0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

5 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1382; 3(2 (پیاپی 8)):177-194.
 
مقايسه نوع ادراك كودكان مبتلا به اختلالات يادگيري و كودكان عادي در آزمون رورشاخ و قابليت اين آزمون در شناسايي و تشخيص اختلالات يادگيري
 
نوربخش سيدمرتضي*,خان زاده علي,يوسفي لويه مجيد
 
 
 هدف از پژوهش حاضر مقايسه نوع ادراک کودکان دچار اختلالات يادگيري (L.D) و کودکان عادي با آزمون رورشاخ و قابليت اين آزمون در شناسايي و تشخيص باليني کودکان دچار LD است. به همين منظور در اين پژوهش 23 کودک LD (8 نارساخوان، 8 نارسانويس و 7 نفر با نارسايي در حساب) به عنوان گروه اصلي و 23 کودک عادي به عنوان گروه کنترل در دامنه سني 9 تا 13 سال و پايه تحصيلي سوم تا پنجم ابتدايي با آزمون رورشاخ، بررسي شدند و پس از نمره گذاري با سبک رورشاخ يافته هاي دو گروه با يکديگر مقايسه گرديد. نتايج بدست آمده نشان مي دهد که کودکان LD در مقايسه با کودکان عادي از کاهش قابل توجه فراواني کل پاسخ ها (R)، افزايش پاسخ هاي کلي ساده (G)، کمبود پاسخ جز بزرگ (D)، پاسخ هاي جز کوتاه (Dd)، وجود رنگ محض (C)، وجود پاسخ هاي خون (Blood)، افزايش پاسخ هاي رايج (Ban) و رد کارت برخوردارند که از نظر ادراکي نشانگر ادراک محدودتر و کم توجهي به جزئيات، ادراک کلي و يکنواخت پديده ها و تفکر عيني و از نظر باليني نشانگر ادراک کليشه اي، بي توجهي به امور عيني، يک بعدنگري، بازداري هاي عاطفي، رفتارهاي تکانه اي، محدوديت در کنترل هيجاني، تعارضات رواني، گرايش به همنوايي و دريافت تاييدهاي اجتماعي و آمادگي براي بروز اختلالات هيجاني مي باشند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  2:20 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 3 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1382; 3(1 (پیاپی 7)):39-54.
 
برنامه هاي مداخله به موقع براي كودكان خردسال با نيازهاي خاص، نظريه و كاربرد – الگويي براي ايران
 
ملك پور مختار*
 
* دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه اصفهان
 
 

برنامه هاي مداخله اي به موقع به منظور از ميان بردن و يا کم کردن مشکلات بيولوژيکي و يا محيطي در کودکان خردسال با نيازهاي خاص و يا در معرض خطر، مورد استفاده قرار مي گيرند. از جمله مشکلات بيولوژيکي مي توان به نارس بودن کودک، مشکلات تنفسي، آسيب هاي مغزي، مشکلات ژنتيکي، بيماري هاي عفوني، مسموميت ها و تاثير مواد اشاره نمود. عوامل محيطي که مي توانند براي کودک خردسال مشکل ايجاد کنند و او را در معرض خطر ناتواني قرار دهند نيز متعدد مي باشند از جمله: بي سوادي و يا کم سوادي والدين، مشکلات اقتصادي و تغذيه اي، استرس خانواده، بزرگي خانوار و باورها و اعتقادات نادرست والدين در مورد رشد کودک. از آنجا که مغز کودکان خردسال به مراتب نسبت به مغز افراد بزرگسال از انعطاف پذيري بيشتري براي اصلاح ساختاري و يادگيري برخوردار است و نيز با توجه به اهميت دوره حساس و اينکه همه والدين کودکان ناتوان قادر به آموزش دادن کودک خود نيستند و يا نحوه آموزش را نمي دانند، لذا فراهم سازي و اجراي برنامه هاي اصولي مداخله به موقع در ايران که از حمايت برخوردار باشد، براي اين کودکان کاملا ضروري به نظر مي آيد. با توجه به امکانات تخصصي موجود در ايران از جمله پزشکي کودکان، آموزش و پرورش استثنايي، گفتار درماني، کار درماني، فيزيوتراپي، آموزش پيش دبستاني و مددکاري اجتماعي، امکان فراهم سازي و اجراي اصولي اين برنامه ها فراهم و ميسر مي باشد. در اين مقاله، علاوه بر مطالعه جزئيات مربوط به روش هاي مداخله به موقع، يک مدل از برنامه مداخله به موقع ارائه شده است که امکان اجراي آن در ايران فراهم مي باشد.

 
كليد واژه: مداخله به موقع، كودكان خردسال با نيازهاي خاص، كودكان در معرض خطر، دوره حساس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 1 اردیبهشت 1391  2:20 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها