0

بانک مقالات تاریخ

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 3 : تاريخ نگري و تاريخ نگاري (علوم انساني) بهار 1388; 19(1 (پي در پي 76)):61-97.
 
جايگاه مساله فرنگ در روايت مورخان دوران قاجار (بررسي برخي از گزارش هاي تاريخي)
 
خليلي محسن*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

هم سرنوشت بودن داستان و تاريخ، معماي غامضي نيست. زيرا اندکي دقت در مفهوم واژه تاريخ مي تواند چاره ساز باشد. بي گمان اين نکته پذيرفتني است که جهان تشکيل شده از رويدادهاي بسيار است. اما ميان رويدادهاي معطوف و رويدادهاي به شمار نيامده، تفاوت بسيار است. تاريخ به معناي پژوهش درباره رويدادهايي است که دريک دوره زماني خاص از سوي افراد پژوهشگر به شمار آمده، به چشم ديده شده و در ذهن، مورد عطف توجه قرار گرفته و به کار ساختن سازه اي از روايت درباره همان رويدادها آمده اند. واقعيت فزون برتاريخ است و با فاصله اي بسيار از حيث عدد و رقم، پيشتاز است. اين امر به زايش هويت مي انجامد. هويت در اين معنا يکي از محک هايي است که مي توان با تکيه بر آن، رخداد تاريخي شده را مورد بررسي قرار داد. هنگامي که از هويت به مثابه فرآيند سخن مي گوييم در حقيقت از استمرار پديده هاي تاريخي شده اي سخن به ميان آورده ايم که يک فرد، گروه، قوم يا ملت در مقام پاسخ به پرسش هايي که از او درباره گذشته اش پرسيده اند برمي آيد. نگارنده با واکاوي پنج اثر تاريخي در صدد بررسي عنصر فرنگي در گزارش هاي تاريخي روزگار قاجاران برآمده است.

 
كليد واژه: هويت، تاريخ نگاري، عنصرفرنگي، قاجاريه، کيستي و چيستي ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 1 : تاريخ نگري و تاريخ نگاري (علوم انساني) بهار 1388; 19(1 (پي در پي 76)):1-25.
 
بازيابي مفهوم ايران زمين در آثار و آرا حمداله مستوفي قزويني
 
آقاجري هاشم,فضلي نژاد احمد*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

حاکميت ايلخانان مغول بر ايران که در پي فتح بغداد و سقوط خلافت پانصد ساله عباسي صورت گرفت، پيامدهاي مهمي در عرصه فرهنگ و سياست ايرانيان بر جاي نهاد که مهم ترين آن بازيابي هويت ايراني و خودآگاهي صاحبان دفتر و ديوان در زمينه وضعيت و موقعيت تاريخي و محدوده سرزميني خويش است. حمداله مستوفي قزويني از جمله کساني است که با نگارش آثار ارزشمند در تاريخ، جغرافيا و حماسه سرايي به احياي اين هويت تاريخي کمک فراوان نمود. او در نزهت القلوبکه اثري جغرافيايي است، سرزمين ايران را به عنوان کشوري باستاني با مرزهاي مشخص در ميانه جهان معرفي کرده و به معرفي ايالات آن مي پردازد و در ظفرنامه که تاريخي منظوم به سبک فردوسي است، در احياي مفهوم ايران زمين و هويت ايراني تلاش فراوان نشان مي دهد. در اين اثر ارزشمند، بارها از ايران و ايرانيان ياد کرده و در ادامه راه خاندان جويني و رشيدالدين فضل اله با محور قرار دادن ايران، به ايراني ساختن حاکمان مغول و انطباق آن ها با شاهان باستاني ايران مي پردازد. ظفرنامه نشان مي دهد که آن چه در انديشه مستوفي مي گذرد، تداوم مفهوم ايران زمين بر اساس آيين شهرياري باستاني در دوره اسلامي و ايجاد يک رنسانس ايراني – اسلامي است.

 
كليد واژه: حمداله مستوفي، ايران زمين، ظفرنامه، نزهت القلوب، فردوسي، ايلخانان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 6 : تاريخ نگري و تاريخ نگاري (علوم انساني) تابستان 1388; 19(2 (پي در پي 78)):125-143.
 
تاملي بر درستي و دقت آمار و ارقام موجود در منابع تاريخ اسلام
 
معصومي محسن*
 
* گروه تاريخ و تمدن، دانشگاه تهران
 
 

يکي از نکات چشمگير در منابع تاريخ اسلام، آمار و ارقام فراوان در زمينه هاي گوناگون است. اين آمار موضوعات زيادي، مانند شمارگان سپاهيان، تلفات انساني و مالي جنگ ها و درگيري ها، خسارت هاي ناشي از حوادث طبيعي، اعم از سيل، زلزله و بيماري هاي فراگير و نيز اموال، درآمدها، هزينه ها و دارايي هاي حکومت ها و افراد را در برميگيرد.
با توجه به فقدان آمارگيري و عدم امکان سرشماري دقيق در قرون نخستين اسلامي و حتي دشوار و گاه ناممکن بودن تخمين آمار تقريبي در مواردي، چون دارايي هاي افراد يا خسارت هاي زلزله، به درستي و دقت بسياري از اين آمار و ارقام نميتوان کاملا اعتماد کرد. ترديد خود مورخان درباره اعداد داده شده، اختلاف شديد ميان اعداد مذکور در روايت ها، ناهم خواني برخي از آمارها با شرايط جغرافيايي، اقتصادي و سياسي و نيز ناسازگاري آن ها با توانايي هاي مادي و معنوي و همچنين استفاده گسترده از اعداد نمادين و رند، برخي از دلايل نادرستي بسياري از اين آمار و اعداد است
.
اين مقاله ميزان درستي و دقت اعداد و ارقام را در منابع تاريخ اسلام بررسي ميکند. منابع مورد استناد در اين تحقيق عبارت اند از: تاريخ اليعقوبي، الاخبار الطوال، تاريخ الرسل و الملوک؛ مروج الذهب و معادن الجوهر، تجارب الامم و تعاقب الهمم و الکامل في التاريخ. اين منابع اولا تاثير زيادي در ساير آثار و کتب تاريخي داشته اند و ثانيا بيش از منابع ديگر توجه محققان تاريخ اسلام را به خود جلب کردهاند
.

 
كليد واژه: منابع تاريخ اسلام، آمار و ارقام، سرشماري، آمارگيري، عددنويسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 4 : تاريخ نگري و تاريخ نگاري (علوم انساني) بهار 1388; 19(1 (پي در پي 76)):99-122.
 
مباني علم تاريخ در تفکر وصاف
 
فرهاني منفرد مهدي,شرفي محبوبه
 
 
 

کتاب تجزيه الامصار و تزجيه الاعصار، مشهور به تاريخ وصاف، تاليف عبداله شيرازي، ملقب به وصاف الحضره، يکي از مهم ترين متون تاريخنگاري ايراني است. اين اثر، افزون بر اخبار تاريخي، ديدگاه هاي مولف درباره اصول و مباني دانش تاريخ را نيز در بر دارد. اين نوشتار مي کوشد از خلال سبک تاريخنگاري وصاف و همچنين اشارات مستقيم و غير مستقيم او، به ديدگاه هايش در اين زمينه دست يابد. براي تحقق اين هدف، پرسشي چنين مطرح شده است: ديدگاه هاي معرفت شناسانه وصاف شيرازي درباره مباني علم تاريخ چيست و چه تاثيري در روش تاريخنگاري وي داشته است؟ در پاسخ به اين پرسش فرضيه اي نيز ارايه شده است: بينش معرفت شناسانه وصاف شيرازي درباره مباني علم تاريخ، سبب اتخاذ روش علي، انتقادي، بر پايه بي طرفي تاريخي شده و تاريخنگاري وي را از سطح يک واقعه نگاري به سطحي نزديک به تاريخنگاري علمي ارتقا داده است.
در اين مقاله ضمن مروري بر زندگينامه وصاف شيرازي از ديدگاه هاي او درباره چيستي تاريخ، فايده و هدف معرفت تاريخي و ملاحظات روش شناختي در اثر او سخن رفته است. وصاف به علم بودن معرفت تاريخي باور داشته و تاريخ را از اقسام حکمت دانسته است. او در روش تاريخنگاري خود به دو رويکرد انتقادي و علي توجه داشته و کوشيده است با رعايت بي طرفي تاريخي، اين دو رويکرد را در تاريخ خود به کار بندد. بدينسان او از واقعه نگاري محض فاصله گرفته و بينش تاريخي را از مرزهاي سنتي و رايج آن فراتر برده است
.

 
كليد واژه: تاريخنگاري، علم تاريخ، تاريخ وصاف، ايلخانان، وصاف شيرازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 7 : تاريخ نگري و تاريخ نگاري (علوم انساني) بهار 1388; 19(1 (پي در پي 76)):181-205.
 
نمودهاي ناسيوناليسم در کتاب هاي درسي تاريخ دوره پهلوي اول
 
وطن دوست غلام رضا,فصيحي سيمين,حامدي زهرا
 
 
 

بي ترديد، نظام آموزشي، يکي از مهم ترين پايه هاي هر جامعه به شمار مي آيد، که ضمن اثرگذاري بر ديگر نظام هاي اجتماعي، از آن ها نيز تاثير مي پذيرد. دولت پهلوي اول با هدف مدرن سازي کشور، ازجمله اين عرصه رامورد توجه خود قرار داد. از آنجا که هر نظام سياسي داراي شاخصه هايي است، يکي از اصلي ترين شاخصه هاي عصر پهلوي اول ملي گرايي (ناسيوناليسم) بود، که در اين دوره در شکل ميهن دوستي، شاه پرستي، توجه به نژاد آريا و گذشته گرايي با تکيه بر دوران باستان بروز يافت. در اين عصر ميهن دوستي در پيوند نزديک با مولفه هاي شاه پرستي و باستان گرايي قرار گرفت و در بخش هاي مختلف اجتماع آن دوره از جمله نظام آموزشي و به ويژه درتدوين کـتاب هاي درسي تاثير گذاشت.
اين مقاله تبلور پديده ناسيوناليسم در کتاب هاي درسي تاريخ را با تکيه بر مقطع ابتدايي مبناي پژوهش قرارداده است و به اين سوال پرداخته است که پديده ناسيوناليسم در اين دوره چه تاثيري بر محتواي کتاب هاي درسي تاريخ گذاشت. پرسشي که پاسخ آن در "باستان گرايي"، "ميهن دوستي" و"شاه پرستي" به مثابه مظاهر ناسيوناليسم در متون درسي تاريخ جستجو شده است
.

 
كليد واژه: پهلوي اول، رضاشاه، ناسيوناليسم، کتاب هاي درسي تاريخ، نظام آموزشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 6 : تاريخ نگري و تاريخ نگاري (علوم انساني) بهار 1388; 19(1 (پي در پي 76)):157-180.
 
تاريخ نگاري يک مهاجر ايراني در سرزمين هند، بررسي تاريخ نگاري اسد بيگ قزويني
 
نوروزي جمشيد*
 
* بنياد دايره المعارف اسلامي
 
 

يکي از جنبه هاي تاريخ نگاري شبه قاره هند، مساعدت فارسي زبانان به اعتلا و رشد اين علم است. بخشي از اين مهم، به وسيله ايرانياني انجام گرفته که به دلايل مختلف به هند مهاجرت کردند. يکي از مهاجران ايراني که در ترقي تاريخ نگاري شبه قاره ايفاي نقش نموده، اسدبيگ قزويني است. وي با تاليف يک اثر کم حجم ولي پرفايده، به نام تاريخ اسدبيگ، توانسته است به تبيين تاريخ سياسي و اجتماعي دوره اي کوتاه از تاريخ هند در اواخر حکومت اکبرشاه و اوايل سلطنت جهانگيرشاه بپردازد. اسدبيگ در تاريخ نگاري، تحت تاثير انديشه و اعتقاداتش و نيز محدوديت هاي خاص محيط زندگي اش قرار داشت. اين تاثيرپذيري، مانع تبيين بهينه واقعيت ها و حقايق گرديده است، با اين حال، با روشنگري هاي ارزنده و ارايه برخي اطلاعات کمياب، به بازسازي بخشي از تاريخ هند مدد رسانده است. در اين مقاله، ابتدا تلاش مي شود که شناخت اجمالي از زندگي مولف تاريخ اسدبيگ و شخصيت و طرز تفکر او به دست آيد. آنگاه با بررسي مندرجات اثر تاريخي وي، به بيان ويژگي هاي تاريخ نگاري کتاب اسدبيگ پرداخته شود. مشخص ساختن چگونگي برخورد مولف تاريخ اسدبيگ با اهالي قدرت، ميزان شجاعت و صراحت وي در بيان واقعيت ها، حد پايبندي او به مستند نويسي و علت جويي وقايع، ميزان اهتمامش در رعايت ترتيب زماني مطالب کتاب، محدود نشدن مولف به تاريخ سياسي و عنايت به تبيين تاريخ اجتماعي و اقتصادي آن روزگار، از جمله نکاتي است که در بحث تاريخ نگاري مطرح مي شود.

 
كليد واژه: تاريخ نگاري مغولان هند، تاريخ اسدبيگ، اسدبيگ قزويني، مهاجران ايراني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 5 : تاريخ نگري و تاريخ نگاري (علوم انساني) بهار 1388; 19(1 (پي در پي 76)):123-156.
 
دانشگاه: از تاريخ تا فلسفه در ضرورت تحليل تاريخي نهاد و باز انديشي فلسفي ايده دانشگاه در متن جهاني آن
 
مصباحيان حسين*
 
* گروه فلسفه، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه تهران
 
 

اين مقاله تلاش کرده است تا با ارجاع به تاريخ دانشگاه در تمدن غرب و نيز انديشه هاي فيلسوف فرانسوي، ژاک دريدا، دانشگاه به مثابه يک نهاد، آنگونه که در تاريخ ظهور کرده است، را در مقابل ايده دانشگاه، آنگونه که در فلسفه فهم شده است، قرار دهد و از اين طريق وضع موجود دانشگاه را در مقابل آنچه دانشگاه "در راه" و يا "در حال آمدن" ناميده شده است، قرار دهد. براي به سرانجام رساندن چنين هدفي اين مقاله در پنج قسمت کوتاه که چهار قسمت اول آن به تاريخ دانشگاه و قسمت آخر آن به ايده يا فلسفه دانشگاه اختصاص يافته، سامان پذيرفته است. قسمت اول اين نوشته به دانشگاه پاريس که از طريق توسعه مدارس کليساي جامع اروپاي قرون وسطي، شکل گرفت، اختصاص يافته است. دانشگاهي که براي قرنها هدف آن اين بود که به اهداف جامعه مسيحي ياري رساند. با جدايي مدرن نهاد دولت از نهاد دين (کليسا)، دانشگاهي که به وجود آمده بود تا به ايمان مسيحي خدمت کند، به نهادي تبديل شد که قرار بود خود را وقف خدمت به منافع ملي کند. نماد اين برش از تمدن غرب و اين نوع مواجهه با دانشگاه، دانشگاه آلماني هاله دانسته شده و بررسي آن به قسمت دوم اين مقاله سپرده شده است. بخش سوم نوشته به دانشگاه برلين، که در صدد ايجاد ارايه الگويي از دانشگاه بود که نه در خدمت دين باشد و نه سر سپرده دولت، مي پردازد و عناصراساسي آن را در قالب مفاهيمي نظير " جستجوي حقيقت "، " زندگي کردن با ايده ها" و "تنهايي و آزادي "، برجسته مي سازد.بخش چهارم نوشته به عصرجهاني شدن (اقتصادگرايي) در تمدن غرب مي پردازد. دانشگاهي که اين دوره از تاريخ تمدن غرب را نمايندگي مي کند، دانشگاه آمريکايي فينکس است. فلسفه بنيادي اين دانشگاه، اين است که وظيفه ي اصلي آموزش عالي، آموزش مهارتها و معارف مفيد به "مشتريان" خود است، بدانگونه که بيشترين سوددهي را براي سهامدارانش در بر داشته باشد. منظور از مشتريان در اينجا همان دانشجويان هستند. انديشيدن به تغييراتي که دانشگاه در طول تاريخ هزار ساله خود پذيرفته است، به عهده يک فيلسوف، ژاک دريدا، و پرسش هاي بنيادين او نهاده شده است که: " اگر ما [عناصر دانشگاهي] مي توانستيم بگوييم ما، شايد از خود مي پرسيديم کجا هستيم ؟ چه کساني هستيم ؟ آيا ما مسوول هستيم ؟ در برابر چه کساني و براي چه امري ؟" پرسش هايي که تامل بر آنها در پنجمين و آخرين بخش اين نوشته مورد بررسي قرار گرفته است. مقاله با نتايج و ملاحظاتي پيرامون ضرورت در دستور کار قرار گرفتن تحليل تاريخي و فلسفي دانشگاه، نقد دو ديدگاه عمده بر گرفته از تاريخ دانشگاه (نظرگاههاي سنت گرايان و ترقي خواهان) و از آنجا طرح ديدگاه سومي از دانشگاه بر پايه " دربرگيري ديگري" و نهايتا اشاراتي به جايگاه نهاد دانشگاه در ايران و ضرورت تلاش نظري و عملي دانشگاهيان براي تغيير اين جايگاه پايان يافته است. جايگاهي که هم فهم آن و هم نحوه حرکت دادن آن به سمت وضعي ديگر، به مطالعات بعدي سپرده شده است.

 
كليد واژه: پاريس، هاله، برلين، فينکس، جستجوي حقيقت، زندگي کردن با ايده ها، تنهايي و آزادي، دريدا، دانشگاه بدون شرط، دربرگيري ديگري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 1 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1390; 7(13):3-25.
 
مولفه هاي فرهنگ و تمدن در آثار اخوان الصفا
 
عسكري سمانه*,ذهبي سيدعباس
 
* گروه فلسفه و کلام اسلامي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات، تهران، ايران
 
 

عصر اخوان الصفا، عصر آشنايي و تعامل فرهنگ ها و تمدن هاي گوناگون با يکديگر بود. اخوان الصفا به اين گوناگوني توجه داشتند؛ به طوري که در نظام فکري آنها عواملي از قبيل تنوع شرايط آب و هوايي، گوناگوني منابع و ثروت هاي طبيعي، شيوه بهره برداري از اين منابع، نوع خوراک و پوشاک و گرايش هاي متنوع به صنايع، گوناگوني اخلاق انسان ها ـ که ناشي از اخلاط و مزاج بدن و تاثيرات بروج و کواکب و شيوه تعليم و تربيت است ـ و همچنين تفاوت اديان گوناگون ـ به عنوان عاملي موثر در نظم و ارتباط و اخلاق اجتماعي ـ و نيز تنوع نظام سياسي مرتبط با شرايع و گوناگوني زبان ها و لغات متعدد، گرايش هاي متفاوت به موسيقي و نهايتا علم، سبب تمايز جوامع و پيدايش فرهنگ ها و تمدن هاي گوناگون مي گردد. تمامي اين عوامل به هم پيوسته اند و بر يکديگر تاثير مي گذارند. در جريان اين تاثيرات آن چه در انديشه اخوان پرنفوذ است، نظام ديني است.

 
كليد واژه: انديشه هاي اخوان الصفا، رسائل اخوان الصفا، الرساله الجامعه، مولفه هاي فرهنگ و تمدن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 2 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1390; 7(13):27-47.
 
رقابت هاي محلي در بيهق: ريشه هاي سياسي (سده هاي 3-7 ه)
 
دانشيار مرتضي*
 
* دانشگاه تهران، ايران
 
 

در قرون نخستين اسلامي ناحيه بيهق از توابع نيشابور بود. در اواخر قرن اول هجري هنگامي که شاه راه خراسان - عراق از مسير کوير مرکزي ايران به بيهق – ري - عراق تغيير يافت، ناحيه بيهق از اهميتي راهبردي برخوردار، و حفظ آن يکي از اولويت هاي حکام خراسان شد. در پي اين تحول، بيهق عرصه شورش ها و منازعات داخلي گرديد. مقاله حاضر به بررسي ريشه هاي اين رقابت ها اختصاص دارد. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد که سياست حاکمان خراسان در تغيير مکرر کرسي بيهق موجب رقابت و آشفتگي محلي در اين ناحيه مي شد.

 
كليد واژه: بيهق، سبزوار، خسروجرد، رقابت هاي محلي، سياست هاي غزنويان و سلجوقيان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 3 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1390; 7(13):49-63.
 
علماي ايراني و تثبيت تسنن در مصر عهد ايوبي
 
مفتخري حسين,اشتري تفرشي عليرضا*,رجبلو علي,منظورالاجداد سيدمحمدحسين
 
* گروه تاريخ و تمدن ملل اسلامي، دانشگاه بين المللي امام خميني (ره)، قزوين، ايران
 
 

با سقوط فاطميان و به قدرت رسيدن ايوبيان، تحولي مهم مذهب در مصر رخ داد، بدين سان که خلافت اسماعيلي جاي خود را به سلطنتي داد که جزئي از خلافت سني عباسيان و مدافع آن بود. اين تغيير، تحولات اجتماعي و سياسي مختلفي به همراه داشت که بيشتر در جهت اقتدار يافتن جامعه تسنن و به همين جهت، مورد حمايت ايوبيان بود. يکي از مهم ترين جنبه هاي اين تحولات، در نظام آموزش رسمي مصر آشکار گشت. در تحول نظام آموزشي مصر که به گسترش مدارس و تعميم تسنن در جامعه انجاميد، شماري از عالمان ايراني نقش اساسي داشتند. نفوذ اين افراد در نهاد آموزش مصر، ضمن ايجاد برخي دگرگوني هاي فکري و اجتماعي، مانند گسترش کلام اشعري، به تربيت طبقه اي جديد از نخبگان مصري انجاميد و خلا نخبگان در جامعه تسنن مصر را که در پي دو قرن سلطه فاطميان ايجاد شده بود، جبران كرد.

 
كليد واژه: ايوبيان، علما، مهاجرت علما، ايران، مصر، مدرسه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 4 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1390; 7(13):66-82.
 
غازانيه تبريز: نماد تحول فرهنگي مغولان
 
علي اصل پرويز*,يوسفي فر شهرام
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران، گروه تاريخ و تمدن ملل اسلامي، تهران، ايران
 
 

در طي قرن هفتم هجري، مغولان بخش بزرگي از سرزمين هاي شرق اسلامي را تحت سيطره خود گرفته در بر صحنه سياسي و اجتماعي اين سرزمين ها حضوري مسلط يافتند. آنان اقوامي بودند با زبان، فرهنگ، تعلقات آب و هوايي، سنت هاي کوچ رويي و ذهنيت هاي معماري متفاوت؛ از اين رو در شهرک هايي که در کنار شهر پايتخت هاي خود بنا کردند، پرده منقوش فرهنگي خود را بر روي آن کشيدند، ولي باز اقليت هاي قومي کوچکي بودند. اما اين تمايز قومي و هويت فرهنگي مغولان با شيوه تسامحي که در زمان غازان خان (حک: 694-703ه.) منجر به گزينش دين اسلام گرديد، تفاوت بارزي يافت. اين اعتقاد ديني با ماهيت فرهنگي اي که اساسا ايراني بود، تقويت شد و قوام گرفت و فرهنگ مغولان را از معماري تا ديني از آبشخور فرهنگ ايراني - اسلامي سيراب کرد. کوس اين تحول فرهنگي با ساخته شدن شهرک غازانيه تبريز در قلمرو ايلخانان طنين انداز شد. ساختار و کارکردهاي اين شهرک نشان دهنده تغييرات عمده اجتماعي- اعتقادي و سياسي رخ داده در ميان مغولان بود. اين چنين بود كه فرهنگ عشيره اي مغول که تنها در ميان قبايل صحراگرد و در عرصه کارزار و غارت مي توانست قدرت نمايي نمايد، در جدال تمدني و فرهنگي و حکومت که چيزي براي ارائه نداشت، آرام آرام رنگ باخت.

 
كليد واژه: شام / شنب غازان، غازانيه تبريز، مغول، ايلخانان، غازان خان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 5 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1390; 7(13):83-113.
 
تاريخ نگاري ابن آيبک دواداري در كنزالدرر
 
چنگيزي اسماعيل*
 
* دانشگاه زنجان، گروه تاريخ و تمدن ملل اسلامي، زنجان، ايران
 
 

کنزالدرر و جامع الغرر کتابي است در تاريخ عمومي، تاليف يکي از ترکان نه چندان پرآوازه در دوره مماليک مصر به نام ابن آيبک دواداري، که آن را در نه جلد فراهم آورده است و از اين طريق يک دوره تقريبا کامل از تاريخ سلسله هاي مصر پس از اسلام را تا زمان خود ارائه كرده است. آگاهي دقيق نويسنده از رويدادهاي دوره مماليک كه ناشي از ارتباط ويژه نويسنده با حكومت و حضور او در دربار و دسترسي وي به استاد دولتي بوده، در دو جلد واپسين كتاب انعكاس يافته است. مسائل سياسي، ادبي و نظامي محورهاي عمده نويسنده در طرح گزارش هاي تاريخي اند، ولي از موضوعات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي نيز غفلت نکرده است. در اين مقاله ويژگي ها، نقاط قوت و ضعف کنزالدرر بررسي شده است.

 
كليد واژه: كنزرالدرر، ابن آيبک، دواداري، مماليک مصر، تاريخ نگاري اسلامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

درس، تهران، ايران
 
 

غلامان و کنيزان در عصر قاجار در ايران از نژادها و قوميت هاي مختلفي چون آفريقايي، قفقازي (ارمني، گرجي و چرکس)، ترکمن، بلوچ، کرد و حتي فارس بودند. معمولا اسارت در جنگ ها و تهاجمات ناگهاني منبع اصلي تامين غلام و كنيز، به ويژه از ميان ترکان و اهالي منطقه قفقاز و ماوراي آن بوده است. با سلب حاكميت ايران بر منطقه قفقاز توسط روس ها، ورود غلامان و کنيزان از آنجا به ايران بسيار كاهش يافت و در مقابل، ورود غلام و کنيز آفريقايي از طريق جنوب ايران افزايش چشمگير يافت. اين جريان با وجود قراردادهاي منع برده فروشي و نظارت جدي کشتي هاي ضد برده فروشي نيروي دريايي انگليس در خليج فارس، تا اواسط قرن 14ق ادامه پيدا کرد. مقاله حاضر پس از مشخص کردن مراکز و منابع اصلي تامين غلام و کنيز، به بررسي و تشريح چگونگي اين جريان در مناطق مزبور پرداخته است.

 
كليد واژه: غلام، كنيز، قاجار، خليج فارس، قفقاز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1390; 7(13):129-163.
 
ماليات و هزينه هاي ولايات در دوره قاجاريه: کتابچه دستورالعمل جمع و خرج بسطام و شاهرود (1294- 1295 ه)
 
كاظم بيگي محمدعلي,حسيني سيدمصطفي*
 
* دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

در دوره قاجاريه، اقتصاد و جامعه سنتي در ناحيه بسطام و شاهرود تحت تاثير عوامل محلي و بيروني دستخوش تحولات چشمگيري شد. پژوهش حاضر به بازخواني کتابچه دستورالعمل جمع و خرجِ بسطام و شاهرود (1294- 1295 ه) و نيز تحليل اطلاعات و آمار آن اختصاص دارد تا بر بخشي از تحولات محلي شاهرود در دوره مذکور پرتوي افكند. اين پژوهش نشان مي دهد که در عهد قاجاريه، به موازات تحول اقتصاد محلي (تجارت و کشاورزي)، عايدات حکومت مرکزي از ناحيه شاهرود در حالي افزايش مي يافت که از يک سوي بار عمده ماليات بر دوش روستائيان بود، و از سوي ديگر چيزي از اين افزايش درآمد به خزانه مرکزي نمي رسيد، زيرا مخارج و هزينه هاي محلي بيش از عايدات مالياتي آن بود.

 
كليد واژه: شاهرود، قاجاريه، تحولات اجتماعي - اقتصادي، ماليات، كتابچه جمع و خرج
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:40 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ

 8 : تاريخ و تمدن اسلامي بهار و تابستان 1390; 7(13):165-194.
 
سلفيان تكفيري يا الجهاديون: خاستگاه و انديشه ها
 
عدالت نژاد سعيد*,نظام الديني سيدحسين
 
* بنياد دايره المعارف اسلامي، تهران، ايران
 
 

سلفيان تکفيري، گروه هايي از مسلمانان اند که به علت پاره اي از انديشه ها، از جانب مخالفانشان به اين نام مشهور شده اند. خاستگاه نخستين اين گروه ها مصر است و سپس انديشه هاي آنان به ديگر کشورهاي مسلمان سرايت کرد. پس از الغاي خلافت عثماني و فروپاشي آن در 1924 و وقوع برخي تحولات فرهنگي، سياسي و اقتصادي در مصر، به تدريج، انديشه تشکيل حکومت اسلامي به عنوان بديلي براي نهاد خلافت در ميان گروه هاي مسلماني که هويت خود را در معرض نابودي مي ديدند، مطرح شد. اين گروه ها که به طور عمده منشعب از نهضت اخوان المسلمين، و ملهم از رويکردهاي آن بودند، در دهه شصت، هفتاد و هشتاد ميلادي عرصه سياسي ـ اجتماعي مصر را زير تاثير خود قرار دادند. از مهم ترين گروه هاي سلفي جديد مي توان به تنظيم الفنيه العسکريه، جماعه المسلمين يا جماعه التکفير و الهجره، و جماعه الجهاد اشاره کرد. اين مقاله مي کوشد با بيان خاستگاه و انديشه هاي سلفيان جديد معرفي مهم ترين گروه ها و رهبران آنها، علت شهره شدن اين گروه ها به «تکفيري» يا «الجهاديون» را بررسي کند.

 
كليد واژه: سلفيه، سلفيان تکفيري، الجهاديون، جماعه التکفير و الهجره، جماعه الجهاد، تنظيم الفنيه العسکريه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  5:41 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها