پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
: پژوهش زبان هاي خارجي تابستان 1387; -(45):99-113. |
|
بررسي تاثير آموزش بر ارتقاي سطح آگاهي زبان آموزان از منظورشناسي زبان خارجي |
|
علوي سيدمحمد,ديني شادي |
|
|
پژوهش حاضر تاثير آموزش را بر ارتقاي سطح آگاهي زبان آموزان ايراني در زمينه منظورشناسي (Pragmatics) در زبان انگليسي، بررسي مي كند. به طور خاص، اين پژوهش مي كوشد تفاوت ميان دو رويكرد آموزشي تشريحي (Explicit) و تلويحي (Implicit) را در بهبود سطح منظورشناسي مخالفت هاي (Refusals) زبان آموزان فارسي زبان، مورد مطالعه قرار دهد. در اين پژوهش، پنجاه و چهار زبان آموز، با دانش زباني تقريبا يكسان به طور تصادفي در سه گروه آموزش كنترل، تشريحي، و تلويحي قرار گرفتند. بر خلاف زبان آموزان گروه كنترل كه آموزشي بي ارتباط با اهداف تحقيق را دريافت كردند، فراگيران در دو گروه آزمايش، دو نوع آموزش متفاوت را دريافت كردند. در گروه آموزش تشريحي، زبان آموزان توضيحات فرا منظورشناسي (Meta-pragmatics)، بازخوردهاي مستقيم، و آموزش هاي صريح ارتقا آگاهي را در زمينه مخالفت ها در زبان انگليسي، دريافت كردند؛ در حاليكه، در گروه آموزش تلويحي، فراگيران تحت آموزش غيرمستقيم و ضمني قرار گرفتند. هر سه گروه قبل و بعد از دوره شش جلسه اي آموزش، در آزمون چند گزينه اي تكميل كلام (Multiple-Choice Discourse Completion Test) شركت كردند. بررسي هاي آماري نشان داد كه ارتباط مستقيمي بين آموزش و سطح منظورشناسي مخالفت هاي زبان آموزان ايراني در زبان انگليسي وجود دارد. بر اساس نتايج به دست آمده آموزش تشريحي بيش از آموزش تلويحي در ارتقا ميزان آگاهي فراگيران فارسي زبان از سطح منظورشناسي مخالفت ها در زبان انگليسي، موثر است. بر اساس نتايج اين پژوهش به معلمان زبان انگليسي توصيه مي شود كه راهكارهاي آموزش تشريحي را بيش از آموزش تلويحي مورد توجه قرار دهند.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 5:45 PM
تشکرات از این پست