پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
3 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1382; 3(1 (پیاپی 7)):39-54. |
|
برنامه هاي مداخله به موقع براي كودكان خردسال با نيازهاي خاص، نظريه و كاربرد – الگويي براي ايران |
|
ملك پور مختار* |
|
* دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه اصفهان |
|
برنامه هاي مداخله اي به موقع به منظور از ميان بردن و يا کم کردن مشکلات بيولوژيکي و يا محيطي در کودکان خردسال با نيازهاي خاص و يا در معرض خطر، مورد استفاده قرار مي گيرند. از جمله مشکلات بيولوژيکي مي توان به نارس بودن کودک، مشکلات تنفسي، آسيب هاي مغزي، مشکلات ژنتيکي، بيماري هاي عفوني، مسموميت ها و تاثير مواد اشاره نمود. عوامل محيطي که مي توانند براي کودک خردسال مشکل ايجاد کنند و او را در معرض خطر ناتواني قرار دهند نيز متعدد مي باشند از جمله: بي سوادي و يا کم سوادي والدين، مشکلات اقتصادي و تغذيه اي، استرس خانواده، بزرگي خانوار و باورها و اعتقادات نادرست والدين در مورد رشد کودک. از آنجا که مغز کودکان خردسال به مراتب نسبت به مغز افراد بزرگسال از انعطاف پذيري بيشتري براي اصلاح ساختاري و يادگيري برخوردار است و نيز با توجه به اهميت دوره حساس و اينکه همه والدين کودکان ناتوان قادر به آموزش دادن کودک خود نيستند و يا نحوه آموزش را نمي دانند، لذا فراهم سازي و اجراي برنامه هاي اصولي مداخله به موقع در ايران که از حمايت برخوردار باشد، براي اين کودکان کاملا ضروري به نظر مي آيد. با توجه به امکانات تخصصي موجود در ايران از جمله پزشکي کودکان، آموزش و پرورش استثنايي، گفتار درماني، کار درماني، فيزيوتراپي، آموزش پيش دبستاني و مددکاري اجتماعي، امکان فراهم سازي و اجراي اصولي اين برنامه ها فراهم و ميسر مي باشد. در اين مقاله، علاوه بر مطالعه جزئيات مربوط به روش هاي مداخله به موقع، يک مدل از برنامه مداخله به موقع ارائه شده است که امکان اجراي آن در ايران فراهم مي باشد.
|
|
كليد واژه: مداخله به موقع، كودكان خردسال با نيازهاي خاص، كودكان در معرض خطر، دوره حساس |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:20 PM
تشکرات از این پست