0

بانک مقالات رشته کتابداری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 4 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) پاييز 1390; 17(3 (پياپي 66)):455-475.
 
ميزان همکاري ‌هاي علمي دانشگاه ‌هاي علوم پزشکي تيپ يک در سطح ملي و بين ‌المللي بر اساس مدارک نمايه شده در پايگاه ISI بين سال ‌هاي 2004 تا 2008
 
شيري روح اله*,فدايي غلام رضا
 
* کتابخانه مرکزي، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي
 
 

هدف: اين پژوهش با هدف بررسي همکاري هاي علمي (همکاري در تاليف مقالات نمايه شده در پايگاه استنادي موسسه اطلاعات علمي) پژوهشگران دانشگاه هاي علوم پزشکي تيپ يک طي سال هاي 2004 تا 2008 انجام شده است.
روش: در اين پژوهش از روش پژوهش سندي با ابزار علم ‌سنجي بر اساس شاخص هم‌ تاليفي استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه، دانشگاه هاي علوم پزشکي تهران، شهيد بهشتي، ايران، شيراز، اصفهان، مشهد، تبريز، جندي شاپور اهواز و کرمان هستند. براي گردآوري داده ها ابتدا تمامي مدارک مربوط به هر دانشگاه بر اساس دستور جست ‌و جوي مشخص، از پايگاه استنادي موسسه اطلاعات علمي به ‌‌دست آمده و پس از آن از روش ‌هاي آماري توزيع فراواني و درصد فراواني در قالب جدول و نمودار و از آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن براي تحليل روابط بين متغيرها استفاده شده است
.
يافته ‌ها: نتايج نشان مي دهد که بيشترين ميزان نسبت همکاري هاي علمي داخلي به کل توليدات علمي به ‌ترتيب مربوط به دانشگاه هاي علوم پزشکي کرمان، ايران و شهيد بهشتي بوده است. همچنين اغلب همکاري هاي علمي خارجي با پژوهشگران کشور آمريکا و پس از آن با کشورهاي انگلستان و کانادا صورت گرفته است. حوزه موضوعي داروشناسي و داروسازي بيشتر از ساير موضوعات در همکاري هاي علمي داخلي و خارجي مورد توجه قرار گرفته است. نتايج آزمون همبستگي اسپيرمن نيز نشان دهنده وجود رابطه معني‌ دار ميان توليدات علمي دانشگاه ها و همکاري هاي علمي داخلي آنها، توليدات علمي و همکاري هاي علمي خارجي و نيز ميان همکاري ‌هاي علمي داخلي و همکاري ‌هاي علمي خارجي است
.
اصالت / ارزش: پژوهش حاضر ضمن اين‌ که نمايي از وضعيت همکاري هاي علمي پژوهشگران دانشگاه هاي علوم پزشکي تيپ يک را ارائه مي ‌دهد؛ حوزه هاي موضوعي را که در اين همکاري ها مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته اند را مشخص کرده است
.

 
كليد واژه: همکاري علمي، هم‌ تاليفي، دانشگاه ‌هاي علوم پزشکي تيپ يک، پايگاه استنادي موسسه اطلاعات علمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 6 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) پاييز 1390; 17(3 (پياپي 66)):495-516.
 
نيازهاي اطلاعاتي دانش آموزان ناشنوا و کم شنواي مدارس استثنائي شهر شيراز از نظر معلمان آنان
 
بيگدلي زاهد*,سلاحي سوسن
 
* گروه کتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

هدف: اين پژوهش با هدف بررسي نيازهاي اطلاعاتي دانش آموزان ناشنوا و کم شنواي مدارس استثنائي شهر شيراز از ديدگاه معلمان آنان و نقش کتابخانه هاي مدارس استثنائي شيراز در برآوردن اين نيازها انجام شده است.
روش: در اين پژوهش که در آن از روش پيمايشي استفاده شده است، نظرات 44 نفر از معلمان مدارس ناشنوا و کم شنوا از طريق پرسشنامه گردآوري شد و تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار اس. پي. اس. اس انجام شد
.
يافته ‌ها: تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که نيازهاي اطلاعاتي دانش آموزان ناشنوا و کم شنواي مدارس استثنائي شيراز شامل: اطلاعات عمومي، منابع اطلاعاتي کمک درسي، و تفريح و سرگرمي مي باشد و از نظر معلمان، مناسب ترين شکل تامين منابع اطلاعاتي، کتاب به همراه سي دي يا دي وي دي همراه با زبان اشاره مي باشد. از نظر معلمان، منابع اطلاعاتي موجود چندان تاثيري در رشد مهارت‌ هاي اجتماعي دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا ندارد و دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا قادر به خريد و استفاده از منابع اطلاعاتي موجود نيستند.
52.2 درصد از معلمان معتقدند که دستگاه هاي ارتباطي مناسب (تله تکست، چت نوشتاري و ....) براي استفاده دانش آموزان وجود ندارد، و ميزان استفاده دانش آموزان از کتابخانه مدرسه بسيار کم است و دانش آموزان از وجود منابع اطلاعاتي در کتابخانه مدرسه خود آگاهي کافي ندارند و کيفيت کتابخانه هاي مدرسه پايين است.
اصالت / ارزش: يافته هاي اين پژوهش مي تواند به مسوولان امور در شناسائي نيازهاي اطلاعاتي گروه ويژه اي از افراد جامعه و تلاش براي رفع اين نيازها، و همچنين به والدين و معلمان دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا کمک کند تا با اشتراک مساعي به رفع نيازهاي اطلاعاتي اين گروه خاص از دانش آموزان بپردازند
.

 
كليد واژه: نيازهاي اطلاعاتي، دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا، مدارس استثنائي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 5 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) پاييز 1390; 17(3 (پياپي 66)):477-494.
 
ميزان هم ‌خواني کليدواژه‌ هاي مستخرج از چکيده با توصيفگرهاي نمايه ‌سازان در پايگاه «چکيده پايان‌ نامه‌ هاي ايران»
 
نوكاريزي محسن*,دهقاني كلثوم
 
* گروه کتابداري و اطلاع ‌رساني، دانشگاه بيرجند
 
 

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسي ميزان هم خواني کليدواژه هاي مستخرج از چکيده پايان نامه ها توسط متخصصان موضوعي با توصيفگرهاي نمايه سازان در پايگاه «چکيده پايان نامه هاي ايران» مي ‌باشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردي و روش استفاده شده تحليل محتوا است. يک سياهه وارسي متشکل از 32 معيار براي بررسي ابعاد پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. افزون بر اين، از متخصصان موضوعي حوزه‌ هاي مورد بررسي نيز براي انجام پژوهش بهره گرفته شده است. جامعه آماري پژوهش رکوردهاي موجود در پايگاه اطلاعاتي چکيده پايان ‌نامه ‌هاي ايران (74500 رکورد) از سال 1385-1368 است. با استفاده از فرمول تعيين حجم نمونه از هر حوزه علوم انساني، علوم پايه، فني و مهندسي و کشاورزي 100 رکورد به روش تصادفي طبقه اي انتخاب شد
.
يافته ها: يافته ها نشان داد كه بين تعداد گروه هاي کليدواژه اي چکيده پايان نامه ها و هم خواني آنها با توصيفگرها و همچنين بين تعداد کليدواژه هاي مستخرج و تعداد توصيفگرها نيز رابطه معني ‌داري وجود دارد. در حوزه هاي موضوعي مختلف و همچنين دوره هاي زماني مختلف بين هم خواني کليدواژه هاي مستخرج با توصيفگرها تفاوت معني ‌داري وجود دارد. بازيابي بيشتر از طريق توصيفگرها در مقايسه با كليدواژه‌ هاي مستخرج از چکيده، اثربخشي طرح‌ هايي را نشان داد كه به ‌منظور افزايش ارتباط بين توصيفگرهاي هم ‌موضوع در اين پايگاه صورت گرفته است. از نظر نظام دستوري،
50.26 درصد توصيفگرها به ‌صورت ترکيب واژه، 49.74 درصد تک واژه، 93.2 درصد مفرد و 6.8 درصد به ‌صورت جمع تهيه شده اند.
اصالت / ارزش: يافته هاي اين پژوهش مي تواند به نمايه سازان و مديران پايگاه چکيده پايان ‌نامه ‌هاي ايران در شناسايي نکات قوت و ضعف در نمايه سازي پايان نامه ها و همچنين همکاري با متخصصان موضوعي نمايه سازي مدارک کمک کند
.

 
كليد واژه: نمايه سازي، پايان نامه ها، کليدواژه‌ ها، توصيفگرها، پايگاه چکيده پايان‌ نامه‌ هاي ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 7 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) پاييز 1390; 17(3 (پياپي 66)):517-544.
 
وضعيت ساختمان و تجهيزات كتابخانه مركزي تبريز در مقايسه با استاندارد‌هاي كتابخانه ‌هاي عمومي و بررسي ميزان رضايت مراجعان از فضاي كتابخانه
 
حيدرتاميني ميترا,علي پورحافظي حامد*,عبداللهي زهرا
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد همدان
 
 

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسي وضعيت ساختمان و تجهيزات كتابخانه مركزي تبريز و مقايسه آن با استاندارد‌هاي كتابخانه‌ هاي عمومي و تعيين ميزان رضايت مراجعان از وضعيت ساختمان و خدمات کتابخانه است.
روش: پژوهش حاضر به روش پيمايشي - توصيفي انجام گرفته است. جامعه آماري اين پژوهش عبارت از کتابخانه مرکزي تبريز و مراجعه ‌کنندگاني است که به صورت نمونه‌ گيري تصادفي انتخاب شدند. ابزارهاي گردآوري داده ها شامل سياهه وارسي و پرسشنامه است. براي تجزيه و تحليل يافته‌ ها از نرم ‌افزار اكسل ماكروسافت استفاده شده است و نيز براي توصيف يافته ها از آمار توصيفي استفاده شده است
.
يافته ‌ها: يافته‌ هاي پژوهش نشان مي ‌دهد که
92.53 درصد مراجعه ‌كنندگان دسترسي راحت به محل كتابخانه داشته و 69.69 درصد آنها معتقدند بخش هاي پرمراجعه به هنگام ورود مشخص است. 87.09 درصد مراجعان نيز اعتقاد دارند كه سطوح شيب ‌دار براي استفاده معلولين به ‌شكل مناسبي تعبيه شده است. 68.57 درصد مراجعان دسترسي راحت به فهرست رايانه اي دارند که از اين تعداد 74.24 درصد به راحتي از آن استفاده مي کنند. همچنين 75.47 درصد آنها دسترسي راحت به بخش مرجع دارند و از تسهيلات موجود در آن ابراز رضايت مي کنند. 60.65 درصد استفاده ‌كنندگان روشنايي بخش‌ ها و 81 درصد رطوبت قسمت ‌هاي مختلف كتابخانه را مناسب مي دانند. با ‌اين ‌وجود 62.29 درصد مراجعه ‌کنندگان تسهيلات بهداشتي کتابخانه را ناکافي اعلام کرده اند. به طور كلي، با توجه به يافته هاي پژوهش مي توان اظهار داشت كه وضعيت ساختمان و تجهيزات کتابخانه مرکزي تبريز تا حد زيادي با استاندارد‌هاي ايفلا در مورد کتابخانه‌ هاي عمومي مطابقت دارد.
اصالت / ارزش: با توجه به اينكه ارتقا كيفيت خدمات در كتابخانه هاي عمومي و استانداردسازي آنها همواره نيازمند شناسايي و تحليل نيازمندي ها و خواسته هاي كاربران است، پژوهش حاضر نيز از اين منظر به شناسايي و تحليل توقعات كاربران پرداخته است تا گامي در راستاي ارتقا خدمات اين كتابخانه و متقابلا ارتقا سطح رضايت ‌مندي كاربران بردارد
.

 
كليد واژه: ساختمان و تجهيزات کتابخانه، كتابخانه مركزي تبريز، استاندارد‌ ساختمان كتابخانه ‌هاي عمومي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

1 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) تابستان 1390; 17(2 (پياپي 65)):197-225.
 
بررسي وب گاه هاي ادارات کل کتابخانه هاي عمومي ايران: مطالعه وب سنجي
 
نباتعلي قاسم*,جلالي ديزجي علي
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

هدف: هدف پژوهش، شناسايي وضعيت پيوندهاي وب گاه هاي ادارات کل کتابخانه هاي عمومي زير نظر نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور از طريق تحليل انواع پيوندهاي وب مي باشد.
روش: روش پژوهش حاضر، تحليل پيوند است که يکي از روش هاي وب سنجي است. گردآوري داده ها با استفاده از نرم افزار لکزي يو آر ال و موتور کاوش ياهو انجام گرفته است. حجم نمونه آماري مورد پژوهش، وب گاه هاي ادارات کل کتابخانه هاي عمومي استان هاي کشور (شامل 30 وب گاه) است. اطلاعات گردآوري شده در يک پايگاه اطلاعاتي در نرم افزار آماري اکسل وارد شد و پس از آن با توجه به پرسش هاي مطرح شده، داده ها شمارش و رتبه بندي تحليل گرديد.
يافته ها: نتايج پژوهش نشان مي دهد که وب گاه هاي ادارات کل کتابخانه هاي عمومي استان هاي خراسان رضوي، آذربايجان شرقي و قم داراي بيشترين تعداد پيوند دريافتي هستند و در نتيجه از بالاترين ميزان رويت برخوردارند. به لحاظ تعداد صفحات و ميزان حضور در وب، و همچنين تعداد خودپيوندها، وب گاه هاي ادارات کل کتابخانه هاي عمومي خراسان رضوي، مازندران و آذربايجان شرقي در وضعيت بهتري نسبت به ديگر وب گاه ها قرار دارند. از نظر نوع دامنه پيوندهاي دريافتي، 61.21 درصد پيوندهاي دريافتي متعلق به دامنه ir است. به لحاظ ضريب تاثيرگذاري، وب گاه هاي ادارات کل کتابخانه هاي عمومي تهران، کردستان و قم به ترتيب با ضريب تاثير 0.422، 0.362 و 0.345 در رتبه هاي اول تا سوم قرار گرفتند. به لحاظ تبادل پيوند، تنها ميان 8 مورد از اين وب گاه ها (26 درصد) ارتباط و همکاري برقرار شده است.
اصالت / ارزش: تاکنون پژوهش مجزايي درباره تحليل پيوندهاي موجود در وب گاه کتابخانه هاي عمومي يا وب گاه ادارات کل کتابخانه هاي عمومي ايران صورت نگرفته است. بررسي وب گاه کتابخانه ها با استفاده از روش وب سنجي به منظور شناسايي وضعيت پيوندهاي وب گاه ها، ارزيابي و سنجش ميزان حضور در محيط وب، مشاهده پذيري و تاثيرگذاري وب گاه ها مزاياي مهمي براي کتابخانه ها دارد و منجر به شناسايي نقاط ضعف و قوت آنها شده و مي تواند به حضور موثر در اينترنت و بهبود خدمات اينترنتي کمک شاياني نمايد.

 
كليد واژه: وب سنجي، تحليل پيوند، وب گاه هاي کتابخانه اي، کتابخانه هاي عمومي، نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 2 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) تابستان 1390; 17(2 (پياپي 65)):227-245.
 
نگاشت توليدات علمي و جايگاه ايران در حوزه علوم کتابداري و اطلاع رساني در پايگاه وب آو ساينس طي سال هاي 2009-1994
 
بهزادي زهرا*,جوكار عبدالرسول
 
* پايگاه استنادي علوم جهان اسلام
 
 

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسي توليدات علمي حوزه علوم کتابداري و اطلاع رساني کشور ايران در محدوده زماني 2009-1994 است.
روش: روش پژوش حاضر تحليل استنادي است. جامعه پژوهش را کليه مدارک (مقاله، گزارش، نقد و بررسي، ...) ارائه شده در حوزه علوم کتابداري و اطلاع رساني توسط کشور ايران تشکيل مي دهد که طي سال هاي 1994 تا 2009 وارد پايگاه وب آو ساينس شده اند. به منظور جست و جوي اين مدارک در پايگاه، ابتدا کليه نشريات مربوط به حوزه علوم کتابداري و اطلاع رساني که در قسمت JCR پايگاه وب آو ساينس نمايه شده بودند، شناسايي شدند که مشتمل بر 61 مجله بود. سپس ميزان توليدات علمي کشور ايران در 61 مجله حوزه علوم کتابداري و اطلاع رساني نمايه شده در پايگاه وب آو ساينس مورد بررسي قرار گرفت. علاوه بر آن رشد سالانه انتشارات کشور بر اساس رگرسيون نمايي نيز محاسبه گرديد.
يافته ها: بر اساس ميزان R2 مربوط به رشد سالانه توليدات علمي، ميزان رشد کشور ايران طي 16 سال مورد بررسي معني دار است (p<0.05). نتايج نشان داد که کشور ايران طي سال هاي مورد بررسي نرخ رشد 33 درصدي داشته است. بررسي نوع مدارک نيز نشان داد که مجموع 96 رکورد کشور ايران در 4 قالب مختلف و تنها به زبان انگليسي ارائه شده است که بيش ترين قالب متعلق به مقاله بود. با بررسي ضريب تاثير مجلات نيز مشخص شد که نويسندگان کشور ايران بيش تر در مجلاتي دست به انتشار زده ا ند که ضريب تاثير پاييني داشتند. بالاترين ضريب تاثير متعلق به مجله JOURNAL OF INFORMETRICS بود که تنها 2 مدرک از کشور ايران در آن منتشر شده است. در ادامه، خوشه هاي شکل گرفته در نقشه تاريخ نگاشتي بر اساس «ال سي اس» و «جي سي اس» همراه با برترين هاي اين حوزه علمي به تصوير کشيده شده است. نتايج نشان داد که موقعيت جغرافيايي، هم زباني و هم موضوعي در ميزان استنادها در سطح جهاني و محلي تاثيرگذار است.
اصالت / ارزش: پژوهش حاضر سعي دارد، توليدات علمي کشور ايران در حوزه علوم کتابداري و اطلاع رساني را مورد بررسي قرار دهد تا بتواند چشم اندازي را براي سياست گذاران و مديران پژوهشي ارائه دهد.

 
كليد واژه: نگاشت علمي، علوم کتابداري و اطلاع رساني، ايران، توليدات علمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 3 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) تابستان 1390; 17(2 (پياپي 65)):247-262.
 
وضعيت بازيابي اطلاعات در دو پايگاه نمايه و نما و سنجش اثربخشي استفاده از واژگان کنترل شده در نمايه سازي اين دو پايگاه
 
غائبي امير,خسروي فريبرز,مالمير آزيتا*
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

هدف: هدف از اين پژوهش تعيين ميزان جامعيت، مانعيت و مدت زمان جست و جو در دو پايگاه نما و نمايه و همچنين مقايسه دو ابزار نمايه سازي اصطلاحنامه و رده بندي ده دهي ديويي در اين دو پايگاه است.
روش: اين پژوهش با استفاده از روش پيمايشي - تحليلي صورت پذيرفته است. اطلاعات مورد نياز آن با مشاهده مستقيم منابع پايگاه مقالات نما و نمايه گردآوري شده است. جامعه آماري، مقالات مشترک در دو پايگاه مقالات فارسي نما و نمايه در دو حوزه موضوعي کتابداري و اطلاع رساني و تاريخ (610 مقاله) است که 240 مقاله به روش نمونه گيري نسبي و تصادفي انتخاب گرديد.
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که ميزان جامعيت (در حوزه کتابداري و اطلاع رساني و تاريخ) در پايگاه نما 56 درصد و در پايگاه نمايه 40 درصد و ميزان مانعيت (در حوزه کتابداري و اطلاع رساني و تاريخ) در پايگاه نما 58 درصد و در پايگاه نمايه 35 درصد، و نيز مدت زمان جست و جو در پايگاه نما 1 دقيقه و 13 ثانيه و در پايگاه نمايه 2 دقيقه و 13 ثانيه است. استفاده از آزمون آماري تي براي نمونه هاي مستقل در اين پژوهش بيانگر اين است که از نظر جامعيت، مانعيت و مدت زمان جست و جو اختلاف معني داري بين پايگاه نما و پايگاه نمايه وجود دارد، اما همبستگي در اين معيارها در دو پايگاه مستقيم و معني دار است. نتايج به دست آمده از پژوهش نشان مي دهد که پايگاه نما از نظر ميزان جامعيت و مانعيت و مدت زمان جست و جو در وضعيت مطلوب تري نسبت به پايگاه نمايه قرار دارد و مي توان گفت استفاده از اصطلاحنامه در نمايه سازي پايگاه نما بر نتايج بازيابي از آن پايگاه تاثير مثبت و موثر گذاشته است.
اصالت / ارزش: بر اساس نتايج پژوهش جست و جوگران اطلاعات مي توانند در انتخاب پايگاه متناسب با نياز خود بهتر تصميم گيري کنند و نيز طراحان پايگاه ها دريابند که براي توليد پايگاه از کدام زبان کنترل شده در سازمان دهي منابع استفاده کنند.

 
كليد واژه: جامعيت، مانعيت، مدت زمان جست و جو، اصطلاحنامه، ارزيابي بازيابي اطلاعات، پايگاه مقالات نما، پايگاه مقالات نمايه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 4 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) تابستان 1390; 17(2 (پياپي 65)):263-284.
 
بررسي تاثير استنادي مقاله هاي مجلات علمي - پژوهشي فارسي زبان ايران
 
پاشايي زاد حسين*,فدايي غلام رضا,حري عباس,حسن آبادي حميدرضا
 
* گروه کتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه پيام نور
 
 

هدف: هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي تاثير استنادي مقاله هاي مجلات علمي - پژوهشي فارسي زبان ايران در سه حوزه موضوعي علوم پزشکي، علوم کشاورزي و علوم انساني است که در پايگاه استنادي SID نمايه شده اند.
روش: در اين پژوهش از روش تحليل استنادي استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش حاضر را کليه مقاله هاي داراي 2 استناد و بيش از 2 استناد مجلات علمي - پژوهشي فارسي سه حوزه علوم پزشکي، علوم کشاورزي و علوم انساني که بين سال هاي 80 تا 85 منتشر شده و در پايگاه SID نمايه شده اند تشکيل مي دهد. براي انتخاب مقالات از روش نمونه گيري هدفمند استفاده شده است. ابتدا اطلاعات کتابشناختي هر مقاله و نيز اطلاعات کتابشناختي مربوط به استنادهاي آن ها از پايگاه SID استخراج گرديد. براي تحليل آماري داده ها نيز از نرم افزار اس پي اس اس استفاده شد.
يافته ها: باتوجه به نتايج پژوهش ميانگين استنادي سه حوزه مورد بررسي 3.08 استناد به دست آمد. همچنين بر اساس نتايج حاصل از تحليل هاي استنباطي تفاوت معني داري بين سه حوزه موضوعي از لحاظ تاثير استنادي وجود ندارد. در کل، يافته هاي اين پژوهش نشان داد نرخ استنادي مقاله هاي مجلات علمي - پژوهشي فارسي زبان ايران بسيار پايين است و بسياري از آن ها هيچ استنادي دريافت نکرده اند، بنابراين بايد در استفاده از استنادهاي اين مقاله ها در امر ارزيابي تاثير علمي پژوهشگران با احتياط عمل شود.
اصالت / ارزش: تعداد استنادهاي مقاله هاي مجلات علمي به عنوان يک شاخص مهم براي ارزيابي تاثير انتشارات يک کشور بر جامعه علمي مورد استفاده قرار مي گيرد، از اين رو اين پژوهش وضعيت تاثير استنادي مقاله هاي مجلات علمي - پژوهشي فارسي زبان ايران در سه حوزه موضوعي علوم پزشکي، علوم کشاورزي و علوم انساني را روشن مي کند.

 
كليد واژه: تاثير استنادي، مجلات علمي - پژوهشي، مقاله هاي علمي - پژوهشي، ايران، پايگاه SID
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 5 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) تابستان 1390; 17(2 (پياپي 65)):285-304.
 
بررسي الگوي خود-آرشيوي نويسندگان ايراني: مقايسه حوزه هاي علوم و علوم اجتماعي
 
اجاق فرخنده*,كوشا كيوان
 
* دانشگاه تهران
 
 

هدف: هدف از پژوهش حاضر، کشف ميزان آگاهي از خود-آرشيوي توسط نويسندگان پرتوليد ايراني بر اساس نمايه هاي استنادي موسسه اطلاعات علمي (آي. اس. آي) در حوزه هاي علوم و علوم اجتماعي مي باشد.
روش: روش پژوهش حاضر، توصيفي - پيمايشي و از نوع مشاهده است و داده هاي مورد نياز پژوهش با مرور وب ? سايت هاي 80 نويسنده پرتوليد ايراني در چهار رشته از علوم (شيمي، زيست شناسي، رياضيات، علوم کامپيوتر و سيستم هاي اطلاعاتي) و چهار رشته از علوم اجتماعي (علوم اجتماعي، اقتصاد، روان شناسي و مديريت) به دست آمده است. نرم افزار به کار رفته جهت تجزيه و تحليل داده ها، نرم افزار اکسل مي باشد.
يافته ها: نتايج پژوهش نشان مي دهد که ميزان آگاهي نويسندگان پرتوليد ايراني از اين مفهوم بسيار کم است، چنانچه از چهار رشته علوم، نويسندگان پرتوليد ايراني در رشته رياضيات با %3.25 درصد بيشترين سطح خود-آرشيوي را در زمان انجام پژوهش داشته اند. همچنين، پژوهش نشان مي دهد که نويسندگان پرتوليد ايراني در حوزه علوم اجتماعي هيچ اقدامي مبتني بر خود-آرشيوي نداشته اند. علاوه بر اين، نسبت خود-آرشيوي ممکن به خود-آرشيوي تحقق يافته در کليه رشته ها قابل ملاحظه است. بيشترين سطح خود-آرشيوي ممکن در ميان رشته هاي علوم مربوط به زيست شناسي و کمترين سطح مربوط به علوم کامپيوتر و سيستم هاي اطلاعاتي است؛ در حالي که کمترين اختلاف ميان خود-آرشيوي ممکن و خود-آرشيوي تحقق ? يافته نيز در علوم کامپيوتر و سيستم هاي اطلاعاتي به چشم مي خورد. علاوه بر اين، بيشترين سطح خود-آرشيوي ممکن در ميان رشته هاي علوم مربوط به رشته اقتصاد است.
اصالت / ارزش: به نظر مي رسد علي رغم اين ? که در سال هاي اخير خود-آرشيوي به عنوان يکي از موثرترين روش هاي اشاعه اطلاعات بوده است، اما اين مفهوم آن چنان که شايد در ميان محققان پرتوليد ايراني به کار گرفته نشده است. نتايج اين پژوهش به پژوهشگران امکان آشنايي با اين مفهوم و وضعيت خود-آرشيوي در حوزه هاي مورد مطالعه را مي دهد و از اين طريق افق هاي نويني جهت اشاعه و دسترس پذير ساختن آثار علمي آشکار مي سازد.

 
كليد واژه: خود-آرشيوي، آرشيوهاي دسترسي آزاد، پايگاه اطلاعاتي شرپا، پيش چاپ، پس چاپ
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 6 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) تابستان 1390; 17(2 (پياپي 65)):305-329.
 
بررسي و رتبه بندي وب سايت هاي فارسي مذهب شيعه با استفاده از معيارهاي سيلبرگ، اس.ام.آر.تي. و اکشن فور هلس
 
باقري نسب فريده*
 
* دانشگاه علوم پزشکي تهران
 
 

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسي و ارزيابي وب سايت هاي شيعي فارسي بر اساس سياهه وارسي طراحي شده توسط محقق بر اساس معيارهاي سيلبرگ، اس.ام.آر.تي. و اکشن فور هلس است تا برترين وب سايت ها را براي استفاده علاقه مندان معرفي نمايد.
روش: پژوهش از نوع ارزيابانه است به طوري که از طريق جست و جو در محيط اينترنت، اطلاعات 75 وب سايت فارسي زبان با موضوع تشيع استخراج شد سپس اين اطلاعات اين وب سايت ها در مقايسه با سياه وارسي طراحي شده، مورد ارزيابي قرار گرفت.
يافته ها: نتايج نشان مي دهد که ميانگين کلي مطابقت اين سايت ها با سياهه وارسي 57.17 درصد است که در اين ميان دسترسي به مطالب با 100 درصد بيشترين، و روزآمدسازي با 23.68 درصد کمترين ميزان مطابقت با سياهه وارسي را دارا بوده اند. از ميان وب سايت ها، وب سايت تبيان با 35 امتياز و وب سايت غدير و جلگه با 11 امتياز به ترتيب بهترين و ضعيف ترين وب سايت ها بودند. در کل، ميانگين نمرات 76 سايت مورد مطالعه 22.18 از 47 با انحراف معيار 5.32 بود که نشان دهنده عملکرد ضعيف وب سايت هاي مورد مطالعه است.
اصالت / ارزش: از آنجايي که به مقوله ارزيابي وب سايت هاي مذهبي در کشور پرداخته نشده است، اين پژوهش مي تواند نقطه شروعي براي انجام اين کار بوده و ضمن آشناسازي طراحان اين وب سايت ها با استانداردهاي اين حيطه، به نشان دادن نقاط قوت و ضعف موجود در آنها کمک کند. همچنين اين تحقيق مي تواند با نشان دادن فاصله بين وضع موجود تا وضع مطلوب، به بهبودکيفيت ارائه اطلاعات مذهبي و در نتيجه رضايت استفاده کنندگان ياري رساند.

 
كليد واژه: وب سايت هاي شيعي، رتبه بندي وب سايت، ارزيابي وب سايت، سيلبرگ، اس.ام.آر.تي، اکشن فور هلس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

7 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) تابستان 1390; 17(2 (پياپي 65)):337-365.
 
سطح سواد اطلاعاتي و نقش آن در فرايند آموزش يادگيري الکترونيکي دانشجويان
 
علي نژاد مهرانگيز*,سرمدي محمدرضا,زندي بهمن,شبيري سيدمحمد
 
* گروه كتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه شهيد باهنر کرمان
 
 

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسي سطح سواد اطلاعاتي و نقش آن در فرايند آموزش دانشجويان يادگيري الکترونيکي در دانشگاه هاي شيراز، صنعتي اميرکبير و علم و صنعت است.
روش: پژوهش از نوع کاربردي و روش آن پيمايشي است و ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه اي محقق ساخته است. جامعه آماري پژوهش شامل 1400 دانشجوي سال آخر مقاطع تحصيلي کارشناسي و کارشناسي ارشد مشغول به تحصيل در بخش آموزش الکترونيکي سه دانشگاه مورد بررسي است که طبق جدول مورگان و با روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي تک مرحله اي، 300 نفر به ? عنوان نمونه تعيين شدند.
يافته ها: نتايج تحليل داده ها که با استفاده از آزمون نيکويي برازش کاي دو، تي استودنت و همبستگي پيرسون و اسپيرمن به دست آمد، نشان داد که 1. سطح سواد اطلاعاتي پايين است 2. بين سطوح مختلف سواد اطلاعاتي اختلاف وجود دارد و 3. بين سطح سواد اطلاعاتي و عملکرد تحصيلي دانشجويان دانشکده هاي يادگيري الکترونيکي در دانشگاه هاي مورد بررسي رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
اصالت / ارزش: به دليل ويژگي ها و تفاوت هايي که يادگيري الکترونيکي با آموزش مرسوم دارد، اهميت و ضرورت سواد اطلاعاتي در اين فرايند آموزشي بيشتر است و با توجه به بررسي هاي انجام شده، تاکنون پژوهشي نقش و سطح سواد اطلاعاتي افراد را در فرايندهاي يادگيري الکترونيکي مورد بررسي قرار نداده است.

 
كليد واژه: سواد اطلاعاتي، يادگيري الکترونيکي، استانداردهاي سواد اطلاعاتي، آموزش از راه دور
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 1 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1390; 17(1 (پياپي 64)):9-28.
 
ارزيابي عملکرد کتابخانه هاي عمومي استان ها توسط تکنيک تحليل پوششي داده ها
 
كتابي سعيده,ميراحمدي سيدمحمدرضا*,کريم پورآذر آسيه
 
* دانشگاه آزاد، واحد مبارکه
 
 

هدف: هدف پژوهش حاضر، محاسبه کارايي و رتبه بندي کتابخانه هاي عمومي استان هاي ايران در سال 1387 با استفاده از تکنيک کمي تحليل پوششي داده ها است.
روش: اين پژوهش از نوع کاربردي بوده و به روش پيمايشي انجام گرفته است. براي جمع آوري داده ها از اينترنت استفاده شده است. داده هاي مورد استفاده مربوط به محدوده زماني سال 1387 بوده و داده ها به صورت استاني طبقه بندي شده اند. کتابخانه هاي عمومي 30 استان کشور بر حسب شاخص هاي ورودي شامل تعداد کتاب ها، جمعيت با سواد هر استان، تعداد کتابخانه هاي هر استان، تعداد کتابداران، تعداد صندلي ها و مجموع مواد ديداري شنيداري موجود در کتابخانه هاي هر استان و شاخص هاي خروجي شامل مجموع تعداد اعضا، تعداد امانات و تعداد مراجعات کتابخانه هاي هر استان مورد ارزيابي قرار گرفتند. از نرم افزار اکسل براي جمع آوري داده ها و از نرم افزار
Excel DEA Solver براي تجزيه و تحليل و حل مدل استفاده گرديد.
يافته ها: يافته ها بيانگر اين بود که کتابخانه هاي 15 استان از 30 استان کارا و مابقي ناکارا هستند. با استفاده از امتياز ابرکارايي مشخص شد که از بين استان هاي کارا، استان هاي ايلام، خراسان جنوبي و سمنان داراي بيش ترين امتياز ابرکارايي بوده و از بين استان هاي ناکارا، استان هاي بوشهر، قم و کردستان کم ترين امتياز ابرکارايي را به خود اختصاص دادند.
اصالت/ ارزش: موضوع سنجش عملکرد ديرزماني است که در متون کتابداري و اطلاع رساني جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داده و مسايل بحث برانگيز و مختلفي را ميان صاحب نظران باعث شده است. پژوهش حاضر تلاش دارد تا با به کارگيري يکي از روش هاي کمي و معتبر در زمينه ارزيابي عملکرد، به ارزيابي عملکرد کتابخانه هاي عمومي استان هاي ايران پرداخته و راه کارهاي عملي براي ارتقاي سطح عملکرد آن ها ارايه نمايد.

 
كليد واژه: ارزيابي عملکرد، کتابخانه هاي عمومي، واحد تصميم گيري، تحليل پوششي داده ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

2 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1390; 17(1 (پياپي 64)):29-51.
 
سنجش ميزان بهره مندي نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور و کتابخانه هاي تابعه از سبک مديريت مشارکتي (مطالعه موردي: کتابخانه هاي استان تهران)
 
باب الحوائجي فهيمه,پاشازاده فاطمه*
 
* کتابخانه عمومي امام خميني (ره) اسلامشهر
 
 

هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش ميزان بهره مندي نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور و کتابخانه هاي تابعه از سبک مديريت مشارکتي انجام شده است.
روش: روش پژوهش حاضر پيمايشي و جامعه پژوهش، کارکنان نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور در اداره کل استان تهران و کتابخانه هاي عمومي استان تهران مي باشند. بدين منظور گروه نمونه به تعداد 221 نفر به روش تصادفي ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است. به منظور انجام تحليل هاي آماري از آزمون همبستگي اسپيرمن، آزمون
t يک نمونه اي، و آزمون کولموگروف – اسميرنف استفاده شد.
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که ميزان بهره مندي نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور و کتابخانه هاي تابعه از مشارکت هاي درون سازماني در حد متوسط و مشارکت هاي برون سازماني بالاتر از متوسط است. همچنين، يافته ها نشان داد که بين ويژگي هاي جمعيت شناختي (سابقه مديريت و سابقه کار) با ميزان مشارکت مديران و کارکنان رابطه مثبت، و بين ميزان تحصيلات و ميزان مشارکت کارکنان رابطه منفي وجود دارد.
اصالت/ ارزش: پژوهش حاضر به سنجش ميزان بهره مندي نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور و کتابخانه هاي تابعه از سبک مديريت مشارکتي در دو بعد مشارکت هاي درون سازماني و برون سازماني پرداخته و دو بعد حاضر را از وجوه مختلف مورد تحليل و بررسي قرار داده و از اين جهت، جزو اولين تحقيقاتي است که اين مبحث مديريتي را در ميان کارکنان نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور مورد بررسي قرار داده است.

 
كليد واژه: مديريت مشارکتي، مشارکت هاي درون سازماني، مشارکت هاي برون سازماني، نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور، کتابخانه هاي عمومي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 3 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1390; 17(1 (پياپي 64)):53-70.
 
تاثير رضامندي و استرس شغلي در شيوه به کارگيري راهبردهاي مديريت تعارض کتابداران نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور
 
شقاقي مهدي*,عباسي روح اله,عباسي رضا,برزويي محمدرضا
 
* دانشگاه تهران
 
 

هدف: هدف اين پژوهش بررسي نقش مولفه هاي استرس شغلي و انتظار از شغل در نحوه اتخاذ راهبردهاي مديريت تعارض در ميان کتابداران است.
روش: روش پژوهش حاضر پيمايشي و از نوع تحليل هبستگي است. در پژوهش حاضر به روش نمونه گيري تصادفي ساده تعداد 115 نفر به عنوان گروه نمونه از ميان کتابداران کتابخانه هاي عمومي کشور انتخاب شد و پرسشنامه هاي منابع استرس (هلريگل و اسلوکام)، انتظار از شغل (لازير)، و مديريت تعارض (پوتنام و ويلسون) به وسيله آن ها تکميل گرديد و داده ها به کمک آزمون
t مستقل، آزمون معناداري ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه (گام به گام) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: يافته ها نشان داد که در ميان کتابداران، مولفه هاي مربوط به منابع استرس با راهبردهاي مديريت تعارض رابطه معنادار دارند. همچنين يافته ها حکايت از رابطه معنادار ميان عوامل نگهدارنده با راهبرد راه حل گرايي و رابطه معنادار معکوس سابقه کار با راهبرد رقابت دارد. همچنين تفاوت کتابداران داراي تحصيلات کتابداري با کتابداران فارغ التحصيل ساير رشته ها از نظر راهبرد اتخاذي مورد بررسي قرار گرفته است.
اصالت/ ارزش: پژوهش حاضر مي تواند دستمايه خوبي در خصوص اتخاذ بهترين رويکردها جهت نيل به مناسب ترين راهبردهاي مديريت تعارض (که مي توان از راهبرد راه حل گرايي نام برد) ارايه دهد و نقش و تاثير ويژگي هاي جمعيت شناختي، ميزان استرس، و توقع افراد از شغل را در اتخاذ اين راهبردها نشان دهد.

 
كليد واژه: استرس شغلي، انتظار از شغل، مديريت تعارض، کتابخانه هاي عمومي، کتابدار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری

 4 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1390; 17(1 (پياپي 64)):71-97.
 
تبيين الزامات چابکي کتابخانه ها برمبناي رويکرد مديريت کيفيت فراگير در کتابخانه هاي عمومي شهرستان يزد
 
زنجيرچي سيدمحمود,حاتمي نسب سيدحسن,نجاتيان قاسميه مجيد*,فرهنگ نژاد محمدعلي
 
* دانشگاه يزد
 
 

هدف: افزايش لحظه به لحظه نياز به اطلاعات و عطش فزاينده جامعه پژوهشگر- که راهبران اصلي عرصه توليد دانش قلمداد مي شوند- ضرورت دستيابي به چابکي سازماني در کتابخانه که دربردارنده هر دو مفهوم «سرعت» و «انعطاف پذيري» در ارايه خدمات کتابخانه اي است را برجسته مي سازد. براي نيل به چابکي مي بايست ابتدا توانمندي خاص آن را در اختيار داشت. يکي از بهترين مسيرها جهت تقويت توانمندي هاي مذکور، حرکت بر بستر مديريت کيفيت فراگير جهت چابک سازي فرايندهاي داخلي و خدمات کتابخانه است. لذا پژوهش حاضر با هدف يافتن ميزان ارتباط هر يک از ابعاد اصلي مديريت کيفيت فراگير با توانمندي هاي اصلي چابکي سازماني در کتابخانه صورت گرفته است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردي و روش پژوهش از نوع زمينه يابي است. جامعه آماري پژوهش شامل کليه کتابخانه هاي عمومي شهرستان يزد مي باشد. گردآوري داده ها توسط مطالعه ادبيات تحقيق، مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه صورت گرفت که داده هاي حاصل با استفاده از آزمون همبستگي و تکنيک فرآيند تحليل شبکه اي و به کمک نرم افزارهاي
SPSS و Super Decisions مورد تحليل قرار گرفته است.
يافته ها: نتايج تحقيق نشان مي دهد که بعد «رهبري» در رتبه نخست و ابعاد «افراد»، «مشتري مداري» و «فرآيند» به ترتيب در رده هاي دوم تا چهارم مرتبط ترين ابعاد مديريت کيفيت فراگير در ارتقا توانمندي هاي چابکي در خدمات کتابخانه اي قرار مي گيرند.
اصالت/ ارزش: با توجه به جايگاه قابل توجه چابکي سازماني در سيستم مديريتي دنياي کسب و کار رقابتي و پرتلاطم امروزي، به نظر مي رسد کتابخانه ها جايگاهي مناسب براي پياده سازي اين دانش باشند. اين امر مي تواند در ارتقا کيفيت خدمت رساني به کاربران کتابخانه ها نيز مفيد فايده واقع شود. بديهي است وجود زيرساخت هاي مکفي در اين زمينه ضروري بوده و بايستي همزمان با پياده سازي سيستمي چابک در راستاي مديريت کيفيت فراگير، به ارزيابي سيستم هاي موجود و مقايسه آن با دستاوردهاي گذشته و اهداف آتي پرداخت و بهبود و توسعه مستمر را در پيش گرفت.

 
كليد واژه: چابکي سازماني، مديريت کيفيت فراگير، کتابخانه ها، فرآيند تحليل شبکه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:34 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها