0

بانک مقالات رشته کتابداری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

5 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1389; 16(1 (پياپي 60)):85-99.
 
بررسي وضعيت کتابخانه هاي عمومي شهر سنندج: ارايه خدمات و ابزارهاي بازاريابي اطلاعات
 
استرحاميان مهران*,فدايي غلام رضا
 
 
 

هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسي وضعيت ارايه خدمات و ابزارهاي بازيابي اطلاعات در کتابخانه هاي عمومي شهر سنندج است تا با آشکار شدن نقاط ضعف و قوت، در تدوين سياست گذاري ها و برنامه ريزي هاي آتي کتابخانه هاي عمومي مد نظر قرار گيرد.
روش: روش پژوهش انجام شده، پيمايشي با نگرش توصيفي است. داده هاي مورد نياز از طريق پرسشنامه براي مراجعان کتابخانه ها (
400 نفر)، مصاحبه با مسوولان کتابخانه ها، مشاهده حضوري و آمارهاي موجود در کتابخانه ها گردآوري شده است.
يافته ها: يافته هاي حاصل از تحقيق بيانگر عدم آشنايي کافي جامعه استفاده کننده از وظايف کتابخانه هاي عمومي و همچنين عدم توانايي آنها در استفاده از ابزارهاي بازيابي اطلاعات به ويژه نرم افزارهاي کتابخانه اي است و نياز به وجود برنامه ريزي و ارايه خدمات بهتر در سطح محلي و سياست گذاري موثرتر با توجه به نيازهاي بومي توسط نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور ضروري به نظر مي رسد
.
اصالت/ارزش: امروزه در تحليل معيارهاي رفاه اجتماعي، ميزان توسعه کتابخانه هاي عمومي در رديف مسکن، آموزش، اشتغال، بهداشت و درمان قرار مي گيرد و آن را يکي از شاخص هاي توسعه يافتگي کشورها به حساب مي آورند. از سوي ديگر، بازيابي اطلاعات و منبع کارکرد اصلي کتابخانه ها است و يکي از نماد هاي عملکرد مطلوب آن به شمار مي رود. بنابراين بررسي کمي و کيفي ابزارهاي بازيابي اطلاعات و سنجش خدمات کتابخانه اي در پيشبرد اهداف و رسالت کتابخانه هاي عمومي داراي اهميت است
.

 
كليد واژه: کتابخانه عمومي، بازيابي اطلاعات، جستجوي اطلاعات، سنندج
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1389; 16(1 (پياپي 60)):101-125.
 
دانش نامه هاي الکترونيکي: مفاهيم، مزايا و معايب
 
رضايي مسعود*
 
* بنياد دانش نامه نگاري يران
 
 

هدف: دانش نامه الکترونيکي پديده جديدي است که در نظام اطلاع رساني ظهور يافته است. هدف اين مطالعه بررسي مفاهيم، مزايا و معايب دانش نامه هاي الکترونيکي و معرفي سه دانش نامه الکترونيکي معروف مي باشد.
روش: در مطالعه حاضر، از روش مطالعات کتابخانه اي و جست
  و جو هاي اينترنتي استفاده شده است.
يافته ها: نتايج نشان مي دهد که دسترسي از راه دور، پشتيباني با امکانات چند رسانه اي، امکان جست
و جو، دسترسي همزمان به نسخه اي واحد، دسته بندي مطالب، به هنگام سازي سريع، هزينه کم، پيوند پذيري مطالب و نياز کمتر به کارکنان از مهم ترين مزايا، و وابستگي به فن آوري اطلاعات و ارتباطات، هزينه اوليه بالا، کنترل کيفيت و استناد برخي از عمده ترين معايب دانش نامه هاي الکترونيکي مي باشند.
اصالت/ارزش: اين مطالعه توصيه هايي را براي مديران موسسات دانش نامه نگاري به منظور طراحي و توسعه دانش نامه هاي الکترونيکي فراهم مي نمايد.

 
كليد واژه: فن آوري اطلاعات، دانش نامه الکترونيکي، نشر الکترونيکي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 7 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1389; 16(1 (پياپي 60)):127-141.
 
بررسي ميزان رضايت شغلي مديران کتابخانه هاي عمومي وابسته به نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور در مراکز استان ها
 
اشرفي ريزي حسن*,كاظم پور زهرا
 
* گروه كتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان
 
 

هدف: تعيين ميزان رضايت شغلي مديران در کتابخانه هاي عمومي وابسته به نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور در مراکز استان ها مي باشد.
روش: روش پژوهش، پيمايشي و ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته و جامعه آماري، همه مديران کتابخانه هاي عمومي در مراکز استان ها به تعداد
189 نفر است.
يافته ها: بر اساس يافته هاي پژوهش، ميانگين رضايت شغلي مديران کتابخانه هاي عمومي 81.54 (حد مطلوب135-) است. اما با توجه به اينکه متوسط ميانگين رضايت شغلي در اين پژوهش 81 مي باشد، رضايت شغلي مديران مورد مطالعه از حد متوسط اندکي بالاتر است. ميانگين رضايت شغلي در ابعاد امکانات مادي و رفاهي شغل با ميانگين 8.47 (متوسط ميانگين12-)، خودشکوفايي با ميانگين 14.80 (متوسط ميانگين18-) و ماهيت شغلي با ميانگين 20.94 (متوسط ميانگين21-) پايين تر از حد متوسط، و ميانگين رضايت شغلي در ابعاد رفتار مديران ارشد با ميانگين 15.41 (متوسط ميانگين12-)، روابط متقابل با ميانگين 11.55 (متوسط ميانگين9-) و ثبات شغلي با ميانگين 9.44 (متوسط ميانگين9-) بالاتر از حد متوسط است. فرضيه 1 مبني بر اين که رضايت شغلي مديران از بعد امکانات مادي و رفاهي شغل به نحو معني داري کمتر از ابعاد ديگر است، تاييد شد اما فرضيه 2 مبني بر وجود تفاوت معني دار بين ميانگين رضايت شغلي کتابداران بر حسب رشته تحصيلي مورد تاييد قرار نگرفت.
اصالت/ارزش: اين پژوهش براي آگاهي از رضايت شغلي مديران در کتابخانه هاي عمومي است، همچنين مسايل اساسي را در رشته کتابداري و اطلاع رساني مطرح مي کند که نياز به پژوهش هاي عميق تر را مي طلبد.

 
كليد واژه: رضايت شغلي، مديران، کتابخانه هاي عمومي، نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

8 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1389; 16(1 (پياپي 60)):143-170.
 
بررسي عوامل ترغيب کننده و بازدارنده مطالعه در ميان مراجعان کتابخانه هاي عمومي شهرستان ماهشهر
 
معرف زاده عبدالحميد*,ايرجي شهرزاد
 
* دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

هدف: اين پژوهش عوامل ترغيب کننده و بازدارنده مطالعه را در ميان مراجعان 20 تا 30 ساله کتابخانه هاي عمومي شهرستان ماهشهر مورد مطالعه قرار داده است.
روش: روش تحقيق در اين پژوهش پيمايشي و از نوع توصيفي مي باشد. براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار اس پي اس اس و اکسل استفاده شده و براي آزمون فرضيه ها ضريب همبستگي پيرسون به کار گرفته شده است.
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که از ميان عوامل موثر بر مطالعه در ميان مراجعان کتابخانه هاي عمومي، بين وضعيت کتابخانه هاي عمومي و تحصيلات افراد و نيز بين تحصيلات والدين و درآمد خانواده رابطه معني داري وجود دارد و اين رابطه مثبت است، ولي رابطه بين قيمت کتاب ها و استفاده از ساير رسانه ها با مطالعه، منفي مي باشد. همچنين، يافته ها نشان داد که بين عوامل تاهل و جنسيت با مطالعه رابطه معني داري وجود ندارد. به علاوه، مطالعه حاضر نشان داد که نقش خانواده در ترغيب فرزندان به مطالعه، وجود کتابخانه در مدارس، گنجاندن ساعاتي به عنوان ساعت مطالعه در برنامه درسي و به خصوص اخلاق خوب کتابداران کتابخانه ها اهميت بسياري در ترغيب به مطالعه دارد. در مقابل نداشتن انگيزه، کمبود وقت، مناسب نبودن کتابخانه ها، گراني کتاب و جهت گيري هاي جامعه به سمت مسايل اقتصادي باعث رکود مطالعه در جامعه به عنوان عوامل بازدارنده مطالعه استنباط شد.
اصالت/ارزش: اين تحقيق با توجه به ضرورت و اهميت مطالعه در ارتقا سطح آگاهي و دانش و نياز به گسترش فرهنگ مطالعه در بين جوانان انجام گرفته و به شمه اي از عوامل ترغيب کننده و بازدارنده مطالعه براي استفاده در جهت گيري هاي آينده مديريتي نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور مي پردازد
.

 
كليد واژه: مطالعه، کتابخانه هاي عمومي، ماهشهر، مراجعان کتابخانه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:44 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 9 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1389; 16(1 (پياپي 60)):171-184.
 
فقر اطلاعات: وجوه، ابعاد و راهکارهاي مقابله با آن
 
رحيمي صالح*,بيگدلي زاهد
 
* داانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

هدف: هدف از نگارش اين مقاله بررسي مفاهيم «فقر اطلاعاتي» در جوامع بشري است.
روش: در اين مقاله با استفاده از روش کتابخانه اي، ديدگاه هاي مختلف درباره فقر اطلاعاتي، ابعاد و علل اين مساله مورد مداقه قرار مي گيرد
.
يافته ها: در مقايسه با وجوه مختلف فقر، فقر اطلاعاتي پيچيده تر است و ابعاد وسيع تري را در بر مي گيرد و خود سبب تشديد ساير وجوه فقر از جمله فقر اقتصادي مي شود. به اين ترتيب فقر اقتصادي و فقر اطلاعاتي به هم مرتبط هستند.

اصالت/ارزش: اين مقاله سعي در معرفي اشکال عمده فقر در جوامع امروزي دارد و بيان مي دارد که فقر اطلاعاتي با مفاهيمي از قبيل فقير و غني اطلاعاتي، شکاف ديجيتالي و اضافه بار اطلاعاتي سروکار دارد؛ به علاه اينکه راه هاي مقابله با آن را بيان مي کند.

 
كليد واژه: فقر اطلاعاتي، شکاف ديجيتالي، اضافه بار اطلاعاتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1388; 15(4 (پياپي 59)):5-27.
 
علوم / مديريت بازيابي و اشاعه اطلاعات
 
فدايي غلام رضا*
 
* گروه كتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه تهران
 
 

در اين مقاله به اهميت نام گذاري اشاره شده و اين که نام بايد حاوي عمده ترين کارکردهاي رشته علمي و مقبول عام باشد. نام و عنوان هر رشته نشان گر وحدت موضوع آن رشته است که اگر اجزاي آن به صورت ترکيب اتحادي و نه انضمامي درکنار هم باشند، هويت واحد را به خوبي نشان خواهند داد. کتابداري و اطلاع رساني با تعريفي جديد متشکل از دو عنصر منابع و کاربر است که چنانچه با ترکيبي اتحادي در کنار هم باشند که نياز اطلاعاتي انسانِ بين آن دو را پيوند داده است مي تواند به خوبي بيانگر رشته با کارکردهاي مورد انتظار آن باشد؛ به عبارت ديگر اگر به شيوه زبان شناسان به تفاوت معنا و مدلول هم قائل باشيم، کارکرد کتابداري و اطلاع رساني زماني محقق خواهد شد که کتابداران و اطلاع رسانان، نياز واقعي کاربران را به عنوان مدلول هاي واقعي در نظر داشته باشند. آن گاه خوشايند بودن نام و مورد پذيرش و قبول عام واقع شدن نيز عامل مهم ديگري به شمار مي آيد. همچنين استدلال مي شود که عنوان «علوم (مديريت) بازيايي و اشاعه اطلاعات» از جنبه هاي مختلف مي تواند کارکرد هاي رشته را به خوبي بيان و ويژگي هاي عملياتي آن را بازگو کند. اما جنبه دوم آن به عادت افراد و تبليغ نسبت به آن بستگي دارد. چنانچه جمع متخصصان نظر مثبتي نسبت به آن داشته  باشند، اين نام مي تواند مانند بسياري از عبارات که در آغاز تازگي دارد و يا ثقيل است، به مرور زمان جا بيافتد و آهسته آهسته جاي خود را باز كرده و مقبول عام قرار گيرد.

 
كليد واژه: کتابداري و اطلاع رساني، علوم بازيابي و اشاعه اطلاعات، مديريت بازيابي و اشاعه اطلاعات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 2 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1388; 15(4 (پياپي 59)):29-60.
 
کتابخانه هاي عمومي و ساخت واقعيت اجتماعي
 
پارسازاده احمد*,شقاقي مهدي
 
* دانشگاه امام صادق (ع)
 
 

در اين نوشتار با بيان رهيافت هاي نظري كه بن مايه هاي معرفت روش شناختيِ نحو ه مواجهه و تفسير پديدارهاي اجتماعي را توضيح مي دهد، با اتخاذ رهيافت ساخت گرايي اجتماعي كه جان مايه آن با اثر معروف پيتر برگر و توماس لاكمن به اوج خود رسيد و تلفيق وجوه مشترك آن با ساير رهيافت هاي تفسيري و با عنايت به زمينه هايي از مباحث زبانشناختي اجتماعي و با استفاده از روش سندي، کارکرد كتابخانه هاي عمومي در چگونگي ساخت سازه هاي مطلوبي چون هويت ملي، خودباوري، وحدت ملي، اجتناب از غربزدگي، و ... جهت اتخاذ و تعيين موقعيت استرات‍ژيك كتابخانه هاي عمومي براي سياست گذاري در اين حوزه بيان شده است.

 
كليد واژه: كتابخانه هاي عمومي، ساخت گرايي اجتماعي، نظام نشانه - معناشناختي، حوزه عمومي، كنش ارتباطي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 4 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1388; 15(4 (پياپي 59)):81-101.
 
مطالعه مقاله هاي داغ کشورهاي خاورميانه در پايگاه شاخص هاي اساسي علم (ESI)
 
رحيمي فروغ*,ديده گاه فرشته
 
* دانشگاه شيراز
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي مقاله هاي داغ کشورهاي خاورميانه در پايگاه شاخص هاي اساسي علم (ESI) انجام گرفته است. ميزان مقاله هاي داغ هر کشور بررسي شد و اين نتيجه به دست آمد که از 19 کشور واقع در منطقه خاورميانه تنها 9 کشور داراي مقاله هاي داغ هستند که در اين بين کشور ترکيه با 27 مقاله داغ (48.21 درصد) رتبه نخست را در منطقه به خود اختصاص داده است. مقاله هاي داغ 9 کشور، به لحاظ ميزان استنادهاي دريافتي، حوزه هاي موضوعي مقاله ها، راهبردهاي انتشاراتي که کشورها براي انتشار مقاله هاي خود به کار گرفته اند و همچنين الگوهاي هم نويسندگي و همکاري هاي منطقه اي و بين المللي مورد بررسي و تحليل قرار گرفتند. نتايج اين بررسي نشان داد که متوسط استناد به اين مقاله ها بين 13 تا 73 استناد به هر مقاله در نوسان است. حوزه موضوعي اصلي که اين مقاله ها در آن ارايه شده اند، حوزه مهندسي است و حوزه هاي موضوعي شيمي و پزشکي باليني در مراتب بعدي قرار دارند. به لحاظ راهبردهاي انتشاراتي که کشورها در انتشار مقاله هاي داغ به کار گرفته اند، يافته ها نشان داد که اکثر مقاله ها در مجله هاي آمريکايي و انگليسي منتشر شده اند که ضريب تاثير اين مجله ها نسبتا بالاست (بين 0.5 تا 53). اکثر کشورهاي منطقه در توليد مقاله هاي داغ خود با يکديگر مشارکت داشته اند و اکثر مقاله هاي داغ اين کشورها با همکاري چندين کشور در سطح بين المللي انجام شده است.

 
كليد واژه: علم سنجي، مقاله هاي داغ، کشورهاي خارميانه، پايگاه شاخص هاي اساسي علم (ESI)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 3 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1388; 15(4 (پياپي 59)):61-80.
 
سنجش سطوح کيفيت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي با استفاده از مدل لايب کوال
 
اميدي فر سيروس*,موسوي زاده زهرا
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

هدف اين پژوهش سنجش سطوح کيفيت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي و شناسايي مولفه هايي از خدمت است که در اين کتابخانه نيازمند ارتقا و بهبود هستند. در اين پژوهش از ليب کوآل تي ام (ويرايش نهايي) استفاده شده است. در اين ابزار کيفيت خدمات با ارزيابي شکاف موجود بين سطح حداقل انتظارات با سطح دريافت، و سطح حداکثر انتظارات با سطح دريافت مشخص مي شود، و بررسي معناداري تفاوت بين سطوح، نقاط ضعف و قوت کتابخانه را نشان مي دهد. پژوهش حاضر با استفاده از روش پيمايشي انجام شده است. روش نمونه گيري، تصادفي طبقه اي بوده است و از بين کاربران کتابخانه، 346 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. نتايج پژوهش نشان مي دهد که در مولفه «اثر خدمت»، کتابخانه توانسته است حداقل انتظارات کاربران را برآورده کند. در مولفه هاي «کنترل اطلاعات» و «کتابخانه به عنوان مکان»، کتابخانه نتوانسته حداقل انتظارات کاربران خود را برآورده کند. پس از آزمون فرضيه ها در تک تک مولفه هاي ليب کوآل، پژوهشگران دريافتند که در هر سه مولفه، بين سطح دريافت با سطح حداقل انتظارات، و بين سطح دريافت با سطح حداکثر انتظارات کاربران از کيفيت خدمات، تفاوت معناداري وجود دارد. همچنين مشخص شد که به نظر کاربران، مؤلفه کنترل اطلاعات نسبت به ساير مؤلفه ها از اهميت بيش تري برخوردار است.

 
كليد واژه: ارزيابي کيفيت خدمات، دانشگاه علامه طباطبايي، کتابخانه دانشگاهي، ليب کوآل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 5 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1388; 15(4 (پياپي 59)):103-123.
 
ارزيابي نرم افزارهاي جامع کد منبع باز مديريت کتابخانه تحليل مقايسه اي PhpMyLibrary و Koha
 
حسيني كوشكي زهراسادات*,عاصمي عاصفه
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

نرم افزارهاي کد منبع باز، نرم افزارهايي هستند که اجازه اجرا، کپي، مطالعه، انتشار و بهبود نرم افزار بدون محدوديت به آن ها داده مي شود. نظام هاي کتابخانه اي خودکار نيز مي توانند کارکردهاي کتابخانه را مديريت کنند. هزينه نرم افزارهاي کتابخانه اي تجاري بسيار بالاست. بنابراين، نرم افزارهاي کد منبع باز مي توانند جانشين مناسبي براي نظام هاي کتابخانه اي خودکار باشند. در اين مقاله سعي شده است تا ضمن ارايه مفهومي کلي از نرم افزارهاي کد منبع باز به معرفي کاربردي ترين بسته هاي نرم افزاري کد منبع باز کتابخانه اي شاملPhpMyLibrary  و Koha پرداخته شود و با استفاده از متون و پژوهش هاي پيشين مقايسه اي اجمالي صورت گيرد. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که Koha امکانات بيش تري دارد که PhpMyLibrary از جامعيت آن برخوردار نيست.

 
كليد واژه: نرم افزارهاي کتابخانه اي، نرم افزار کد منبع باز، نظام مديريت کتابخانه، کوها، پي.اچ.پي. ماي لايبرري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:45 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 6 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1388; 15(4 (پياپي 59)):125-146.
 
بررسي ميزان استفاده کتابخانه هاي عمومي شهر تهران از اصول بازاريابي
 
گوهري حميده*,رحمتي تاش مريم,تاجداران منصور
 
* دانشگاه الزهرا (س)
 
 

بازاريابي، يعني جستجو براي يافتن مناسب ترين بازار و بخش هايي که سازمان مي تواند در آن جا خدماتي مفيدتر و موثرتر ارايه داده و نياز کاربران و مراجعان خود را به بهترين شکل ممکن برطرف سازد. کتابخانه، سازماني بازارمدار است که کليه فعاليت هاي آن با توجه به نيازهاي کاربر جهت مي گيرد و علاوه بر مرتفع ساختن نيازهاي موجود، درصدد ايجاد نيازها و تقاضاهاي جديد نيز هست. بازاريابي، کتابخانه ها را هم در جهت شناخت نيازهاي کاربران و هم در جهت برآورده ساختن اين نيازها توان مند مي کند. پژوهش حاضر به منظور بررسي ميزان استفاده از اصول بازاريابي در کتابخانه هاي عمومي شهر تهران اجرا شده است. روش پژوهش «پيمايشي توصيفي» و بر اساس مدل بازاريابي “4p” است. جامعه پژوهش کتابخانه هاي عمومي شهر تهران بوده اند که 30 کتابخانه زير نظر هيات امناي کتابخانه هاي عمومي و 60 کتابخانه زير نظر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به صورت تصادفي انتخاب شده و به پرسشنامه پاسخ داده اند. داده ها در تابستان 1387 گردآوري شده و با استفاده از نرم افزار آماريSPSS  مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. نتايج پژوهش نشان داد که کتابخانه هاي عمومي تهران از نظر کاربرد آميخته هاي بازاريابي در وضعيت مناسبي نيستند و لازم است در اين زمينه برنامه ريزي جامع تري داشته باشند.

 
كليد واژه: بازاريابي، محصولات و خدمات اطلاعاتي، کتابخانه عمومي، تهران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 7 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1388; 15(4 (پياپي 59)):147-166.
 
بررسي نگرش و رضايت مندي دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه شيراز از پايگاه هاي اطلاعاتي تمام متن ابسکو، پروکوئست، ساينس دايرکت و الزوير
 
حياتي زهير*,جوكار طاهره
 
* بخش علوم كتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه شيراز
 
 

پژوهش حاضر به بررسي نگرش دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه شيراز به عنوان يکي از بزرگ ترين مراکز آموزشي و پژوهشي کشور نسبت به پايگاه هاي تمام متني همچون ابسکو، الزوير، ساينس دايرکت و پروکوئست پرداخته است. نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهد که نگرش دانشجويان نسبت به دسترسي به اطلاعات از طريق دو پايگاه ساينس دايرکت و الزوير مثبت و در مورد دو پايگاه ابسکو و پروکوئست منفي است. همچنين نتايج به دست آمده حاکي از آن است که ذخيره اطلاعات مورد نياز بر روي رايانه، جديد بودن مجله ها و مقاله هاي موجود در پايگاه ها و امکان جستجوي شخصي مهم ترين عوامل رضايت از پايگاه ها بوده است؛ در صورتي که عدم امکان دسترسي به پايگاه در محل کار يا سکونت دانشجويان و نيز عدم امکان برقراري ارتباط به دليل شلوغ بودن خطوط ارتباطي و تعداد زياد مراجعان از مهم ترين مشکلات دانشجويان در راه استفاده از پايگاه ها به شمار مي آيد.

 
كليد واژه: دانشگاه شيراز، ابسكو، پروكوئست، ساينس دايركت، الزوير، پايگاه هاي اطلاعاتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 8 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1388; 15(4 (پياپي 59)):167-184.
 
تحليلي بر وضعيت پروانه هاي ثبت اختراع ايراني در اداره هاي چهار گانه ثبت اختراع
 
علايي آراني محمد*,نقشينه نادر
 
* دانشگاه تهران
 
 

هدف از مقاله حاضر، بررسي وضعيت پروانه هاي ثبت اختراعي است که در سطح بين المللي با مشارکت مخترعان ايراني به ثبت رسيده است. اين پژوهش به بررسي روند انتشار پروانه هاي ثبت اختراعِ مخترعان ايراني در اداره هاي چهارگانه ثبت اختراع در بازه زماني بين سال هاي 1990 تا 2007 ميلادي پرداخته است. بر اساس اين پژوهش 365 مخترع ايراني در 218 اختراع به ثبت رسيده، مشارکت داشته اند و سهم هر يک از چهار اداره ثبت اختراع: اروپا، آمريکا، ژاپن و سازمان جهاني مالکيت فکري (وايپو) به ترتيب 48، 39، 2، 11 درصد است.

 
كليد واژه: اختراع، پروانه ثبت اختراع، اداره ثبت اختراع، مخترع، ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 2 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) پاييز 1388; 15(3 (پياپي 58)):39-59.
 
بررسي کاربرد نشريات ادواري در برون دادهاي علمي اعضاي هيات علمي دانشکده هاي علوم انساني دانشگاه شيراز طي سالهاي 1998 تا 2007
 
فهيم نيا فاطمه,جعفري فاطمه*
 
* مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري‌
 
 

هدف از انجام اين پژوهش تعيين و بررسي سهم نشريات ادواري در برون دادهاي علمي اعضاي هيات علمي دانشکده هاي علوم انساني (دانشکده ادبيات و علوم انساني، علوم تربيتي، علوم اجتماعي، مديريت و اقتصاد) دانشگاه شيراز نمايه شده در Web of Science طي سالهاي 1998 تا 2007 است. جامعه آماري اين پژوهش را تعداد 1067 استناد از مجموع 51 عنوان مقاله نمايه شده در نمايه هاي استنادي A&HCI و SSCI تشکيل مي دهند. اين پژوهش به روش تحليل استنادي انجام شده است. در اين پژوهش سهم نشريات ادواري نسبت به ساير منابع اطلاعاتي، زبان نشريات مورد استناد، ميزان استناد به مجله هاي رتبه بندي شده در گزارش هاي استنادي مجله ها (JCR)، تعيين مجله هاي هسته بر اساس قانون برادفورد و مطابقت فهرست پراستنادترين مجله ها با فهرست موجودي دانشگاه شيراز مورد بررسي قرار گرفت. نتايج به دست آمده نشان داد که نشريات ادواري، نقش مهمي در توليد اطلاعات علمي اعضاي هيات علمي دانشکده هاي علوم انساني اين دانشگاه دارند به طوري که ميزان استناد به اين نوع منابع 68 درصد است.

 
كليد واژه: برون دادهاي علمي، علوم انساني، علم سنجي، دانشگاه شيراز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 3 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) پاييز 1388; 15(3 (پياپي 58)):61-86.
 
بررسي موضوعات مورد علاقه اعضاي جوان کتابخانه هاي عمومي شهر تهران جهت مطالعه در اوقات فراغت
 
اميدخدا سيده مريم*,سپهر فرشته
 
 
 

 

پژوهش حاضر با استفاده از روش پيمايشي، نيازها و علايق مطالعاتي اعضاي جوان کتابخانه هاي عمومي زير نظر نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور شهر تهران را در هنگام اوقات فراغت مورد مطالعه قرار مي دهد. هدف اصلي اين پژوهش، شناخت و تعيين نيازها و علايق مطالعاتي جامعه پژوهش مي باشد و درصدد مشخص نمودن هدف، انگيزه و علايق مطالعاتي اعضاي جوان کتابخانه هاي عمومي، همچنين تعيين مهم ترين امکانات جهت گذراندن اوقات فراغت مي باشد. از ميان 53251 نفر اعضاي جوان تعداد 600 عضو به عنوان نمونه به روش نمونه گيري خوشه اي متناسب با اندازه و حجم هر منطقه انتخاب شدند. از پرسشنامه براي جمع آوري داده ها استفاده شد. يافته هاي پژوهش نشان داد که بيش تر اعضا (39 درصد) با هدف گذراندن اوقات فراغت به کتابخانه ها مراجعه مي کنند. هم چنين بررسي ريزتر يافته هاي پژوهشي نشانگر آن است که در كل سطح شهر تهران خصوصا در حوزه جنوب و مركز، كتابخانه ها، نقش اساسي در پركردن اوقات فراغت كاربران جوان دارند. رمان با توزيع فراواني 2/44 درصد، موضوعي است كه بيش از ساير گزينه ها مورد توجه و علاقه كاربران مي باشد. بعد از آن موضوعات ورزشي با 1/20 درصد، موضوعات هنري با 1/15 درصد و طنز با 6/13 درصد در رده هاي بعدي قرار دارند.

 
كليد واژه: مجموعه سازي، نيازاطلاعاتي، کتابخانه هاي عمومي، اوقات فراغت جوانان، شهر تهران، مطالعه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها