0

بانک مقالات تاریخ

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 : علوم انساني الزهرا زمستان 1380; 11(40):1-26.
 
نسبت مفهوم جسمانيت به خدا و نگاه اسپنيوزا به آن
 
جهانگيري محسن,توازياني زهره
 
 
 

مفاهيم متفاوتي كه از خدا در طول تاريخ در ذهن انسان ها پديد آمده است، بيشتر برخاسته از صفات خداوند است كه به وجهي بيانگر ذات سرمدي اوست. يكي از عجيب ترين نسبت ها كه به خداوند داده شده است نسبت جسمانيت است. همه كساني كه اين نسبت را به خدا داده اند انگيزه واحد و يكساني نداشته اند و علاوه بر آن عمق باورشان درباره خداوند نيز يكسان نبوده است.
در اين مقاله نخست تاريخچه اي از پيدايش مفهوم خدا و صورت هاي گوناگون آن به تصوير كشيده شده است، به گونه اي كه ضمنا تحوّل مثبت در معرفت انسان از خدا را نيز ترسيم مي‌كند. سپس به بررسي اين تصوير خاص از خدا در نزد مسلمانان مي پردازد تا نشان دهد كه با وجود باورهايي اين چنين در ميان ايشان- كه جريان هايي در حاشيه تلقي مي شوند-در ميان انديشمندان بنام و بزرگ مسلمان هيچگاه حتي گمان چنين انديشه اي هم به خدا نرفته است.
امّا صرف نظر از انگيزه هاي جاهلانه، انتساب صفت "بعد" به خدا- كه ترجمان ديگري از جسمانيت است - ازناحيه متفكر بزرگ غرب ، يعني اسپينوزا، از آن جهت موجب تعجب است كه شأن و مرتبت وي مجال مقايسه ديدگاه او با تصاوير عاميانه و جاهلانه از خدا نمي دهد. و لذا با نگاهي از سر تعمق، بخش ديگر اين مقاله به بررسي تصوير وي از خدا، انگيزه او و سرانجام نقد نظر وي در اين خصوص اختصاص داده شده است.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  1:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 2 : علوم انساني الزهرا زمستان 1380; 11(40):27-60.
 
حكم قرباني در عصر ما
 
حسيني ادياني سيدابوالحسن*
 
* گروه فقه و حقوق اسلامي دانشگاه الزهرا(س)
 
 

يكي از واجبات حج تمتع، قرباني در مني است كه حاجي بايد حيواني را قر‌به الي الله قرباني كند. امروزه به جهت كثرت زائران و عدم حضور نيازمندان و عدم امكانات گوشت صدها هزار قرباني ضايع مي‌شود و به مصرف نمي رسد. اكنون اين سؤال مطرح است: آيا در شرايط فعلي قرباني در مني ساقط نيست؟ و وجوب قرباني و مصرف آن از قبيل شرط و مشروط نيستند و مسأله از قبيل وحدت مطلوب نيست؟ يا اينكه مصرف نشدن قرباني موجب سقوط وجوب قرباني نمي شود و مسأله از قبيل تعداد مطلوب است. مقاله حاضر با بررسي ادله طرفين به ارائه راه حل عملي مشكل پرداخته است. اميد آنكه با اتخاذ شيوه هاي معقول و منطقي گام هاي مؤثري در هر چه باشكوه تر برگزار كردن مناسك حج ابراهيمي برداشته و وضعيت اسفبار كنوني را به گونه اي جبران نماييم.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  1:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 5 : علوم انساني الزهرا زمستان 1380; 11(40):113-141.
 
وحي و فرهنگ عصر نزول
 
كلانتري ابراهيم*
 
* گروه معارف اسلامي دانشگاه الزهرا (س)
 
 

مقارن با پيشرفت هاي شگرف آدميان در شاخه هاي گوناگون علوم، حوزه الهيات نيز به گونه اي چشمگير متحول و با مسائل و مباحث جديدي مواجه شده است. بخشي از مباحث و مسائل جديد در اين حوزه به "وحي" و كيفيت نزول، دريافت و ابلاغ آن مربوط مي‌باشد. بحث از تأثير پذيري يا عدم تأثير پذيري وحي از فرهنگ عصر نزول، از جمله همين مسائل است كه نگارنده در مقاله حاضر به طرح آن پرداخته است. در آغاز زمينه شكل گيري سؤال اصلي اين بحث در اذهان بررسي گرديده است و پس از آن به ذكر سؤال و بيان دو رويكرد متفاوت در قبال آن پرداخته شده است. رويكرد اثباتي به موضوع محل بحث كه به تأثير پذيري وحي از فرهنگ عصر نزول نظر دارد، رويكردي است كه با بسياري از انديشه هاي ديني درباره وحي قرآن ناسازگار است. به همين سبب نگارنده تلاش كرده است ابتدا اين ديدگاه را با تفصيل بيشتري بيان و سپس به نقادي منصفانه آن بپردازد. نتيجه نهايي اين نوشتار به تثبيت رويكرد ديگر در موضوع بحث، كه به نفي جدّي هرگونه تأثير پذيري وحي از فرهنگ عصر نزول نظر دارد، منتهي مي‌شود.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  1:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 3 : علوم انساني الزهرا زمستان 1380; 11(40):61-90.
 
بررسي روش تفسير علامه حلي در ايضاح مخالفه السنه با تاكيد بر نسخه هاي خطي ايضاح
 
رضي بهابادي بي بي سادات*
 
* گروه علوم قرآن و حديث دانشگاه الزهرا (س)
 
 

كتاب ايضاح مخالفه السنه لنص الكتاب و السنه تأليف علامه حلي (م 726) است كه هنوز به زيور طبع آراسته نشده است. از آن جا كه مؤلف در اين كتاب، مباني كلامي اهل سنت را بر قرآن عرضه كرده و وجوه مخالفت آنها را نص قرآن بيان كرده است، دانشمندان اين كتاب را هم در زمره كتاب احتجاج و هم در عداد تفاسير به شمار آورده اند، نسخه هاي خطي موجود اين كتاب، از آيه 212 سوره بقره آغاز و با پايان سوره آل عمران ختم مي‌شود. مؤلف در اين كتاب آيات را به شيوه تفاسير ترتيبي ذكر كرده است و موارد مبهم را به صورت گذرا توضيح داده است. تفسير وي نخستين گام مستقل در تفسير كلامي آن هم كلام تطبيقي است كه از اين حيث اهميت ويژه اي دارد.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  1:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 6 : علوم انساني الزهرا زمستان 1380; 11(40):142-168.
 
ماهيت، مباني و آثار تضامن بين بدهكاران (تضامن منفي)
 
محقق داماد سيدمصطفي,گندم كار رضاحسين
 
 
 

در اين مقاله به بحث و بررسي پيرامون تضامن قراردادي بين بدهكاران (تضامن منفي) و آثار آن پرداخته شده است. مقصود از تضامن قراردادي بين بدهكاران آن است كه چند نفر بدهكار جزء در برابر طلبكار تعهد مي نمايند كه هر يك از آنها مديون تمام بدهي بوده و طلبكار مي‌تواند براي دريافت تمام دين به هر يك از آنها رجوع نمايد. هم چنين در صورت عدم وصول طلب وي مي‌تواند به ساير بدهكاران مجتمعاً يا منفردا رجوع نمايد. صورت ديگر از تضامن، قراردادي تحت عنوان تضامن بين طلبكاران يا تضامن مثبت است كه به موجب آن چند نفر طلبكار جزء به موجب قراردادي فيمابين خود با بدهكار شرط مي نمايند كه هر يك مي‌تواند براي دريافت تمام طلب به بدهكار رجوع نمايد. اين نوع تضامن عليرغم سودمندي آن در حقوق ايران بر مبناي ضمان عقدي و تضامن قابل توجيه نيست زيرا تضامن با ذمه و پذيرش تعهد، ملازمه دارد و تضامن نوع اخير (مثبت) بيشتر با وكالت در وصول قابل توجيه است و در عمل به ندرت اتفاق مي افتد، لذا در اين مقاله به بحث و بررسي پيرامون تضامن قرار داد منفي پرداخته مي‌شود. تضامن قراردادي منفي بر سه ركن اساسي استوار است: 1- وحدت موضوع 2- تعدد رابطه 3- نمايندگي متقابل. كه هر يك از اين اركان آثار خاص خود را دارد. تضامن قراردادي ناشي از اراده است و به موجب يك قرارداد يا شرط ضمن قرارداد به وجود مي‌آيد. تضامن قراردادي در حقوق ايران با توجّه به مقررات ماده 10 قانون مدني قابل توجيه است. اين مقاله در يك مقدمه و دو گفتار ارائه مي‌شود.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  1:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 7 : علوم انساني الزهرا زمستان 1380; 11(40):169-196.
 
نمونه ها و حكم حديث مدلس در صحاح ششگانه اهل سنت
 
مهدي راد محمدعلي,رستگاري جزي پرويز
 
 
 

حديث مدلس يكي از انواع احاديث مشكل آفرين و مدلل است كه كم و بيش، به صحاح ششگانه اهل سنت وديگر جوامع روايي آنان راه يافته است. ما در اين مقاله كوتاه، با توجّه به شمار انبوه مصداق هاي حديث مدلس كه به كتاب هاي ياد شده راه يافته است، به ذكر تنها سه نمونه از آنها در هر يك از صحاح ششگانه- به ترتيب سال درگذشت گردآورندگان اين جوامع روايي - بسنده مي كنيم و در پايان، به بررسي و نقد دفاع از انديشمندان اهل سنت از كتاب هاي ياد شده - با عنايت به حضور حديث مدلس در آنها - خواهيم پرداخت.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  1:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 8 : علوم انساني الزهرا زمستان 1380; 11(40):197-224.
 
مباني شخصيت زن از ديدگاه اسلام
 
مهدوي راد محمدعلي,فتاحي زاده فتحيه
 
 
 

شناخت شخصيت زن از ديدگاه اسلام در عصر حاضر، از اهميت ويژه اي برخوردار است. در اين راستا مي توان با جامع نگري و با تكيه بر شريعت به معرفي شخصيت زن دست يازيد.
در بررسي مباني شخصيت زن از منظر اسلام به اين نتايج دست يافته ايم: زن و مرد از هويت واحد برخوردارند و زنان به سان مردان قابليت رشد و استكمال دارند. شريعت اسلام در روابط انسان ها، بر بعد انساني تكيه دارد و ذكورات و انوثت را ضامن بقاي نسل آدمي مي داند. در فرهنگ قرآن، دستيابي به ارزش هاي معنوي براي زن و مرد ميسّر است. در اين ارزش ها صنف گرايي ديده نمي شود. قرآن كريم، تفاوتي در شخصيت زن و مرد قائل نيست و هر دو را در جوهرة انساني يكسان مي داند. اصل و ريشه زنان همچون مردان، طهارت و پاكي است و آيات كريمه، شيطان را دشمن انسان مي داند نه دشمن مردان.

 

 
كليد واژه: آفرينش زن و مرد، دشمن مشترك، زن و حق و تكليف، زن و ارزشهاي انساني.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  1:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 

 9 : علوم انساني الزهرا زمستان 1380; 11(40):225-246.
 
ضرورت تطبيق روايات بر يكديگر
 
مودب سيدرضا*
 
* دانشگاه قم
 
 

بدون شك، فهم و معرفت عميق روايات نبوي و ائمه اطهار (ع) نقش مهمي در آگاهي بر فهم دين و شريعت اسلام دارد؛ لكن فهم برخي از آن روايات به ظاهر ناسازگار با يكديگر و يا دستخوش تحريف و يا تصحيف مشكل است. به استناد كلام ائمه اطهار (ع)، اين گروه از روايات، مي بايد بر يكديگر تطبيق شوند. بدين جهت ترديدي نيست كه تطبيق و عرضه آنها بر يكديگر امري ضروري و لازم باشد تا به تبيين هم بپردازند و روابط آنها از جهت تخصيص و يا نسخ و بيان محكم و متشابه معين گردد و يا روايات مجعول و نادرست آنها آشكار شود.
در اين پژوهش به تبيين روايات تطبيق و چگونگي عرضه و تطبيق آنها بر يكديگر پرداخته شده و بيان شده است كه روايات ناسازگار و مبهم، نخست مي بايد قرآن و سپس بر يكديگر عرضه و تطبيق گردند تا فهم و مقصود آن از روايات و يا درستي و يا نادرستي آنها معين گردد روشن است كه تطبيق و عرضه براي همه حديث پژوهان ممكن بوده و هست و سودمندي هاي فراوان از آن حاصل شده است.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قاب

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  1:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 4 : علوم انساني الزهرا زمستان 1380; 11(40):91-112.
 
دعا در كلام و نگاه علي (ع)
 
قهرمان ايزدي شهين*
 
* گروه علوم قرآن و حديث دانشگاه الزهرا (س)
 
 

يكي از مباحث زيبايي كه در همه اديان مورد بحث قرار گرفته است، دعا است.
دعا، عاملي است در جهت ساختن انسان و نزديكي او با خداوند.
دعا، اگر چه در همه اديان مورد بحث قرار گرفته است، امّا لطافت، جاذبه و زيبايي، و همه جانبه بودن آن در مكتب تشيع آن هم از زبان امام عارفان، حضرت علي (ع) "آن روح كلّي و همه جانبه" آن چنان بديهي است و پر جاذبه كه نيازي به توضيح و تفسير ندارد. تنها ذكر اين نكته ضروري است كه بررسي و تدبر در نهج البلاغه مي‌تواند ما را به اين مطلب رهنمون شود كه آن چه در نهج البلاغه مي‌تواند ما را به اين مطلب رهنمون شود كه آن چه در نهج البلاغه وجود دارد، به تعبيري همان است كه در قرآن كريم و روايات وجود دارد و اين يعني ارتباط نزديك حضرت با منبع وحي الهي.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  1:37 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 1 : فرهنگ (ويژه تاريخ) پاييز 1388; 22(3 (مسلسل 71)):1-13.
 
توصيف نقاشي هاي عمارات دولتخانه صفوي در اشعار عبدي بيگ
 
اشراقي احسان*
 
* دانشگاه تهران
 
 

شاه تهماسب اول در سال 962 هجري قمري پايتخت صفوي را از تبريز به قزوين انتقال داد و براي استقرار در اين شهر دستور داد دولتخانه اي مرکب از کاخ ها و باغ ها و چمن ها ايجاد شود. عبدي بيگ نويدي شاعر معروف آن زمان به فرمان شاه مامور شد پس از ديد عمارات و کاخ هاي دولتخانه منظومه اي تحت عنوان جنات عدن بسرايد که نمايانگر ديوارنگاره هايي از نقاشان برجسته آن زمان به شمار مي رفت. در اين مقاله سعي بر آن قرار گرفت که توصيف شاعرانه عبدي بيگ از اين نقاشي ها و مضامين آن از نظر خوانندگان مقاله بگذرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 2 : فرهنگ (ويژه تاريخ) پاييز 1388; 22(3 (مسلسل 71)):15-51.
 
تاملي بر آداب ملوك و قاعده ملكداري در نگاه افضل الدين كرمان (مقايسه تطبيقي كتاب عقدالعلي للموقف الاعلي با سيرالملوك هاي پيشين)
 
تركمني آذر پروين*
 
* پژوهشكده تاريخ، پژوهشگاه علوم انساني
 
 

از قرن دوم هجري بخشي از انديشه سياسي در زمينه حكمت عملي متاثر از متون ايرانيان پيش از اسلام در زمينه آداب ملوك و آيين كشورداري شكل گرفت و كتاب هايي با عنوان سيرالملوك يا سياست نامه در تداوم اندرزنامه هاي دوره ساساني تاليف شد. حكمت عملي مطرح در سياست نامه ها، مجموعه اي از ميراث علمي و الگوهاي عملي و تجارب تاريخي گذشتگان است كه سياست نامه نويسان ـ كه اغلب از كارگزاران ديواني و درباري بودند ـ در تبيين آن به آيات و احاديث اسلامي استناد كرده اند. هدف از نگارش سياست نامه ها، اصلاح عملكرد پادشاهان و در نهايت اصلاح و بهبود اوضاع سياسي و اجتماعي جامعه بود.
افضل الدين ابوحامد احمد بن حامد كرماني، مورخ، اديب، پزشك و انديشمند اواخر دوره سلجوقي است. او كه خود زمان چند پادشاه آخر قاورديان كرمان، حمله قراغزان و حكومت ملك دينار را درك كرده بود، علاوه بر دوكتاب تاريخي، بدايع الازمان في وقايع كرمان و كتاب المضاف، كتاب عقدالعلي للموقف الاعلي را كه موضوع اصلي آن آداب ملوك و آيين كشورداري است، تاليف كرد. تاليف هاي او بر ديده ها و شنيده هايش استوار است و در ضمن شرح وقايع تاريخي، به ارزيابي ارزشي و نقد وقايع دست مي يازد كه بر اعتبار نوشته هايش افزوده است
.
افضل الدين كرماني در كتاب عقد العلي به تحليل و علت يابي آشفتگي كرمان بعد از مرگ طغرل شاه قاوردي مي پردازد. او با قلمي اديبانه، عملكرد سلاطين و حكام كرمان را به نقد مي كشد و رهنمودهايي براي اصلاح امور بر اساس سيرالملوك ها به پادشاه وقت، ملك دينار، ارايه مي دهد. ذهن نقاد و پرسشگر او همراه با مطالعات وسيعي كه از محتواي كتاب پيداست، شناخت ما را از او به مورخي تحليلگر و نقاد و سياست نامه نويسي آگاه هدايت مي كند.
در مقاله حاضر سعي مي شود با بررسي آداب ملوك و آيين كشورداري مطرح در كتاب عقدالعلي للموقف الاعلي، آن را با اركان اساسي و مشترك مورد بحث در سياست نامه ها در زمينه جايگاه پادشاهان در جامعه، نقش و پيوستگي دين با ملوك، جايگاه عدل، اقتدار و خصايل پادشاهان، جايگاه اركان ديگر جامعه شامل رعيت، لشكر، خزانه و نقش شاهان در جمع ميان آنان و برقراري نظم و امنيت در جامعه و ديگر آيين كشورداري در امر مشورت و گزينش وزرا و كارگزاران و سرانجام علل خرابي مملكت و ايجاد خلل در امر مملكت داري، مطابقت دهد و مقايسه کند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 3 : فرهنگ (ويژه تاريخ) پاييز 1388; 22(3 (مسلسل 71)):53-81.
 
تناقض ايدئولوژيک در جنبش جنگل
 
خليجي اسكويي محسن,رادمرد محمد
 
 
 

عمده هدف مقاله حاضر، بررسي علت اصلي شکست نهضت جنگل است. از نظر نگارنده اين مقاله تا پيش از ورود ارتش سرخ به ايران، جنبش جنگل يک نهضت ملي و اسلامي بود. هدف اصلي تشکيل اين جنبش نيز خروج نيروهاي خارجي (روس و انگليس) از ايران بود. در کنار اين هدف جنبش برپايي عدالت، در برخورد با حکام ستمگر محلي و کشوري و دادرسي به مردم را مدنظر داشت. سخنان و اظهارات رهبر جنبش، اعلاميه ها و فعاليت ها همه و همه به خوبي اين اهداف مهم را نشان  مي دهند. البته روند جنبش در رسيدن به اين اهداف داراي فراز و نشيب بوده است. اما با ورود ارتش سرخ به ايران و تفاهم هايي که ميان رهبران جنبش و فرماندهان ارتش سرخ صورت مي گيرد، رهبران جنبش بر عدم اجراي كمونيسم تاکيد مي کنند، ليکن جو ايده آل انقلابي و ورود نيروها و عناصر شوروي به تدريج نخستين ايدئولوژي جنبش را به چالش مي طلبد. اين مساله باعث کاهش سرمايه اجتماعي جنبش و به تدريج فروپاشي آن گرديد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 4 : فرهنگ (ويژه تاريخ) پاييز 1388; 22(3 (مسلسل 71)):83-107.
 
روابط ايران و عثماني به مثابه الگوي روابط شرقي ـ اسلامي
 
دهقاني رضا*
 
* گروه تاريخ، دانشگاه تبريز
 
 

روابط ايران و عثماني به رغم استمرار و گستره زماني آن ـ بيش از پنج سده ـ و اشتراکات فراوان فرهنگي، تاريخي  و ديني دو کشور همسايه از مقولاتي است که از نظر تحقيقات اصيل و پرمغز به سان طفلي نوپاست که به تازگي قدم در راه نهاده است. آنچه از روابط ايران و عثماني در نگاه نخست برداشت مي شود، شرح جنگ هاي خونين دو همسايه پرتوان است که هر يک سعي مي کردند با توسل به ايدئولوژي خاص خود طرف مقابل را به زانو درآورند.
چنين چشم اندازي بيشتر از وقايع نامه هاي ايران و عثماني ناشي  مي شود که به تحقيقات تاريخي هم سرايت کرده است. با بررسي تحقيقات انجام گرفته در اين حوزه چنين به نظر مي رسد که حجم مطالعات مربوط به روابط ايران و عثماني نه تنها در عرصه تاريخ نگاري سياسي، بلکه در ديگر عرصه ها چون تاريخ اقتصادي، تاريخ اجتماعي و فرهنگي فوق العاده اندک و ناچيز است. واقعيت آن است تا يک سنت  پژوهشي قويم و فرانگر در اين عرصه چهره نبندد، تک نگاري ها و مطالعات موردي نمي تواند چندان راهگشا باشد
.
با توجه به چنين نقصاني، مطالعه و تبيين نظري روابط ايران و عثماني در چهارچوب متد علمي و تبيين گر از ضروريات اين حوزه مطالعاتي است. لذا مقوله نظري «الگوي روابط شرقي اسلامي» که موضوع مقاله حاضر است تلاشي در همين راستا است که مي کوشد با تعريف ايستارها و الگوهايي، که از بطن اين روابط برخاسته اند به ترسيم چهارچوب و ساختار روابط ايران و عثماني بپردازد و مولفه هاي اين رابطه را در دو  مقوله همگرايي و واگرايي بررسي و تحليل کند. پژوهش حاضر تلاشي کوچک است براي نظام مند و عيني کردن مباحث مربوط به روابط ايران و عثماني به دور از هرگونه تعميم ناروا و صرفا  در سايه حقايق برآمده از تاريخ.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 5 : فرهنگ (ويژه تاريخ) پاييز 1388; 22(3 (مسلسل 71)):109-146.
 
درآمدي بر ريشه شناسي نهاد ديوان سالاري ايران در دوره اول قاجار
 
زاهدي شمس السادات,تنكابني حميد
 
 
 

نهاد ديوان سالاري به مثابه مينياتوري از کل جامعه، همواره نقشي بسيار پر اهميت و کليدي در تحول و پيشرفت يا توسعه نيافتگي جوامع ايفا کرده است. اين امر به ويژه در جوامعي نظير ايران که داراي پيشينه چند هزار ساله نظام اداري اند، بيشتر آشکار مي شود. فقدان قانون و قانون گرايي و قاعده ورزي در تاريخ نظام سياسي اداري ايران به عنوان روال معمول پذيرفته شده در جامعه تا دوره قاجار ضرورت و احساس نياز به هر گونه تغيير و تحول اساسي را در نظام ديوان سالاري کشور منتفي مي ساخت. اما در دوره اول قاجار، با آشنايي نخبگان و برخي مقامات ارشد و صاحب منصبان ديواني با تحولات فکري و تجددخواهي در جهان، تلاش براي انجام اصلاحات بنيادي در ساختار تشکيلات اداري دولت آغاز شد. بررسي وضعيت اين نهاد تاثيرگذار در سرنوشت سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي ايران در عصر قاجار و تحقيق درباره کارآمدي و کارکرد اجتماعي آن در اين دوره، به ويژه مداقه در تلاش هاي استوار اصلاحگران سترگي، نظير قائم مقام فراهاني، ميرزا تقي خان اميرکبير و ميرزا حسين خان سپهسالار و موانعي که پادشاهان مستبد و خودکامه و دربارايان فاسد در اين مسير پديد آورند مي تواند درآمدي بر شناخت علمي نظام ديوان سالاري ايران و اصلاحات و تغييرات انجام شده در آن باشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چا

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 6 : فرهنگ (ويژه تاريخ) پاييز 1388; 22(3 (مسلسل 71)):147-177.
 
مدرس و استبداد ستيزي در تاريخ معاصر ايران
 
طاهري مهدي*
 
* پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
 
 

در اين مقاله تلاش شده شخصيت ضد استبدادي آيت اله شهيدسيد حسن مدرس از لابلاي وقايع تاريخي که عمدتا مربوط به دوره تاسيس حکومت استبداري پهلوي است، معلوم گردد. بخش اول مقاله به بيان مختصر چگونگي برآمدن دولت رضاخاني پرداخته است. در بخش دوم مقاله به مبارزه شهيد مدرس با ديکتاتوري رضاخاني اشاره شده است. مخالفت با قرارداد وثوق الدوله و جمهوري خواهي رضاخان، شيوه هاي استمرار مبارزه و پايداري در برابر ديکتاتوري، و سپس حکومت پهلوي، نمونه هايي از مبارزه ضد استبدادي آيت اله مدرس است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  10:30 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها