پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
2 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1385; 6(3 (پياپي 21)):735-768. |
|
آيا مدل پردازش واج شناختي براي تبيين نارساخواني در دانش آموزان دو زبانه عادي و نارساخوان دبستاني مناسب است؟ |
|
ميكاييلي منيع فرزانه*,فراهاني محمدنقي |
|
* دانشگاه اروميه |
|
هدف: در اين مطالعه تلاش شد مدل پردازش واج شناختي در نمونه اي از دو زبانه هاي عادي و نارساخوان تركي - فارسي زبان آموزش شود.
روش: به اين منظور از بين دانش آموزان 10-8 ساله دو زبانه شهر تبريز از طريق نمونه گيري هدفمند 138 دانش آموز پسر نارساخوان و 138 دانش آموز پسر عادي انتخاب و با توجه به متغيرهاي سن، جنس و هوش همتا شدند. آزمون هاي آگاهي واج شناختي، حافظه فعال واج شناختي، ناميدن سريع خودكار و خواندن درهر دو گروه اجرا شد.
يافته ها: نتايج بدست آمده نشان دادند مدل پردازش واج شناختي در گروه عادي دو زبانه مدل تبييني مناسب تري به شمار مي رود. بر اين اساس، مولفه هاي آگاهي واج شناختي، ناميدن سريع خودكار و حافظه فعال واج شناختي داراي روابط علي معني دار با سرعت و صحت خواندن مي باشند. به عبارتي مدل بدست آمده از داده ها در اين گروه با مدل تئوريكي آزمون شده مطابقت دارد و اين مدل قادر به تبيين و پيش بيني عملكرد خواندن فرد است. بر اين اساس مي توان نتيجه گرفت مدل آزمون شده در گروه دو زبانه عادي مدل مناسبي است؛ زيرا همه مسيرهاي مهم و معنادار ممكن بين متغيرها را در خود داشته است. در گروه نارساخوان، داده هاي به دست آمده كاملا با مدل تئوريكي هماهنگي و تطابق ندارند و روابط علي حافظه فعال واج شناختي به سرعت و صحت خواندن و مسير آگاهي واج شناختي به سرعت خواندن معني دار نيست و در نتيجه آنها به خوبي در مدل قرار نمي گيرند. مجموع نتايج مربوط به دو زبانه هاي نارساخوان نشان مي دهند كه با وجود برازش داده ها با مدل تئوريكي، مدل كاملا مناسب داده ها نيست و مولفه حافظه فعال واج شناختي، نمي تواند نقش موثري در كاهش و افزايش زمان و خطاهاي خواندن داشته باشد و آگاهي واج شناختي نيز نتوانسته بر متغير سرعت خواندن موثر واقع شود.
نتيجه گيري: در كل يافته ها نشان دادند مدل پردازش واج شناختي خواندن براي گروه عادي دو زبانه مدل مناسب تري است.
|
|
كليد واژه: خواندن، نارساخواني، مدل پردازش واج شناختي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:09 PM
تشکرات از این پست