموزشي، به روش مشاهده اسنادي (مربوط به دوره پنج ساله 1384-1380) و نيز روش پيمايشي انجام شده است. جامعه آماري شامل 10 مرکز بزرگ که بصورت انتخابي و 10 مرکز کوچک که به صورت تصادفي مشخص شده بود، مي باشد. اين مراکز در 10 منطقه، بر اساس تقسيم بندي دانشگاه پيام نور در سطح کشور، قرار داشت. اعضاي هيات علمي در مراکز بيست گانه مورد بررسي در سال 1385، 220 نفر بودند که 176 نفر (80%) به پرسشنامه پاسخ دادند. جامعه آماري مسوولان کتابخانه (کتابداران) در مراکز مورد بررسي 20 نفر بودند که همگي (100%) به پرسشنامه پاسخ دادند. جامعه آماري دانشجويان نيز در 20 مرکز مورد پژوهش شامل 100/962 دانشجو بود. حجم نمونه دانشجويان بر اساس فرمولهاي آماري، حداقل 1064 نفر تعيين شد تا با شيوه نمونه گيري تصادفي ساده انجام پذيرد. در کل 1400 پرسشنامه ميان دانشجويان مراکز بيست گانه (با تخصيص متناسب در هر مرکز) توزيع گرديد که 1112 نفر به آن پاسخ دادند. يافته هاي پژوهش نشان داد:
1- بين هر يک از عوامل زيرساختي (امکانات، مديريت، کارکنان، مستندسازي، امور مالي، منابع و خدمات) کتابخانه هاي «مراکز» دانشگاه پيام نور مستقر در شهرهاي بزرگ و کتابخانه هاي «مراکز» مستقر در شهرهاي کوچک از ديدگاه کتابداران، تفاوتي معنادار وجود ندارد.
2- در بيشتر موارد بين ميزان رشد کمي ساختار آموزشي دانشگاه پيام نور (دانشجو، عضو هيات علمي، رشته تحصيلي، کارمند، بودجه و هزينه هاي آموزشي) و ميزان رشد کمي امکانات کتابخانه ها (کتابدار، منابع چاپي و ديجيتالي، منابع ديداري- شنيداري، مساحت و ساير امکانات)، رابطه اي معنادار وجود ندارد.
3- بين ميزان استفاده دانشجويان دانشگاه پيام نور از کتابخانه و شيوه هاي رسمي آموزشي (تک کتاب و بدون منبع، خودخوان و بدون منبع، عملي و بدون منبع) تفاوت معنادار وجود دارد.
4- بين نگرش اعضاي هيات علمي و دانشجويان دانشگاه پيام نور درباره تناسب امکانات، منابع و خدمات موجود در کتابخانه هاي اين دانشگاه، تفاوتي معنادار وجود ندارد.
5- بين ميزان دسترس پذيري منابع اطلاعاتي ديجيتالي و منابع اطلاعاتي چاپي کتابخانه هاي دانشگاه پيام نور از ديدگاه اعضاي هيات علمي، تفاوتي معنادار وجود دارد.
6- بين ميزان دسترس پذيري منابع اطلاعاتي ديجيتالي و منابع اطلاعاتي چاپي کتابخانه هاي دانشگاه پيام نور از ديدگاه دانشجويان، تفاوتي معنادار وجود دارد.
7- بين نگرش اعضاي هيات علمي، کتابداران و دانشجويان درباره جايگزيني منابع ديجيتالي بجاي منابع چاپي، تفاوتي معنادار وجود دارد.

 
كليد واژه: دانشگاه پيام نور، کتابخانه ها، آموزش از راه دور، زيرساخت خدمات کتابخانه اي، فناوري اطلاعات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  6:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 8 : كتابداري و اطلاع رساني بهار 1387; 11(1 (مسلسل 41)):157-184.
 
بازاريابي در کتابخانه ها
 
شاپوري سودابه*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تنکابن
 
 

بازاريابي عاملي ضروري براي حيات سازمانها و موسسه هاي تجاري و غير تجاري از جمله کتابخانه هاست. به نظر مي رسد چارچوب مفهومي بازاريابي در کتابخانه ها انسجام و روشني کافي ندارد و کتابخانه ها بويژه در ايران، از عوامل بازاريابي به شکل علمي و به ميزان کافي بهره نمي برند. در همين راستا، اين مقاله به مباحث نظري پيرامون بازاريابي در کتابخانه ها مي پردازد و درصدد است با معرفي چهار «آميخته بازاريابي» گامي موثر در جهت پيشرفت فعاليتهاي کتابخانه هاي کشور بردارد.

 
كليد واژه: کتابخانه ها، بازاريابي در کتابخانه ها، آميخته بازاريابي، ترفيع، تبليغات، روابط عمومي ،ترويج
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  6:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 9 : كتابداري و اطلاع رساني بهار 1387; 11(1 (مسلسل 41)):185-214.
 
مروري بر بازاريابي کتاب در ايران و جهان با تاکيد بر بازاريابي کتاب کودک
 
مكتبي فرد ليلا*
 
* دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

در ادبيات بازرگاني امروز دنيا، بازاريابي به معني کليه تلاشهايي است که يک کارآفرين اقتصادي براي طراحي، توليد، توزيع يا فروش کالا و خدمت به مصرف کننده نهايي و جلب رضايت او متحمل مي شود. امروزه در کنار فروش و عرضه کالاهاي سنتي و مواد طبيعي و مصرفي، کالاها و خدمات فرهنگي نيز جايگاه اقتصادي ويژه اي دارند و ناشران به عنوان توليدکنندگان يکي از شاخص ترين اقلام فرهنگي يعني کتاب، به استفاده از روشهاي بازاريابي نياز دارند. بازاريابي از دو نظام کلي پيروي مي کند: محصول گرا و بازارگرا. با توجه به تمرکز نظام بازارگرا بر مصرف‌کننده و نيازهاي او و خصوصيات کتاب به عنوان يک کالاي فرهنگي، استفاده از نظام بازارگرا براي بازاريابي کتاب توصيه مي شود. بازاريابي کتاب به شيوه هاي گوناگوني قابل اجراست. برگزاري نمايشگاه هاي کتاب، نوآوري در اداره کتابفروشي ها و استفاده از فناوري هاي جديد براي فروش کتاب، آگهي هاي تجاري، توزيع هداياي تبليغاتي، انتشار دوره اي فهرست انتشارات توسط ناشران، نقد و بررسي کتابها در مطبوعات، وبلاگ ها، کتابخانه هاي عمومي و ساير مراکز فرهنگي، توجه بيشتر به وضعيت ظاهري کتاب، برگزاري جشن رونمايي کتاب، چاپ پوستر، اقتباسهاي ادبي و... از جمله روشها و فعاليتهايي است که به رونق بازاريابي کتاب در ايران کمک مي نمايد. بر اساس نمونه هاي موجود، اعمال برخي از اين روشها در ميان ناشران کودک، شايع تر از ناشران بزرگسال بوده است. در عين حال، بسياري از ناشران ايراني تمايلي به سرمايه گذاري و فعاليت گسترده در حوزه بازاريابي کتاب ندارند، زيرا هزينه هاي مترتب بر اين نوع فعاليتها را بيشتر از ميزان سودي که به تجارت آنها باز مي گرداند، مي دانند.

 
كليد واژه: اقتصاد نشر، تجارت کتاب، بازاريابي کتاب، بازاريابي کتاب- روشها، ناشران، ناشران کودک و نوجوان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  6:44 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها