0

بانک مقالات تاریخ

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 : تاريخ و تمدن اسلامي پاييز و زمستان 1389; 6(12):3-20.
 
از نماز تا نماد: تاملي در تاريخ نماز جمعه تا پايان خلافت عباسي
 
رودگر قنبرعلي*
 
* گروه تاريخ و تمدن ملل اسلامي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران، تهران، ايران
 
 

نماز جمعه که يکي از وجوه معاني «ذکر» و «صلوه» در قرآن است، در واقع تجلي عبادت جمعي خداوند است. گزارش هايي که از محتواي خطب جمعه پيامبر و امامان و خلفاي راشدين به دست رسيده نشان مي دهد که اين خطبه ها گاه حاوي مضامين اجتماعي و سياسي نيز مي شده است، اما در دوره هاي بعدتر تحولاتي در محتواي خطبه ها و دلالت هاي آنها رخ داد که موجب شد نماز جمعه يک سره رنگ حکومتي و سياسي به خود بگيرد. مهم ترين اين تحولات، ضرورت دعا براي خليفه وقت بود و از همين رو تعبير خطبه خواندن به نام کسي، به معني رسميت يافتن حکومت آن کس، کاملا رواج يافت. به هر رو، تحميل کارکردهاي غليظ سياسي خواه ناخواه موجب فرسايش قداست اين عبادت در تاريخ اسلام شد.

 
كليد واژه: نماز جمعه، خطبه، خلافت، مشروعيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 2 : تاريخ و تمدن اسلامي پاييز و زمستان 1389; 6(12):21-46.
 
دلالت هاي کارکرد شناسانه کنيزان در دوره ميانه برپايه نام هاي آنان
 
كاظم نيا فريبا*
 
* پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، پژوهشکده تاريخ، تهران، ايران
 
 

در اين مقاله «نقش کنيز» يا هنجارهاي رفتاري مورد انتظار از کنيزان در دوره ميانه بررسي شده است، و فرض بر آن است که نامگذاري نخستين پديدار «نقش کنيز» است و رابطه علي و معلولي ميان «نقش کنيز» و نامگذاري کنيزان وجود دارد. بر اين اساس در اين نوشتار ابتدا نام هاي کنيزان ذيل عنوان هاي زيبايي زنانه و ويژگي هاي ظاهري، نام هاي محبت آميز، نام هاي سخيف، نام هاي برگرفته از پيشه، ارزش هاي اخلاقي و القاب کنيزان، نام هاي خوش يمن و نام هاي وابسته به مکان براي دستيابي به الگوهاي نامگذاري بررسي و سپس اين الگو با «نقش کنيز» به دست آمده از مستندات تاريخي مقايسه شده است تا بدين مساله پاسخ داده شود که «نقش کنيز» در دوره ميانه چه رابطه اي با بردگي و جنسيت کنيزان داشته است؟

 
كليد واژه: جنسيت، نامگذاري، کنيز، بردگي، زن، تاريخ اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

3 : تاريخ و تمدن اسلامي پاييز و زمستان 1389; 6(12):47-75.
 
بررسي انتقادي تاثير ابن سينا بر جريان اخترشناسي در دوره اسلامي و نقد نظريه «انقلاب علمي در رصدخانه مراغه»
 
مظفري سيدمحمد*
 
* مرکز تحقيقات نجوم و اختر فيزيک مراغه، مراغه، ايران
 
 

در اين مقاله به سه تاثير عمده بوعلي سينا بر نجوم دوره اسلامي پرداخته مي شود: نخست، وي تمايزي روش شناختي بين نجوم به عنوان علمي محاسباتي و برهاني، و تنجيم، به عنوان علمي تخميني نهاد و از اين رو يک انفکاک اصولي بين نجوم و تنجيم، که در سراسر نجوم بابلي و يوناني و اسکندراني به منزله يک کل پنداشته مي شدند، رقم زد، دوم، دفاع وي از فلسفه ارسطويي در برابر تشکيکات ذهن تجربي ابوريحان بيروني است که از نقش مثبت عوامل جامعه شناختي به نفع وي نيز سود برده بود، سوم، تاثير آموزه هاي مشايي با قرائت سينوي در فعاليت هاي نجومي دوره نخست رصدخانه مراغه، حلقه علمي نصيرالدين طوسي، است. اين تاثيرات در مقياس دانش نجوم واجد جنبه هاي منفي و مثبت بوده است: تاثير نخست گامي رو به جلو محسوب مي شود، در حالي که دو تاثير بعدي، يا به کاستن قدرت دانش نجوم و ناتواني آن در تغيير باورهاي رايج فلسفه طبيعي منجر شد يا در برخي جاي ها و برهه ها منجر به فروکاستن آن تا حد يک دانش هندسي گرديد.

 
كليد واژه: نجوم، تنجيم، بوعلي سينا، فلسفه مشا، مکتب مراغه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 4 : تاريخ و تمدن اسلامي پاييز و زمستان 1389; 6(12):77-105.
 
گروش قبطيان به اسلام در دوره مماليک بحري: زمينه ها، علل و پيامدها
 
پنجه معصوم علي*
 
* گروه تاريخ و تمدن ملل اسلامي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران، تهران، ايران
 
 

مصر در عصر مماليک بحري در چندين مرحله شاهد گروش قبطيان مسيحي به اسلام بود. سلطه قبطيان بر دواوين حکومتي نفرت و انزجار علما و توده هاي مسلمان را برانگيخت و در چند برهه شورش هاي توده هاي مسلمان را در پي داشت. اين شورش ها اميران مملوک را وادار به صدور فرمان هايي در جهت اعمال «الشروط العمريه» بر جامعه قبطي کرد. در واکنش، شماري از قبطيان سعي کردند با گروش ظاهري به اسلام خود را از قيد و بندهاي اين مقررات رها سازند، در حالي که هم چنان با هم کيشان سابقشان ارتباط داشتند. اين اسلام پذيري ظاهري نيز با فوران خشم توده هاي مسلمان رو به رو گرديد و به شورش سال 755ه منتهي شد که امنيت جاني و اجتماعي قبطيان را به خطر انداخت، و ناگزير شمار بسياري از آنان به اسلام روي آوردند و به جامعه مسلمان پيوستند. گروش هاي اين دوره دست قبطيان را از ديوان هاي حکومتي و به طور کلي ساختار قدرت در مصر کوتاه کرد و شمار آنان را به حداقل رساند.

 
كليد واژه: مصر اسلامي، گروش به اسلام، قبطيان، مماليک، مسالمه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 5 : تاريخ و تمدن اسلامي پاييز و زمستان 1389; 6(12):107-129.
 
بازسازي آثار معماري در دوره تيموريان
 
كاوسي ولي اله*
 
* بنياد دايره المعارف اسلامي، گروه هنر و معماري، تهران، ايران
 
 

بازسازي بناهاي دوره هاي پيشين وجهي بارز از معماري دوره تيموريان است. آغازگر اين جريان شخص تيمور بود. او مال بسياري صرف ساخت و ساز کرد و برخي بناهاي بازمانده از پيش را هم از نو ساخت. شاهرخ، پسر و جانشين تيمور، بيش از پدر به بازسازي آثار توجه کرد. در زمان او، شاهزادگان و درباريان هم براي احداث و بازسازي بناها تا حدي اختيار يافتند. پس از شاهرخ، جريان تعمير آثار همچنان تداوم يافت و ميرزا ابوالقاسم بابر و سلطان ابوسعيد در اين زمينه کوشش هايي کردند. سپس سلطان حسين بايقرا و وزيرش، علي شير نوايي، برخي از آثار پيشين را بازسازي کردند. همچنين بسياري از صاحب منصبان و حتي توانگران ناوابسته به دربار، با ساخت و سازهاي گونه گون بر شمار بناها افزودند. اگر چه از آثار بازسازي شده عهد تيموريان جز اندک نمونه هايي باقي نمانده است، روايت مورخان اين دوره کمبود آگاهي را تا حدي جبران مي کند. به نظر مي رسد اين بخش از معماري آن عصر از ديد پژوهشگران معاصر پنهان مانده است.

 
كليد واژه: بازسازي، دوره تيموريان، مرمت، معماري، نوسازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 6 : تاريخ و تمدن اسلامي پاييز و زمستان 1389; 6(12):131-155.
 
بررسي کتيبه هاي توغ هاي عزاداري در ايران عصر صفوي
 
مشهدي نوش آبادي محمد*
 
* گروه اديان و عرفان تطبيقي، دانشگاه تربيت معلم آذربايجان، تبريز، ايران
 
 

توغ از جمله علم هاي مذهبي است که از جنبه هاي مختلف آييني، ديني، مردم شناختي و هنري درخور پژوهش است. به ويژه کتيبه هاي توغ ها که به طور عمده دربرگيرنده سوره ها، آيات قرآني، اسماء الحسني، اسامي چهارده معصوم، صلوات کبيره و ديگر ادعيه است، مي تواند جهت گيري هاي کلي آنها را که بيشتر مبتني بر حاجت خواهي، تسبيح و ذکر خداوند و يادکرد از معصومين و استمداد و نصرت خواهي و آرمان هاي تشيع است، عرضه کند. اين توغ ها به طور عمده يادگار اواخر دوره صفوي تا اوايل قاجاري است.

 
كليد واژه: توغ، آيين هاي محرم، کتيبه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:41 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 7 : تاريخ و تمدن اسلامي پاييز و زمستان 1389; 6(12):157-173.
 
مدرسه ابراهيميه: نهاد آموزشي شيخيه کرمان در دوره قاجار
 
خداوردي تاج آبادي محمد*
 
* گروه تاريخ و تمدن ملل اسلامي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران، تهران، ايران
 
 

مدرسه ابراهيميه مهم ترين مدرسه در کرمان عصر قاجار به دستور ابراهيم خان ظهيرالدوله، حکمران کرمان (حک: 1218 - 1240ه.) به منظور ترويج علوم و معارف شيعي در اين شهر بنا گرديد. اما طولي نکشيد که ابراهيميه برخلاف خواست باني آن به مرکزي علمي-فرهنگي براي فعاليت فرقه نوظهور شيخيه تبديل شد و اين نقش را تا پايان عمر سلسله قاجار ادامه داد. مقاله حاضر به بررسي تغيير کارکرد ابراهيميه وکارنامه علمي-آموزشي آن اختصاص دارد. يافته ها نشان مي دهد که حاج محمد کريم خان، پسر ابراهيم خان، پس از گروش به مذهب شيخيه و نيل به رهبري شاخ? کرمان اين فرقه، با تغيير مفاد وقف نامه ابراهيم خان نه تنها توليت موقوفات بلکه حق نصب مدير مدرسه را به خود اختصاص داد. وي همچنين املاکي را نيز وقف ابراهيميه کرد. بدين ترتيب مدرسه مذکور با پشتوانه مالي کافي و به دور از مداخلات علماي متشرعه، به مرکزي علمي-تبليغي براي انديشه هاي حاج محمد کريم خان و جانشينانش تبديل شد.

 
كليد واژه: کرمان، مدرسه ابراهيميه، شيخيه، حاج محمدکريم خان، ابراهيم خان ظهيرالدوله
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 8 : تاريخ و تمدن اسلامي پاييز و زمستان 1389; 6(12):175-189.
 
بازنگري در رابطه ميان هنر و عرفان اسلامي بر مبناي شواهد تاريخي
 
قيومي بيدهندي مهرداد*
 
* گروه تاريخ معماري و مرمت، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

بسياري از دانشوران معتقدند که هنر اسلامي با آموزه هاي عرفان نظري پيوند دارد؛ اما اين اعتقاد خود را به شواهد تاريخي مستند نمي کنند. منکران اين پيوند نيز انکار خود را بر همين ضعف استناد متکي مي کنند. در اين نوشتار مي کوشيم نشان دهيم که شان هنر اسلامي شاني عملي و اجتماعي است و هنرمندان مسلمان نوعا در زمره عوام بوده اند نه اعيان و فرهيختگان. از سوي ديگر، عرفاني که در جامعه اسلامي نقش داشته است، عرفان عملي و از طريق سازوکارهاي اجتماعي بوده است، سازوکارهايي از قبيل نظام خانقاه و حلقه هاي اهل فتوت. بدين طريق، آموزه هاي اصلي عرفان اسلامي از دو راه در هنرمندان و کار ايشان نفوذ مي کرد: يکي سلوک فردي و حلول دادن ذکر مدام در احوال و اعمال، ديگري سازوکارهايي اجتماعي چون حلقه هاي فتيان و نظام اصناف. براين اساس، به نظر مي رسد در تحقيق درباره پيوند ميان هنر اسلامي و عرفان بايد تجديد نظر کرد و آن را از منظري ديگر نگريست.

 
كليد واژه: هنر اسلامي، عرفان و تصوف اسلامي، ذکر، فتوت، اصناف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 1 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1389; 6(11):3-25.
 
دعوت ايرانيان به قبول اسلام از نخستين تهاجم مسلمانان تا جنگ قادسيه
 
آهنچي آذر*
 
* دانشگاه تهران
 
 

 

 

 

 

فراخوان پيروان اديان ديگر به قبول اسلام که اصطلاحا «دعوت» خوانده مي شود، در بيشتر موارد با سه پيشنهاد: قبول اسلام، پرداخت جزيه يا جنگ همراه بوده است. پيشنهاد قبول اسلام به ايرانيان نيز به تفصيل در گزارش هاي متعدد آمده است. محتواي اين گزارش ها داراي دو وجه متمايزند: وجه صوري و عيني رويداد ها و ديگر، وجه ديني، معنوي و گرايش ها و بينش هاي راويان آنها. گزارش هاي مختلف و وجود ديدگا ه هاي متضاد درباره يک رويداد سوال هايي برانگيخته است. نت برخي از اين گزارش ها را جعلي و مساله دعوت در منابع را مضاميني داستاني و آنها را فاقد اصالت و مصداق عيني مي شمرد؛ اما با نقد ابعاد مختلف ديني، اخلاقي، اقتصادي و اجتماعي محتواي گزارش ها و تحليل مضمون نامه ها و گفتگوهاي فرستادگان مسلمانان، به ويژه تحليل رويارويي اعراب با رستم فرخ زاد، و نيز ملحوظ داشتن حواشي مربوط به جلوس يزدگرد معلوم مي گردد که هرچند عرضه دعوت- يعني نقطه ثقل گزارش هاي فتوح- در هر رويارويي ممکن نبوده، اما ادعاي مجعول بودن آن را نيز نمي توان تاييد کرد.

 
كليد واژه: فتوحات اسلامي، فتح ايران، روايت هاي فتوح، دعوت به اسلام، رستم فرخ زاد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 2 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1389; 6(11):27-55.
 
بويهيان و زياريان: روايتي نويافته از کتاب التاجي
 
كاظم بيكي محمدعلي*
 
* دانشگاه تهران
 
 

بخش مهمي از آگاهي موجود درباره دو سلسله ايراني آل بويه و آل زيار ماخوذ از تاريخ دودماني بويهيان موسوم به کتاب التاجي في اخبار الدولة الديلمية اثر معروف ابو اسحاق الصابي (د ح 381 ه.) است که نسخه اي از آن در دست نيست، اما منقولاتي از آن را در آثار متاخرتر مي توان يافت. تلخيصي از کتاب التاجي به خامه مجدالدين ابوالفتح فضل الله بن عبدالحميد الکرماني (د ح 620 ه.) نيز موجود است که در شرح او بر اليميني، موسوم به جوامع الِفقَر و لوامع الفِکَر، آمده است. اين خلاصه تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته است. مقاله حاضر بر آن است با ارايه متن ويرايش شده تلخيص الکرماني و توضيح محتواي آن، منشا دروني سقوط آل بويه را روشن تر سازد. بررسي خلاصه کتاب التاجي نشان مي دهد که مشروعيت حکومت بويهيان و توجيه سياست هاي عضدالدوله قدرتمندترين حاکم بويهي (د 372 ه.) در قبال خاندانش ملاحظات اصلي در تاريخ دودماني بودند که صابي مجبور به نوشتن آن شد.

 
كليد واژه: تواريخ دودماني، کتاب التاجي، آل بويه، مشروعيت بويهيان، زوال بويهيان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 3 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1389; 6(11):57-80.
 
سياست فاطميان در قبال اهل سنت در دو دوره «دعوت» و «شکل گيري» دولت
 
موسوي سيدجمال,ذيلابي نگار
 
 
 

 

 

 

سياست و عملکرد ابوعبدالله شيعي در دوره دعوت و دوره يک ساله استقرار او در قيروان با سياست و عملکرد عبيدالله مهدي، نخستين امام و خليفه فاطمي، در قبال اهل سنت متفاوت بود؛ ابوعبدالله در قبال آنان سياستي توام با مدارا داشت، اما عبيدالله سياست سختگيرانه و متعصبانه اي پيش گرفت. اعمال دو سياست مختلف- صرف نظر از خصوصيات فردي عاملان آن- معلول شرايط و مقتضيات سياسي و اجتماعي اين دوره ها بود. سياست ابوعبدالله متناسب با دوره دعوت، مبتني بر جذب مخالفان، خاصه مخالفان مذهبي بود تا زمينه شکل گيري دولت جديد فراهم گردد؛ اما سياست عبيدالله در جهت تثبيت حکومت جديد با تاکيد بر هويت مذهب اسماعيلي آن بود.

 
كليد واژه: دعوت فاطمي، دولت فاطمي، ابو عبداله شيعي، ابوالعباس، قاضي مروزي، عبيداله مهدي، اهل سنت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 4 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1389; 6(11):81-108.
 
مجريطي و رساله کيميايي او
 
فرهمند يونس,عبدالهي امير
 
 
 

مجريطي از دانشمندان مسلمان قرن چهارم هجري در اندلس است. او اگر چه در نجوم و رياضي شهرت بسيار دارد، اما در ديگر علوم چون کيميا آثاري درخور توجه نگاشته است. يکي از اين آثار، رساله اي است به نام الرسالة القفطية که ترجمه اي كهن از آن به فارسي نيز در دست است؛ اين رساله، حاوي گفتگوهايي بين اخوان الصفا با مجريطي است که وي در پاسخ به سوالات كساني که از بيماري خود سخن گفته اند، داروهايي را تجويز کرده است و سرانجام آنان گفته هاي وي را «عناصر حکمت عجيبه» ناميده اند. اين پژوهش ضمن بررسي اجمالي زندگي مجريطي به چاپ انتقادي متن عربي و فارسي اين رساله پرداخته است.

 
كليد واژه: مجريطي، کيميا، الرساله القفطيه، رتبه الحکيم، غايه الحکيم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:42 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 5 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1389; 6(11):109-130.
 
دستاوردهاي ابن ‌سينا در اخترشناسي ادوار ميانه اسلامي
 
مظفري سيدمحمد*
 
* مركز تحقيقات نجوم و اختر فيزيك مراغه
 
 

بررسي انتقادي نجوم ابن سينا در حوزه نظري و نيز کوشش هاي عملي و رصدي و لو اندک وي در حيطه اخترشناسي  بر عهده اين مقاله است؛ در جنبه نخست، الگوي حرکات اوليه و ثانوي افلاک قرار دارد که در دانشنامه علأيي و النّجاة مطرح شده است. وي در اين الگو نحوه ارتباط بين محرک اول با فلک الاعلي و افلاک کوچکتر سيارات را به صورت هندسي و با تاکيد بر آموزه ارسطويي پيکربندي حرکات افلاک سيارات (يعني فقط کاربرد حرکات مستدير يکنواخت) تببين مي کند. در جنبه رصدي نجوم وي، به تنها کميت رصدي او، يعني مقداري که ابن سينا براي ميل کلي يافته بود (30; 33; 23)، اشاره مي شود که در کنار ساير مقاديري که پيشينيان يوناني و اسلامي وي يافته بودند، وي را به تغيير مقدار ميل کلي معتقد کرده بود. جنبه ديگر کارش که ترکيب دو جنبه نخست است، در الگوي خورشيدي وي (در نجوم شفا) هويدا مي شود، جايي که او تلاش دارد با ترکيب پنج فلک الگويي «نظري» (و ارسطويي) براي حرکت خورشيد ارايه کند تا اين الگو بتواند شواهد «رصدي» تغيير ميل کلي را نيز «توجيه» نمايد.

 
كليد واژه: نجوم رصدي، ميل کلي، اقبال و ادبار، معدل المسير
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

6 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1389; 6(11):131-165.
 
فرهنگ ديني در زبان و نشانه ‌شناسي روزانه مردم ايران در دوران صفوي- قاجاري
 
موسي پور ابراهيم*
 
* دانشگاه تهران
 
 

ابتناي نظام آموزش ‌هاي سنتي در دوران صفوي- قاجاري بر آموزش قرآن و متون ديني، علاوه بر ايجاد تاثير اساسي در ادبيات مکتوب، اجزا و واحدهاي بياني بسياري در زبان روزانه مردم- چه زبان طبقات باسواد و تحصيل کرده و چه زبان طبقات عوام- نيز ايجاد کرده چنان که بخش بزرگي از ادبيات گفتاري مورد استفاده در زندگي هر روزه اين مردم به نوعي برگرفته از عبارات و اذکاري است که در قرآن و فرهنگ ديني و مذهبي آمده است. همچنين بخش قابل توجهي از شيوه ‌هاي بيان غير گفتاري ايرانيان در اين دوران نيز تحت تاثير يا اصولا فرآورده حضور و بروز آموزه ‌هاي ديني و مذهبي در بستر زندگي روزانه است که اجزاي نشانه شناختي عمومي موجود در روابط اجتماعي اين مردم را در چارچوب فرهنگ ديني تعريف کرده است. ايرانيان در روابط متقابل از جمله در سلام و احوال پرسي، عبارات دعايي، نفرين‌ ها، فحش ‌ها، سوگندها و جز آن ‌ها انبوهي از عبارات ديني و مذهبي را به طور مستقيم به کار مي برده ‌اند و به علاوه از طريق بستر تفهمي دين- بنياد يا دين- پرورد اجتماعي، بسياري از رفتارها و علايم غير زباني مورد استفاده در ايجاد ساز و کارهاي بياني را درک و تفسير مي‌کرده ‌اند.

 
كليد واژه: زندگي روزانه، زبان روزانه، نشانه شناسي عمومي، ايران عصر صفوي- قاجاري، سوگند، دروغ ‌گويي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:43 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 7 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1389; 6(11):167-191.
 
مکتب تاريخ نگاري آنال
 
كريمي بهزاد*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

 

 

اين مقاله مکتب تاريخ نگاري آنال را که در اوايل قرن بيستم در فرانسه شکل گرفت بررسي مي کند. اين مکتب يکي از تاثيرگذار ترين مکاتب تاريخ نگاري و جنبش هاي روشنفکري در قرن بيستم بوده است. رويکرد نويسنده در اين مقاله رويکردي توصيفي- تحليلي است و مي کوشد با مطالعه زمينه تاريخي ظهور مکتب آنال، روند شکل گيري و تحولات آن را در سطح نسل اول اين جريان تاريخ نگارانه- روشنفکرانه دنبال نمايد. اين مقاله نشان خواهد داد که زندگي خصوصي هر يک از رهبران اين مکتب چگونه مواضع علمي آنها را تحت تاثير خود قرار داد و در پايان آثار مکتب آنال به صورت خلاصه ارايه خواهد شد.

 
كليد واژه: تاريخ نگاري فرانسه، مکتب آنال، فور، بلوک، برودل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:44 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها