پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
5 : پژوهش زبان هاي خارجي پاییز و زمستان 1381; -(13):79-106. |
|
نقدي بر آزمون هاي كنكور كارشناسي ارشد رشته آموزش زبان انگليسي |
|
فرهادي حسين* |
|
* دانشگاه علم و صنعت ایران |
|
امروزه آزمون ها به عنوان يکي از قوي ترين و در عين حال خطرناک ترين وسيله اعمال قدرت در سطوح مختلف آموزش و پرورش مورد استفاده قرار مي گيرند. موارد متعدد استفاده از آزمون ها در تصميم گيري هاي مختلف از قبيل سنجش دانش و معلومات افراد، سنجش توانايي افراد در انجام وظايف محوله در آينده، اعطاي گواهينامه هاي مختلف، انتخاب افراد صالح براي شغل هاي متفاوت و بالاخره صدور مجوز براي ادامه تحصيل دانش آموزان و دانشجويان، مساله آزمون و آزمون سازي را به صورت يک پديده پيچيده در آموزش و پرورش امروز در آورده است.
يکي از مهم ترين کاربردهاي آزمون ها، گزينش دانشجو براي مقاطع مختلف تحصيلي است. اين کار مسووليت خطيري است که هر چه در سطوح بالاتر انجام گيرد، از اهميت و پيچيدگي بيشتري هم برخوردار مي شود. اهميت ويژه اين امر به دليل سرمايه گذاري عظيم مالي و فکري بر روي افراد گزينش شده و پيچيدگي بيشتر آن، به دليل گستردگي مطالب علمي مورد سنجش مي باشد. به دليل اين گستردگي و پيچيدگي، اين مقاله به يکي از صدها رشته آموزشي محدود شده است. هدف اين مقاله، به طور اخص بررسي دقيق آزمون هاي زبان انگليسي در مقطع کارشناسي ارشد و در محدوده سه سوال زير مي باشد.
1- محتواي آزمون هاي کارشناسي ارشد رشته زبان انگليسي بايد چگونه باشد؟
پاسخ به اين سوال از طريق تجزيه و تحليل دقيق مطالب درسي مقاطع پايين تر امکان پذير است.
2- محتواي آزمون هاي کارشناسي ارشد رشته زبان انگليسي موجود چگونه است؟
پاسخ به اين سوال نياز به تجزيه و تحليل آزمون هاي چند سال اخير دارد.
3- چگونه بايد بين آنچه که هست و آنچه که بايد باشد، ارتباط منطقي ايجاد کرد؟
در پاسخ به اين سوال راهکارهاي عملي جهت تهيه و تدوين آزمون هاي کارشناسي ارشد که از اصول علم آزمون سازي بهره مي گيرد، ارايه خواهد شد.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 6:59 PM
تشکرات از این پست