0

بانک مقالات رشته کتابداری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

5 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1390; 17(1 (پياپي 64)):99-127.
 
طبقه بندي کاربردي کارکردهاي عوامل نرم افزاري هوشمند و تطبيق آنها با ويژگي هاي وب سايت هاي کتابخانه هاي ديجيتال
 
سهرابي بابك*,فرزانه ماندانا,رئيسي ايمان
 
* گروه مديريت فن آوري اطلاعات، دانشگاه تهران
 
 

هدف: با توجه به اين که امروزه خدمات وب به عنوان يکي از پرکاربردترين فن آوري ها جهت ايجاد تعاملات خودکار، با کيفيت و پرسرعت اطلاعاتي شناخته مي شود، هدف اصلي اين مقاله ارايه چارچوبي جامع از مجموعه خدمات مهم وب سايت هاي فارسي کتابخانه ها جهت استفاده در طراحي هاي آتي و همچنين تقسيم بندي عوامل نرم افزاري هوشمند براي استفاده در پرکاربردترين خدمات وب سايت هاي فارسي براي ارتقا کيفي اين خدمات مي باشد.
روش: خدمات اساسي و ضروري ايجاد يک وب سايت، پس از بررسي صد وب سايت پربيننده ايراني و صد وب سايت برتر غيرايراني، استخراج گرديد و توسط آزمون هاي آماري، نرخ اعتبار محتوا و آنتروپي شانون مورد بررسي و تحليل قرار گرفت. سپس با مطالعه عميق و جامع ادبيات تحقيق موجود در حوزه عوامل نرم افزاري هوشمند، تقسيم بندي اي از اين عوامل بر اساس بررسي کاربردهاي آنها و تطبيق آنها با خدمات پرکاربرد وب سايت هاي کتابخانه هاي ديجيتال به دست آمد.
يافته ها: به کارگيري مفاهيم وب هاي معنايي و خدمات وب با عنوان خدمات وب معنايي، منجر به ايجاد خدمات وب هوشمند گرديده و به لحاظ کيفي، منجر به ارتقا وب سايت ها مي گردد. يکي از روش هاي بهبود وب سايت ها، استفاده از خدمات وب بر مبناي به کارگيري عوامل هوشمند نرم افزاري مي باشد که مي تواند در پردازش اطلاعات و شناسايي نيازهاي کاربران صفحات وب به مديران وب سايت ها کمک کرده و قابليت وب را در پاسخ گويي به نيازهاي آنان در زمان مناسب و با کيفيت بالا و ايمن افزايش دهد. يافته هاي اين پژوهش مي تواند در طراحي وب سايت کتابخانه هاي الکترونيک مورد استفاده قرار گيرد. فراهم کردن خدمات اساسي شناسايي شده، مبنا و گام اوليه طراحان اين وب سايت هاي کتابخانه هاي الکترونيک در راستاي ايجاد آنها به شمار مي رود. همچنين نتايج اين پژوهش نشان داد که عوامل هوشمند نرم افزاري به جهت ويژگي ها و کارکردهاي متنوع خود و همچنين قابليت کاربرد در فضاي سايبر، مي توانند در ارايه خدمات اساسي وب سايت هاي کتابخانه هاي الکترونيک ياري رسان بوده و ارزش افزوده داشته باشند.
اصالت/ ارزش: چارچوب ارايه شده براي طراحان و مديران وب سايت کتابخانه هاي ديجيتال مفيد بوده و آنها را قادر مي سازد تا صفحات وب را به صورت کارا طراحي کرده و به نيازهاي کاربران به صورت موثر پاسخ دهند.

 
كليد واژه: وب سايت، طبقه بندي، عوامل هوشمند نرم افزاري، نسبت اعتبار محتوا، آنتروپي شانون
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 6 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1390; 17(1 (پياپي 64)):129-153.
 
محورهاي توسعه کتابخانه هاي ديجيتالي
 
نوروزي يعقوب*
 
* گروه کتابداري، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد همدان
 
 

هدف: مقاله حاضر سعي دارد از بعد کيفي مباحث مرتبط با محورهاي توسعه کتابخانه هاي ديجيتالي از جمله نيروي انساني، محتوا، خدمات و فن آوري را مطرح نموده و ضمن توجه به تمامي زواياي موجود، ديدگاه روشني را در اين رابطه ارايه دهد.
روش: در تدوين اين مقاله از منابع موجود در اين زمينه بهره گرفته شده است و با استفاده از روش سندي (کتابخانه اي) منابع مرتبط با مقاله حاضر بررسي و ضمن استفاده از يافته هاي آنها به عنوان شاهد نيز مورد استناد قرار گرفته اند.
يافته ها: مطالعه حاضر نشان داد که چهار محور و عنصر اصلي در طراحي و توسعه کتابخانه هاي ديجيتالي تاثيرگذاري انکارناپذيري دارند و درصورتي که کتابخانه ديجيتالي بخواهد راه اندازي و توسعه يابد هر يک از اين محورها بايد به طور جدي مورد توجه قرار گيرند. همچنين مي توان گفت که راه اندازي کتابخانه ديجيتالي و توسعه آن نيازمند مقدماتي است که توجه به آن ها در هريک از اين چهار محور بر اساس يافته هاي مطالعه حاضر مي تواند راه گشا باشد و از صرف وقت، انرژي و هزينه هاي تحميلي جلوگيري شود.
اصالت/ ارزش: اين مقاله توانسته است در ابتدا طرح جامعي را در مورد محورهاي توسعه کتابخانه ديجيتالي ارايه دهد. سپس با مطالعه اي جامع و برگرفته از پيشينه هاي موجود به تمامي عوامل دخيل در طراحي، توليد و استفاده از کتابخانه هاي ديجيتالي اين امکان را مي دهد تا با قابليت ها و نيازمندي ها موجود در اين زمينه آشنا شده و ديدگاه روشني را کسب کنند. همچنين کمک خواهد کرد تا افراد مسوول در اين زمينه قبل از هر گونه اقدامي بتوانند در برنامه ريزي ها و انتخاب خود تصميمات بهتري را اتخاذ کنند. در نهايت آشنايي با اهميت هر يک از محورها و عناصر مربوط به توسعه کتابخانه ديجيتالي امکان استفاده از آنها را در مواقع لزوم خواهد داد.

 
كليد واژه: کتابخانه هاي ديجيتالي، توسعه، نيروي انساني، خدمات، مجموعه، فن آوري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

8 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1390; 17(1 (پياپي 64)):179-190.
 
کتابخانه پست مدرن در عصر ارزيابي
 
کاثلين ال. ري*
 
 
 

هدف: بررسي اين مساله که کتابخانه پست مدرن، به عنوان يک سازمان سيال، پرابهام و کوانتومي، چگونه مي تواند مورد ارزيابي قرار گيرد.
روش: تحليل مفهومي.
يافته ها: امروزه کتابخانه ها با محيط جديدي مواجهند که تغييرات غيرقابل پيش بيني و مداوم صفت مميزه آن است. به منظور مواجهه با مقتضيات اين محيط جديد، کتابداران به ايجاد ساختارهاي سازمانيِ انعطاف پذير، داراي عکس العملِ سريع و متعاون گرايش يافته اند. لازمه کتابخانه هاي پست مدرن، مرزهاي باز و منعطف، اتخاذ نظرگاه کل انگارانه و تمرکز بر فرايند يادگيري است تا بتوانند به مقتضيات محيط دايما متحول و متغير پست مدرن به سرعت واکنش نشان دهند.
اصالت/ ارزش: در اين مقاله سعي شده است که چارچوب فکري جديد و تصور ذهني متفاوتي ارايه شود تا کتابخانه پست مدرن بتواند در عصر ارزيابي به حيات خود ادامه دهد.

 
كليد واژه: کتابخانه، مدرنيسم، پست مدرنيسم، ارزيابي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

1 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1389; 16(4 (پياپي 63)):5-29.
 
کتابخانه اسباب بازي: نگاهي به تجارب جهاني و پيشنهادي براي راه اندازي کتابخانه ملي اسباب بازي در ايران
 
اسديان فاطمه,ستوده هاجر*,پورحسن بهاره
 
* گروه کتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه شيراز
 
 

هدف: پژوهش حاضر که با هدف معرفي کتابخانه هاي اسباب بازي و شناسايي اهداف، خدمات، فعاليت ها و ساختارهاي آن ها انجام شده است، مي کوشد تا با ارايه تصويري از تجارب جهاني در اين زمينه، بر اهميت روزافزون وجود چنين مراکزي در پرورش کودکان تاکيد کرده و از اين رهگذر لزوم آغاز اقدامات عملي در ايران را گوشزد نمايد.
روش: اين پژوهش از روش کتابخانه اي استفاده کرده است. کتابخانه هاي اسباب بازي دنيا که در محيط اينترنت داراي وب سايت و پورتال بودند شناسايي گرديد و در مجموع وضعيت 50 کتابخانه مورد بررسي قرار گرفت
.
يافته ها: ويژگي هاي مختلف اين کتابخانه ها از جمله بودجه، خدمات، اندازه مجموعه، انواع مواد، روش سازماندهي، قوانين و مقررات مورد بررسي قرار گرفته است. در پايان پيشنهاد راه اندازي «کتابخانه ملي بازي و اسباب بازي ايران» ارايه شده است
.
ارزش/اصالت: اين نخستين پژوهشي است که کوشيده است تا برپايه شناسايي و معرفي کتابخانه هاي اسباب بازي دنيا به طرح انديشه اي نو براي راه اندازي «کتابخانه ملي بازي و اسباب بازي ايران» بپردازد که هدف آن نه تنها حفظ و نگهداري مظاهر فرهنگ بازي و اسباب بازي در ايران است؛ بلکه اشاعه و خدمت رساني در اين زمينه نيز از اهداف اصلي آن به شمار مي آيد
.

 
كليد واژه: کتابخانه اسباب بازي، بازي کودکان، اسباب بازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 7 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1390; 17(1 (پياپي 64)):155-177.
 
مطالعه وضعيت نشر مجلات علمي در ايران
 
پاشايي زاد حسين*,فدايي غلام رضا,حري عباس
 
* گروه کتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه پيام نور
 
 

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسي وضعيت نشر مجلات علمي ايران از لحاظ حوزه موضوعي، وابستگي سازماني، درجه علمي، زبان انتشار و نيز نشر الکترونيکي و نحوه دسترسي به مقالات آن ها از لحاظ آزاد و غيرآزاد بودن است.
روش: در اين مطالعه از روش پژوهش ارزيابانه استفاده شده است و براي گردآوري داده هاي مربوط به حوزه موضوعي، وابستگي سازماني و درجه علمي مجلات از ابزار سياهه وارسي استفاده گرديده است. جامعه مورد پژوهش مجلات داراي درجه علمي-پژوهشي و علمي- ترويجي از کميسيون بررسي نشريات علمي کشور (وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري) و نيز کميسيون نشريات علوم پزشکي کشور (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي) مي باشد. در اين مطالعه از آمارهاي توصيفي و استنباطي نيز براي تحليل داده ها استفاده شده است.
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که در ايران بيش از 530 مجله علمي منتشر مي شود که بيش تر آن ها به دانشگاه ها و موسسات پژوهش دولتي وابسته هستند. از لحاظ وضعيت دسترسي نيز نتايج پژوهش نشان داد که تنها حدود 40 درصد از مجلات امکان دسترسي آزاد به متن کامل مقالات شان را از طريق وبگاه هايشان فراهم مي سازند و در اين زمينه مجلات حوزه علوم پزشکي نسبت به ساير حوزه ها وضعيت نسبتا بهتري دارند.
اصالت/ ارزش: در هر کشور و جامعه اي نشر مجلات علمي يکي از مهم ترين شاخص هاي توسعه علم و دانش شناخته مي شوند و با عنايت به اين موضوع، کيفيت و کميت مجلات منتشر شده در يک کشور مي تواند به عنوان شاخصي براي سنجش ميزان فعاليت هاي علمي در يک کشور يا جامعه اي خاص مورد استفاده قرار گيرد. لذا، پژوهش حاضر اولين پژوهشي است که درباره وضعيت نشر مجلات علمي ايران و همچنين وضعيت نشر الکترونيکي و دسترسي آزاد بودن مقالات آن ها انجام گرفته است.

 
كليد واژه: مجلات علمي، نشر مجلات علمي، نشر الکترونيکي، ارتباط علمي، ايران، دسترسي آزاد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 2 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1389; 16(4 (پياپي 63)):31-53.
 
تحليل محتواي مقالات مجلات تخصصي کتابداري و اطلاع رساني درباره ترويج کتابخواني و کتابخانه هاي کودکان از سال 1378 تا 1387
 
باب الحوائجي فهيمه,يزديان راد مهرزاد*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم وتحقيقات
 
 

هدف: پژوهش حاضر با هدف تحليل محتواي مقالات با موضوع «ترويج کتابخواني» و «کتابخانه هاي کودکان» در مجلات تخصصي کتابداري و اطلاع رساني (منتشر شده در سال هاي 1378 تا 1387) انجام شده است.
روش: در اين پژوهش از روش تحليل محتوا استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش تمام مجلات تخصصي کتابداري و اطلاع رساني است که شامل
7 عنوان نشريه مي باشد.
يافته ها: بررسي تعداد کل مقالات منتشر شده توسط نشريات تخصصي کتابداري و اطلاع رساني نشان داد که
1429 عنوان مقاله در طي سال هاي پژوهش در اين نشريات منتشر شده که 52 عنوان از مقالات (3.6 درصد) به موضوع ترويج کتابخواني و 27 عنوان از مقالات (1.8 درصد) به موضوع کتابخانه هاي کودکان پرداخته اند که از اين بين 75 مقاله (94.9 درصد) تاليف و 4 مقاله (5.1 درصد) ترجمه است. از مجموع مقالات مرتبط با مقوله هاي کتابخواني و کتابخانه هاي کودکان در نشريات تخصصي حوزه کتابداري و اطلاع رساني، 37 مقاله (46.8 درصد) پژوهشي، 21 مقاله (26.6 درصد) تحليلي، 2 مقاله (2.5 درصد) مروري و 19 مقاله (24.1 درصد) گردآوري مي باشد.
اصالت/ارزش: توجه به موضوع کتابخواني و کتابخانه هاي کودکان از مسايل مهم در رشته کتابداري و اطلاع رساني است که فقدان آثار پژوهشي در موضوعاتي از اين دست بيانگر توجه اندک به آن مي باشد و پژوهش حاضر از اين جهت حايز اهميت است
.

 
كليد واژه: تحليل محتوا، نشريات تخصصي کتابداري و اطلاع رساني، کتابخواني، کتابخانه هاي کودکان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 3 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1389; 16(4 (پياپي 63)):55-82.
 
بررسي وضعيت انتشار داستان هاي ديني کودکان و نوجوانان بين سال هاي 1385-1380
 
محمدي مهدي*
 
* گروه کتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد قم
 
 

هدف: اين پژوهش به منظور بررسي وضعيت انتشار داستان هاي ديني منتشر شده براي کودکان و نوجوانان بين سال  هاي 1385-1380 انجام شده است.
روش: اين پژوهش به روش تحليل محتوا انجام گرفته است. جامعه آماري شامل 291 عنوان کتاب داستاني منتشر شده بين سال هاي 1385-1380 مي باشد که براي شناسايي آن ها از پايگاه اطلاع رساني خانه کتاب ايران استفاده گرديد
.
يافته ها: يافته  ها نشان داد که 77 درصد آثار توسط مردان و 23 درصد توسط زنان نوشته شده اند. همچنين
43.6 درصد آثار توسط تصويرگران زن و 56.7 درصد توسط تصويرگران مرد تصويرگري شده بودند. انتشار داستان هاي ديني فقط محدود به هفت شهر بود. بيش ترين آثار در سال 1385 و کم ترين آثار در سال 1382 منتشر شده بودند. گروه سني «ب» و «ج» 47.8 درصد از آثار مورد بررسي را به خود اختصاص داده بود. ميانگين تيراژ آثار براي کل ناشران 7246 نسخه، براي ناشران دولتي 4550 نسخه و براي ناشران خصوصي 7888 نسخه بود. مقايسه ميانگين قيمت ها نشان داد که ناشران خصوصي برخلاف ناشران دولتي هر سال قيمت آثار خود را افزايش داده اند.
اصالت/ارزش: با توجه به استقبال خوب خوانندگان از کتب داستاني ديني و حمايت دولت و نهادهاي دولتي از انتشار اين گونه آثار، پژوهش مستقلي در خصوص بررسي وضعيت انتشار آثار ديني صورت نگرفته است. اين بررسي اولين پژوهشي است که در اين حوزه صورت گرفته که ضمن بررسي نقش سازمان هاي موثر در زمينه نشر و حمايت از اين نوع آثار، پيشنهادهايي را براي آشنايي مسوولان، ناشران و پديدآورندگان با کاستي ها و نارسايي هاي موجود ارايه کرده و برنامه هايي جهت برطرف کردن مشکلات در سال هاي آتي پيشنهاد کرده است.

 
كليد واژه: ادبيات کودکان و نوجوانان، داستان هاي ديني کودکان و نوجوانان، نشر داستان هاي ديني، ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 4 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1389; 16(4 (پياپي 63)):83-104.
 
ويژگي هاي ساختاري مهم براي تارنماهاي مخصوص نوجوانان 12-14 ساله ايراني
 
پشوتني زاده ميترا*
 
* دانشگاه شهيد چمران
 
 

هدف: هدف اين پژوهش شناسايي ويژگي هاي مهم ساختاري تارنماهاي مخصوص نوجوانان 12-14 ساله ايراني است.
روش: انجام اين پژوهش با استفاده از تحليل ساختاري 54 تارنماي انگليسي زبان و فارسي زبان ويژه نوجوانان و نظرخواهي از 93 صاحب نظر و 32 نوجوانان 12-14 ساله ايراني ميسر شد که به روش پيمايشي و از طريق توزيع پرسشنامه انجام گرفت. براي تحليل داده ها از آمار توصيفي و آزمون هاي تي و مجذور خي استفاده گرديد.
يافته ها: با بررسي نظرات دو گروه صاحب نظران و نوجوانان ايراني، 27 ويژگي ساختاري مهم (از ميان 30 ويژگي شناسايي شده) براي تارنماهاي نوجوانان 12-14 ساله ايراني تعيين و معرفي شد که 10 ويژگي اول آن ها به ترتيب عبارتند از: خوانا بودن متن (%92.4)، سرعت بارگذاري بالا (%89.2)، آرم (%88.1)، مشخص بودن عنوان هر صفحه (%86.3)، وجود پيوند براي بازگشت به صفحه خانگي (%86)، صحيح بودن دستور زبان و املاي نوشته ها (%86)، پيش بيني موتور جست و جو به منظور جست و جو در تارنما (%82.8)، استفاده از رنگ هاي مختلف (%82.7)، امکان راهبري در صفحات (%81.6) و استفاده از عکس (%81.5).
اصالت/ارزش: تاکنون هيچ پژوهشي در رابطه با ويژگي هاي ساختاري وب سايت هاي (تارنماهاي) کودکان و نوجوانان در يک رده سني خاص و با توجه به نيازها و ويژگي هاي آنان انجام نشده است که اين پژوهش از اين نظر منحصربه فرد است. همچنين طراحان تارنماها، کتابداران کتابخانه هاي عمومي، والدين، معلمان و ... با استفاده از نتايج اين پژوهش، مي توانند به طراحي و انتخاب تارنماهايي مناسب براي گروه مذکور اقدام نمايند.

 
كليد واژه: تحليل ساختاري، ويژگي هاي ساختاري، نوجوانان 14-12 ساله ايراني، تارنما
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 5 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1389; 16(4 (پياپي 63)):105-127.
 
رابطه ميان سال نشر و قالب هاي ادبي در کتاب هاي اروپايي کودک و نوجوان ترجمه شده به فارسي در دهه اول قرن بيست و يکم
 
اخباري آزاد مينا*,اباذري زهرا
 
* واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي
 
 

هدف: پژوهش حاضر به بررسي رابطه معنايي بين سال انتشار و قالب هاي ادبي در کتاب هاي اروپايي کودک و نوجوان ترجمه شده به فارسي در دهه اول قرن بيست و يکم پرداخته و قالب هاي ادبي را در کتاب هاي مورد نظر که در طول نه سال (از ابتداي سال 2000 ميلادي برابر با 11 دي ماه 1378 شمسي تا انتهاي سال 2008 ميلادي يعني 11 الي دي ماه 1386) از نويسندگان اروپايي به زبان فارسي در ايران چاپ شده اند، شناسايي نموده است.
روش: روش به کار رفته در اين پژوهش تحليل محتوا است که در آن تلاش شده است با تحليل نظام مند قالب هاي ادبي کتاب هايي که در دايره اين پژوهش مي گنجند هر يک از داستان ها را به روشي دقيق بررسي، و قالب ادبي آن مشخص گردد. جامعه آماري اين پژوهش با بهره گيري از نمونه گيري منظم انتخاب شده است. اطلاعات مورد نياز از هر کتاب در يک سياهه بررسي ثبت شده و با بهره گيري از آزمون خي دو، فرضيه پژوهش مورد آزمون قرار گرفته است
.
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که از مجموع 318 عنوان اثر داستاني ترجمه اي منتشر شده، 59 اثر (28 درصد) توسط زنان و 170 اثر (
53.5 درصد) توسط مردان تاليف شده است. از سوي ديگر 89 عنوان کتاب ترجمه شده (28 درصد) نويسنده مشخص نداشتند. بررسي 4 قالب ادبي استاندارد در نظرگرفته شده حاکي از آن است که 89 کتاب در قالب ادبي داستان واقعي (28 درصد)، 81 عنوان کتاب در قالب کتاب غير داستاني (25.4 درصد)، 106 کتاب در قالب ادبي داستان فانتزي (33.4 درصد) و 42 عنوان کتاب در قالب ادبي داستان عاميانه (13.2 درصد) توسط پديدآورندگان اروپايي تاليف شده و به زبان فارسي ترجمه شده اند. همچنين نويسندگان انگليسي با 105 کتاب (31.9 درصد) بيشترين فراواني نگارش را به خود اختصاص داده اند. از سوي ديگر نتايج پژوهش نشان داد که فرضيه مورد نظر در ارتباط با «وجود رابطه معنادار بين فراواني قالب ادبي و تاريخ نشر» تاييد نشد؛ چرا که بر اساس آزمون خي دوp=23.135  محاسبه شد و چنين نتيجه گرفته شد که بين قالب هاي ادبي و تاريخ نشر در کتاب هاي ترجمه شده رابطه معناداري وجود ندارد.
اصالت/ارزش: مقاله حاضر به شناسايي گستره قالب هاي ادبي کتاب هاي اروپايي کودک نوجوان، ترجمه شده به زبان فارسي پرداخته و از رويکردهاي جديدي است که به بررسي وضعيت کتاب هاي اين حوزه از منظر گونه شناسي قالب هاي ادبي و نيز بررسي رابطه معنايي بين قالب هاي ادبي و سال نشر اين کتاب ها مي پردازد.

 
كليد واژه: قالب ادبي، سال نشر، کتاب کودک، اروپا، ترجمه، قرن بيست و يکم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 6 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) زمستان 1389; 16(4 (پياپي 63)):129-149.
 
مطالعه نيازهاي اطلاعاتي کاربران نابينا و کم بيناي شهر کرمان و ميزان بهره گيري آن ها از خدمات کتابخانه اي
 
نوشين فرد فاطمه*,رضوي يلدا
 
* گروه علوم کتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات
 
 

هدف: هدف اين پژوهش، مطالعه نيازهاي اطلاعاتي کاربران نابينا و کم بيناي شهر کرمان و ميزان بهره گيري آن ها از خدمات کتابخانه اي است.
روش: روش پژوهش پيمايشي-توصيفي و جامعه پژوهش کاربران نابينا و کم بيناي عضو کتابخانه هاي دانشگاهي و عمومي شهر کرمان است که شامل 55 کاربر و 13 کتابخانه مي باشد. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه است. بدين منظور دو پرسشنامه جداگانه براي کاربران نابينا و کم بينا و مديران کتابخانه ها طراحي گرديد
.
يافته ها: يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که بيش ترين منبع مورد استفاده کاربران نابينا و کم بينا، منابع گويا (64 درصد) و منابع بريل (42 درصد) مي باشد. متاسفانه درصد بسيار کمي از کاربران از منابع الکترونيکي استفاده مي نمايند. همچنين از تجهيزات و فن آوري ها در حد بسيار کمي در کتابخانه ها استفاده مي شود. 90 درصد کاربران نابينا و کم بينا منابع کتابخانه ها را کافي ندانسته اند. 80 درصد کاربران نقش کتابخانه در رفع نيازهاي اطلاعاتي خود را در حد متوسط و پايين تر از آن دانسته اند. اکثر کاربران نابينا و کم بينا (78 درصد) اظهار داشتند که از راهنمايي کتابداران در دسترسي به اطلاعات مورد نياز برخوردار بوده اند
.
اصالت/ارزش: نتايج اين پژوهش مي تواند مسوولان و دست اندرکاران را در برنامه ريزي جهت فراهم نمودن امکانات و فن آوري هاي اطلاعاتي براي ارايه خدمات خاص به نابينايان در کتابخانه ها ياري نمايد. اين مقاله همچنين ضمن تاکيد بر اشتراک منابع ويژه نابينايان در کتابخانه هاي عمومي و ايجاد نظام همکاري بين کتابخانه اي، تاسيس شبکه ملي اطلاع رساني نابينايان توسط نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور با همکاري کتابخانه ملي ايران را راه حلي اساسي جهت دسترسي نابينايان به گستره وسيعي از منابع اطلاعاتي مي داند
.

 
كليد واژه: کتابخانه هاي کرمان، نابينايان، کم بينايان، نيازهاي اطلاعاتي، خدمات کتابخانه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 3 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) پاييز 1389; 16(3 (پياپي 62)):59-85.
 
ديدگاه جامعه کتابداري و اطلاع رساني در خصوص تغيير در محتوا، آموزش و عنوان رشته
 
حسن‌ زاده محمد*,غيوري زينب
 
* گروه كتابداري و اطلاع‌ رساني، دانشگاه تربيت ‌مدرس
 
 

هدف: اين پژوهش به دنبال بررسي ديدگاه جامعه کتابداري و اطلاع رساني در خصوص تغيير در سه حوزه عنوان، محتوا و آموزش اين رشته بوده و درصدد بررسي اين مساله مبنايي است که تغيير در حوزه هاي مختلف کتابداري و اطلاع رساني از ديدگاه متخصصان و کارکنان و دانشجويان اين رشته چه اَبعاد و گستره اي را در بر مي گيرد و اولويت تغييرات از نظر آنها مي بايست به چه صورت باشد و آيا توافقي بين جامعه کتابداري و اطلاع رساني در خصوص اين تغييرات وجود دارد يا خير.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردي است و بنا به ماهيت موضوع، اهداف پژوهش و سوالات، از پيمايش بهره گرفته شده است. در اين پژوهش، نظرات
275 نفر از اعضاي جامعه حرفه اي (هيات علمي، دانشجو و کتابدار) گردآوري و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. براي آزمودن پرسش هاي پژوهش از آزمون هاي آماري فريدمن، کروسکال واليس و تحليل واريانس استفاده شد.
يافته ها: نتايج آزمون فريدمن نشان داد که اولويت تغيير در بين جامعه کتابداري و اطلاع رساني به ترتيب عبارت از تغيير در عنوان، محتوا و سپس آموزش است. همچنين آزمون کروسکال واليس و تحليل واريانس نشان داد که سه گروه جامعه مخاطب نسبت به تغيير در حوزه محتوا و آموزش نظر يکساني دارند ولي نسبت به عنوان رشته نظر يکساني ندارند
.
 اصالت/ارزش: تاکنون بحث هاي مربوط به تغيير در حوزه هاي مختلف کتابداري و اطلاع رساني به صورت نظرات شخصي و بحث هايي بوده است که در اظهار نظرهاي افراد مورد توجه قرار گرفته و يا تنها نظرات بخشي از جامعه اين رشته منعکس شده است. در اين تحقيق با مراجعه به نظرات سه گروه از اعضاي جامعه حرفه اي کتابداري و اطلاع رساني، اولويت مورد نظر آنها براي تغيير در عنوان، محتوا و آموزش رشته مورد بررسي قرار گرفته است
.

 
كليد واژه: کتابداري و اطلاع رساني، نظرسنجي، محتواي دروس، سر فصل دروس، عنوان رشته
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 2 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) پاييز 1389; 16(3 (پياپي 62)):39-57.
 
نقش هوش هيجاني کتابداران در اتخاذ استراتژي هاي مديريت تعارض
 
انصاري منوچهر,روشن دل اربطاني طاهر,علي پور طيبه*
 
* دانشگاه تهران
 
 

هدف: هدف از انجام اين پژوهش بررسي نقش هوش هيجاني کتابداران در اتخاذ استراتژي هاي مديريت تعارض است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، در زمره پژوهش هاي کاربردي و از نظر روش جمع آوري داده ها، توصيفي مي باشد و از جمله طرح هاي همبستگي محسوب مي شود. داده هاي مورد نياز به کمک ابزار پرسشنامه گردآوري شده است. براي سنجش
EQ از «آزمون هوش هيجاني برادبري و گريوز» و براي بررسي «وضعيت سبک هاي استراتژي هاي مديريت تعارض» از پرسشنامه ارايه شده توسط پوتنام و ويلسون استفاده شده است. جامعه آماري تحقيق شامل کليه کتابداران مرد و زن شاغل در کتابخانه هاي عمومي شهر تهران مي باشد که به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي تعداد 100 نفر به عنوان گروه نمونه در نظر گرفته شد. براي تجزيه و تحليل آماري علاوه بر شاخص هاي آمار توصيفي و جداول و نمودارهاي فراواني، از آزمون معناداري ضريب همبستگي پيرسون و آزمون t مستقل، آزمون تحليل واريانس يک راهه (ANOVA) و رگرسيون چندگانه (گام به گام) استفاده شد.
يافته ها: بر اساس نتايج حاصله، اتخاذ استراتژي راه حل گرايي در کارکنان داراي هوش هيجاني بالا، به طور معناداري بيش از کارکنان داراي هوش هيجاني پايين مي باشد (P<0.001) اما اين تفاوت در استراتژي هاي عدم مقابله و کنترل مشاهده نشد.
اصالت /ارزش: نتايج اين پژوهش مي تواند زمينه آموزش موثر کتابداران کتابخانه هاي عمومي را فراهم نموده و نيز در انتخاب افراد مناسب تر براي شغل کتابداري مفيد باشد
.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، مديريت تعارض، کتابدار، کتابخانه عمومي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 1 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) پاييز 1389; 16(3 (پياپي 62)):5-38.
 
کتابخانه هاي عمومي و تحليل کارکردهاي اجتماعي آن به عنوان نهادي ارتباطي-رسانه اي
 
غفاري قدير جلال,شقاقي مهدي*
 
 
 

هدف: هدف بررسي حاضر، تحليل نظريه هاي مطرح در حوزه کارکردهاي اجتماعي رسانه هاي ارتباطي از جمله کتابخانه هاي عمومي است و سپس، تبيين و تعميم نظريه اي است که از بهترين تناسب با کتابخانه هاي عمومي برخوردار است. در اين تحليل، کتابخانه هاي عمومي با توجه به جايگاه و کارکرد هايشان، به مثابه رسانه هاي ارتباطي تبيين شده اند.
روش: پژوهش حاضر با کمک روش فراتحليل در پي کند و کاو نظريه هاي مطرح در حوزه رسانه هاي ارتباطي براي رسيدن به يک نظريه مطلوب و کاربست آن براي نهاد هاي رسانه اي مانند کتابخانه هاي عمومي است. به علاوه، در اين تحليل براي ارايه شواهد لازم، از روش سندي نيز استفاده شده است
.
يافته ها: يافته هاي اين تحليل نشان داد که هيچ يک از نظريه هاي جامعه توده وار، نظريه کارکردي رسانه ها، نظريه جبر فن آوري، نظريه مارکسيتي و زير مجموعه هاي آن، و نظريه اجتماعي-فرهنگي به لحاظ شرايط بومي کتابخانه هاي عمومي در ايران و وجود نظريه هاي جديد جريان اطلاعات بين الملل، قابل انطباق با کتابخانه هاي عمومي جمهوري اسلامي ايران نيستند و صرفا نظريه همگرا مي تواند به مثابه يک الگوي «وحدت گرا-رهايي بخش» در جريان اطلاعات جهاني، براي کارکرد اجتماعي کتابخانه هاي عمومي به منزله نهادي ارتباطي رسانه اي مطرح باشد. به علاوه، عناصر اين نظريه نيز با مقتضاي کتابخانه هاي عمومي به تفصيل بيان شد
.
اصالت/ارزش: از آنجا که اَبعاد نظري مباحث حوزه کتابخانه ها و از جمله کتابخانه هاي عمومي در سطوح ملي و بين المللي تا حدود زيادي مغفول مانده است، مقاله حاضر با نگاه جديدي که به کتابخانه هاي عمومي دارد، قصد دارد با تحليل نظريات رسانه هاي ارتباطي، الگوي مناسبي براي کارکرد اجتماعي کتابخانه هاي عمومي بيابد
.

 
كليد واژه: کتابخانه هاي عمومي، رسانه هاي گروهي، کارکردهاي اجتماعي، نظريه همگرا، اشاعه اطلاعات، فرا تحليل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 4 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) پاييز 1389; 16(3 (پياپي 62)):87-101.
 
ميزان همکاري گروهي نويسندگان مقالات ارايه شده در همايش هاي تخصصي کتابداري و اطلاع رساني ايران در فاصله سال هاي 1383-1386
 
عبدالمجيد اميرحسين*,صابري مريم,افشار مينا
 
* مرکز پژوهش ‎هاي مجلس شوراي اسلامي
 
 

هدف: هدف پژوهش حاضر، تعيين ميزان همکاري گروهي ميان نويسندگان شرکت کننده در همايش هاي داخلي تخصصي کتابداري و اطلاع رساني در فاصله سال هاي 1383 تا 1386 مي باشد.
روش: اين پژوهش با استفاده از روش علم سنجي انجام گرفته است و از نوع توصيفي مي باشد. جامعه اين پژوهش، مقالات ارايه شده در همايش هاي تخصصي داخلي کتابداري و اطلاع رساني در فاصله سال هاي 1383 تا 1386 هستند. اطلاعات ابتدا به صورت دستي و با استفاده از دو نوع فرم ورود اطلاعات که توسط پژوهشگران طراحي شده بود، وارد شد. سپس اطلاعات گردآوري شده در يک پايگاه اطلاعاتي در نرم افزار آماري Excel وارد شد و پس از آن با توجه به پرسش هاي مطرح شده، داده ها شمارش، رتبه بندي و جهت تحليل هاي لازم مرتب گرديد.
يافته ها: نتايج پژوهش حاضر نشان داد که از مجموع 269 مقاله ارايه شده در همايش هاي تخصصي کتابداري و اطلاع رساني، 469 نويسنده شرکت داشته اند که ميانگين تعداد نويسندگان در هر مقاله 1.74 نفر است. از نظر جنسيت پژوهشگران، %55.65 مرد و %44.35 زن هستند. بررسي نتايج حاصل از پژوهش، در مورد پرکارترين موسسه ها و مراکز دانشگاهي حاکي از آن است که دانشگاه علوم پزشکي اصفهان با 38 مقاله، بيشترين حضور را در همايش هاي تخصصي کتابداري و اطلاع رساني در ايران داشته است. همچنين اين دانشگاه در مجموع با 32 مقاله گروهي، بيشترين مقالات گروهي را در بين ساير موسسه ها و مراکز دانشگاهي ايران به خود اختصاص داده است. در مورد همکاري گروهي بين نويسندگان، نتايج حاصل از پژوهش نشان داد که %57.25 مقالات همايش هاي تخصصي تک نويسنده اي بوده اند. اين در حالي است که به نظر مي رسد در سال هاي اخير گرايش به سمت تاليف مقالات گروهي افزايش يافته است. همچنين ضريب همکاري گروهي بين نويسندگان مقالات همايش هاي تخصصي کتابداري و اطلاع رساني داخلي، 0.16 برآورد شد. به طورکلي، ميزان همکاري گروهي بين متخصصان و پژوهشگران کتابداري و اطلاع رساني ايراني در همايش هاي تخصصي داخلي در سطح پاييني قرار دارد؛ اگر چه شواهد نشان دهنده بهبود و افزايش سطح همکاري و مشارکت بين نويسندگان مقالات در سال هاي آينده است.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در تعيين الگوي مشارکت علمي پژوهشگران و کتابداران شرکت کننده در همايش هاي داخلي حوزه کتابداري و اطلاع رساني در ايران است
.

 
كليد واژه: علم سنجي، مشارکت علمي، ضريب همکاري گروهي، همايش هاي تخصصي، کتابداري و اطلاع رساني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 5 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) پاييز 1389; 16(3 (پياپي 62)):103-122.
 
بررسي ميزان استرس شغلي کتابداران و مديران کتابخانه هاي عمومي وابسته به نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور (مطالعه موردي شهر تهران)
 
باب الحوائجي فاطمه*,پاشازاده فاطمه
 
* گروه کتابداري و اطلاع ‌رساني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات
 
 

هدف: تحقيق حاضر با هدف بررسي ميزان استرس شغلي کتابداران و مديران کتابخانه هاي عمومي وابسته به نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور شهر تهران در سال 1388 انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع پيمايشي است و جامعه پژوهش، 103 نفر از کتابداران و مديران کتابخانه هاي عمومي شهر تهران هستند که به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش، پرسشنامه استرس شغلي اوسيپو است.
يافته ها: از نمونه مورد بررسي، 23 نفر (33.22 درصد) در سمت مدير کتابخانه و 79 نفر (70.76 درصد) در سمت کتابدار مشعول به خدمت بودند. ميانگين استرس شغلي نمونه مورد بررسي (194.20) بود که با توجه به جدول نحوه امتياز گذاري مقياس اوسيپو جهت تعيين استرس شغلي، تنيدگي کلي استرس شغلي در حد تنيدگي طبيعي بوده است، لذا استرس شغلي در نمونه مورد بررسي مشاهده نشده است و بيشترين ميانگين اَبعاد استرس شغلي مربوط به بعد بار کاري نقش و کمترين ميانگين ابعاد استرس مربوط به بعد محيط فيزيکي مي باشد. همچنين بين استرس شغلي و ويژگي هاي جمعيت شناختي (سن، سابقه کار) رابطه معناداري وجود نداشت و نيز تفاوت معناداري در شرايط محيط کاري، سابقه، تشويق، و درآمد اقتصادي گروه هاي مورد بررسي از لحاظ استرس شغلي ملاحظه نشد.
اصالت/ارزش: مقاله حاضر با شناسايي ميزان استرس شغلي کتابداران کتابخانه هاي عمومي در شش بعد بار کاري نقش، بي کفايتي نقش، دوگانگي نقش، محدوده نقش ، مسووليت، و محيط فيزيکي نشان داد که در بعد بار کاري نقش که مرتبط با چگونگي پاسخگويي شخص نسبت به تقاضاهاي محيط کار است، نياز به توجه بيشتري براي برنامه ريزي به منظور به حداقل رساندن استرس است. به علاوه مديران مي توانند با مداخله در اين شش بعد، ميزان استرس کارکنان را کنترل کنند.

 
كليد واژه: استرس شغلي، کتابداران، کتابخانه عمومي، نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:36 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها