پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
1 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1382; 3(2 (پیاپی 8)):105-116. |
|
بررسي سلامت رواني مادران دانش آموزان مبتلا به اختلالات رفتاري |
|
محمداسماعيل الهه*,موسوي حكيمه سادات |
|
* پژوهشکده کودکان استثنايي |
|
هدف از تحقيق حاضر بررسي سلامت رواني مادران کودکان داراي اختلالات رفتاري است. در اين تحقيق تعداد 243 نفر از مادران دانش آموزان داراي اختلالات رفتاري مدارس ابتدايي و راهنمايي مناطق نوزده گانه شهر تهران به همراه فرزندانشان مورد بررسي قرار گرفتند. مادران دانش آموزان پس از مصاحبه روانپزشکي و تشخيص اختلالات رفتاري فرزندشان، پرسشنامه سلامت عمومي و پرسشنامه علايم مرضي کودکان را تکميل نمودند. ابزارهاي بکار گرفته شده پرسشنامه 28 سوالي سلامت عمومي، پرسشنامه علايم مرضي کودکان و مصاحبه روانپزشک بود. نتايج يافته هاي آماري نشان داد که: 1) 61 درصد از مادران کودکان مبتلا به اختلالات رفتاري هيجاني مشکوک به عدم سلامت روان هستند که اين ميزان بر حسب اختلالات رفتاري کودکان آنها به اين شرح است: اختلال بيش فعالي – نقص توجه 69%، اختلال افسردگي، 60%؛ اختلال بي اعتنايي مقابله اي، 72%؛ و اختلال وسواس فکري – عملي، 50%؛ اختلال تيک، 72%؛ اختلال شب ادراري، 66%؛ اختلال اضطرابي، 54%؛ اختلال هراس اجتماعي، 44%؛ اختلال هراس خاص، 50%؛ اختلال اضطراب فراگير، 67%؛ اختلال اضطراب جدايي، 48%؛ 2) بين خرده آزمونهاي چهارگانه (علايم جسماني، اضطراب، ناسازگاري اجتماعي و افسردگي) سلامت عمومي مادران کودکان داراي اختلالات بيش فعالي – نقص توجه، افسردگي، اختلالات اضطرابي، بي اعتنايي مقابله اي، وسواس فکري – عملي و اختلال شب ادراري تفاوت معناداري وجود دارد، بطوري که بالاترين ميانگين در سلامت رواني مادران در چهار خرده آزمون در تمام اختلالات مورد بررسي به استثناي اختلال شب ادراري، متعلق به حيطه اضطراب است و اکثر مادران اضطراب بالايي را تجربه مي کنند 3) بين عدم سلامت رواني مادران و کودکان داراي اختلال افسردگي، اختلال اضطرابي، اختلال بي اعتنايي مقابله اي، وسواس فکري – عملي همبستگي معني داري وجود دارد، ولي بين سلامت روان مادران و اختلال بيش فعالي – نقص توجه و اختلال تيک تفاوت معناداري مشاهده نشد.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:18 PM
تشکرات از این پست