0

بانک مقالات تاریخ

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 7 : فرهنگ (ويژه تاريخ) پاييز 1387; 21(3 (مسلسل 67)):215-248.
 
ميسيونرهاي فرانسوي در اصفهان عصر قاجار
 
كجباف علي اكبر,دهقان نژاد مرتضي
 
 
 

از زماني که در سال 913 ق./ 1507 م.، دريانورد نامي پرتغال، آلبوکرک جزيره هرمز را در خليج فارس گرفت و هرمز به يک مرکز مهم بازرگاني تبديل شد و نمايندگان بازرگاني بسياري از کشورهاي جهان در آن گرد آمدند، شماري از تبليغ گران کيش مسيحي از پرتغال به آن جزيره استعمار شده فرستاده شدند تا هماهنگ با سودگرايي و سوداگري استعماري پرتغال، مسيحيت را تبليغ کنند.
فرانسه نيز ازجمله کشورهايي بود که براي گسترش نفوذ استعماري خود، از کيش ترسايان به عنوان ابزاري سود برد. فرانسويان، هيات هاي متعددي را به ايران روزگار صفوي اعزام داشتند.
اعزام گروه هاي تبشيري در روزگار قاجار نيز تداوم يافت و غالب اين گروه ها ابزار سياست هاي دولت متبوعشان بودند. شکست ايران در دو دوره جنگ با روسيه که به دو قرارداد گلستان و ترکمانچاي منجر شد، فرصت مناسبي را در اختيار اين گروه ها قرار داد که تحت حمايت دولت هايشان، به ويژه با استفاده از حق کاپيتولاسيون، به تبليغ و تبشير بپردازند. با اين اوصاف، در اين دوره، زماني که گروه هاي مختلف مسيحي پروتستان و کاتوليک به ايران آمدند و در شهرهاي مرزي و مهم و حساس، پايگاه هاي تبليغي تشکيل و خدمات آموزشي، بهداشتي و مذهبي ارايه دادند، خواه ناخواه به صورت بازوهاي مذهبي دولت هاي استعمارگر اروپايي براي خدشه وارد کردن در اعتقادات ديني مردم درآمدند. ضعف هاي سياسي و اقتصادي جامعه قاجار، زمينه نفوذ گروه هاي تبشيري را فراهم کرده بود.
يکي از شهرهايي که از قديم الايام پايگاه فعاليت اين گروه ها محسوب مي شد، شهر اصفهان است؛ که موضوع مقاله حاضر است.
سوالاتي که در اين راستا مطرح مي شود و اين پژوهش به دنبال پاسخ آن است، به قرار زير است:
1. نقش و جايگاه ميسيونرها در اصفهان عصر قاجار چگونه است؟
2. مبلغان مسيحي در جامعه مسلمان ايراني با چه مشکلاتي رو به رور بوده اند؟
بررسي نقش و جايگاه ميسيونرهاي مذهبي کشورهاي مختلف اروپايي در اصفهان عصر قاجار و فعاليت هاي گوناگون مذهبي، فرهنگي، علمي و خدمات اجتماعي آنها در اين شهر و نيز اهداف و انگيزه آنها از انجام اين فعاليت ها و پرداختن به چگونگي حضور اين ميسيونرها و تشکيلات آنها در نواحي ديگر ايران و ديدگاه سلاطين و دولتمردان قاجاريه در مورد آنها و ساير موارد ديگر، جهت روشن ترشدن اين مساله است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 8 : فرهنگ (ويژه تاريخ) پاييز 1387; 21(3 (مسلسل 67)):249-275.
 
کتاب تاريخ جهان آراي مروزي
 
تكميل همايون ناصر*
 
* پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
 
 

کتاب تاريخ جهان آرا که گاه با نام هاي ديگر چون کتاب جهانگشا، جهانگشاي مروزي، جهانگشاي فتحعلي شاهي، جهان آراي تاريخ شاهنشاهي و جز اينها، در فهرست هاي گوناگون آمده، هنوز هم به حليه طبع آراسته نشده است. مولف اين کتاب، محمدصادق وقايع نگار مروزي، داروغه دفترخانه همايون در دوره فتحعلي شاه قاجار است. وي در حدود سال هاي 1185 - 80 11 ق. در مرو به دنيا آمده و پس از پايان تحصيلات مقدماتي در موطن خود، در پي حملات بيکي جان منغيطي ازبک ــ امير بخارا ــ به مرو و حوالي آن و کشته شدن بيرامعلي خان قاجار ــ حاکم آن ديار ــ و ويران کردن شهر و از دست دادن پدر و برادر، براي ادامه تحصيل، چندي به مشهد و از آنجا به کربلا و نجف رفته است.
محمدصادق مروزي در بازگشت، مدتي در قم و کاشان، در محضر استاد سليمان صباحي ــ شاعر و اديب مکتب جديد اصفهان ــ به آموختن ادبيات و شعر و شاعري، روزگار گذرانده و پس از درگذشت استاد در سال هاي 8- 1206 قمري، اندک اندک به فکر اقامت در تهران افتاده است. با کمک فتحعلي خان صبا (ملک الشعراي دربار) که از دوستان کاشاني او در دوره تحصيل در محضر صباحي بود و محمدحسين خان مروي (فخرالدوله - انيس بارگاه سلطاني) فرزند بيرامعلي خان (حاکم مقتول مرو)، که هر دو در بساط سلطنت منزلت خاصي داشتند، در زمره منشيان ديوان درآمد و در سال 1215 قمري (در سن سي يا سي و پنج سالگي) به مقام وقايع نگاري منصوب شد. در آن زمان، با آنکه وقايع نگاران و تاريخ نويسان ديگري نيز در دربار حضور داشتند، مروزي به معناي خاص به «وقايع نگار» ملقب شد و به قول خودش، «پس از رنج بي شمار، از سعادت بخت به شرف آستان بوسي خاقان گيتي ستان مستعد گرديد و مورد التفات بيکرانه خاقاني شد».

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 1 : فرهنگ (ويژه تاريخ) زمستان 1385; 19(4 (مسلسل 60)):1-23.
 
عرب تباران خراسان و نقش آنان در سقوط امويان
 
تركمني آذر پروين*
 
* پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
 
 

تهاجم عرب ها به ايران، به ورود و اقامت گروه هايي از عرب ها در ايران منجر شد. اين افراد يا نظامي بودند يا افرادي پر دردسر كه خلافت اموي سعي داشت آنان را از مركز خلافت دور كند و يا ناراضيان مذهبي و سياسي كه دور شدن از دسترس خلفا را ترجيح دادند و ترك ديار كردند. بيشتر آنان به خراسان كه دورترين فاصله را از دمشق داشت، رهسپار شدند. بدين ترتيب، گروهي از نظاميان و غيرنظاميان عرب در طول حكومت اموي به همراه خانواده و به قصد سكونت به خراسان آمدند. در واقع، حضور آنان در خراسان نوعي مهاجرت به خراسان محسوب مي شد. هر چند آنان به دستور خلفاي اموي، براي دستيابي به فتوحات به خراسان آمده و به جنگ مبادرت كرده بودند، با گذشت زمان، اقامت در شهرهاي خراسان و امرار معاش را به جنگ ترجيح دادند و جزيي از مردم خراسان شدند. در اين دوره از تاريخ، ايرانيان در سرنوشت سياسي منطقه خود نقش موثري نداشتند. گرچه دهقانان سعي كردند در مناصب خود باقي بمانند، نقش آنان دخالت در جمع خراج و تا حدودي تسلط بر مردم محل خويش بود. اهرم قدرت سياسي در خراسان در دست عرب هايي بود كه در خراسان مقيم شده بودند و با حكام منصوب خلفا سازش يا مخالفت مي كردند. اختلافات قبيله اي، به خصوص در ميان دو گروه يمني و مضري هيچ گاه به توافق و اتحاد منجر نشد بلكه همين اختلافات كه گاه ايرانيان نيز در هر دو گروه متخاصم شركت نظامي داشتند، سرانجام به سقوط امويان انجاميد و راه را بر نيروي تازه نفس عباسيان باز كرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 2 : فرهنگ (ويژه تاريخ) زمستان 1385; 19(4 (مسلسل 60)):25-62.
 
بررسي عوامل تنزل اقتصادي ايران در عصر شاه صفي (52-1038 هـ.ق.)
 
ثواقب جهان بخش*
 
* دانشگاه لرستان
 
 

دوره چهارده ساله سلطنت شاه صفي صفوي (1052-1038 ه.ق.) در مقايسه با برهه پيش از خود ــ يعني دوره زمامداري شاه عباس اول ــ با نتايج مطلوبي همراه نبود و منحني قدرت صفويه در اين عصر، روندي نزولي به خود ديد. زمامداري شاه صفي، به ويژه در زمينه اقتصادي، با كاهش توليدات كشاورزي و آشفتگي وضعيت تجارت و در نتيجه، ضعف توان اقتصادي همراه بود. شكوفايي و رونق اقتصادي ايران در طي زمامداري شاه عباس اول كه بر اثر اقدامات و اصلاحات گسترده او به ويژه در زمينه اقتصاد و رشد و توسعه تجارت، خاصه تجارت ابريشم، پديد آمد، در دوره جانشين او، شاه صفي، كاستي هايي به خود گرفت و در برخي جنبه ها دچار تزلزل و نقصان شد.
در اين مقاله، ضمن تبيين اوضاع اقتصادي ايران در عصر شاه صفي، آن دسته از سياست هاي وي كه در تنزل اقتصادي اين دوره موثر بوده، بررسي شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 3 : فرهنگ (ويژه تاريخ) زمستان 1385; 19(4 (مسلسل 60)):63-90.
 
رويكردي متفاوت به رفتار سياسي و اصلاحات ابوالقاسم در گزيني (وزير سلجوقيان)
 
حسن زاده اسماعيل*
 
* گروه تاريخ، دانشگاه الزهرا
 
 

با توجه به نقش كارگزاران در تحولات تاريخي، بازپرداختي نو از رفتار سياسي آنان براي تبيين تاريخ ايران ضروري است. اين الزام زماني ارزش دو چندان خواهد داشت كه شخصيت هاي تحول خواه، در عرصه سياست عملي ارزيابي شوند. ابوالقاسم درگزيني از جمله اين گارگزاران است كه به دليل غيبت سنت نقد در تاريخ نگاري، گرفتار قضاوت وارونه شده است. در حالي كه درباره رفتار سياسي ايشان، اتفاق نظري در منابع ديده نمي شود، سنت تقليد و رونويسي در تاريخ نگاري سبب شده است چهره ايشان به عنوان سياست مداري فاسد و خونريز مطرح شود. حال آنكه با كنار زدن اتهامات غرض ورزانه، رفتار سياسي درگزيني در جهت احياي وحدت و قدرت امپراتوري رو به انحطاط سلجوقي خود را نشان خواهد داد.
مقاله حاضر، ضمن نقد نوشته هاي پيشينيان، رفتار سياسي و اصلاحات درگزيني با رويكردي متفاوت تببين شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 4 : فرهنگ (ويژه تاريخ) زمستان 1385; 19(4 (مسلسل 60)):91-142.
 
مردم، علما و توسعه در عصر قاجاريه: راه گيلان
 
كاظم بيكي محمدعلي*
 
* دانشگاه تهران
 
 

اگر چه در عصر قاجاريه، گيلان به عنوان توليدکننده عمده ابريشم و نيز گذرگاه اصلي تجارت خارجي ايران از طريق درياي مازندران، جايگاهي چشمگير در اقتصاد کشوري و منابع درآمد دولت مرکزي داشت، فاقد راه مواصلاتي مناسب با بخش هاي داخلي ايران بود. از سفرنامه هاي قرن 19م./14-13 ه.ق. چنين بر مي آيد که به رغم اهميت ارتباطات در فرايند توسعه، قاجاريه جز راهي مالرو و صعب العبور براي گيلان تدارک نديدند. با وجود اين، هنگامي که دولت توسعه طلب روسيه تزاري با استفاده از سياست درهاي باز ناصرالدين شاه، تهران را به اعطاي امتياز راه شوسه گيلان به کمپاني روسي بيمه و حمل و نقل ايران وادار کرد (ذيحجه 1310 هـ.ق./ جون 1893 م.)، اهالي گيلان از اين اقدام استقبال نكردند. افزون بر اين، به وقت افتتاح راه شوسه (رمضان 1316 ه .ق.) شورشي عليه کمپاني روسي راه در رشت بر پا شد، كه اين قيام موفق، با تاثير در مناسبات ايران و روسيه، نزديك بود به مداخله نظامي روسيه در ايران منجر شود.
در پژوهش حاضر، ضمن بررسي سياست قاجاريه در قبال راه گيلان و موانع توسعه آن، علل مخالفت اهالي گيلان با کمپاني روسي راه بررسي مي شود. خاستگاه اجتماعي، انگيزه و عملکرد اين مخالفان در کنار سياست دولت روسيه در قبال راه شوسه، ديگر موضوعاتي اند که در اين تحقيق بررسي شده اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 5 : فرهنگ (ويژه تاريخ) زمستان 1385; 19(4 (مسلسل 60)):143-185.
 
زندگي و معيشت مغولان (ساختار اجتماعي)
 
مفتاح الهامه*
 
* پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
 
 

ترسيم تصويري از ساختار اجتماعي مغولان به استناد منابع، آداب و رسوم و افسانه هاي كهن ايشان مي تواند در تجزيه و تحليل حقيقت اجتماع مغولان موثر باشد؛ اجتماعي كه به منزله بستر هميشگي رودي در زير جريان حوادث قرار داشته و در شكل گيري آنها موثر بوده است. منابع مهم قابل استناد، به سه دسته تقسيم مي شوند: منابع مغولي، چيني و فارسي. تنها منبع قديمي مغولي كه تاكنون به دست آمده است، تاريخ عمومي مغولان (يوان چائويي شه) يا تاريخ سري خوانده مي شود. منابع چيني، تاريخ هاي رسمي سلسله هاي يوان است كه با شتاب فراوان در زمان به سلطنت رسيدن مينگ ها تدوين شده و نهايتا دو منبع اصلي و قديمي تر فارسي آثار جويني و رشيدالدين است. با توجه به اينكه براي ترسيم تصويري از ساختار اجتماعي مغولان هيچ تاليف مستقيمي وجود ندارد، پاسخ به سوالاتي نظير نوع زندگي و معيشت قبايل مغول، روابط اقتصادي آنان، عنصر تشكيل دهنده جامعه مغول، روابط خانوادگي، موقعيت زنان و فرزندان، مالكيت ها و اختلاف طبقاتي، تنها با استناد به منابع فوق الذكر و مقايسه و مقابله موردي موارد قديم و متاخر ممكن مي شود. در اين راستا، مولف را چاره اي جز استنتاج از نمونه هاي متاخر نيست.
به رغم گوناگوني تركيب قبايلي كه اتحاديه اقوام مغول را تشكيل و اساس امپراتوري عظيم آنان را پايه ريزي كردند، شيوه زندگي چادرنشيني و روابطي كه از اين شيوه زيست ناشي مي شد تا مدت ها بدون دخالت هر گونه قدرتي باقي مانده بود. گذار از زندگي كوچ نشيني به زندگي اسكان يافته، اغلب تحت فشار نيازها و شرايط اقتصادي صورت گرفت و موجب شد كه بيابانگردان با شهرنشينان ارتباط دادوستدي برقرار كنند. ضرورت اين ارتباط، گاه به مبارزه منتهي شد و ضرورت مبارزه، نه تنها اقوام را به مهاجرت يا اسكان واداشت، نه تنها دولت ها را جا به جا كرد و در هم آميخت، بلكه به فرهنگ هاي گوناگون نيز بر اثر تماس و اصطكاك اجزاي مركبه آنها خصايص و امتيازات خاص بخشيد. ايلات و قبايل صحراگرد و شكارچي جنگل كه بنابر اصل پدرشاهي زندگي مي گذراندند، بدون آنكه هيات قانوني خاصي به خود گرفته باشند، مجتمع هاي قبيله اي ايجاد مي كردند كه وابستگي اصلي آن را رشته هاي پيوند خويشاوندي، و وحدت در سنن و آداب ايشان تشكيل مي داد. اختلاط جامعه يكجانشين و زراعتي با جامعه كوچ نشين دامدار و صحرانشين به هنگام تاسيس امپراتوري مغول، نتيجه مستقيم ورود به مرحله زمين داري بود. در دوران متقدم جامعه مغول، زندگي برده داري نيز به چشم مي خورد؛ و از اين رو، جامعه مغولي تقسيمات طبقاتي خاص خود داشت كه در اين تحقيق معرفي شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 6 : فرهنگ (ويژه تاريخ) زمستان 1385; 19(4 (مسلسل 60)):187-230.
 
نظام شناخت عقلاني تاريخ (جستارهايي در نسبت حكمت آرمانخواهي و عقل گرايي تاريخ با دانش ها و پنداشته هاي انسان)
 
نامدارطالشاني مظفر*
 
 
 

اغلب مي پنداريم که تاريخ حقيقي، تاريخي است که مورخ رويدادها را فارغ از هر گونه آرمان ها، آرزوها و حب و بغض هاي خود روايت كند. اما، آيا امکان دارد که خارج از دانش ها و پنداشته هاي انسان، چيزي به نام تاريخ شکل بگيرد؟ آيا آنچه که امروز تحت عنوان تاريخ با آن سروکار داريم دربرگيرنده همه رخدادهاي زندگي انسان است و واقعا همان گونه که اتفاق افتاده روايت شده است؟ بشر چه معياري براي سنجش صحت اين روايت ها دارد؟ اگر بپذيريم که همه رويدادها ارزش تاريخي ندارند، پذيرفته ايم که تاريخ بر اساس رويدادهاي خاصي شکل گرفته است که بشر احساس مي کند ارزش ثبت و ضبط دارند. احساسي که مورخ را هدايت مي کند تا پاره اي از رخدادها و شخصيت ها را تاريخي بسازد از کجا مي آيد؟
آرمان ها، بينش ها، گرايش ها، علايق و سلايق مورخ تا چه اندازه در شکل گيري تاريخ دخالت دارد؟ چه چيزي رخدادهاي پراکنده، فردي، متغير و متکثر جوامع انساني را به رخدادهاي تاريخي تبديل مي کند و چرا انسان از ميان هزاران رويداد فقط رويدادهاي خاصي را گزينش مي کند؟ بحث از رابطه تاريخ با دانش ها و پنداشته هاي انسان از مباحث بنيادي در نظام شناخت عقلاني تاريخ است که به ندرت در مجامع علمي کشور ما به آن توجه شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 7 : فرهنگ (ويژه تاريخ) زمستان 1385; 19(4 (مسلسل 60)):231-262.
 
مروري بر تاريخ مشروطه خواهي در اصفهان (به روايت چند سند و متن تاريخي)
 
نجفي موسي*
 
* پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
 
 

بررسي ابعاد رويداد بزرگ تاريخي نهضت مشروطيت ايران، كاري مهم و بس دشوار است. هنوز هم درس هايي نهفته و رمز و رازهاي بسياري در مشروطه وجود دارد. از جمله قسمت هايي كه در تاريخ مشروطيت ممكن است حرف هاي مهمي براي امروز ما وجود داشته باشد و به روشن شدن صفحات ناشناخته اين نهضت كمك كند، بررسي روند مشروطه خواهي در شهرهاي مختلف ايران است. يكي از اين مراكز كه نقش محوري و مهمي در روند كلي مشروطيت ايران داشته، شهر اصفهان و به تبع آن «بختياري» است. در مقاله حاضر، روند حركت مشروطه خواهي در اصفهان به اجمال با توجه به دو ملاك «انجمن مقدس ملي» و «مطبوعات» مباني فكري و اهداف مشروطه خواهان اصفهاني بررسي مي شود.
توضيح درباره اهميت و ارزش مطبوعات در آگاهي بخشي و انعكاس ارزش ها و تفكرات يك جامعه، توضيح واضحات خواهد بود؛ اما به شكل موجز مي توان گفت با توجه به ارزش «گذشته و تاريخ» و اهميتي كه شناخت تاريخي براي حيات امروز ما دارد، توجه خاص به اسناد و مدارك و اوراق به جامانده از ديروز، راهنماي شناخت امروز و فرداي ما خواهد بود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 8 : فرهنگ (ويژه تاريخ) زمستان 1385; 19(4 (مسلسل 60)):263-304.
 
بررسي ويژگي ها و مولفه هاي تاريخي مفهوم شهر در سده هاي ميانه تاريخ ايران
 
يوسفي فر شهرام*
 
* پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
 
 

فقدان ابزار مفهومي و نظريه هاي كارآمد براي تحليل مناسبات تاريخي شهرنشيني در ايران، از جمله مهم ترين موانع در مسير رشد اين گونه بررسي ها است. در اين ميان، دشواري هاي عديده اي مانع از آن شده است كه تاكنون تعريف كاربردي و دقيقي از مقوله «شهر» در ايران ارايه شود. در مقاله حاضر، سعي شده است با طرح برخي مباحث پايه اي، مولفه هاي بنيادين زندگي شهري در سده هاي ميانه شناسايي و تحليل شود تا بر اساس آن، زمينه هاي لازم براي ارايه «تعريف» شهر در اين دوره، فراهم آيد؛ و هم از اين رو، به اين پرسش پاسخ داده شود كه تعريف پديده «شهر» در سده هاي ميانه، بر چه مولفه ها و ملاك هايي بايد استوار شود؟

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 9 : فرهنگ (ويژه تاريخ) زمستان 1385; 19(4 (مسلسل 60)):305-323.
 
دو رساله ناشناخته تاريخي از عصر مشروطيت (رساله فتح المجاهدين و رساله نظامنامه انجمن اصفهان در تهران)
 
نجفي موسي*
 
* پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات انساني
 
 

در دوران مشروطيت، رسائل، دوائن و متون زيادي به حمايت از مشروطيت و آزادي و قانون خواهي نوشته شد. اين رسائل و متون، ارزش تاريخي، فكري، اجتماعي و سياسي زيادي دارند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 
جابه جايي قدرت هاي سياسي و اجتماعي در خليج فارس «از سقوط هرموز تا سقوط اصفهان» (1031 هـ.ق. تا 1135 هـ.ق.)
 
وثوقي محمدباقر*
 
* دانشگاه تهران
 
 

جابه جايي كانون تجارت خليج فارس از «هرموز» به «بندر گمبرون» در اوايل قرن يازدهم هجري/ هفدهم ميلادي را مي توان آغاز دوره اي جديد در مناسبات اقتصادي و سياسي اين منطقه مهم به شمار آورد. اين دوره با فتح «هرموز» در سال 1031 ه./1622 م. آغاز شد و با سقوط اصفهان در سال 1135 ه./1722م. پايان يافت. در اين دوره تحولات مهمي در ايران و خليج فارس و حوزه اقيانوس هند به‌وقوع پيوست و شرايط نويني به وجود آمد كه در تحقيقات تاريخي كمتر به آن توجه شده است. در مقاله حاضر با تكيه بر بازسازي رويدادهاي تاريخي، تحولات مهم اقتصادي و سياسي اين دوره و تاثيرات آن بر تثبيت حاكميت ايران بر خليج فارس بررسي شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 1 : فرهنگ (ويژه تاريخ) زمستان 1384; 18(4 (مسلسل 56)):1-16.
 
مذهب ديلميان در دوره اسلامي
 
تركمني آذر پروين*
 
* پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
 
 

موقعيت جغرافيايي سرزمين ديلم، ورود مسلمانان به آن محل را با تاخير روبه رو كرد. تقريبا اولين مسلماناني كه از حدود قرن دوم هجري به بعد وارد اين سرزمين شدند و توانستند در آنجا اقامت گزينند، علويان بودند كه به علت مخالفت يا مبارزه با حكام عباسي بدان سرزمين روي آوردند. بدين ترتيب، پذيرش اسلام ديلميان با مذهب تشيع آغاز شد و از فرق شيعه، مذهب زيديه، اولين و پرطرفدارترين آنان بود. البته، مذهب اسماعيليه با تبليغات و فعاليت ابوحاتم رازي در ديلم، پيرواني پيدا كرد؛ و اين مذهب در ميان مردم ديلم همچنان پيرواني داشت. در زمان سلجوقيان نيز با استقرار حسن صباح در الموت، اين مذهب رونق بسياري در منطقه ديلم پيدا كرد. مذهب اماميه از طريق فرزندان ناصر كبير وارد آن منطقه شد و طرفداران بسياري يافت.
حكام محلي ديلم، آل جستان و آل مسافر، در ارتباط سياسي با زيديان، به مذهب زيديه تمايل يافتند و عده اي از آنان نيز به مذهب اسماعيليه متمايل شدند. زياريان در ابتداي كار به علت تصفيه‌ حساب هاي سياسي مرد آويج با داعي صغير، از زيديان روي گرداندند.
خاندان بويه كه از نظر سياسي و مذهب تشيع نقش مهمي در ايران دوره اسلامي و جهان اسلام ايفا كردند، از مردم ديلم بودند. آنان ـ اگر نه در ابتدا ـ از معتقدان به تشيع امامي بودند كه موجبات ارزشگذاري و اعتبار‌يابي سياسي مذهب تشيع را فراهم آوردند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 8 : فرهنگ (ويژه تاريخ) زمستان 1384; 18(4 (مسلسل 56)):217-261.
 
تاملاتي در مقوله شكل شهر و مناسبات شهرنشيني
 
يوسفي فر شهرام*
 
* پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
 
 

موضوع مقاله حاضر، بررسي تغييرات در شكل شهر ايراني و زمينه هاي اجتماعي آن در دوره اسلامي است. اين موضوع بر اساس چهارچوب پژوهشي، به اين شرح بررسي مي شود:
الف ـ مساله تحقيق: در شكل شهر باستاني ايران (دوره ساساني)، از عناصر كهن دژ، شارستان و شار بيروني، به عنوان سه جز اصلي ياد مي شود در حالي كه بر اساس اشارات برخي از منابع تاريخي دوره اسلامي، موجوديت عناصر سه گانه در شكل شهر باستاني استمرار داشته است. آيا حضور عناصر ياد شده، چنان كه گروهي از محققان پنداشته اند، به منزله استمرار ساختارهاي اجتماعي كهن ايران در دوران اسلامي بود؟
ب ـ سوالات پژوهش: 1. آيا تداوم حضور اين عناصر در شكل شهر ايران دوره اسلامي به منزله فقدان تغييرات در ماهيت مناسبات اجتماعي ـ اقتصادي شهرهاي ايران در دوران گذار بود؟ 2. آيا ظهور منطقه ربض در شهر ايراني دوره اسلامي در نتيجه تحولات در مناسبات شهرنشيني بود؟ 3. در صورت وجود روندهاي تغيير در مناسبات اجتماعي و شكل شهر ايراني در دوره اسلامي، در اين روندها از چه الگوي پيروري مي شد؟
ج ـ فرضيات پژوهش: 1. تداوم حضور عناصر سه گانه در شكل شهر دوره اسلامي، به معناي تداوم نظام اجتماعي دوره باستاني در دوره اسلامي نبود بلكه در شرايط گذار از نظام اجتماعي كهن به نظام اجتماعي دوره اسلامي، عناصر اصلي شكل شهر ايراني بر اساس الگوي جديدي سازماندهي شد؛ 2. ظهور منطقه ‌ربض، در نتيجه بروز تغييرات اجتماعي در وضعيت شهرنشيني رخ داد: رشد مناسبات اقتصاد شهري (افزايش توليد كالايي و رونق دادوستد)، ترقي موقعيت اجتماعي گروه هاي پيشه وري و بازرگانان در كنار ضرورت هاي ناشي از گسترش فعاليت هاي اقتصادي ـ اجتماعي شهري، فضا و كالبد مناسبي را نياز داشت كه آن را در منطقه ربض مي يافت؛ 3. در منطقه ربض، عناصر اصلي زندگي شهري مانند كالبد اقتصادي (بازار)، فرهنگي (مسجد جامع)، سياسي (ارگ) و اجتماعي (محله ها) بر اساس نظمي وحدت گرايانه  استقرار ‌يافتند، الگويي كه نشانگر گذار از مناسبات اجتماعي باستاني ايران (تفكيك فضايي عناصر سه گانه شكل شهر) به نظام اجتماعي جديد دوره اسلامي و انعكاس آرماني آن در شكل شهر ايراني ـ اسلامي بود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:38 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 : فرهنگ (ويژه تاريخ) زمستان 1384; 18(4 (مسلسل 56)):17-38.
 
درآمدي‌ بر شرايط‌ اجتماعي‌ و اقتصادي‌ زرتشتيان‌ يزد در دوران‌ قاجاريه‌ (1344-1210 هـ.ق.)
 
تشكري بافقي علي اكبر*
 
* گروه تاريخ، دانشگاه يزد
 
 

‌سقوط‌ ساسانيان‌ و تغيير كيش‌ اكثريت‌ زرتشتي‌ به‌ اقليت، از پيامدهاي‌ ورود دين‌ اسلام‌ به‌ ايران‌ بود. بدين سان‌، از انبوه‌ پيروان‌ آيين‌ زرتشتي‌، اندكي‌ بيش‌ نماندند كه‌ يا به‌ هندوستان‌ مهاجرت‌ كردند و يا در كنار هموطنان‌ نومسلمان‌ خود ماندند و موجب‌ بقاي‌ اين‌ كيش‌ در سرزمين‌ ايران‌ شدند.
‌در اين‌ ميان، نواحي‌ دور از مراكز اصلي‌ قدرت، با وجود فشارهاي‌ معمول‌ اكثريت‌ بر اقليت، قابليت‌ خاصي‌ در پذيرش‌ و جذب‌ اقليت‌ زرتشتي‌ داشتند. ريشه هاي‌ اين‌ رويكرد را مي توان‌ در تناسب‌ آسيب پذيري‌ اقليت ها با ميزان‌ افزوني‌ فشارهاي‌ سياسي‌ و تنش هاي‌ داخلي‌ دانست. از اين رو، بركناري‌ نسبي‌ اين‌ مناطق‌ از بحران هاي‌ حاد و دمادم، بستر مناسب تري‌ را جهت‌ تداوم‌ اسكان‌ اقليت ها فراهم‌ مي كرد ...

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:38 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها