پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
3 : كتابداري و اطلاع رساني تابستان 1386; 10(2 (مسلسل 38)):37-52. |
|
بررسي و مقايسه چکيده فارسي مقاله هاي مجله هاي علمي- پژوهشي حوزه علوم انساني با «استاندارد ايزو 214» |
|
دياني محمدحسين,شيردل شهلا |
|
|
هدف از پژوهش حاضر، بررسي و تعيين ميزان انطباق چکيده فارسي مقاله هاي مجله هاي علمي- پژوهشي حوزه علوم انساني با عناصر مندرج در استاندارد ايزو 214 است. روش پژوهش، پيمايشي است. به دليل تنوع چکيده ها در اين حوزه، چکيده ها به دو دسته کلي تقسيم شد: 1. چکيده هاي راهنما 2. چکيده هاي تمام نما. دو سياهه استخراج شده از عناصر مندرج در استاندارد ايزو 214 به عنوان ابزار پژوهش براي دو نوع چکيده موجود انتخاب گرديد. جامعه پژوهش حاضر، شامل 270 چکيده فارسي از آخرين دوره مجله هاي علمي ـ پژوهشي در دسترس در حوزه علوم انساني بود که تا قبل از سال 1383 موفق به کسب رتبه علمي ـ پژوهشي از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري شده بودند. اين تعداد نمونه به روش تصادفي انتخاب شد. يافته ها نشان داد %60.37 چکيده هاي جامعه پژوهش از نوع چکيده راهنما و %39.63 از آنها از نوع چکيده تمام نماست، همچنين، يافته ها نشان داد ميانگين درصد همخواني چکيده هاي راهنما با عناصر استخراج شده از استاندارد ايزو %83.14، 214 و ميانگين درصد همخواني چکيده هاي تمام نما با عناصر مذکور %78.70 است. در ادامه اطلاعات الگوي ارايه شده براي نوشتن چکيده در بخش «راهنماي نويسندگان مقاله ها» در هر مجله بررسي شد. نتايج پژوهش نشان داد: 1. چکيده هاي حوزه علوم انساني بيشتر از نوع چکيده راهنماست 2. در حوزه علوم انساني، چکيده هاي راهنما بيشتر از چکيده هاي تمام نما با استاندارد ايزو 214 مطابقت دارند 3. اطلاعات ارايه شده در الگوي مجله براي نوشتن چکيده، عناصر محدودي از استاندارد ايزو 214 را منعکس مي کند.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
شنبه 16 اردیبهشت 1391 6:59 PM
تشکرات از این پست