پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
: پژوهش زبان هاي خارجي پاییز و زمستان 1382; -(15):147-159. |
|
انگليسي براي اهداف ويژه از نگاه دانشجويان و آمار |
|
برزآبادي فراهاني داوود* |
|
* دانشکده زبان هاي خارجي |
|
اين نوشته که با هدف بررسي وضعيت دوره هاي ESP در مقطع کارشناسي از طريق نظرخواهي از دانشجويان رشته هاي فني مهندسي، پزشکي، علوم اجتماعي و علوم انساني انجام پذيرفت، نشانگر آن است که دوره هاي ESP براي موفقيت دانشجويان در رشت? تحصيلي مربوطه شان، ضروري است. هر چند که به علت کوتاهي، ضعف محتوي درسي و تمرينات کتابي، اين دوره ها تقريباً کارائي بايسته را ندارند. در اين زمينه پيشنهادهايي نيز براي بهبود وضعيت موجود ارائه شده است. همچنين براي تعيين توانش زباني دانشجويان رشته هاي فني مهندسي و پزشکي، از اين دانشجويان آزمون تافل (TOEFL) به عمل آمد تا معلوم شود آيا اين فرض که چون مخاطبان حداقل در سطوح متوسطي از توانمندي زباني اند، تدوين کتاب و تدريس آن، براي دانشجويان ايراني با اين فرض متناسب است؟ نتايج حاصله نشان داد که دانشجويان حاضر از لحاظ توانش زباني در سطح متوسطي جاي دارند. همچنين براي مقايسه توانش زباني دانشجويان سال آخر زبان انگليسي با دانشجويان رشته هاي ديگر، از اين دانشجويان نيز آزمون تافل به عمل آمد. اگر چه توانش زباني دانشجويان رشته زبان انگليسي اختلافي معني دار با توانش زباني دانشجويان دو رشته ديگر داشت، ولي در زمين? مهارت شنيداري اختلاف معني داري مشاهده نشد. همچنين نمر? کل دانشجويان رشت? زبان انگليسي در آزمون تافل، از ضعيف بودن اين دانشجويان در زبان عمومي به هنگام پايان تحصيل حکايت دارد.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 6:51 PM
تشکرات از این پست