پاسخ به:بانک مقالات حقوق
19 : فصلنامه حقوق- مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي زمستان 1389; 40(4):0-0. |
|
جستاري نقادانه پيرامون نظريه مشهور فقهاي اماميه در خصوص مسووليت پزشک |
|
كاظمي محمود* |
|
* گروه حقوق خصوصي، دانشکده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه تهران |
|
در فقه اماميه، مشهور فقها بر اين عقيده اند که پزشک، ضامن زيان هايي است که در جريان معالجه به بيمار وارد مي شود هر چند با رضايت بيمار به معالجه او پرداخته و مرتکب تقصير نشود، مگر اينکه پيش از معالجه از بيمار برايت اخذ نمايد. شهرت اين ديدگاه به حدي است که مواد 319 و 322 ق. م. ا.، از آن اقتباس شده است. در اين مقاله به نقد ادله مشهور پرداخته و نتيجه مي گيريم: اولا، مسووليت بدون تقصير پزشک و لزوم اخذ برايت براي رفع عدم آن بر بنياني محکم استوار نيست، ثانيا، بر فرض پذيرش ادله مشهور و اعتقاد به لزوم اخذ برايت، منظور فقها از «اخذ برايت»، همان «رضايت» [با شرايط آن از جمله اطلاع رساني به بيمار] در حقوق موضوعه است. نه «شرط عدم مسووليت». در واقع نزاع بين مشهور و غير مشهور فقها، صغروي است، مشهور و غير مشهور پذيرفته اند که هرگاه رضايت بيمار به زيان ناشي از معالجه احراز شود، پزشک غير مقصر مسوول نيست، اما در اينکه از رضايت به معالجه مي توان رضايت به زيان ناشي از آن را، احراز کرد، اختلاف دارند. در فرض «اخذ برايت» مشهور و غير مشهور رضايت بيمار به زيان ناشي از معالجه را محرز دانسته، پزشک را مسوول نمي دانند.
|
|
كليد واژه: اخذ برايت، شرط عدم مسووليت، اذن بيمار به معالجه، اطلاع رساني به بيمار، اذن بيمار به اتلاف، احسان |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 9:50 PM
تشکرات از این پست