0

بانک مقالات تاریخ

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 2 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) تابستان 1389; 46 (دوره جديد)(2 (پياپي 6)):25-44.
 
بررسي تاريخي و ارزيابي جريان ادبي اصفهان در قرن دوازدهم (از سقوط صفويه تا ظهور قاجار)
 
دهقان نژاد مرتضي,دهقان نيري لقمان,عقيلي احمد
 
 
 

جريان ادبي ايران تا اواخر عصر صفوي (نيمه اول قرن دوازدهم ه.ق.) متکي بر سبک هندي (يا اصفهاني) بود. ديدگاههاي مختلف و گاه متناقضي نسبت به اين سبک از اواسط قرن دوازدهم (اواخرعصرصفويه) تا عصر حاضر وجود دارد. گروهي آن دوره را عصر انحطاط ادبي دانسته اند و در مقابل، نظرات متقن ديگري مبني بر اعتلا و غناي اين سبک نسبت به سبک هاي ادبي ديگر ايران وجود دارد. در اين مقاله از منظر تاريخي و ادبي به بررسي و تحليل اين جريان پرداخته و نقاط ضعف و قوت جريان ادبي اواخر عصر صفويه تبيين مي شود. اين جريان ادبي تا نيمه اول قرن دوازدهم ادامه داشت. نيمه دوم اين قرن در ادبيات نظم و نثر فارسي به دوره بازگشت ادبي معروف است. بررسي زمينه ها و شرايط تاريخي اين تحول ادبي و تحليل نقاط ضعف و قوت آن، از ديگر محورهاي تحقيقي اين مقاله است. در قسمت آخر مقاله نيز به تبيين سبک نگارش متون تاريخي اين دوره پرداخته شده است. نکات و مسايل قابل توجه در نوشتار حاضر عبارت است از: بررسي دوره تاريخي و اوضاع زمانه اي که اين جريان ادبي در آن بستر در حال شکل گيري و تکوين حيات خويش است، با تاکيد بر نقش اصفهان در رابطه با آن، ويژگي شعر و متون تاريخ نگاري اين دوره، کيفيت و مدت زمان حيات سبک هندي، ويژگي ها و تاثيرات تحول ادبي بازگشت و مقايسه تطبيقي اين جريان در ايران و اروپا از منظر تاريخي، نمايندگان برجسته هر سبک و ويژگي آثار آنان.

 
كليد واژه: جريان ادبي، صفويه، افشاريه، زنديه، سبک هندي (اصفهاني)، دوره بازگشت ادبي، مشتاق، حزين لاهيجي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:23 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 4 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) تابستان 1389; 46 (دوره جديد)(2 (پياپي 6)):63-80.
 
فناوري معرق هاي گچي تخمه گذاري در تزيينات معماري دوره صفويه
 
صالحي كاخكي احمد,امامي سيدمحمدامين,اصلاني حسام
 
 
 

محور بنيادين اين پژوهش بر يافته هاي به دست آمده از مطالعات ميداني و بررسي هاي آزمايشگاهي است. اين بررسي ها به منظور شبيه سازي نمونه هاي مطالعه شده است. لذا بخش عمده اي از مطالب ارايه شده، جزيياتي است که تاکنون در هيچ يک از منابع مکتوب، اعم از فارسي يا غير فارسي وجود ندارد. در ميان تزيينات معماري دوران اسلامي ايران، تزيينات گچي از آثار شاخص و قابل توجه هستند. در بين انواع اين تزيينات، آرايشي يگانه متعلق به عصر صفويه شناسايي شده که به معرق گچي معروف است. با توجه به مطالعات تاريخي انجام شده بر روي اغلب نمونه هاي شناسايي شده، به نظر مي رسد که اين شيوه قبل از مکتب هنري اصفهان (995-1053ق) رونق داشته است. معرق هاي گچي از لحاظ فني به دو نوع قابل تقسيم است: نوع اول که مهمترين شيوه را دربر مي گيرد، معرق نقري يا تخمه گذاري است. نوع دوم معرق لايه اي يا تخمه درآوري ناميده مي شود. اساس کار در هر دو شيوه استفاده از اندودهاي گچ رنگي است. اين اندود از آميختن رنگدانه هاي معدني با گچ تهيه مي شود. در اين مقاله به تحليل واژه هاي تخصصي و رايج پرداخته شده است. به علاوه، با توجه به ويژگي هاي فني، نامگذاري جديد براي هر نوع ارايه شده است. همچنين فنون، مراحل مختلف اجرا و مواد و مصالح مورد استفاده در تزيينات تخمه گذاري شرح داده شده است. در بخشي به معرفي آثار تاريخي مزين به معرق گچي پرداخته ايم. در انتها نيز در مورد ويژگي هاي ممتاز و نيز محدوديت هاي اين شيوه بحث شده است.

 
كليد واژه: معرق گچي، تزيينات معماري، گچبري، تخمه گذاري، صفويه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:23 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 5 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) تابستان 1389; 46 (دوره جديد)(2 (پياپي 6)):81-92.
 
بررسي سياست ديني هخامنشيان بر اساس کتيبه ها
 
قائم مقامي سيدمحسن*
 
* دانشگاه شهيد بهشتي تهران
 
 

کتيبه ها از جمله مهمترين اسناد تاريخي هستند که در بررسيهاي تاريخي بخصوص تاريخ باستان از اهميت ويژه اي برخوردارند. زيرا با مطالعه آنها نه تنها مي توان بلاواسطه و مستقيم به بسياري از نکات برجسته و زواياي تاريک تاريخ پي برد، بلکه مي توان بسياري از شبهات و غرض ورزي هاي موجود در تاريخ را اصلاح و يا برطرف نمود.
در پژوهش هاي تاريخي با استفاده از کتيبه ها مي توان به موضوعات مختلف تاريخ از قبيل: سياسي، نظامي، اجتماعي، فرهنگي، ديني و ... پرداخت و نيز علل تغيير و تحول تدريجي آنها را در ادوار مختلف تاريخي مورد بررسي قرار داد. در اين ميان از جمله مهمترين موضوعاتي که در کتيبه هاي هخامنشي مي تواند مورد بررسي واقع شود از يک سوي مفاهيم ديني از قبيل، يکتاپرستي و تساهل ديني نسبت به عقايد ملل تابعه امپراطوري هخامنشي و از ديگر سوي نيز ارزشهاي اخلاقي از قبيل، راستگويي، پرهيز از دروغ، حق شناسي و آزادمنشي هستند که علاوه بر آنکه بيانگر سياست ديني مسالمت آميز پادشاهان هخامنشي هستند، مشروعيت مقام پادشاهي شاهنشاهان هخامنشي را نيز بدنبال داشته اند
.
بي شک بيشترين حجم کتيبه هاي دوره هخامنشي مربوط به عصر داريوش اول (486 –521 ق م) بوده که از آن ميان کتيبه بيستون از جايگاه خاصي در پژوهش هاي تاريخي برخوردار است. با بررسي اين کتيبه علاوه بر آنکه مي توان به نکات برجسته تاريخي اين دوره دست يافت، تا حد زيادي نيز مي توان به سياست ديني هخامنشيان پي برد. در اين مقاله سعي شده است که با بررسي کتيبه هاي هخامنشي به چگونگي بروز سياست هاي ديني و نيز کسب مشروعيت ديني پادشاهان هخامنشيان پرداخته شود
.

 
كليد واژه: کتيبه، يکتاپرستي، مشروعيت، اهور مزدا، ارت، داريوش، خشايارشاه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:24 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 6 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) تابستان 1389; 46 (دوره جديد)(2 (پياپي 6)):93-114.
 
اهميت و جايگاه تبليغات پارسي در جنگهاي ايران و يونان
 
ميرزايي علي اصغر*
 
* دانشگاه اراک
 
 

سلسله جنگ هاي ايران و يونان و عناصر و عوامل موثر در کشورگشايي هخامنشيان، مورد توجه زيادي قرار گرفته، اما آنچه در اين ميان تا حدودي ناديده گرفته شده، تبليغات از سوي دو رقيب است. سنگ نوشته هاي شاهان هخامنشي و گزارش هاي مورخان يوناني نشان مي دهند که پارسيان و يونانيان در سطوح گوناگون در مقابل يکديگر، از به کار بردن شيوه هاي تبليغاتي و ضد تبليغاتي غافل نبودند. پارسيان در کشورگشايي هايشان تلاش مي کردند تا در اشکال گوناگون، اقوام زيردست را تحت تاثير اقتدار و عظمت امپراتوري شان قرار دهند. آنها در طي لشکرکشي هايشان به يونان، نشان دادند که چقدر مي توانند از شيوه هاي تبليغاتي براي تضعيف دشمن و جلب متحدان يوناني بهره ببرند. فرستادن پيک هايي براي کسب اطلاعات، برقراري روابط مناسب با نيروهاي تاثيرگذار همچون پرستشگاه هاي يوناني برانخيد، دلفي و مگنسيا، تبليغ قدرت و برازندگي شاه، شمار فراوان سپاه شاهي، شرکت بيشتر اقوام و ملل در لشکرکشي ها، برگزاري مسابقات جنگي گوناگون، سان ديدن از سپاه در محل هاي گوناگون، صدور بيانيه و برپايي ستون هاي سنگي در مناطق گشوده شده و غيره، نمونه هايي تبليغاتي هستند که شاهان هخامنشي به کار مي گرفتند. بر اين اساس، اين نوشتار بر آن است تا با بررسي عناصر و شيوه هاي تبليغاتي پارسيان، سياست تبليغاتي آنها را در جنگ هاي مديک تبيين و تشريح نمايد.

 
كليد واژه: شاه، ايدئولوژي شاهي، سپاه شاهي، تکنيک هاي تبليغاتي، مبلغان، پيشگويي ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:24 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 7 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) تابستان 1389; 46 (دوره جديد)(2 (پياپي 6)):115-134.
 
منصب ناظر بيوتات در دوره صفويه (از شاه عباس اول تا سقوط صفويه)
 
نژدنجفيان محمدامين,مهدوي عباس آباد محمدرضا
 
 
 

ناظر بيوتات، از جملـه مناصب ابداعي صفويان است. اين منصب را در تقسيم بندي ديوانسالاري آن دوره مي توان جزو مناصب درباري و تشکيلات سلطنتي به شمار آورد، که البته مانند ساير مناصب دوره صفوي داراي کارکردهاي ديگري - به خصوص اداري و در برخي موارد نظامي - هم بوده است. اين منصب که از اوايل تاسيس سلسله صفوي پديد آمده بود، پس از اصلاحات اقتصادي شاه عباس اول – که تاثير خود را در بيوتات سلطنتي هم برجاي گذاشت – در دوره شاه عباس اول از اهميت بيشتري برخوردار شد.
به طور خلاصه، مي توان گفت که در دوره صفوي، بيوتاتي (کارگاه هايي) وجود داشت که ملزومات دربار، اعم از خوراک و پوشاک و تسليحات نظامي و اماکن و ... را فراهم مي نمود. هر کارگاه صاحب جمع (رييس) و مشرف (بازرس) داشت و ناظر بيوتات برکل اين کارگاه ها نظارت عالي مي نمود و در حقيقت، سرپرست کل کارگاه هاي سلطنتي و ناظرکل دستگاه سلطنت صفوي و رييس بخش خاصه ديوانسالاري صفوي بوده است. بايد توجه داشت که بيوتات سلطنتي دوره صفوي از ساختاري پيشرفته و مترقي برخوردار بوده و براي شاه و دولت صفوي منافع زيادي داشته است
.
سوال اصلي اين تحقيق، اين است که ناظر بيوتات در دوره صفوي از چه جايگاه، موقعيت و مسووليت هايي برخوردار بوده و بيوتات سلطنتي به عنوان اصلي ترين حوزه کاري ناظر بيوتات، چه کارکردهايي داشته و از چه ساختاري برخوردار بوده است؟
در مورد بيوتات سلطنتي و وظايف ناظر بيوتات در منابع دوره صفوي، به خصوص سفرنامه ها و منابع اداري، مطالبي چند وجود دارد
.

 
كليد واژه: صفويه، بيوتات سلطنتي، ناظربيوتات، صاحب جمع، مشرف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:24 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 1 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) بهار 1389; 46 (دوره جديد)(1 (پياپي 5)):1-15.
 
نقد و بررسي علل و پيامد اقامت اسماعيل ميرزاي صفوي در گيلان (بين سالهاي 909-898 ه- ق)
 
ميرجعفري حسين*,فروغي ابري اصغر,كجباف علي اكبر,شورميچ محمد
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

 

 

مقاله حاضر، به چند نکته مهم در زمينه تشکيل حکومت صفوي مي پردازد. ابتدا علل ورود اسماعيل ميرزاي صفوي به گيلان و انتخاب اين منطقه به عنوان پناهگاهي براي رهايي از دست آق قوينلوها بررسي مي شود. سپس به سياست حاکم محلي گيلان؛ يعني ميرزا علي کيا در حمايت از اسماعيل ميرزا و همراهانش پرداخته مي شود. سرانجام، علل قيام و خروج اسماعيل ميرزا از گيلان بررسي و تحليل مي گردد.
در اين پژوهش با استناد به منابع عصر صفوي به نکات مذکور پرداخته و سعي شده است به وسيله تطبيق داده ها با نوشته هاي کتب مطالعاتي جديد، نقش گيلان در شکل گيري حکومت صفوي براي صفويه شناسان روشن گردد.
 
كليد واژه: گيلان، اسماعيل ميرزا، ميرزا علي کار کيا، تشيع، آق قو ينلو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:24 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 2 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) بهار 1389; 46 (دوره جديد)(1 (پياپي 5)):17-30.
 
سکه هاي اسلامي؛ عاملي براي تدوام هنر نقاشي
 
احمدوند عباس*
 
* دانشگاه زنجان
 
 

 

 

به رغم تحريم نقاشي در ميان مسلمانان- دست کم اهل سنت- اين هنر هيچ گاه در جهان اسلام فرو نمرد. نگاره هاي قصور، صفحات نخستين کتب عربي و تصاوير حک شده بر سکه هاي اسلامي، از جمله مظاهر تداوم نقاشي در قرون اوليه اسلامي به شمار مي رود. رواج عمومي تر سکه در ميان مردم تاثيري بسزا در تداول نقاشي اسلامي به جا گذاشت. سکه هاي اسلامي مصور به دست آمده، مانند سکه هاي المقتدر بالله عباسي (حک 320-295 ه) از نشانه هاي آغاز اين جريان است که سرانجام در مکتب نقاشي بغداد به ثمر نشست.
 
كليد واژه: سکه هاي اسلامي، تصوير بر سکه هاي اسلامي، نقاشي اسلامي، تصويرگري در اسلام، مکتب نقاشي بغداد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:24 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 3 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) بهار 1389; 46 (دوره جديد)(1 (پياپي 5)):31-45.
 
شورش محمدخان بلوچ در سالهاي 1142 ه. ق. تا 1146 ه. ق.: علل و پيامدها
 
حاجيان پور حميد,كامراني مقدم علي*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بهبهان
 
 

 

 

اين پژوهش در پي يافته هايي براي اين پرسش هاست كه اولا شورش محمدخان بلوچ، از نخبگان سياسي و نظامي دوران پاياني صفويه، كه از حمايت قومي بلوچ ها و مساعدت سني مذهبان جنوب ايران برخوردار شد، از چه عواملي نشات مي گرفت و اهداف آن چه بود؟ ثانيا اين شورش چه سرنوشتي پيدا كرد و چرا؟ و ثالثا پيامدهاي آن چه بود؟
اين شورش كه از سنخ كشمكشهاي نخبگان سياسي و مذهبي بر سر قدرت سياسي و هويت طلبي مذهبي تسنن گرايانه بود، در فاصله سالهاي
1042 ه. ق. تا 1146 ه. ق. در دوره بعد از سقوط اصفهان به دست افاغنه و در زمان كوششهاي نادر (طهماسب قلي) براي اخراج افغانان، به وقوع پيوست. محمدخان بلوچ ابتدا به افغانان پيوست و از جانب آنان به سفارت عثماني گسيل شد. پس بعد از بازگشت به ايران و سقوط افغان ها، از فرماندهان سپاه نادر (طهماسب قلي)، و اندكي بعد از جانب وي حكومت كهگيلويه و بهبهان يافت. شكست اوليه نادر در جنگ با عثماني؛ و نارضايتي عمومي از فشار محصلان مالياتي نادر؛ و همراهي مردم سني مذهب جنوب ايران؛ و بويژه برخورداري از پشتوانه قوميتي بلوچ ها، زمينه را براي شورش قدرت طلبانه محمدخان بلوچ فراهم ساخت. نكته اين است كه دامنه اين شورش ايالتهاي كهگيلويه، فارس و مناطق بلوچ نشين را در بر گرفت و مشكلات مذهبي در مناطق سني نشين، و پيامدهاي قوميتي در بخش هاي بلوچ نشين را به دنبال داشت.
اين مقاله، شورش محمدخان بلوچ را در آستانه تغيير سلسله از صفويه به افشاريه، از بعد عوامل موثر در پيدايش اين شورش و پيامدهاي آن براي تحولات مذهبي و سياسي دوران پاياني صفويه، تجزيه و تحليل مي کند.
 
كليد واژه: محمدخان بلوچ، كهگيلويه، صفويه، نادر، لار،تسنن، طهماسب قلي خان جلاير
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:24 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 4 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) بهار 1389; 46 (دوره جديد)(1 (پياپي 5)):47-65.
 
گرايشهاي سياسي، مذهبي ايلخانان بر اساس مسكوكات ايلخاني 651-756 ه.ق.
 
سرافرازي عباس*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

با روي کارآمدن ايلخانان در ايران، ايرانيان و دستگاه ديوانسالاري آنان دست اندرکار بازسازي سنت ها و روشهاي گذشته شدند. سکه هاي دوره ايلخاني نشان دهنده تحولات سياسي، اجتماعي و مذهبي است که با بررسي آنها مي توان به برخي از تحولات آن دوره پي برد.
اين سکه ها، از سوي ايلخاناني چون غازان خان، اولجايتو و ابوسعيد در ميانه سالهاي
1296 /696 و 1336 /737 ضرب شده اند. برخي از آنها، شاهکارهايي از خطوط منقور هستند که پيام سکه اي اسلامي دارند. مغولان داراي تسامح و تساهل مذهبي بودند و اين امر در مورد سکه هاي آنان نيز آشکار است. اولين حاکمان مغول با اينکه داراي مذهب ديگري بودند، اما نقوش اسلامي در سکه هاي آنان وجود دارد. براي مثال، هولاکو مذهب بودايي داشت و همسرانش مسيحي بودند، اما در سکه هايش شعارهاي اسلامي وجود دارد. از زمان تشکيل حکومت ايلخانان، با اينکه برخي از آنان اسلام آوردند و پيام هاي اسلامي در سکه ها وارد شد، اما نام و القاب ايغوري نيز بر سکه ها نقر مي شد. از زمان سلطان محمد خدابنده (اولجايتو) به خاطر تغيير مذهب وي از تسنن به تشيع، سکه ها داراي عبارات شيعي بخصوص علي ولي الله و نام دوازده امام شد. اين عبارات، از سال 710 هجري در سکه ها رسميت يافت و در نهايت، در دوره همين ايلخان نامهاي خلفاي راشدين براي اولين بار در سکه هاي مغولان نمايان شد. اطلاعات استخراج شده از روي سکه ها، نشان مي دهد در ابتدا ايلخانان تعصبي نداشتند و برخي علامتهاي مربوط به مسيحيان، يهوديان و اويغورها در سکه هاي آنان وجود داشت. همچنين از خطوط فارسي، عربي و اويغوري استفاده مي کردند، اما در اواخر حکومت ايلخانان گرايشهاي سياسي و مذهبي باعث ظهور و حذف برخي از شعارهاي مذهبي گرديد.

 
كليد واژه: ايران، ايلخانان، مسکوکات، مذهب، سياست
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:25 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 6 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) بهار 1389; 46 (دوره جديد)(1 (پياپي 5)):87-106.
 
بحران جانشيني در دولت قاجار (از تاسيس تا جلوس محمد شاه قاجار)
 
قديمي قيداري عباس*
 
* دانشگاه تبريز
 
 

مساله جانشيني و وليعهدي شاهان قاجار، يکي از مشکلات اساسي در ساختار سياسي آن دولت به شمار مي رفت که در مقاطعي دولت و کشور را با بحران و جنگ داخلي مواجه ساخت. قاجارها بر اساس وصيت آقامحمدخان و نيز سنن ايلي، قاعده اي براي وليعهدي و جانشيني ترتيب دادند که هيچ گاه به عنوان يک قانون مورد پذيرش عمومي در بخش هايي از ساختار سياسي و اداري دولت و طيفي از طبقات ممتاز در اين ساختار قرار نگرفت. اين قاعده که در اصل در راستاي تداوم و تثبيت سلطنت در طايفه قوانلو به عنوان طايفه موسس دولت طراحي شده بود، اختلاف و ستيز بين شاهزادگان، گروه بندي در ميان درباريان، ديوانسالاران، نظاميان و دخالت آشکار روس و انگليس به عنوان عوامل موثر در اين مساله را به دنبال آورد و در مقاطعي با ترديد در شيوه انتخاب وليعهد و جانشين، باعث تشديد بحران و نيز جنگ داخلي گرديد. علاوه بر اين، با پايه ريزي الگوي مداخله خارجي در اين مساله، موقعيت دولت قاجار در داخل و نيز سياست خارجي آن تضعيف گرديد.

 
كليد واژه: دولت قاجار، جانشيني، شاهزادگان، بحران، روس، انگليس، جنگ داخلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:25 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 7 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) بهار 1389; 46 (دوره جديد)(1 (پياپي 5)):107-124.
 
تعاملات مير عبداللطيف شوشتري با حکومت انگليسي هندوستان (بحثي در نخستين روياروييهاي ايرانيان با غرب استعمارگر)
 
مرادي مسعود*
 
* دانشگاه سيستان و بلوچستان
 
 

 

 

به هنگام فروپاشي نظام سياسي- اجتماعي صفويان، خاندانهاي متعددي از ايرانيان به هند گريختند. بسياري از آنان وارد امور مربوط به کمپاني هند شرقي انگليس شدند و برخي مستقيما در مصدر امور مربوط به حکومتهاي وابسته به انگلستان در هند قرار گرفتند و خدمات آنان به عنوان نيروي غير انگليسي و غير بومي و عمدتا به عنوان نيروي مسلمان بسيار موثر واقع گرديد. مير عبداللطيف شوشتري، نوه سيد نعمت الله جزايري، روحاني برجسته عصر صفوي، از خاندان سادات نوري شوشتر-  که بيش از بيست سال در ايران به آموختن علوم ديني همت گماشته بود- در دوران پر از آشوب و هرج و مرج ايران بعد از صفويه، ناگهان سر از هند در آورد. اگرچه او قريب شش سال در شهرهاي بوشهر، بصره و بغداد امور تجاري برادرش را به عهده داشت، اما در هند مدتي بي آنکه ذکر کند، به تجارت پرداخت. سپس مشاوره و گاهي خدمت انگليسي ها را عهده دار بود. او از همکاري تني چند از برادران، پسر عموها و ساير ايرانيان با انگليسي ها ياد کرده و حتي از برخي ايرانيان که عليه انگلستان با تيپوسلطان همراهي کردند، سخن به ميان مي آورد. اين همکاري و تعامل از اولين برخوردهاي ايرانيان با انگليسي ها در دوران سالهاي آغازين استعمار بوده است. دکتر حايري آنان را نسبت به اهداف استعماري انگلستان ناآگاه دانسته، تنها آشنايي آنان به جنبه هاي کارشناسي را بيان مي کند. اين پژوهش بنا دارد از آگاهي آنان، بويژه مير عبداللطيف، نسبت به مسايل استعمار پاسخ ديگرگونه اي ارايه نمايد.
 
كليد واژه: مير عبداللطيف، انگلستان، هند، استعمار، نوگرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:25 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 

 5 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) بهار 1389; 46 (دوره جديد)(1 (پياپي 5)):67-86.
 
هويت ايراني در كتاب هاي درسي تاريخ «مطالعه موردي: دوره قاجار تا پايان حكومت رضاشاه»
 
عسكراني محمدرضا*
 
* دانشگاه پيام نور، زاهدان
 
 

نوين گرايي آموزشي از جنبه هاي کوشش ايرانيان براي رسيدن به وحدت ملّي شمرده مي شود. اين تكاپوها كه اندكي پيش از مشروطه آغاز شد، براي شالوده ريزي جامعه اي مبتني بر «هويت ايراني» بود و آشنايي با تاريخ ايران را زمينه ساز رسيدن به وحدت ملّي قلمداد مي كرد.
هدف اين نوشتار، بازشناسي مفهوم هويت ايراني در شماري از كتابهاي درسي تاريخ بوده است. اين آثار از آغاز تا پايان دوره رضاشاه بررسي شده اند. پژوهشگر همچنين كوشيده است تا با مطالعه روندي
 (trend study)چگونگي تكوين كتاب هاي درسي تاريخ و بازتاب مفهوم هويت ايراني در آن ها را توصيف تاريخي نمايد.
اين بررسي نشان داد كه درس تاريخ سهم والايي را در تعليم مفهوم هويت ايراني به دانش آموختگان داشته است.

 
كليد واژه: تعليم و تربيت، كتاب هاي درسي تاريخ، مشروطيت، هويت ايراني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:25 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

1 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) زمستان 1388; 45 (دوره جديد)(4):1-20.
 
بنياد شهروندي در شهر فرنگ هاي ايران عهد سلوكيان
 
محمودآبادي سيداصغر*,قائم مقامي سيدمحسن
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

سقوط شاهنشاهي بزرگ هخامنشيان به دست اسكندرمقدوني و ياران او، پيامدهاي متفاوت، اما تعيين كننده اي را در آن سرزمين بنياد نهاد. از يك سو دوران كوتاه حکومت فاتح مقدوني (334-323 ق.م) و آرمانهاي ناتمام او براي ايجاد سرزميني مشترك بين ايرانيان و مقدونيان با اهداف هلنيستي و از سويي ديگر، نبرد هاي خونين و طولاني جانشينان او براي تسلط بر سرزمينهاي وسيع هخامنشيان، شرايطي را -بويژه در ايران باقيمانده از عهد دولت پارس- پديدار ساخت كه سرانجام چهره اي بسيار متفاوت تر از پيش به شرايط اجتماعي و فرهنگي جامعه مغلوب بخشيد. سلوكيان كه فاتحان مقدوني از فرات تا بلخ بودند، براي حاكميت بر ايران تغييرات عمده اي را در ساختار سياسي، اقتصادي فرهنگي مردمان منطقه فراهم ساختند كه درپاره اي از شرايط تفاوتهاي عمده اي با گذشته آن داشت. حضور بازرگانان و سپاهيان مزدور يوناني و مقدوني چهره تازه اي به آن جامعه بخشيد و به دنبال آن شهرهايي پديد آمدند كه به شدت با چهره گذشته شهرهاي آسيايي متفاوت گرديدند. آنگاه لزوما با تغييرات جديد، فرهنگ هاي جديد نيز پديدار شد و بزودي، آن شهرها به پايگاه هاي اقتصادي و فرهنگي سلوكيان فاتح مبدل گرديدند. آن شهرها-پوليس ها- كه در اين تحقيق به صورت اختصاصي شهر فرنگ ناميده مي شوند، با اقتدار فرهنگ هلنيسم، بزودي گسترش يافته و نه تنها سبب ساز توسعه اقتصادي منطقه گرديدند، بلكه به پايگاه هاي قدرتمندي براي حفظ نظام دولت سلوكيان مبدل شدند. مقاله پيش رو، در صدد است روند شهر نشيني را در آن شهرهاي نو ظهور و عوامل ايجاد و ماندگاري فرهنگ يوناني مآبي را در شهر فرنگ هاي ايران مورد توجه و تحقيق قرار داده، تاثير آن شهرها و تغييرات پديد آمده را در ساختار هاي جديد اجتماعي و تاريخي مطالعه نمايد.

 
كليد واژه: سلوكيان، پوليس ها، اراضي شاهي، مهاجرنشين ها، فرهنگ بازرگاني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:41 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 2 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) زمستان 1388; 45 (دوره جديد)(4):21-36.
 
مهاجران روس و اسکان آنها در ايران اوايل قرن بيستم: مرحله ديگري از استعمار
 
نورايي مرتضي,آندريوا النا
 
 
 

مقاله حاضر به تحليل تاريخي چگونگي كلني سازي روس ها در نواحي شمال شرقي ايران در اوايل قرن بيستم مي پردازد. اين اسكان ها در واقع در حصه روس ها بر مبناي معاهده 1907 به طور صلح آميزي بين روس و انگليس حل و فصل شد. كلني سازي اراضي ايران توسط روسها به معني متفاوت آن، نخست به وسيله روستاييان روسي در سال 1907 آغاز و در سال هاي 1914-1912، تبديل به خواست و سياست دولت روس در ايران شد و از آن پس موجبات تشويق مهاجرت ها را فراهم آوردند. وزارت كشاورزي، وزارت خارجه و وزارت نيرو هاي مسلح روسيه با همكاري يکديگر اين سياست را اجرايي كردند. در طول جنگ جهاني اول، اداره مستعمرات روس سازوكارهاي تملك زمين در نواحي مزبور را تسريع كرد. اين روند با انقلاب فوريه 1917 در روسيه كند گرديد، و با كودتاي بلشويكي در همان سال به حيات كم و بيش كوتاه اين سياست خاتمه داده داده شد. پرداختن به چگونگي مهاجرت، سازوكار هاي اسكا ن و استملاك، مناطق و روستاهاي روسي ميان قره سو و استر آباد، از جمله محور هاي اين پژوهش است.
همچنين اين مقاله به چگونگي روابط موسسه هاي روسي مجري اين طرح با مقامات ايراني خواهد پرداخت. در انتها، پرسش هاي مانده براي تحقيقات بيشتر پيشنهاد مي گردد. شايان توجه است كه منابع سه گانه روسي، انگليسي و ايراني به شكل مقايسه اي مطالعه شده اند. در اين ميان، منابع روسي در اين زمينه براي نخستين بار در آزمون پژوهش تحليل شده اند
.

 
كليد واژه: روس ها، استعمار، دوما، مالقاني ها، كلني ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:41 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 3 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) زمستان 1388; 45 (دوره جديد)(4):37-54.
 
بررسي تاريخي خيابان (چهارباغ) شهر مشهد در عصر صفويه (1020-1016 هـ.ق)
 
حقيقت بين مهدي,انصاري مجتبي*,پورجعفر محمدرضا
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

دولت صفوي، در پي تحقق آرمانشهرهايي بوده که ريشه در باورها و اعتقادات اسلامي داشته است. گذشته تاريخي شهرهاي صفوي گوياي اهميت آنها به عنوان مکانهايي جهت تجسم سمبل ها و نمادهاست؛ سمبل هايي که علاوه بر تداعي مفاهيم اعتقادي، نمايش دهنده قدرت دولت حاکمه و نمادهايي هويت دهنده به شهر بوده اند. در تاريخ شهرسازي صفوي، ازجمله عناصر نمادين، خيابان (چهارباغ)هاي عريض و مستقيمي است که از عناصر اصلي توسعه و بهسازي شهرها در اين عصر بوده اند. در سابقه تاريخي شهر مشهد نيز به احداث خيابان چهارباغ در زمان شاه عباس صفوي و به منظور بهسازي شهر اشاره شده است که در اين مقاله به تفصيل به اين مهم پرداخته خواهد شد. بخش ابتدايي اين مقاله به توضيح درباره سابقه تاريخي شهر مشهد، بخصوص در عصر صفوي، و همچنين جايگاه منحصر به فرد حرم مطهر در شهرسازي اين شهر اختصاص دارد. اين مقاله سپس با تكيه به برخي اسناد تاريخي و مطالعات تحليلي، به تاريخ، چگونگي احداث و همچنين ساختار و ويژگيهاي کالبدي، عملکردي و ذهني خيابان چهارباغ شهر مشهد اشاره مي نمايد. قسمت بعدي مقاله به بررسي ميزان تشابه خيابان چهارباغ شهر مشهد با چهارباغ اصفهان مي پردازد. نتيجه گيري اين مقاله گوياي تشابه خيابان چهارباغ شهر مشهد و چهارباغ اصفهان در پيروي از اصول واحدي است که متناسب با شرايط مکان و عناصر موجود در سايت به کار گرفته شده اند.

 
كليد واژه: مشهد، هويت، خيابان، درخت، صفويه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  9:41 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها