پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
5 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1387; 86(3 (پياپي 29)):307-316. |
|
تاثير فعاليتهاي موسيقايي بر حافظه کوتاه مدت دانش آموزان کم توان ذهني |
|
هداوندخاني فاطمه,ميرزماني بافقي سيدمحمود |
|
|
هدف: هدف از اين پژوهش بررسي تاثير فعاليتهاي موسيقايي بر حافظه کوتاه مدت دانش آموزان کم توان ذهني است. روش: در اين پژوهش که از نوع مطالعات آزمايشي و طرح پژوهشي پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است، 26 دانش آموز دختر کم توان ذهني با دامنه سني 12 تا 19 سال و ميانگين 65/14 و انحراف استاندارد 67/1 که در سال تحصيلي 86-1385 در پايه هاي چهارم و پنجم مرکز آموزشي دانش شهرري مشغول به تحصيل بودند، به تصادف به دو گروه مساوي تقسيم شدند وسپس با انتساب تصادفي، مداخله فعاليتهاي موسيقايي (شامل موسيقي و اجراي حرکات موزون) در گروه آزمايش به مدت 15 هفته و هر هفته دو جلسه اجرا شد. در اين مدت گروه کنترل تحت تمرينات موسيقي يا ورزشي قرار نداشتند و فقط برنامه درسي معمولي را دريافت کردند. براي هر دو گروه قبل و بعد از اجراي مداخلات خرده آزمون ارقام وکسلر براي سنجش حافظه کوتاه مدت اجرا شد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آزمون پارامتري t براي مقايسه تفاوت هاي پيش آزمون و پس آزمون ميانگينها استفاده شد.
يافته ها: با استفاده از آزمون پارامتري t، بين ميانگين نمرات گروه کنترل و آزمايش در پيش آزمون ) تفاوت معناداري مشاهده نشد. اما همين آزمون نشان داد که ميانگين?حافظه (926/p=0) نمرات دو گروه کنترل و آزمايش در پس آزمون حافظه (305/ t=-3و 006/0>) تفاوت?p معنادار دارد و عملکرد گروه آزمايشي بهتر بوده است. آزمون پارامتري t در گروه آزمايش نشان داد بين ميانگين نمرات پيش آزمون و پس آزمون حافظه تفاوت معنادار وجود دارد (836/ t=-9و 0001/0>). در حالي که با استفاده از همين آزمون، بين?p ميانگين نمرات پيش آزمون و پس آزمون حافظه در گروه کنترل تفاوت معناداري مشاهده نشد.(p=140/0)
نتيجه گيري: با استناد به داده هاي به دست آمده از اين تحقيق مي توان نتيجه گرفت که با اجراي فعاليتهاي موسيقايي، حافظه کوتاه مدت دانش آموزان کم توان ذهني بهبود مي يابد.
|
|
كليد واژه: کم توان ذهني، فعاليتهاي موسيقايي، حافظه |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 1:48 PM
تشکرات از این پست